Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Lijn 45 »

Ja.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door The Greyhound »

Michael schreef: wo 18 dec 2024, 09:50
TomSteyl schreef: wo 18 dec 2024, 06:25 De vraag is of ze wel allemaal nodig zijn in de nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland. Als ik me goed kan herinneren worden de diensten niet gigantisch uitgebreid en in hoeverre zijn de stellen te combineren met de Arriva-broertjes?
Volgens bijgevoegde post zijn de Arriva stellen en de Breng stellen te combineren met elkaar:
Daniel schreef: di 23 jul 2024, 22:15 Overigens zijn de Breng-stellen vanuit de concessie wel verplicht compatibel met de Arriva-stellen, dus zou je daarmee ook treinen kunnen versterken. (Als Arriva-machinisten daar niet mee mogen rijden kan je nog altijd een Breng-stel tussen twee Arriva-stellen zetten.
Mechanisch is een en ander makkelijk te koppelen. Dat was ook een eis bij de aanbesteding. Of ze qua aansturing ook te koppelen zijn weer ik niet. Er zullen aan de software en wellicht ook aan apparatuur aanpassingen zijn geweest die niet altijd hetzelfde waren. Het lijkt mij wel dat dit rechtgetrokken kan worden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Lijn 45 »

Ze waren bewust identiek aan elkaar bij aflevering (behalve de kleuren) omdat ze de treindiensten toen al in een concessie wilden hebben. In theorie moeten ze nu dus gecombineerd kunnen rijden
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door The Greyhound »

dennistd schreef: do 19 dec 2024, 16:14 Zolang er dit soort kleine aanbestedingen gehouden worden blijf je tegen dit soort problemen aan lopen. Beter zou het zijn om 4-5 lijnen (zeg minimaal 25-30 benodigde stellen) in één pakket aan te besteden, maar helaas willen de provincies niet samenwerken.
Tenzij de aanbieder vanuit een andere concessie kan beschikken over reserve materiaal. Arriva stellen uit Groningen hebben ook in andere concessies gereden. Je moet als provincie gewoon garanties vragen over de beschikbaarheid van reserve materiaal. Hoe de uitvoerende maatschappij dit oplost moeten ze zelf weten en als dat niet lukt niet inschrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Meltrain »

Maar dan krijg je een scenario dat slechts één of enkele vervoerders überhaupt zullen inschrijven en er bijna een monopolie ontstaat. Dat gaat juist in tegen het hele systeem van aanbesteden.
Veel beter zou het zijn als de aanbestedende overheid voor het materieel zorgt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Bemined »

The Greyhound schreef: do 19 dec 2024, 22:47 Tenzij de aanbieder vanuit een andere concessie kan beschikken over reserve materiaal. Arriva stellen uit Groningen hebben ook in andere concessies gereden.
Dat kan echter problemen opleveren als er in die concessie een bepaling is dat materieel ter overname aangeboden moet worden bij verlies van de concessie. Als Keolis reservematerieel zou delen tussen de concessies Kampen - Zwolle - Enschede en Amersfoort - Ede-Wageningen zou er de situatie kunnen ontstaan dat in 2033 de eerstgenoemde concessie verliest en daarmee ook het reservematerieel kwijt is, of juist een stel niet kan overdragen aan de nieuwe vervoerder.
dennistd
Berichten: 5708
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door dennistd »

The Greyhound schreef: do 19 dec 2024, 22:47
dennistd schreef: do 19 dec 2024, 16:14 Zolang er dit soort kleine aanbestedingen gehouden worden blijf je tegen dit soort problemen aan lopen. Beter zou het zijn om 4-5 lijnen (zeg minimaal 25-30 benodigde stellen) in één pakket aan te besteden, maar helaas willen de provincies niet samenwerken.
Tenzij de aanbieder vanuit een andere concessie kan beschikken over reserve materiaal. Arriva stellen uit Groningen hebben ook in andere concessies gereden. Je moet als provincie gewoon garanties vragen over de beschikbaarheid van reserve materiaal. Hoe de uitvoerende maatschappij dit oplost moeten ze zelf weten en als dat niet lukt niet inschrijven.
Dat zorgt voor een ongelijk speelveld: als jij als bedrijf X al 5 andere concessies hebt, hoe moet het veel kleinere bedrijf Y met slechts één andere concessie of nieuwkomer bedrijf Z daar dan tegenop kunnen concurreren?
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Nickipedia »

cassie127 schreef: di 17 dec 2024, 12:33…en rond die tijd zijn de stellen op de RE 19 en RB 61 ook toe aan een beurt.
Revisietermijnen zijn in Duitsland anders geregeld dan in Nederland, de Flirt’s van de eurobahn hebben nu een revisietermijn van 6+2 en worden dus volgend jaar aangepakt. Zodra de stickers op de zijkant verlopen zijn (zonder toevoegen datum+6jaar), mag de trein niet meer ingezet worden, wat vorig jaar rond december dus ook gebeurt is. Op de Protossen zitten deze stickers ook, die zijn nog van de aflevering :X
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door The Greyhound »

dennistd schreef: vr 20 dec 2024, 15:54
The Greyhound schreef: do 19 dec 2024, 22:47
dennistd schreef: do 19 dec 2024, 16:14 Zolang er dit soort kleine aanbestedingen gehouden worden blijf je tegen dit soort problemen aan lopen. Beter zou het zijn om 4-5 lijnen (zeg minimaal 25-30 benodigde stellen) in één pakket aan te besteden, maar helaas willen de provincies niet samenwerken.
Tenzij de aanbieder vanuit een andere concessie kan beschikken over reserve materiaal. Arriva stellen uit Groningen hebben ook in andere concessies gereden. Je moet als provincie gewoon garanties vragen over de beschikbaarheid van reserve materiaal. Hoe de uitvoerende maatschappij dit oplost moeten ze zelf weten en als dat niet lukt niet inschrijven.
Dat zorgt voor een ongelijk speelveld: als jij als bedrijf X al 5 andere concessies hebt, hoe moet het veel kleinere bedrijf Y met slechts één andere concessie of nieuwkomer bedrijf Z daar dan tegenop kunnen concurreren?
Hoezo ongelijk speelveld. Waarom zou een opdrachtgever genoegen moeten nemen met de groeistuipen van een startende spoorwegonderneming die zich geen reserve materiaal kan permitteren of daarover afspraken kan maken met een 3e partij. Ook de reizigers zitten daar niet op te wachten. Een spoorwegbedrijf runnen is iets anders dan busbedrijf runnen en vraagt om een zekere schaalgrootte.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13757
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Wubbo »

Dat betekent wel dat er niemand meer toetreedt (die heeft immers geen schaalgrootte). Er als je een grote concessie verliest heb je ook geen schaalgrootte meer. Uiteindelijk eindig je dan met één aanbieder.

Of je wordt als opdrachtgever eigenaar van het materieel, dan ben je zelf verantwoordelijk voor je schaalgrootte.
CitaroMH
Berichten: 51
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 12:33

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door CitaroMH »

jelmerrr schreef: zo 15 dec 2024, 10:34 Op treinreiziger staat ook dat het op z'n vroegst pas in januari komt: https://www.treinreiziger.nl/apekop-wel ... gerstrein/
Dat zou bestwel mooi zijn, als dit echt komt :).

Rijdt de train dan alleen in vroegspits of rijdt die ook in de ochtendspits?

Heeft iemand misschien de omlooptijden? :trein:
Beste groeten uit Mülheim ruhr

Moritz
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Milco »

De Plan V zou enkel gaan rijden op twee slagen Amersfoort-Barneveld in de ochtendspits, vertrek 6:55 en 7:55 uit Amersfoort.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Lijn 45 »

Hij gaat doordeweeks op de ritten rijden waar hier mat'64 boven staat. https://treinposities.nl/treinseries/31400/2025-1-6
jelmerrr
Berichten: 1861
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door jelmerrr »

Maar het is nog altijd niet zeker of ze ingezet gaan worden (anders pas half januari)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Milco »

Dat wordt komende periode in de ochtend de webcam van Amersfoort checken:
https://www.nsesoftware.nl/erikbaas/webcams/?sel=nl.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Lijn 45 »

Waarom staat Arriva bij die link? Dat is de enige vervoerder die nooit planmatig bij Amf is geweest. :')
CitaroMH
Berichten: 51
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 12:33

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door CitaroMH »

Milco schreef: za 04 jan 2025, 16:11 De Plan V zou enkel gaan rijden op twee slagen Amersfoort-Barneveld in de ochtendspits, vertrek 6:55 en 7:55 uit Amersfoort.
Dankje :(
Beste groeten uit Mülheim ruhr

Moritz
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Milco »

Op de webcam bij Amersfoort zag ik gister- en vanochtend een Protos rijden op de "Plan V-omloop".
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Lijn 45 »

De mat '64 staat nog steeds in Rsd en hij zal niet heel snel in dienst komen volgens de berichten die ik er over heb gelezen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Meltrain »

"Oude Materieel '64 stoptrein keert terug bij RRReis op de Valleilijn"
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10946/ ... ilijn.html
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
MichOV
Berichten: 499
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door MichOV »

Dat is natuurlijk echt geweldig! :trein:

Hier zullen ongetwijfelt vele spotters op af gaan komen. :Y
Ik ga ook maar eens een kijkje nemen en een ritje ervaren in die trein na lange tijd.
jelmerrr
Berichten: 1861
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door jelmerrr »

Lekker in de drukke ochtendspits, zullen andere reizigers blij mee zijn. -0-
MichOV
Berichten: 499
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door MichOV »

Niet alles gelijk op een weegschaaltje leggen he Jelmerrr. :) Ik denk dat zelfs reigers in de spits dit best bijzonder vinden met zo'n trein want zoiets maak je niet vaak mee.
IIVQ
Berichten: 1899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door IIVQ »

Ik denk dat de jongere (<35) niet-treinfapper het óf niet doorheeft, óf denkt "van welke schroothoop hebben ze dit geplukt" of gewoon niet instapt omdat het de verkeerde kleur is (in ieder geval in Ede of Amersfoort)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13643
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Hainje »

De verkeerde kleur zal wel meevallen, aangezien in het artikel staat dat de trein in een RRReis-jasje wordt gestoken.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten