Pagina 21 van 35

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: za 15 sep 2012, 18:03
door Klaasje
Dat is in het geval van Flevoland dus echt geleuter.

Het verhaal over het belang van Emmeloord is mij nu duidelijk. Thanks. :pos:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: zo 16 sep 2012, 00:08
door Michael 1988
Even terugkomen op de buurtbus. Je zou een voorbeeld kunnen nemen hoe het hier in sommige plaatsen/gebieden in Brabant er aan toegaat. Bijvoorbeeld lijn 239 Udenhout - 's-Hertogenbosch. Die rijdt ieder uur van en naar Udenhout en de hele lijn wordt bediend door 2 buurtbusjes. In de spits rijdt er nog een touringcar(/grotere bus) op dezelfde route onder lijn 139 t/m Helvoirt. Tussen 's-Hertogenbosch en Cromvoirt rijdt de lijn ook gelijk met lijn 213 's-Hertogenbosch - Vught via Cromvoirt. De bus zit vaak ook vol in de spits en pas vanaf Cromvoirt. Maar in feite rijden op de drukke punten 2 lijnen al dan niet een grotere bus in de spits. Deze oplossing zou ook mogelijk kunnen zijn voor NOP. Eventueel kun je ook lijnen aanvullen met scholierenlijnen (iets wat in het Land van Heusden en Altena al gebeurd).

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: zo 16 sep 2012, 01:58
door Flevolander
Dorpjes met de omvang van Creil, Espel en Rutten hebben in de meeste provincies helemaal geen lijnbusvervoer. De meeste provincies hanteren een ondergrens van 1500 of 2000 of zelfs meer inwoners in de dorpskern, of een omgevingsadressendichtheid van 300 die in de praktijk ook neerkomt op meer dan 2000 inwoners in de dorpskern. Het is volstrekt onduidelijk waarom Flevoland vindt dat ieder gehucht een bus moet hebben. Waarschijnlijk omdat deze provincie maar weinig dorpskernen heeft, en dus gewoon niet gedwongen wordt om keuzes te maken zoals bijvoorbeeld Gelderland, Noord-Brabant of Noord-Holland. Maar een busdienst Enkhuizen-Lelystad kan er dan weer niet vanaf, evenmin als een reguliere bus Dronten-Elburg. Flevoland schurkt politiek duidelijker tegen de Ijsselmond-vrienden in Overijssel aan dan tegen Noord-holland of Gelderland. Maar daar hebben de inwoners van Lelystad en Dronten weinig boodshap aan.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: zo 16 sep 2012, 11:32
door Pikobo
flipje schreef: In het verleden heeft de 71 altijd nog een lus gereden om de noordelijke wijken van Emmeloord te bedienen, maar animo was altijd bedroevend. Dus naar mijn inziens zal het kansloos zijn om dit nieuw leven in te roepen. (vooral omdat binnen Emmeloord de auto en de fiets ver boven het OV staan)
Ik zie nog 1 optie die zou kunnen. Interliner 315 rijdt door de noordelijk wijken van Emmeloord zonder daar te stoppen. Die zou max 1 halte in Emmeloord Noord kunnen gaan bedienen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: zo 16 sep 2012, 12:37
door Ronald
De meeste NOP-dorpen zijn zonder veel moeite redelijk te bedienen:
* Ens en Tollebeek met lijn 141 (zoals nu)
* Marknesse en Kraggenburg met lijn 71 (zoals nu)
* Bant kan bediend worden door lijn 315 met nauwelijks extra rijtijd
* Nagele is een twijfelgeval, halte aan A6 ligt vrij ver van het dorp
* Dan heb je alleen nog wat nodig voor Espel, Creil, Rutten en Luttelgeest. Misschien school-/spitslijn in combinatie met "opstapper"-formule? Deze laatste dorpen (incl. Bant) hebben nu trouwens ook al geen avond-/weekendbediening.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: ma 17 sep 2012, 23:09
door Rudolfph
flipje schreef:Wat me vooral dwars zit is de communicatie van de provincies over hoe en verder. Er is namelijk wel 1 ding duidelijk en dat is dat er personeel uit moet.. en de december komt wel steeds dichterbij!
Hier worden volgens mij 2 dingen door elkaar gehaald: het niet gunnen van IJsselmond en het overtollig zijn van personeel als gevolg van de opening van de Hanzelijn. In principe heeft dit niets met elkaar te maken, ook als de concessie IJsselmond wel gegund zou zijn, zou een deel van het personeel overbodig zijn. Dat weet de provincie, dat weet Connexxion en dat weet het personeel. Connexxion informeert het personeel daar ook over.

De communicatie over wat er in december in IJsselmond gaat gebeuren zou wel beter kunnen. Aan de andere kant denk ik dat er op dit moment nog maar heel weinig zinvols te communiceren is. De provincies zijn echt wel bezig met het zoeken naar oplossingen voor de korte (lees: tijdelijke vervoerder) en lange (lees: weer aanbesteden) termijn. De provincies weten ook dat in IJsselmond veel mensen graag informatie willen over de situatie in december, en ik verwacht daarom ook dat zodra er iets concreet te melden is, dit ook zeker gedaan wordt.
Flevolander schreef:(...) Maar een busdienst Enkhuizen-Lelystad kan er dan weer niet vanaf, evenmin als een reguliere bus Dronten-Elburg. Flevoland schurkt politiek duidelijker tegen de IJsselmond-vrienden in Overijssel aan dan tegen Noord-holland of Gelderland. Maar daar hebben de inwoners van Lelystad en Dronten weinig boodshap aan.
Dat heeft weinig met politiek van doen, maar met "historische" vervoersstromen. De Noordoostpolder is ouder dan de rest van Flevoland en was tot 1986 zelfs onderdeel van Overijssel. Bepaalde voorzieningen, zoals bijvoorbeeld hogescholen en universiteiten, waren nu eenmaal tijdenlang niet in Flevoland te vinden. Vanuit de Noordoostpolder en Oostelijk Flevoland zijn Kampen en Zwolle dan logische keuzes. Aangezien Kampen en Zwolle in veel gevallen niet verder zijn dan Enkhuizen of Harderwijk, en met name Zwolle meer te bieden heeft dan de andere plaatsen, is het logisch dat de vervoersstromen daarop gericht zijn. Er was vroeger een lijn met een redelijke frequentie over de dijk Enkhuizen-Lelystad, die zal niet opgeheven zijn omdat het een geweldig succesnummer was... Verwacht dus ook niet dat als er ooit weer een gewone buslijn over die dijk gelegd wordt, mensen massaal in de rij zullen staan.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: ma 17 sep 2012, 23:31
door Vinny
Als er drie ritten per dag worden gereden dan kun je je voorstellen dat er weinig mensen in de rij voor gaan staan. Zo heeft de vervoerder de hele funshop hausse in Bataviastad gemist....

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: ma 17 sep 2012, 23:36
door Suus
In West-Friesland is toch niemand op Lelystad gericht? Die zijn op Hoorn en eventueel Alkmaar en Amsterdam gericht.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 18 sep 2012, 08:07
door Vinny
Nu niet meer nee :6

Er rijdt nog wel een scholierenlijn. Lelystad is voor West-Friezen dus niet terra incognita. Overigens heeft Flevoland ook een pretpark. Dat verschijnsel bestaat niet in Noord-Holland... :roll:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 18 sep 2012, 15:15
door Suus
Michael 1988 schreef:Rijden er daar in de Noordoostpolder eigenlijk wel buurtbussen? Want als ik zo kijk naar de reactie van Klaasje met het feit over die dorpjes met weinig inwoners en reizigers lijkt mij het beste om daar dan een buurtbus voor in te zetten al dan niet met in de spits aangevuld door een extra (taxi)bus of touringcar.
Buurtbussen zijn ondingen, ik denk dat er in Brabant veel meer bereikt kan worden dan in de huidige situatie waar hele regio's zijn waar alleen maar buurtbussen rijden.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 18 sep 2012, 15:16
door Klaasje
Vinny schreef:Nu niet meer nee :6

Er rijdt nog wel een scholierenlijn. Lelystad is voor West-Friezen dus niet terra incognita. Overigens heeft Flevoland ook een pretpark. Dat verschijnsel bestaat niet in Noord-Holland... :roll:
Die scholierenlijn rijdt voor reizigers tussen de Noordkop en Kampen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 18 sep 2012, 18:37
door Flevolander
Rudolfph schreef:Dat heeft weinig met politiek van doen, maar met "historische" vervoersstromen. De Noordoostpolder is ouder dan de rest van Flevoland en was tot 1986 zelfs onderdeel van Overijssel. Bepaalde voorzieningen, zoals bijvoorbeeld hogescholen en universiteiten, waren nu eenmaal tijdenlang niet in Flevoland te vinden. Vanuit de Noordoostpolder en Oostelijk Flevoland zijn Kampen en Zwolle dan logische keuzes. Aangezien Kampen en Zwolle in veel gevallen niet verder zijn dan Enkhuizen of Harderwijk, en met name Zwolle meer te bieden heeft dan de andere plaatsen, is het logisch dat de vervoersstromen daarop gericht zijn. Er was vroeger een lijn met een redelijke frequentie over de dijk Enkhuizen-Lelystad, die zal niet opgeheven zijn omdat het een geweldig succesnummer was... Verwacht dus ook niet dat als er ooit weer een gewone buslijn over die dijk gelegd wordt, mensen massaal in de rij zullen staan.
De buslijn Emmeloord - Kampen staat natuurlijk buiten kijf. Maar de bussen naar Steenwijk en Lemmer/Sneek zijn echt niet drukker dan voorheen de bus Enkhuizen - Lelystad. Dat die laatste lijn verdwenen is en die andere niet, heeft alles met politieke keuzes van doen. Je zou zelfs kunnen verwachten dat er tussen de grotere plaatsen in West-Friesland en Lelystad meer vervoerpotentie is dan tussen kleinere plaatsen als Emmeloord en Steenwijk, simpelweg omdat er aan beide kanten van de dijk meer inwoners, meer werkgelegenheid en meer voorzieningen zijn dan in Steenwijk of Lemmer. Een voorbeeld is al genoemd: Bataviastad. Daarnaast wordt Lelystad met de komst van de Hanzelijn veel meer een OV-knoop.
Dronten - Elburg heeft ook nog nooit een serieuze buslijn gehad. Of hier potentie is, heeft zich nooit kunnen bewijzen. Maar ook hier geldt dat beide plaatsen meer inwoners en meer werkgelegenheid hebben dan de Kop van Overijssel en de NOP. En over de vele toeristen in Elburg en de gemeente Dronten hebben we het dan nog niet eens...

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 18 sep 2012, 19:14
door flipje
[Qua toerisme durf ik het te betwijfelen of Elburg/Dronten groter is dan Steenwijkerland.. Wel zou er onderzocht kunnen worden of er belangstelling is voor een buslijn Lelystad-Enkhuizen v.v. Veel verbindingen lijken soms logisch maar zijn het niet omdat er te weinig potentie is. Dat neemt niet weg dat ik voorstander ben van het oprichten van nieuwe lijnen.
Rudolfph schreef:
flipje schreef:Wat me vooral dwars zit is de communicatie van de provincies over hoe en verder. Er is namelijk wel 1 ding duidelijk en dat is dat er personeel uit moet.. en de december komt wel steeds dichterbij!
Hier worden volgens mij 2 dingen door elkaar gehaald: het niet gunnen van IJsselmond en het overtollig zijn van personeel als gevolg van de opening van de Hanzelijn. In principe heeft dit niets met elkaar te maken, ook als de concessie IJsselmond wel gegund zou zijn, zou een deel van het personeel overbodig zijn. Dat weet de provincie, dat weet Connexxion en dat weet het personeel. Connexxion informeert het personeel daar ook over.

De communicatie over wat er in december in IJsselmond gaat gebeuren zou wel beter kunnen. Aan de andere kant denk ik dat er op dit moment nog maar heel weinig zinvols te communiceren is. De provincies zijn echt wel bezig met het zoeken naar oplossingen voor de korte (lees: tijdelijke vervoerder) en lange (lees: weer aanbesteden) termijn. De provincies weten ook dat in IJsselmond veel mensen graag informatie willen over de situatie in december, en ik verwacht daarom ook dat zodra er iets concreet te melden is, dit ook zeker gedaan wordt
De fout zit hem naar mijn inzien al in de erg late aanbesteding van de concessie dus valt er de provincies wel degelijk wat te verwijten. De kans dat het weer zou misluken was aanwezig.. en oplossing ontbrak (ontbreekt). Natuurlijk weet het personeel dat er ontslagen gaan vallen binnen IJsselmond, dat neemt niet weg dat men het liever vandaag weet dan eind november..

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 18 sep 2012, 19:51
door Vinny
De buslijn Emmeloord - Kampen staat natuurlijk buiten kijf. Maar de bussen naar Steenwijk en Lemmer/Sneek zijn echt niet drukker dan voorheen de bus Enkhuizen - Lelystad. Dat die laatste lijn verdwenen is en die andere niet, heeft alles met politieke keuzes van doen.
Zijn er tellingen geweest uit de periode dat er nog wel een fatsoenlijke buslijn reed? De laatste jaren dat lijn 150 (zeg ik even uit mijn hoofd bestond) reed deze lijn een quasi-onmogelijke dienstregeling, dus dat er dan niet veel mensen in de bus zitten verbaasd me niet zoveel...

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 18 sep 2012, 20:08
door Suus
Die lijn reed een tweeuursdienst en er zat geen hond in (mensen ook niet trouwens).

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 18 sep 2012, 20:43
door Klaasje
Het schijnt dat die lijn een enorme sterfhuisconstructie heeft doorgemaakt. De lijn komt wel regelmatig terug

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 10:34
door Michael
Er rijden nog wel 2 lijn 650 per dag over de houtribdijk. 's ochtends naar Lelystad en 's middags naar Wervershoof. Waarvan de middagrit toen ik er een keer in zat. Behoorlijk druk was. Weliswaar alleen maar scholieren.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 22:50
door NintendoC
Ondertussen is het oktober en nog geen enkel geluid over een vervoerder.
En nu stapt de verantwoordelijke uit Flevoland ook nog eens op. Komt dit nog goed?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 23:18
door Klaasje
We gaan het vanzelf merken.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 04 okt 2012, 07:27
door Pikobo
NintendoC schreef:Ondertussen is het oktober en nog geen enkel geluid over een vervoerder.
En nu stapt de verantwoordelijke uit Flevoland ook nog eens op. Komt dit nog goed?
De gedeputeerden blijven aan in demissionaire status. Lodders zal ongetwijfeld dit verder moeten regelen.

Vanmorgen een chauffeur van Connexxion gesproken, ook zij weten nog steeds van niets.

Hier en daar wordt de politiek wakker, in Dronten stelt het CDA vragen over de bereikbaarheid van het dorp.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 04 okt 2012, 08:45
door Dennenboom
Willen die CDA-ers dat Dronten een Intercitystop krijgt?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 04 okt 2012, 08:54
door Pikobo
Dennenboom schreef:Willen die CDA-ers dat Dronten een Intercitystop krijgt?
Nee die pretentie hebben ze niet. Maar wel willen ze dat elke uithoek van hun dorp een busverbinding krijgt met het nieuwe station. Dat kan in de praktijk alleen maar als lijn 143 op het volledige traject (Kampen-Lelystad) blijft rijden of dat er een dorpslijn, in welke vorm dan ook, komt.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:41
door NintendoC
Ik hoorde vandaag dat de provincie dicht tegen een akkoord met Connexxion zit.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:50
door Ronald
Zouden er écht veel andere mogelijkheden zijn op dit moment?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:53
door NintendoC
Dat denk ik niet, maar het grootste probleem bleef de prijs. Als de provincie niet genoeg betaalde zou de deal afketsen, waarmee er na december niemand meer rijdt.