Pagina 17 van 56

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: di 22 okt 2013, 12:59
door wwijker
Statler Rail schreef:Dat verheldert de zaak, al staat het er een beetje onduidelijk in. Op 7 oktober heeft dus de voorzieningenrechter geoordeeld dat een voorlopige voorziening (lees: een voorlopig oordeel van de rechter of de gunning moet worden opgeschort in afwachting van het definitieve oordeel van de rechter) niet nodig was. Dan blijft de bodemprocedure (het definitieve oordeel) staan. Syntus heeft toen waarschijnlijk ingeschat dat ze die zaak zouden verliezen en de hele procedure ingetrokken.

Dan ben ik uiteraard benieuwd naar wat er allemaal inhoudelijk besproken is in de bezwaarprocedure en hoe daarover geoordeeld is. Heeft Syntus alleen geklaagd over dat ze niet direct mee konden doen, of hebben ze ook geklaagd over voordeel dat de zittende vervoerder had? We hebben hier op het forum een aantal mogelijke klachten besproken, maar dat waren ook maar hypothesen.
Uit link volgt dat Syntus is uitgesloten bij de uiteindelijke beoordeling, omdat ze de DRU verkeert berekend hebben. Iets met halteringstijden bij haltes ofzo die niet meegerekend zijn terwijl dit wel moest.... Ging (helaas) dus niet over de klachten die hier besproken zijn, want daar was ik ook wel benieuwd naar...

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: di 22 okt 2013, 14:16
door Statler Rail
wwijker schreef:
Uit link volgt dat Syntus is uitgesloten bij de uiteindelijke beoordeling, omdat ze de DRU verkeert berekend hebben. Iets met halteringstijden bij haltes ofzo die niet meegerekend zijn terwijl dit wel moest.... Ging (helaas) dus niet over de klachten die hier besproken zijn, want daar was ik ook wel benieuwd naar...
Dank voor de link! Wat een blunder van Syntus, ik kan het niet anders noemen. Zoals ik al eerder genoemd had zat er in het gunningsmodel een prikkel om zo min mogelijk DRU's te rekenen. Omdat ja namelijk verplicht 110 euro per DRU moest vragen en de goedkoopst wint. Maar de halteringstijden dan niet meenemen is dan niet erg slim, want daar kan je vanuit gaan dat dat niet wordt geaccepteerd.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 10:03
door Edwin
Om nog even terug te komen op lijn 160 die in de toekomst naar Amersfoort Vathorst gaat (er staat in het onderschrift bij CXX nog steeds Almere - Zeewolde...) van station tot station doe je er 53 minuten over. Nu doe je er met de trein en 1 à 2 overstappen 1u05m tot 1u09m over. Helaas sluit de t5830 ri Amersfoort niet gelijk aan op de 160, je moet 12 minuten wachten en ben je met de 160 en de 5830 er uiteindelijk in 1u13m op station Amersfoort. Ik schat wel in dat deze optie goedkoper is dan alleen maar met de trein.

Ik vind het een mooi alternatief voor de trein, maar vind je wel jammer dat je nu vanuit Nijkerk via Zeewolde of Vathorst moet om in Almere met de bus te komen. Maar om hoeveel mensen zou dat gaan? Men zal nu aangewezen zijn op Vathorst.

Edit: Overings wordt halte Stichste Brug ook toegangelijk voor rolstoelen in lijn 160. Mogelijk nu dus niet meer het rondje over de P+R Plaats maar bij de halte voor de 150 en 156 en dus een aanpassing van het negenoog wat nu alleen wit kan geven voor rechtsaf de A27 op.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 13:31
door Edwin
Als het goed is zijn dit alle wijzigingen, of er moeten nog nieuwe lijnen bijkomen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 16:42
door Edwin
Overigens valt mij op dat de concessie pas op 15-12 begint (staat op onze Wiki), maar de nieuwe dienstregeling 2014 al begint op 08-12, een datum die in documenten van de provincie Flevoland ook genoemd wordt. Maar per 15-12 gaat toch overal de nieuwe dienstregeling in?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 16:45
door Milco
Na een tijd geleden een tweet naar Connexxion gestuurd te hebben kreeg ik dit antwoord: bij het begin van alle concessies ging men er vanuit dat NS ook dit jaar de dienstregeling op de tweede zondag van december (= 8 december) zou wijzigen. Echter, omdat de 7e pas de eerste zaterdag is, besloot NS om de dienstregeling dit jaar op de 15e te starten. De meeste concessies gingen hierin mee, maar bij de nieuwe concessies kon dit niet meer aangepast worden. Bij de nieuwe concessies (IJsselmond, BRU, Twente) gaat de dienstregeling dus op 8 december van start, bij de nog lopende concessies op de 15e.

Overigens is lijn 671 al sinds het begin van de zomervakantie opgeheven, waarom weet ik ook niet.
En ik neem aan dat lijn 247 tegen het lente- of zomerseizoen wel weer terug komt. Verwacht niet dat mensen straks met hartje winter naar Walibi gaan :lol:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 20:04
door ICE105
NS of ProRail besluit helemaal niets, in europees verband is afgesproken dat de 2e zaterdag van december de einddatum is van de oude dienstregeling. Dat dit niet bij alle busbedrijven en opdrachtgevers bekend is, is hun probleem.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 20:07
door Milco
Dit jaar is de tweede zaterdag van december de 14e, terwijl de tweede zondag al de 8e is. Ik neem aan dat daar de verwarring is ontstaan doordat vaak wordt gezegd dat de dienstregeling van start gaat op de tweede zondag van december.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 20:53
door Ronald
Edwin schreef:Om nog even terug te komen op lijn 160 die in de toekomst naar Amersfoort Vathorst gaat (er staat in het onderschrift bij CXX nog steeds Almere - Zeewolde...) van station tot station doe je er 53 minuten over. Nu doe je er met de trein en 1 à 2 overstappen 1u05m tot 1u09m over. Helaas sluit de t5830 ri Amersfoort niet gelijk aan op de 160, je moet 12 minuten wachten en ben je met de 160 en de 5830 er uiteindelijk in 1u13m op station Amersfoort. Ik schat wel in dat deze optie goedkoper is dan alleen maar met de trein.
Voor deze verbinding(en) is deze lijn sowieso nooit bedoeld, maar enkel om de Eemhof bereikbaar te maken. Ik meen dat de Eemhof daar ook een aandeel in heeft, dus waarschijnlijk ook veel te zeggen heeft over de lijnvoering en bedieningsuren.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 21:21
door Freek
Milco schreef: maar bij de nieuwe concessies kon dit niet meer aangepast worden. Bij de nieuwe concessies (IJsselmond, BRU, Twente) gaat de dienstregeling dus op 8 december van start, bij de nog lopende concessies op de 15e.
\
Voor Twente geldt dat Syntus 1 week gaat rijden met de huidige dienstregeling en pas een week later over gaat op de nieuwe dienstregeling.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 24 okt 2013, 01:02
door Statler Rail
Ronald schreef:Voor deze verbinding(en) is deze lijn sowieso nooit bedoeld, maar enkel om de Eemhof bereikbaar te maken. Ik meen dat de Eemhof daar ook een aandeel in heeft, dus waarschijnlijk ook veel te zeggen heeft over de lijnvoering en bedieningsuren.
Klopt. Lijn 160 is noch onderdeel van het kernnet, noch van het aanvullende busnet, maar is een zogenaamde "maatwerklijn". Net als lijn 247 naar Walibi World. Maatwerklijnen kunnen tussentijds ook gewijzigd worden. Als Walibi of de Eemhof failliet gaat bijvoorbeeld. Overigens, ik heb gelezen dat de vervoerspiek op lijn 160 is op de tijden dat de schoonmakers moeten beginnen en stoppen met werken. Een groot deel daarvan maakt namelijk gebruik van de bus.

In de vorige poging IJsselmond aan te besteden was lijn 671 Urk-Amersfoort ook nog een maatwerklijn. Inmiddels is de lijn opgeheven. Waarschijnlijk is het nu besloten vervoer, zoals je wel meer ziet bij verbindingen naar gereformeerde scholen van een speciaal signatuur.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 24 okt 2013, 09:14
door Edwin
De 160 is zelfs in den beginne een particulier initiatief geweest: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=9170.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 24 okt 2013, 23:50
door dennistd
Freek schreef:
Milco schreef: maar bij de nieuwe concessies kon dit niet meer aangepast worden. Bij de nieuwe concessies (IJsselmond, BRU, Twente) gaat de dienstregeling dus op 8 december van start, bij de nog lopende concessies op de 15e.
\
Voor Twente geldt dat Syntus 1 week gaat rijden met de huidige dienstregeling en pas een week later over gaat op de nieuwe dienstregeling.
Waar haal je dit weg? In de Tubantia heeft er deze week nog een stuk over in gestaan met reactie van Syntus, dat ze gewoon op 8 december al de nieuwe dienstregeling gaan rijden omdat eerst een week de oude rijden verwarrend is voor de reizigers (twee veranderingen een week na elkaar)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 00:18
door Freek
Van Arriva omdat zij ook lijnen delen met Syntus. Weet zo niet of er op die lijnen iets veranderd maar dat was een aantal weken geleden wel het verhaal. Klinkt mij ook niet slecht in de oren, voor de reizigers helemaal niet. Maakt de overgang iets eenvoudiger, er hoeft minder in een keer te wijzigen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: di 29 okt 2013, 11:40
door flipje
Edwin schreef:Als het goed is zijn dit alle wijzigingen, of er moeten nog nieuwe lijnen bijkomen.
Er zit een wat kleine foutjes in:

Lijn 71:
"Laatste rit Zwolle - Vollenhove wordt ingekort tot Zwartsluis"
- Laatste rit wordt juist verlengd tot Vollenhove :wink:

Lijn 79:
Ochtendspitsritten Wanneperveen - Meppel vervallen, drie middagspitsritten Meppel - Wanneperveen erbij (niet in vakantie), vertrektijden verschuiven.
Die ochtendspitsritten tussen Wanneperveen en Meppel komen er juist bij.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: di 29 okt 2013, 14:41
door Edwin
Thnx flipje. Ik ben in de 7x-lijnen paar keer in de verwarring geraakt tussen huidge en toekomstige dienstregeling.

Halte bij de Nijkerkersluis wordt aangepast zodat de 160 ri Amersfoort en de 142 ri Nijkerk een goede overstap kunnen bieden. De meeste werknemers van de Eemhof wonen inderdaad in Amersfoort en moeten nu nog onnodig via Nijkerk reizen. Vertelde een buschauffeur van de 156 (Almere) mij. Verder moet lijn 160 per 9-12 inderdaad bij de echte halte Stichtse Brug ri. Amersfoort stoppen en wordt het rondje over de P+R tenietgedaan. Wanneer de provincie net negenoog aanpast is nog maar de vraag.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: di 29 okt 2013, 22:37
door Milco
Ja, dat rondje Stichtse Brug slaat echt nergens op... Twee keer dat rondje gemaakt met een Volvo 8700 en twee keer moesten we met de linker achterwielen gewoon door het gras en de blubber heen en daarbij nog uitkijken dat we niet de bosjes links schampten.

Nijkerkersluis: hoe bedoel je aangepast? De halte is toch prima? Of gaan er Muidense taferelen plaatsvinden (322-328 vs. 142-160)?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 09:49
door Edwin
Milco schreef:Nijkerkersluis: hoe bedoel je aangepast? De halte is toch prima? Of gaan er Muidense taferelen plaatsvinden (322-328 vs. 142-160)?
Ik ben bij die halte niet bekend, dus weet niet hoe de buschauffeur dat precies bedoelde. Maar denk wel dat de 142 en de 160 een vaste overstap in beide richtingen gaan krijgen en niet zoals nu alleen richting Almere-Harderwijk, maar ook richting Nijkerk-Amersfoort, voor de ene schoonmaker die wel naar Nijkerk moet.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 31 okt 2013, 12:59
door sven
Omroep flevoland meld vandaag:

Busmaatschappij Syntus staakt de strijd tegen de provincie. Het bedrijf liep in juli het contract mis om de bussen te laten rijden in Flevoland en Overijssel.

Volgens Syntus heeft de provincie hen onterecht uitgesloten bij de aanbesteding. De provincie liet de busmaatschappij niet meedoen omdat het bedrijf een verkeerde rekenmethode gebruikte.

De rechter heeft ook naar de kwestie gekeken en gaf de provincie gelijk. Uiteindelijk heeft Connexxion het contract gekregen

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/10 ... uscontract

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 31 okt 2013, 17:25
door Milco
Ik hoorde vanmiddag van een MER-chauffeur dat de verlegging van lijn 160 naar Amersfoort Vathorst waarschijnlijk toch niet doorgaat. Toevallig genoeg staat ook de nieuwe dienstregeling van lijn 160 niet meer online, net als van de Almeerse lijnen 1 t/m 7 trouwens.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:07
door Meltrain
Wat is een MER-chauffeur? :?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:23
door Milco
Een chauffeur die overal inzetbaar is: tijdelijk ritjes opvangen voor bijvoorbeeld een collega die te laat komt, bussen op de goede plek neerzetten in de stalling als ze verkeerd staan of pech-bussen die nog wel rijden naar de stalling brengen, zorgen welke bus op welke omloop rijdt, zorgen dat een omloop op orde komt als die niet op orde is, en volgens mij ook chauffeurs vragen waarom ze te vroeg/te laat ergens zijn vertrokken als er geen file of zo was.

Ik heb vandaag met een MER meegelopen in Almere Haven! :)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:24
door marvinkok
MER= Medewerker Exploitatieve Reserve. Vroeger heette dat de medewerker support. Dat is een chauffeur die ook een soort reservediensten draait op de garage, dus eventueel bussen uitruilen en diensten opvangen bij ziekte.
Die diensten kunnen ook half rijdend en half MER zijn, bijvoorbeeld 3 uur op de bus en 5 uur op de stalling.

EDIT: Milco was me net voor :P Maar vragen hoe je vertraging hebt etc. is meer iets voor het ROV (Regiecentrum Openbaar Vervoer, vroeger CVL)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:28
door Milco
Oh ja, klopt. Ik kreeg vandaag ook wel heel erg veel informatie hoor...:P

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023 #2

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:38
door Edwin
De 160 is weer terug in de dienstregeling en gaat inderdaad niet meer naar Amersfoort Vathorst. Ben benieuwd hoe dit exact gegaan is, eerst wel naar Vathorst en dan weer niet.