Reizigers weten niet van gekkigheid hoe snel ze moeten overstappen op de sprinter die van Kampen Zuid naar Zwolle rijdt en dan kun je de verbinding alsnog opheffen zonder dat er een haan naar kraait...

In December komen er heel wat Lintjes vrij, kunnen daar mooi rijden! :DStop er gewoon GTW's op, dat is zowat het enige deftige voor zulke diensten en toelating voor NL heeft
Het lijntje is zo betrouwbaar omdat de halteringen ruim zijn omdat die samen vallen met de keringen. Daarnaast kent de kering bij Zwolle wel wat speling om te kunnen aansluiten van/naar Amersfoort in Zwolle. De rest van het lijntje zit margeloos in de planning. (Keren Kampen+rijden) Bij een haltering van 4 minuten moet je erg je best doen om vertraging op te lopen. Bij een kering van 6 minuten heb je enige marge in de dienstregeling. Ieder half uur (een slagje) kan je daarmee ongeveer 3 minuten vertraging mee weg werken. Als het dan om de enige trein op dat stukje spoor gaat is het vervolgens kinderspel om op tijd te rijden. Er zijn immers nauwelijks factoren die voor vertraging kunnen zorgen.Statler Rail schreef:Doordat het zo'n kort lijntje is en volledig gescheiden ligt van de andere treinen, is de betrouwbaarheid zeer hoog. Wat zal de punctualiteit zijn? 99 procent? En vertraging die er is zal puur zijn omdat de Intercity's fors vertraagd zijn.
De dienstregeling op een enkelsporige lijn, met meer dan één trein, hangt volledig af van de passeermogelijkheden. De passeermogelijkheden maken de dienstregeling. Aangezien de passeermogelijkheid niet exact in het midden ligt maar eerder op een 1/3e om 2/3e verhouding (Stadshagen) kan je geen kwartierdienst rijden met twee omlopen zolang je niet extreem veel marge hebt bij het rijden met een halfuurdienst met één omloop. Het gaat immers niet om de tijd Zwolle-Kampen en v.v. maar om de tijd die nodig is om Stadshagen-Zwolle-Stadshagen te rijden aan de ene kant (dat zit wel goed) en de tijd die nodig is om Stadshagen-Kampen-Stadshagen te rijden. Dat moet allemaal binnen een kwartier passen om überhaubt een kwartierdienst te rijden en het is wel prettig als de vertraging uit kan dempen als er vertraging ontstaat en dus is het beter als dat in 14 minuten kan. Anders zou je van vertraging de hele dag last hebben als je geen treinen schrapt. Kortom: Zolang de passeermogelijkheid niet precies in het midden ligt, is een extra passeermogelijkheid nodig. Bijvoorbeeld op station Kampen met een tweede spoor. Bij die extra passeermogelijkheid kom je echter nooit onder de derde trein uit.Statler Rail schreef:Op dit lijntje is een kwartiersdienst met 2 omlopen makkelijk mogelijk.
DM'90 is wel zwaar en log materieel maar het alternatieve materieel moet wel bijzonder snel zijn om bij twee keer optrekken bij elkaar opgeteld ruim een minuut te kunnen winnen. Die hele minuut komt overeen met het hele eind 80 in plaats van 100 rijden. Geloof me: DM'90 is niet zo ontzettend traag dat je zo'n groot verschil kunt maken met sneller materieel.Statler Rail schreef:Plus dat zoals gezegd DM'90 behoorlijk zwaar en los materieel is; met een GTW moet je Zl-Kpn ook wel in 9 minuten kunnen doen, met Stadshagen erbij 11 minuten... :)
Frequentie lijkt me trouwens een mooie om open te laten in zo'n aanbesteding. Dan heeft de vervoerder de keus: ofwel langere treinen, ofwel (in de spits) vaker rijden met kortere treinen. Is vast een mooi puntensysteem voor te verzinnen :)JeffreyMeijer schreef:J(...)en laat je zoals de halte Achter de Hoven op die voorgestelde Industriehalte 3x Dag een trein stoppen.(...)
Dat valt ook wel weer mee. De RET doet niet anders dan 3x per uur rijden, en de NS wil daar geloof ik ook mee gaan beginnen als dat PHS eens van de grond komt...Klaasje schreef:Dat is ook een sterfhuisconstructie. Rij dan 2x per uur. Al het aansluitende ov rijdt namelijk 2x of 4x per uur.
Hmm, waar hebben we dit meer gehoord...? Juist de provincie Zuid Holland zit er voor de RijnGouweLijn ook over te denken om de tramstellen zelf te kopen. Gaat goed zo :?.Statler Rail schreef:Ik sluit niet uit dat Overijssel nog een nieuwe poging gaat doen en bijvoorbeeld ook zélf de tramstellen gaat kopen, zodat het risico voor de vervoerder minimaal is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten