
Valt aardig op tussen alle blauwe bussen

Beter gezegd: Arriva wil rijden waar de NS rijdt. En dat de NS het alleenrecht heeft tussen Geldermalsen en Tiel is de reden dat dit plan voorlopig niet van de grond gaat komen.tjoektjoek schreef:https://www.gelderlander.nl/rivierenlan ... ~a20b3f1b/
Arriva wil naar Geldermalsen rijden zodat een overstap niet meer nodig is in Tiel.
Er staat nergens in het artikel dat ze een kwartiersdienst willen, ze willen alleen van die 10 minuten wachttijd af. En als ik zo de dienstregelingen bekijk zou dat redelijk passen: als de trein uit Arnhem aankomt is de NS-Sprinter al aangekomen, bij direct doorrijden kom je dan om .24/.54 in Geldermalsen aan. Dat is de vertrektijd van de volgende NS-Sprinter naar Tiel, maar gezien er tot Wadenoijen dubbelspoor ligt kan je die prima kruisen. In Geldermalsen vertrek je dan weer om .06/.36, waarmee je ook weer tijdig in Tiel bent voor de Sprinter naar Utrecht daar weer vertrekt.Nitein-Repart schreef: ↑zo 24 okt 2021, 19:48 Volgens mij is het toch niet mogelijk om vier keer per uur een trein te laten rijden tussen Tiel en Geldermalsen, in ieder geval niet netjes in een kwartiersdienst? En bovendien moet er in Tiel een perronspoor bij als je de 31100 wil laten doorrijden naar Geldermalsen in verband met de kruising te Tiel van beide treinen.
Je kunt alleen niet direct doorrijden, want dan kom je de eigen tegentrein tegen op het enkelspoor tussen Tiel en Tiel Passewaaij. Je zou op zijn vroegst pas om .15/.45 uit Tiel kunnen vertrekken en dan kom je om .26/.56 aan in Geldermalsen. Andersom vertrek je dan om .03/.33 en kom je om .14/.44 aan in Tiel.Daniel schreef: ↑zo 24 okt 2021, 20:31En als ik zo de dienstregelingen bekijk zou dat redelijk passen: als de trein uit Arnhem aankomt is de NS-Sprinter al aangekomen, bij direct doorrijden kom je dan om .24/.54 in Geldermalsen aan. Dat is de vertrektijd van de volgende NS-Sprinter naar Tiel, maar gezien er tot Wadenoijen dubbelspoor ligt kan je die prima kruisen. In Geldermalsen vertrek je dan weer om .06/.36, waarmee je ook weer tijdig in Tiel bent voor de Sprinter naar Utrecht daar weer vertrekt.
Je hebt inderdaad wel in Tiel een extra perronspoor nodig, maar het makkelijke is dat dat er al ligt: je hoeft alleen het reeds bestaande perron langs spoor 1 op hoogte te brengen.
De uitdaging zit 'm vooral in Geldermalsen waar je tussen een kwartiersdienst van Sprinters door op spoor 1 zou moeten keren (en je dus richting Arnhem altijd nog een stilstand in Tiel houdt, want je moet eerder weg uit Geldermalsen om het spoor vrij te maken voor de Sprinter Tiel - Utrecht).
Spoor 3 in Geldermalsen is weliswaar ook vrij het grootste deel van de tijd, maar daar kan je weer niet conflictvrij komen door de kruising met de Sprinter Utrecht - Tiel op het emplacement.
Je komt ook als je direct zou doorrijden pas aan als de Sprinter 's-Hertogenbosch - Utrecht net weg is. Overigens zou je niet op de Arriva-tegentrein hoeven wachten als die van spoor 1 vertrekt voordat de NS-sprinter uit Tiel daar aankomt.SuperGhost schreef: ↑zo 24 okt 2021, 22:19Het grotere probleem is echter eerder dat de Arriva-trein dan pas aankomt in Geldermalsen als de NS-trein 's-Hertogenbosch->Utrecht al is vertrokken en je dus alsnog met diezelfde NS-sprinter uit Tiel naar Utrecht moet en dus niets sneller bent.
De voorzijde valt nog wel mee, de achterzijde daarentegen....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten