Pagina 90 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 15 nov 2020, 19:44
door SuperGhost
In Apeldoorn of in het algemeen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 15 nov 2020, 19:46
door CamilleKreemers
Apeldoorn

Ik mis een structuur in de nummers daar.

Ik had:
1: Station - Gelre ZKH - Malkenschoten
11: Station - Ughelen
2: Station - Kazerne/Apenheul
12: Station - Kazerne
3: Station - Kerschoten
13: Station - Lage Brink via De Vlijt (2x naar Kerschoten en in spitsrichting 2x naar Lage Brink of omgekeerd)
4: Station - Zuidbroek
14: Station - Kerschoten via Sluisoord (als bussen naar Zwolle niet rijden)
5: Station - Osseveld
15: Station - Twello
6: Station - Matenhoeve
7: Station - Matenveld
8: Station - Malkenschoten via Rivierenkwartier
9: toekomstige ringlijn Apeldoorn

Ik heb de 8 en 1 als grotere ringlijn gemaakt om de oostelijke wijken toch in beide richtingen te ontsluiten.
De lijnen richting de wijken rijden zo goed mogelijk als gemeenschappelijke kwartiersdienst.
Dikke nummers rijden overdag een kwartiersdienst.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 15 nov 2020, 22:45
door Meltrain
Ik zie in bovenstaand overzicht een aantal lijnvoeringen staan die helemaal niet worden ingevoerd.
Als je al met een nieuwe ordening van lijnnummers komt, moet je wel rekening houden met de lijnen zoals ze daadwerkelijk gaan rijden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 15 nov 2020, 22:48
door MichOV
Dat is nog niet eens zo slecht bedacht van @CamilleKreemers wat betreft die structuur in de nummers. :pos:

Verder ben ik van mening dat het gerommel met een combi van letter en nummer(bijv. C1.. C2.. C3) niet echt wordt begrepen door de reiziger want die gaan zich afvragen wat er zo 'speciaal' is aan die C bij dat nummer.
Reizigers vinden het sws al vrij vervelend als na het invoeren van een nieuwe dienstregeling de lijnnummers weer eens zijn omgegooid. Ik praat in dit geval dan puur uit het oogpunt van de reiziger he.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 15 nov 2020, 23:56
door CamilleKreemers
Meltrain schreef: zo 15 nov 2020, 22:45 Ik zie in bovenstaand overzicht een aantal lijnvoeringen staan die helemaal niet worden ingevoerd.
Als je al met een nieuwe ordening van lijnnummers komt, moet je wel rekening houden met de lijnen zoals ze daadwerkelijk gaan rijden
Ik had dit gemaakt, direct na bekendmaking van winnaar Ijssel-Vecht, daarna niet aangepast.

Wellicht kan dit nog in de nieuwe concessie daar.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 00:36
door SuperGhost
MichOV schreef: zo 15 nov 2020, 22:48Reizigers vinden het sws al vrij vervelend als na het invoeren van een nieuwe dienstregeling de lijnnummers weer eens zijn omgegooid. Ik praat in dit geval dan puur uit het oogpunt van de reiziger he.
Maar dat is ook omdat de communicatie altijd vrij slecht is. Je moet het vaak op de website van de vervoerder in een dienstregelinsgdocument ergens op pagina 25 terugvinden.
Je zou het eigenlijk ook in de lokale media terug moeten kunnen vinden en bij bushaltes zou een (duidelijkere) poster met de wijzigingen voor die directe omgeving te vinden moeten zijn. Dat mis ik vaak enorm.
En bij een lijnomnummering zou de maand voor die wijziging bijv. al in de bus moeten staan op de schermen dat hij vanaf x december voortaan lijn xx wordt. Ook kun je voor op de bus de bestemming kunnen laten alterneren tussen de bestemming en de tekst "vanaf december lijn xx"

Toen bijv. lijn 103 in de 101 werd veranderd en deze ook ingekort werd tot Amersfoort Schothorst, kon ik dit in de dagen ervoor niet terugvinden op de haltes en was er in de bus alleen maar een algemene opmerking dat de nieuwe dienstregeling in ging en dat je op de website van de vervoerder moest kijken. Dat is gewoon geen goede communicatie.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 01:57
door CamilleKreemers
Binnen GD had Qbuzz wel een maand van tevoren al in de onderste balk op de TFT staan per lijn wat er veranderde aan de gebruikte lijn. Ook met posters werd dat aangegeven, al was dat soms door het wilde inzetten best lastig. Een streekbus uit Hoogeveen kan via een lijn namelijk helemaal in Emmen of Groningen eindigen als de omloop zo gemaakt was.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 08:58
door Meltrain
CamilleKreemers schreef: zo 15 nov 2020, 23:56
Meltrain schreef: zo 15 nov 2020, 22:45 Ik zie in bovenstaand overzicht een aantal lijnvoeringen staan die helemaal niet worden ingevoerd.
Als je al met een nieuwe ordening van lijnnummers komt, moet je wel rekening houden met de lijnen zoals ze daadwerkelijk gaan rijden
Ik had dit gemaakt, direct na bekendmaking van winnaar Ijssel-Vecht, daarna niet aangepast.

Wellicht kan dit nog in de nieuwe concessie daar.
Als je je ideeën deelt met de Provincie Gelderland of het ROCOV, wordt het wellicht meegenomen. :)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 10:33
door Milco
De spitsritten tussen Amersfoort en Hoevelaken van lijn 102 blijven bestaan en lijken in een gesloten omloop te zitten. Nu vraag ik mij af of er voor die paar ritten een bus van deze concessie in Amersfoort gestald gaat worden of dat men deze ritten blijft uitbesteden zoals dat nu al het geval is.

En komt er uiteindelijk ook een aparte serie stadsbussen of wordt het enkel een serie BYD’s voor de C1 en C2 en een serie voor de rest?

Ik denk trouwens wel dat de kleinere BYD’s die nog geleverd moeten worden gaan rijden op lijn 170 tussen ‘t Harde en Twello en op de lijnen 1, 104 en 110 (Harderwijk-Barneveld-Scherpenzeel).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 10:59
door Meltrain
Volgens de Wiki is er een aparte serie stadsbussen voor Zwolle. In Apeldoorn (en Deventer?) lijken dan wel weer gewoon streekbussen te gaan rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 12:03
door ovVeluwe
De hoogst genummerde BYD's (weet geen precies aantal, maar de 2214 valt eronder) zijn de Zwolse stadsbussen. Behalve de pantograaf zijn ze identiek aan de rest.
Net zoals in andere concessies van Syntus worden de andere bussen op zowel stad als streek ingezet.
Ik vraag me wel af wat er voorlopig ingezet gaat worden op lijn 170, want ik weet niet of 12m zo handig is op het stuk naar Twello.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 12:07
door cassie127
Lijn 170 wordt momenteel nog uitgevoerd door een taxi bedrijf met buurtbus materieel. Ik denk dat daar nu nog niet veel aan zal veranderen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 12:15
door Lijn 45
Een aaneengesloten serie 2001-2214 zijn 214 bussen. Samen met de 41 ComfortRRReis wagens zijn het er meer dan de geleverde 246. Ik denk dus dat er een scheiding tussen de 20xx/21xx en 22xx is, waarbij de 22xx de Zwolse stadsbussen zijn. :p

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 12:16
door Daniel
Milco schreef: ma 16 nov 2020, 10:33Ik denk trouwens wel dat de kleinere BYD’s die nog geleverd moeten worden gaan rijden op lijn 170 tussen ‘t Harde en Twello en op de lijnen 1, 104 en 110 (Harderwijk-Barneveld-Scherpenzeel).
Dat laatste klopt sowieso, voor lijn 170 ga ik vanavond even kijken wat daarop gaat rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 12:20
door Etienne
Voor de dienst op lijn 170/171 zijn nu 3 MB-sprinters beschikbaar, mogelijk blijven die nog even rijden?
Daarnaast viel het me de afgelopen weken op dat de POD-bussen in Zwolle en Deventer ook wit zijn geworden, dus die gaan dan sowiso mee.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 12:46
door sirvinniei
cassie127 schreef: ma 16 nov 2020, 12:07 Lijn 170 wordt momenteel nog uitgevoerd door een taxi bedrijf met buurtbus materieel. Ik denk dat daar nu nog niet veel aan zal veranderen.
Van de website van RRReis:
Buslijn 170 rijdt voortaan vanuit Epe door naar station ’t Harde. De bus rijdt onder andere langs de Luitenant-kolonel Tonnetkazerne. Dit biedt nieuwe reismogelijkheden voor bijvoorbeeld reizigers uit Amersfoort naar deze bestemming. De bus rijdt één keer per uur. De extra ritten in de spits vervallen. Er rijdt voortaan een grote bus op deze lijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 12:48
door ovVeluwe
Alle huidige buurtbussen worden allemaal wit gemaakt voor de nieuwe concessie.

Daarnaast reed er op 170 laatste tijd een mix van ex-Twents buurtbussen en de twee Syntus busjes met EBS apparatuur. Er is overigens ook nog niks te zien van de nieuwe bushalte Tongerenseweg, terwijl bij de rest van de haltes al wel een nieuwe haltepaal staat.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 13:18
door Meltrain
ovVeluwe schreef: ma 16 nov 2020, 12:03 De hoogst genummerde BYD's (weet geen precies aantal, maar de 2214 valt eronder) zijn de Zwolse stadsbussen. Behalve de pantograaf zijn ze identiek aan de rest.
Dus in Zwolle heeft men bussen met een pantograaf en in de rest van de concessie niet? Dan heeft de paal dus zelf een uitschuifbare arm?
Waarom is daarvoor gekozen?

Een enkele reis lijn C1 duurt trouwens 2 uur. Worden die bussen dan zowel in Nunspeet als Dedemsvaart opgeladen na de reis?
Net zoals in andere concessies van Syntus worden de andere bussen op zowel stad als streek ingezet.
In Midden Overijssel heeft Syntus toch wel aparte stads- en streekbussen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 13:19
door Lijn 45
Ja, maar die rijden al jaren door elkaar. :')

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 13:20
door marvinkok
Apeldoorn heeft momenteel ook stadswagens, net als MO inderdaad.

Ik heb gelezen dat Zwolle om oa "politieke redenen" panto-up systeem heeft. De laadinfra komt zover ik weet van VDL...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 13:51
door teun
Volgens de website van Keolis komen die laadpalen enkel in Dedemsvaart, dat lijkt me eigenlijk met de huidige staat van de batterijtechniek ruim voldoende, volgens Keolis kunnen de bussen namelijk zo'n 300km op een volle batterij afleggen.

Dat Zwolle panto-up bussen krijgt zou ook nog wel eens te maken kunnen hebben met het nieuwe ontwerp van het busstation daar, palen met een eigen pantograaf zien er allemaal best een maatje groter uit en denk dat daar weinig ruimte meer voor over was.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 13:56
door Durashift
^^^ klopt, daar staat een foto van in dit draadje, paar pagina's terug.

De nieuwe directeur van Ginaf was daarstraks te gast bij Thomas van Zijl op BNR.
Uiteraard Keolis werd ook bevraagd. Wat blijkt: de levensduur van 15 jaar van Ginaf was/is inclusief een batterijwissel na 7 jaar. Dat zal wel een pijnpunt voor Keolis/ provincie zijn geweest?

Zullen de BYD batterijen het écht 15 jaar gaan uithouden? Of wordt het over een jaar of 10 toch 'vervangen onder het mom van onderhoud/noodzaak'? Ik ben benieuwd.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 15:16
door BrengMe
Meltrain schreef: ma 16 nov 2020, 13:18Een enkele reis lijn C1 duurt trouwens 2 uur. Worden die bussen dan zowel in Nunspeet als Dedemsvaart opgeladen na de reis?
teun schreef: ma 16 nov 2020, 13:51 Volgens de website van Keolis komen die laadpalen enkel in Dedemsvaart, dat lijkt me eigenlijk met de huidige staat van de batterijtechniek ruim voldoende, volgens Keolis kunnen de bussen namelijk zo'n 300km op een volle batterij afleggen.
Lijn C1 laadt inderdaad alleen in Dedemsvaart. Het is de bedoeling dat elke bus na een slag naar Elburg/Nunspeet (niet alle ritten rijden het volledige traject) aan de lader gaat.

Voor wat betreft de lijnnummers van ComfortRRReis, ik zou het ook anders gedaan hebben. Geen nummers met een prefix maar gewoon in de 300-serie, zoals ook in de rest van het land gedaan wordt. En dan geen verschillende routevarianten of koppeling over een stad heen onder één lijnnummer, dat levert alleen maar verwarring op. Mijn idee:
300 Zwolle - Elburg - Nunspeet (verwijzing naar oude lijn 100)
301 Zwolle - Dedemsvaart
302 Apeldoorn - Arnhem
303 Ede - Wageningen via Nijenoord Allee
304 Ede - Wageningen via Campus WUR

Lijn 300 rijdt dan in Zwolle door als lijn 301 en v.v. Net zoals in Dordrecht, waar snelBuzz 316 ook altijd doorrijdt als snelBuzz 392 en v.v. Dan hoef je als reiziger op station Zwolle niet meer te kijken naar de bestemming, maar is het lijnnummer onthouden al voldoende. Overigens best opvallend dat de stadslijnen in Zwolle allemaal beginnen/eindigen op het station, maar dat er vervolgens wel streeklijnen zijn die één lijnnummer over het station heen hebben (net zoals in Almelo, bedenk ik mij nu).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 15:22
door cassie127
Men had inderdaad in Midden-Overijssel alle lijnen op het station geknipt (behalve de 641). In Twente is dat inderdaad niet het geval en rijden vrijwel alle bussen in twee richtingen vanaf de stations. Maar in Twente zit je met het knippen al snel met het probleem dat vrijwel alle lijnnummers op de kop moeten gaan. Vooral bij de stadsdiensten, aangezien men daar voor iedere stad een nummer reeks heeft.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 15:29
door Milco
Lijn C1 heeft in de avonduren en het weekeinde een lange stop in Zwolle waarin ook bijgeladen kan worden. Vooral in de avonduren en op zondag rijden de ritten een rondje door dedemsvaart, wat het laden daar lastig maakt.