Pagina 95 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 30 nov 2020, 21:13
door regenmaker
Dat is zeker waar.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 30 nov 2020, 21:21
door BrengMe
Iets heel anders, bij mijn plaatselijke bushalte is het informatiepaneel in de abri al geactualiseerd en voorzien van de nieuwe dienstregeling. Zijn ze vroeg bij, twee weken van tevoren.
Afbeelding
Overigens hebben ze ook een nieuw informatiepaneel aan de haltepaal gehangen (die dingen waar altijd de dienstregeling wordt opgehangen als er geen (informatiepaneel in de) abri is). Daar is dan weer niks op te vinden. Over geldverspilling gesproken...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 30 nov 2020, 21:36
door Daniel
Gisteren zag ik in Deventer ook al een halte met nieuwe info. Daar was het nieuwe infokastje nuttig gebruikt, want daardoor hing zowel de huidige als nieuwe dienstregeling op die halte.
(Al hing het nieuwe kastje dan wel op een hoogte die vooral geschikt is voor kabouters :lol: )

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 30 nov 2020, 23:01
door Plutona
Zijn er eigenlijk plekken die er straks over twee weken écht bekaaid vanaf komen?
Het enige wat ik zo bedenken kan zijn die dorpjes langs lijn 104 die geen bus meer in de avond en het weekend hebben. Ik vraag me af waarom ze niet ook op z'n minst een ReserveerRRReis hadden kunnen bouwen tussen Barneveld en Wittenberg.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 00:01
door regenmaker
Ja Ugchelen vooral.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 00:09
door cassie127
In Deventer gaat men er ook wel iets op achteruit rondom het Bramelt waar men alleen nog maar na reservering met de bus kan reizen. Maar niets gaat boven Ugchelen ja. Al vervalt voor Steenenkamer en De Hoven ook de busverbinding (lijn 171) zonder enige vervanging. Verder gaat Holtenbroek in Zwolle er licht op achteruit (vooral van bewoners die wat dieper achterin die wijken wonen).

En studenten aan Windesheim die op het OV zijn aangewezen (doordat ze bijvoorbeeld mindervalide zijn) moeten tegenwoordig maar met de taxi of de nauwelijks rijdende en slecht (op de trein) aansluitende lijn 641 van en naar de campus.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 00:15
door regenmaker
Ja in Apeldoorn gaan vooral Zuid, Berg en Bos, Ugchelen en Anklaar/Sluisoord er op achteruit. In mindere mate ook De Maten, Kerschoten, Woudhuis/Osseveld en Sprenkelaar. Welke wijk heb ik niet genoemd, nouja Orden en Zuidbroek komen het beste uit de bus.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 00:34
door SuperGhost
Ugchelen heeft dan nog wel bussen aan de randen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 08:08
door Roeland
Harskamp verliest na vele decennia z'n rechtstreekse bus naar Arnhem (vroeger de 107, tegenwoordig de 105).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 09:46
door BrengMe
En Nijkerkerveen verliest z'n bus naar Amersfoort

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 10:23
door MichOV
Veel mensen gaan denk ik niet zo blij zijn met al die ingrijpende veranderingen in de nieuwe concessie.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 10:57
door Milco
Klagen is in sommige gevallen wel begrijpelijk, maar mensen zijn wel beter in klagen dat er geen bus rijdt dan dat ze überhaupt in die bus zouden stappen...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 11:01
door BrengMe
Het aantal mensen dat er op vooruit gaat is groter dan het aantal reizigers dat er op achteruitgaat, dus het aantal reizigers dat niet blij zal zijn met de nieuwe dienstregeling zal wel meevallen. Maar mensen die ontevreden zijn schreeuwen het hardst, de mensen die tevreden zijn die hoor je vaak niet. Dat geeft vaak een vertekend beeld van de situatie.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 11:32
door umbusko
Milco schreef: di 01 dec 2020, 10:57 Klagen is in sommige gevallen wel begrijpelijk, maar mensen zijn wel beter in klagen dat er geen bus rijdt dan dat ze überhaupt in die bus zouden stappen...
Klagen is vaak individueel of met een klein groepje, maar je kunt niet in je eentje alle bussen vullen. Die mevrouw van 81 in Apeldoorn zal best regelmatig de bus gebruiken en dus is het groot persoonlijk leed voor haar als die bus verdwijnt. Desondanks zouden de passagiersaantallen laag kunnen zijn (weet ik niet in dit specifieke geval), waardoor het vanuit het oogpunt van de vervoerder weinig kwaad kan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 12:44
door SuperGhost
BrengMe schreef: di 01 dec 2020, 09:46 En Nijkerkerveen verliest z'n bus naar Amersfoort
Stapte dan sowieso al vrijwel niemand op in Nijkerkerveen en met de buurtbus kunt je via stations Hoevelaken en Nijkerk of via halte Corlear College (overstap op de 101) nog prima naar Amersfoort reizen.
Roeland schreef: di 01 dec 2020, 08:08 Harskamp verliest na vele decennia z'n rechtstreekse bus naar Arnhem (vroeger de 107, tegenwoordig de 105).
En Wekerom krijgt er dan juist eindelijk eentje voor in de plaats, waarbij Harskamp daar een goede overstap krijgt. Voor de reistijden betekend dit:
Harskamp, Kraatsweg -> Arnhem: +6 min. (van 35 naar 41)
Harskamp, Kraatsweg -> Barneveld: +14 min. (van 24 naar 38) -> Amersfoort CS: +7 min. (van 57 naar 64)

Wekerom, Kruispunt -> Arnhem: -4 min. (van 38 naar 34)
Wekerom, Kruispunt -> Barneveld: -28 min. (van 46 naar 18) -> Amersfoort CS: -25 min. (van 70 naar 45)

Otterlo, Rotonde -> Barneveld: -5 min. (van 28 naar 23) -> Amersfoort CS: -11 min. (van 61 naar 50)

Voor Harskamp->Barneveld breekt vooral op dat er geen echte verknoping is door de scheve ligging van de bussen en de te korte rijtijd van/naar Otterlo (waar een gehele verknoping moet zijn). De bus uit Harskamp komt om .17 aan in Wekerom, die naar Arnhem vertrekt om .19 maar die naar Barneveld pas om .32. Er is dus een goede overstap Harskamp<->Otterlo/Arnhem (2 min in beide richtingen), maar niet Harskamp<->Barneveld (15 min. in beide richtingen). Ook in Stroe is er geen goede overstap tussen de 107 en 104 (19 minuten), waardoor dat alsnog langzamer is dan via Wekerom. Naar Amersfoort valt de extra reistijd echter mee, omdat de 105 nu nog niet een optimale overstap in Barneveld heeft en deze straks wel goed is. Voor Harskamp is via Ede reizen (die 64 minuten) wel net iets sneller dan in Wekerom op de 105 naar Barneveld stappen (65 min.) en scheelt een overstap (het aantal overstappen ri. Amersfoort blijft dan 1).

De winst op Wekerom-Barneveld/Amersfoort is dan weer enorm. Ik denk dus dat het netto wel een verbetering voor de reizigers zal kunnen zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 16:24
door Daniel
SuperGhost schreef: di 01 dec 2020, 12:44
BrengMe schreef: di 01 dec 2020, 09:46 En Nijkerkerveen verliest z'n bus naar Amersfoort
Stapte dan sowieso al vrijwel niemand op in Nijkerkerveen en met de buurtbus kunt je via stations Hoevelaken en Nijkerk of via halte Corlear College (overstap op de 101) nog prima naar Amersfoort reizen
In Holkerveen komt die buurtbus echter niet en dat was juist de kern die de 101 echt bediende. Een minuscuul ommetje daarlangs lijkt sowieso zinvoller dan vanuit Corlaer non-stop naar Amersfoort Vathorst rijden waar de bus extreem krap op de trein aansluit. (Net als in Harderwijk trouwens: daar heb je 1 minuut om van de trein uit Zwolle over te stappen op 101, maar is het voor treinreizigers vanuit Putten dan wel weer mogelijk snel op de bus terug naar Putten te stappen :p )

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 17:18
door SuperGhost
De overstappen van de 101 zijn inderdaad slecht. Overigens rijdt hij niet non-stop, in Amersfoort komt een halte aan de Texelstraat.
En ik hoop dat Nijkerk langs de nieuwe route nog een extra halte aanleg aan de rotonde met de Agaatvlinder. Dat zou de wijk Corlaer nog iets beter kunnen ontsluiten (evt. zou je dan ook bij de Arkerpoort/Rijnerf nog een halte kunnen aanleggen voor het industrieterrein, al is het ook weer niet te ver van zo'n halte bij de Agaatvlinder).

Voor Holkerveen zou ik haast zeggen dat je buurtbus 509 beter kan aanpassen. In plaats van dat hij (vanaf Hoevelaken gezien) de Van Dijkhuizenstraat afrijdt, kan hij beter direct linksaf slaan de Nieuwe Kerkstraat op (halte Dorp kun je dan iets zuidelijker verplaatsen bij de plek waar hij afslaat) en dan naar de huidige halte 'Centrum' (ik zou hem hernoemen naar Holkerveen o.i.d. ter verduidelijking, want echt centraal ligt die halte niet in Nijkerkerveen en een centrum heeft dat dorpje ook niet echt) van 101 sturen en vanaf daar verder rijden naar Nijkerk en dan ook via het Corlaer (voor de overstap aldaar ri. Amersfoort). Halte Van den Brandhof zou dan wel vervallen, maar dat ligt dichter bij een alternatieve halte van de 509 (het verplaatste 'Dorp') dan Holkerveen nu van de dichtstbijzijnde halte zou komen te liggen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 17:42
door treinfan98
In Ede op de stalling zijn, zover ik kon zien, inmiddels de eerste twee BYD's gearriveerd. Volgens het A4tje achter de voorruit van BYD 2016 komen er 23 stuks naar Ede

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 17:51
door Tom98
Gisteren is er in ieder geval 1 gekomen om de nieuwe laadpalen te testen, en die zou juist vandaag weer opgehaald worden. Wij hebben in Ede ook geen plek voor die bussen eigenlijk. De bedoeling was volgens mij dat ze tijdelijk in Wageningen gestald worden en dan op 12 december omgeruild worden met de geledes. Dan staan die in Wageningen en is er in Ede ruimte voor de BYD's.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 18:59
door ovVeluwe
Zijn alle stallingen inmiddels voorzien van laadpalen? Vaassen staan alle nieuwe bussen al, Zwolle leek nog verre van klaar toen ik er vorige week langsreed. Zal alles over 2 weken helemaal klaar zijn?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 19:07
door Tom98
Ik kan zelf alleen namens Ede spreken en bij ons is alles klaar voor de start.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 20:15
door Tha_Asix
Dedemsvaart is ook klaar, en de eerste drie van de twintig BYD's zijn gearriveerd.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 21:21
door Plutona
Tom98 schreef: di 01 dec 2020, 19:07 Ik kan zelf alleen namens Ede spreken en bij ons is alles klaar voor de start.
Behalve de bushaltes, die onthoofde palen blijven een komisch gezicht ;)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 21:47
door SanderR
Tom98 schreef: di 01 dec 2020, 17:51 Gisteren is er in ieder geval 1 gekomen om de nieuwe laadpalen te testen, en die zou juist vandaag weer opgehaald worden. Wij hebben in Ede ook geen plek voor die bussen eigenlijk. De bedoeling was volgens mij dat ze tijdelijk in Wageningen gestald worden en dan op 12 december omgeruild worden met de geledes. Dan staan die in Wageningen en is er in Ede ruimte voor de BYD's.
Komt die stalling in Wageningen op de oude plek van de Breng-stalling?
Of wat dichterbij het busstation?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 01 dec 2020, 21:50
door Tom98
De vestiging in Wageningen wordt dezelfde plek als waar de concessie Utrecht ''vroeger'' zat met Connexxion, aan de Wageningse Afweg. Het is dus net buiten Wageningen, richting Rhenen. Vanuit hier gaan straks alle gelede wagens rijden voor de nieuwe lijn C3 (wat nu 88 is). Ze komen nog wel bij ons in Ede tanken omdat er geen gas is in Wageningen.