Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 23:05
Ik snap die wissel ook niet, lijn 31 rijdt volledig in Overijssel en lijn 40 grotendeels in Drenthe :?
Ik bedoel andersom natuurlijk. Lijn 40 is nu van Overijssel en lijn 31 is van Drenthe. Maar opeens besluit men de trajecten te willen ruilen.SuperGhost schreef:Ik snap die wissel ook niet, lijn 31 rijdt volledig in Overijssel en lijn 40 grotendeels in Drenthe :?
Hierbij een linkje naar het PVE van februari 2019MarkHul schreef:Zal aan mij liggen maar ik vind in die link alleen een aanmeldknop en beschrijving van de concessie. :@
Oke, dan lijkt het me een volstrekt logische ruil.regenmaker schreef:Ik bedoel andersom natuurlijk. Lijn 40 is nu van Overijssel en lijn 31 is van Drenthe. Maar opeens besluit men de trajecten te willen ruilen.SuperGhost schreef:Ik snap die wissel ook niet, lijn 31 rijdt volledig in Overijssel en lijn 40 grotendeels in Drenthe :?
Ik snap die lijn 143 niet, die bediend niets tussen Dronten en Kampen. Die kun je toch veel beter schrappen? Reizigers kunnen prima met de trein en op Kampen Zuid met lijn 11 verder. Ik zie het geld voor de DRU's van de 143 dan liever naar nuttigere lijnen gaan.NintendoC schreef:Het definitieve PvE staat in het linkje op de voorgaande pagina. Voor die telcijfers is denk ik toegang tot het dataportaal nodig.
Wat mij opvalt aan het definitieve PvE:
- Lijn 11 in Kampen is een B-lijn geworden.
- Lijn 143 Kampen- Dronten ook een B-lijn
- Stadsdienst Dronten (21/22) ook B-lijnen geworden.
De reiziger en de vervoerder staan centraal. Prijsprikkels zijn gericht op optimale intermodale mobiliteitskeuzes voor de reiziger. Zij zetten aan tot bewust reisgedrag over weg, spoor en water en gelden ook voor fiets en openbaar vervoer.
Volgens dit pve vooralsnog 's avonds en in het weekend snel, comfortabel en veilig met slechts een A-lijn.Mede daarom is in het Regeerakkoord afgesproken dat het openbaar vervoer in alle delen van Nederland een goed alternatief moet zijn voor de auto. Het belang van de reiziger staat daarbij voorop. Die moet snel, comfortabel en veilig van A naar B kunnen reizen.
Ik heb Noot anders niet gezienregenmaker schreef:In principe hebben alle vervoerders inclusief Flixbus gereageerd op de concessie. Dus ben benieuwd wie zich gaan inschrijven.
https://gelderland.notubiz.nl/document/ ... _van_Eisen
Hoe zit dat met grensoverschrijdende lijnen? Lijn 40 begint in Meppel, wat in provincie Drenthe ligt, maar volgens die verdeling kun je dus geen dienstregelingsuren besteden in andere provincies, want dan komt je boven de 100% uit :?.Statler Rail schreef:Er zitten wel hele gekke dingen in deze aanbesteding. Je móet 17,1 % van je dienstregelingsuren besteden in Flevoland, 49,2 % in Gelderland en 33,7 % in Overijssel. En niemand bij de provincies die zich kan indenken dat dit onwerkbaar is en je hiermee dus de aanpassingen in de ene provincie afhankelijk maakt van aanpassingen in de andere provincies? Dit is echt Wafelijzerpolitiek 3.0.
Ik ben kennelijk niet de enige die dit als groot probleem ziet. Vragen in de eerste Nota van Inlichtingen:Statler Rail schreef:Er zitten wel hele gekke dingen in deze aanbesteding. Je móet 17,1 % van je dienstregelingsuren besteden in Flevoland, 49,2 % in Gelderland en 33,7 % in Overijssel. En niemand bij de provincies die zich kan indenken dat dit onwerkbaar is en je hiermee dus de aanpassingen in de ene provincie afhankelijk maakt van aanpassingen in de andere provincies? Dit is echt Wafelijzerpolitiek 3.0.
Vraag 216:De voorgeschreven verdeling van de gewogen DRU's per provinice / deelconcessie maakt het lastig om een geldige aanInschrijving te doen. Doordat de verdeling tussen de provincies zeer strikt is voorgeschreven, zonder enige marge, leidt elke aanpassing van het aantal DRU's in één van de provincies direct tot een wijziging van de DRU's in de andere twee provincies. Eén extra DRU in Flevoland betekent naar verhouding ca. 2 extra DRU in Overijssel en ca. 3 extra DRU's in Gelderland. We willen er dan ook voor pleiten dat de 10% ontwikkelruimte, waar u in de Reactienota n.a.v. Ontwerp Programma van Eisen d.d. 05-02-2019 veelvuldig naar verwijst, geboden wordt zodat de vervoerder deze naar eigen inzicht kan verdelen over de drie provincies om zo het vervoeraanbod optimaal te laten aansluiten aan de vervoervraag.
Vraag 227:In de tabel 6 worden de percentages per concessiedeel exact genoemd met een zeer beperkte bandbreedte per concessieverlener. Op pagina 50 staat onder NB dat DRU's die worden aangeboden die geen vervoerkundige waarde hebben kunnen leiden tot een lagere score van het vervoerplan en mogelijk niet meetellen in de kwantitatieve score van G2.2. Indien wij in ons vervoerplan in één bepaald concessiedeel een verbetering doorvoeren welke DRU's kost, dienen we verhoudingsgewijs ook DRU's toe tevoegen aan de andere concessiedelen, ook als deze niet leiden tot een hogere vervoerkundige waarde. Deze eisen lijken zoals ze nu geformuleerd zijn geen gewenst resultaat op te leveren. Kunt u hier een toelichting op geven?
Kortom, iedere vervoerder geeft bij de aanbestedende dienst aan dat er iets niet klopt. Maar uiteraard is het kwartje bij de aanbestedende dienst dat ze iets heel doms in hun PvE hebben staan nog niet gevallen, want hun antwoord is:Als een inschrijver een grote stijging van de vervoervraag voorziet en/of de kwaliteit van het vervoeraanbod wil verhogen om meer reizigers te trekken in bijvoorbeeld concessiedeel 1, dan zal deze het DRU-aanbod flink verhogen. De door u vereiste verdeling van DRU's leidt er toe, dat, indien de stijging het vrij invulbare deel overstijgt, de inschrijver dan ook in de andere concessiedelen (met bijvoorbeeld een gelijkblijvende of zelfs een dalende vervoervraag) het aantal DRU's moet verhogen. Dit lijkt ons een ongewenste situatie, vooral omdat het aanbod in de Concessie daarmee dan niet goed aansluit bij de vervoervraag.
Ze snappen het echt niet. Het gaat niet om "strategisch gedrag van inschrijvers", maar om 3 provincies die niet begrijpen dat het waanzin is om het aantal DRU´s in elke provincie afhankelijk te maken van het aantal DRU´s in de twee andere provincies. Als je één extra DRU in Overijssel laat rijden, moet je ook extra DRU´s in Flevoland en Gelderland laten rijden. Of dat nou zinnig is of niet, het moet gewoon. Anders is de bieding niet geldig. Dat is toch volslagen koekoek?Wij zijn ervan overtuigd dat het met de voorgeschreven verdeling van gewogen DRU's mogelijk is een geldige aanInschrijving te doen. Voor deze verdeling is gekozen om ongewenste verschuivingen van DRU's tussen provincies en strategisch gedrag van Inschrijvers ten aanzien van de inzet van DRU's in de in- en uitstromende concessiedelen te voorkomen.