Ik blijf me erover verbazen dat het argument van de IC Berlijn over de Hanzelijn "want 200kmh" gebruikt blijft worden om ditsoort miljardenprojecten te verantwoorden. Daarbij even vergetend dat de route via Zwolle ook nogal om is ten opzichte van de huidige route.
Als het je echt gaat om de IC Berlijn versnellen kan je m.i. veel effectiever te werk gaan door, zoals al vele malen op dit forum besproken:
1. de lokwissel op de grens weg te halen - Daar wordt met het nieuwe materiaal al aan gewerkt
2. De trein nog maar beperkte stops te laten maken in DLD en NL, en daarmee de binnenlandse ic-functie weg te halen.
3. De trajecten waar de IC Berlijn nu rijdt op te waarderen om een hogere snelheid en betere passeermogelijkheden te realiseren. Vooral het stuk over de Veluwe en het stuk tussen Deventer en Almelo zijn lange, relatief rechte stukken waar je, mits je er genoeg geld tegenaan gooit, echt wel 160 of harder moet kunnen rijden.
Op zich is het vanuit Zwols perspectief volledig logisch dat men 2 vliegen in één klap probeert te slaan door én een belangrijke internationale verbinding naar de stad te trekken én te zorgen dat de rijksoverheid betaalt voor het flink opwaarderen van een lokale verbinding. Maar voor de gemeentes die daardoor hun verbinding zien verslechteren (Amersfoort, Apeldoorn, Deventer) en de belangen van de doorgaande reiziger lijkt het me toch verstandig om misschien een keer door deze lobby heen te gaan prikken.