Pagina 18 van 38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 09:20
door Daniel
marvinkok schreef: wo 11 okt 2023, 08:50 En voor hoe lang? (A)
Arriva kennende: hooguit een jaar ;)

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 10:37
door visgraat
dennistd schreef: wo 11 okt 2023, 01:12 Niet sneller, maar wel een extra reismogelijkheid: elk kwartier ipv elk half uur 's avonds en op zondag.
Ik citeer het vervoerplan. Daar staat toch echt sneller. Je kan overigens beter de eindhalte Disselhoek links laten liggen en zodoende lijn 2 en 5 op elkaar doorrijden, op dezelfde manier als lijn 8 nu door de wijk rijdt. Dan is lijn 5 wellicht voor meer haltes een sneller alternatief.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 10:47
door SuperGhost
Wellicht gebeurd dat in de toekomst ook?

Het lijkt me niet zo vreemd dat men eerst wil zien of lijn 5 succesvol kan zijn voordat men daartoe over gaat.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 11:32
door gkw1969
visgraat schreef: wo 11 okt 2023, 10:37
dennistd schreef: wo 11 okt 2023, 01:12 Niet sneller, maar wel een extra reismogelijkheid: elk kwartier ipv elk half uur 's avonds en op zondag.
Ik citeer het vervoerplan. Daar staat toch echt sneller. Je kan overigens beter de eindhalte Disselhoek links laten liggen en zodoende lijn 2 en 5 op elkaar doorrijden, op dezelfde manier als lijn 8 nu door de wijk rijdt. Dan is lijn 5 wellicht voor meer haltes een sneller alternatief.
Dat klopt dat het zo in het vervoerplan staat, dat is taktisch omschrijven om te verkopen. En sec voor het eindpunt Helmerhoek is het sneller.
Datzelfde geld voor een kwartiersdienst bij ringlijnen. Lijn 23-24 rijden ieder kwartier, maar alleen de mensen op de Havezathe zien vervolgens ieder kwartier een bus voorbij komen. Bij de halte Rustweg of op Sluitersveld hebben de mensen wel 2 reismogelijkheden, maar wel tegelijkertijd.
Bij het verkopen laat je alleen de optimale situatie zien.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 13:31
door nvdw
Durashift schreef: wo 11 okt 2023, 09:02Welk rijbewijs zou je dan moeten hebben? D of C?

Ik denk C,(1) omdat je dit ook voor een camper nodig hebt.
D is voor meer dan 8 personen,, toch? Of staat dat er weer los van?

Er komt overigens wel EU regelgeving omtrent dit onderwerp..dat duurt nog even.. en de minister wil de uitzonderingsregel niet verlengen.. tja..?? Waarom moeilijk maken als de praktijk nu redelijk functioneert?
Voor een buurtbus met een maximaal toegestane massa (MTM) van >3.500 kg heb je minimaal C1 nodig. Er mogen dan, net als bij rijbewijs B, nog steeds maximaal 8 personen exclusief de bestuurder in zitten.

De criteria voor het D(1)-rijbewijs gaan uitsluitend over het aantal personen dat het voertuig kan vervoeren, ongeacht afmetingen en massa. Stel dat je een busje met 15 zitplaatsen hebt maar het komt niet over de 3.500 kg, dan heb je nog steeds D(1) nodig.

Daarbij komt: als er een C(1)- of D(1)-rijbewijs voor nodig is, dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook code 95 nodig op je rijbewijs omdat je beroepsmatig vervoer verricht. Dat is de grootste ellende, want dan heb je dus die nascholingsriedel (35 uur les in 5 jaar) waar de werkgever voor moet betalen. Niet-commercieel personenvervoer is uitgezonderd van code 95 maar de vraag is of een buurtbus daar ook onder valt: de chauffeur is wel een vrijwilliger, maar de reizigers moeten betalen.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 14:18
door iamthedutchdude
Het maximum gewicht van de elektrische 8-persoonsbussen die Arriva in Brabant gebruikt is echter "gewoon" 3500 kg, dus is rijbewijs B "gewoon" afdoende (mits max. 8 zitplaatsen excl. bestuurder). Dat is ook in lijn met wat Tribus voor de e-Civitas Economy communiceert.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 14:53
door dennistd
Maar dat is dan weer geen toegankelijke buurtbus. Wat er nu in Twente rijdt heeft een brede deur aan de zijkant met lage instap, waar een rolstoel (met plank) en rollator zo naar binnen kunnen. Dat ding is Brabant is een ouderwetse ontoegankelijke buurtbus.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 15:31
door Lijn 45
Maar de E-Civitas in de link in het bericht van iamthedutchdude niet. ;)

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 19:50
door DPDelft

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 23:39
door visgraat
SuperGhost schreef: wo 11 okt 2023, 10:47 Wellicht gebeurd dat in de toekomst ook?

Het lijkt me niet zo vreemd dat men eerst wil zien of lijn 5 succesvol kan zijn voordat men daartoe over gaat.
Ik denk dat vooral de provincie niet wil dat je bestaande haltes niet bediend. Het succes hangt uiteindelijk samen met de route die je rijdt.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 23:06
door Herjanuitoverijssel
Er is een nieuwe volvo aangekomen, Het gaat om nummer 4900, Bron: Busposities.nl *bus*

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 26 okt 2023, 02:00
door gkw1969
Zou alles voor 10 december binnen zijn?

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 26 okt 2023, 08:08
door Milco
Naar verluidt gaan de VDL’s van Lelystad deels naar Twente, dus ik denk niet dat alle Volvo’s dan op tijd klaar zijn…

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 26 okt 2023, 12:14
door busentrein
hschlepe schreef: wo 25 okt 2023, 23:06 Er is een nieuwe volvo aangekomen, Het gaat om nummer 4900, Bron: Busposities.nl *bus*
Ook de 4895, 4901 en 4893 staan op deze plek. Hierbij de foto van de 4900

Afbeelding

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 11:53
door Meltrain
Mooi.
Is al bekend wat de nummering van de complete serie bussen wordt?

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 12:15
door MetroRET

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 18:44
door RTBS
Is het al bekend waar ze gestald gaan worden tot 10 december? Weer bij Eaton Hengelo of luchthaven?

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 19:47
door Jelmer4
Wanneer worden de halteborden gewisseld/opnieuw geplaatst? Op diverse haltes van de nieuwe lijn 5 staat er aan een kant van de straat nog geen haltebord. Gebeurt dit voor of na 10 december? Is dit een taak van de gemeente of van de uitvoerder van de concessie?

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 20:04
door dennistd
Dat is iets van de concessiehouder. Maar het duurt nog een dikke maand he ;)

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 20:25
door marvinkok
Niet alles gaan ze in een maand opgelost krijgen. Zoals de volgende passage uit de maandagse column van Rikus
Arriva raakt in de problemen op het spoortraject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Het was de bedoeling om de machinisten die nu op dat traject rijden, over te nemen van Keolis. Maar Keolis heeft de meeste machinisten overgehaald om niet naar Arriva over te stappen, en in plaats daarvan de gaten in de personeelsroosters van de resterende Keolis-lijnen te vullen. Grote problemen voor Arriva dus, en het is afwachten hoe de dienstverlening in Twente er straks uit zal zien.
Dat kan wel eens een uitgeklede dienstregeling gaan worden vanaf 10 december...

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 20:34
door Herjanuitoverijssel
Komen er in Twente ook witte halteborden dan? Of blijven dat de gele?

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 20:54
door Milco
De halteborden krijgen de huisstijl van RRReis, en dat is wit.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 21:26
door Sorry_geen_dienst
Arriva heeft in ieder geval een hoop machinisten in opleiding voor ZHO maar voordat die zelfstandig mogen rijden gaat nog een paar maandjes duren...hopelijk vallen de gevolgen voor de reizigers mee tot die tijd.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 22:36
door cassie127
marvinkok schreef: ma 30 okt 2023, 20:25 Niet alles gaan ze in een maand opgelost krijgen. Zoals de volgende passage uit de maandagse column van Rikus
Arriva raakt in de problemen op het spoortraject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Het was de bedoeling om de machinisten die nu op dat traject rijden, over te nemen van Keolis. Maar Keolis heeft de meeste machinisten overgehaald om niet naar Arriva over te stappen, en in plaats daarvan de gaten in de personeelsroosters van de resterende Keolis-lijnen te vullen. Grote problemen voor Arriva dus, en het is afwachten hoe de dienstverlening in Twente er straks uit zal zien.
Dat kan wel eens een uitgeklede dienstregeling gaan worden vanaf 10 december...
Ik hoorde inderdaad iets van dat meer dan de helft van het ZHO personeel bij Keolis blijft en men meer ritten/langere stukken op de RB 61 gaat rijden.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 22:51
door PHS
-