Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
albertjan96
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Nouja ik denk dat wat de reizigers zelf betalen, maar een deel is van de totale exploitatiekosten van de pendeldienst. De rest moet ook ergens van betaald worden, en niemand wil of kan voor die kosten opdraaien.

Alleen als Breng ook gaat stoppen met het versterken van de reguliere bussen wordt het wel lastig om nog te voldoen aan de vervoersplicht… en dan is het een beetje kip-ei verhaal wiens z’n schuld dat nou is
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6226
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AppleMoose »

gkw1969 schreef: zo 22 sep 2024, 09:43 De hele oorsprong van het besluit ligt bij de KNVB door Vitesse te degraderen, een boete op te leggen en niet direct akkoord te gaan met een reddingsplan. Als de KNVB wat besluitvaardiger was geweest en eerder duidelijkheid had gegeven had mogelijk een nieuwe investeerder de extra kosten op zich kunnen nemen.
Vitesse is niet gedegradeerd door de KNVB. Ze hebben zelf er financieel en sportief een zootje van gemaakt. Ook zonder die punten aftrek was degradatie al onvermijdelijk.

Ze hebben te lang geprofiteerd van Russisch geld en daarna te lang gegokt op een Amerikaanse praatjesmaker en daar foute afspraken mee gemaakt. De boete die is opgelegd was terecht en aan de reddingsplannen mankeerde ook nog het een en ander, dus terecht dat die niet meteen werden goedgekeurd. Het enige wat de KNVB te verwijten valt, is dat het onderzoek naar die Amerikaan wel erg lang duurde. Maar Vitesse had zelf ook deugdelijk onderzoek moeten doen en dan waren ze tot dezelfde conclusie gekomen als de KNVB.

Enfin, terug naar het pendelvervoer: kan Breng niet speciale tarieven hanteren voor het pendelvervoer waarmee het wel kostendekkend wordt? Desnoods kun je de reguliere lijnen halte Gelredome/Rijnhal over laten slaan, zodat men niet het reguliere vervoer overbelast.
En blandning av sött och salt.
albertjan96
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Onderzoek naar de huidige beoogde eigenaar duurt ook weer heel lang, en zolang de overname nog niet officieel is houdt Vitesse de hand enigszins op de knip om straks niet een megaschuld bij Guus Franke open te hebben staan als ook deze overname afgekeurd wordt. Als de overname wel goedgekeurd is zal de geldkraan mogelijk weer wat verder open gedraaid worden en wordt er misschien weer opnieuw gekeken naar de mogelijkheid voor pendelbussen. Al zullen er eerst behoorlijk wat andere dingen afbetaald moeten worden…

Vraag me af of het verhogen van de prijs van de kaartjes (nu 5,90) zin gaat hebben aangezien het nu ook al flink duurder is dan een ritje met een reguliere bus met een OV chipkaart.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

Ik vind het allemaal mooie verhalen maar in de huidige tijd van het promoten van OV is dit een heel raar verhaal. Hier worden mensen juist de auto ingejaagd.
Ik denk dat Breng misschien wel vergeet dat mensen verder rijden dan van Gelredome naar het station en dat dat ook inkomsten opleverd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13757
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

Ik heb nog even zitten zoeken. Het CROW hanteert een prijs van €108 per dienstregelingsuur voor een standaardbus, prijspeil 2015. Als ik daar inflatie overheen leg kom ik op €140 per dienstregelingsuur.
In een standaardbus (Citea 12,2 meter) passen volgens VDL 110 mensen. De rijtijd station Arnhem - Gelredome is 5 minuten (voor bus 331), plus tijd voor in- en uitstappen en terugrijden dus laten we zeggen dat een bus 4x in een uur heen en weer kan. Dat betekent dat er 440 mensen meekunnen. Die betalen kennelijk €5,90 (voor een retour neem ik aan, dus nemen we de helft) dus heb je aan reizigersinkomsten 440*5,9/2=€1300. En dat terwijl de bus dus €140 kost.
Er zit vast nog het een en ander aan foutmarge in mijn berekeningen, maar het rijden van een Gelredome-pendel zou dus gewoon winstgevend moeten zijn. Waarom doet Breng/Hermes dat niet?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13643
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

110 mensen in een 12m Citea is wel heel knus hoor, als je er 90 in een standaardwagen krijgt ben je een goeie.
Het ding met busbouwers is vaak dat ze de capaciteit van hun voertuigen nogal eens overschatten...
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
albertjan96
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Denk niet dat de bussen als normaal dienstregelingsuur gezien kunnen worden aangezien het extra bussen betreft waar dus ook weer extra chauffeurs voor opgetrommeld moeten worden.. daarnaast zitten de bussen lang niet vol, zeker heen niet.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

De chauffeurs rijden op vrijwillige basis voor zover ik weet. Wel betaald natuurlijk.
Vol op de heenweg inderdaad niet maar dat kan je natuurlijk plannen. Als de wedstrijd om 20.00 uur begint dan vertrek je bijv op Arnhem Centraal van 18.45 uur tot 19.35 uur elke 10 minuten? Dan heb je 2 bussen nodig.
Vervelende van station Arnhem is dat er 3 lijnen naar Gelredome en evt de pendelbus vanaf 4 verschillende busperrons vertrekken.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3208
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Als je jarenlang je hebt laten betalen voor de extra inzet, dan is het toch wrang als je het ineens wel voor eigen rekening en risico blijkt te kunnen doen.
Feed the childrens
gkw1969
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Even heel simpel uitgelegd:
Je propt geen 110 mensen in een standaardbus, ook niet als die daadwerkelijk de capaciteit heeft. Althans, niet elke rit.
De kosten zijn niet alleen van de bus en de chauffeur maar ook van minimaal 8 extra mensen op straat: 6 S&V, 1 coordinator en een verkeersregelaar (die zitten niet in de DRU). (ja 1 verkeersregelaar die op de kruising bij Haarhuis het verkeerslicht bediend zodat de bussen ongestoord door kunnen rijden tijdens de afvoer)
Het personeel wordt ook betaald wanneer er niet gereden wordt, maar die uren kun je niet in je DRU meenemen. Want effectief rij je 2,5 uur terwijl je personeel ook de tussenliggende 1,5 moet betalen.
Er moet voldoende personeel en materiaal zijn om het te kunnen rijden en het mag NOOIT ten koste gaan van de normale dienstregeling
Breng mag alleen uit zichzelf een pendeldienst opzetten na toestemming van de concessieverlener. Breng mag hem wel uitvoeren als iemand anders hen inhuurt. Ook al zou het winstgevend zijn, als de provincie Gelderland zegt van: Nee. Dan gaat het feest niet door.
Breng mag wel versterking inzetten, maar dan tegen het reguliere tarief. Dit tarief is niet hoog genoeg om alle kosten te dekken van chauffeurs en organisatie want om alles administratief te verwerken is bij elkaar ook 1,5 FTE per wedstrijd bezig. Afdeling dienstindeling, afdeling revenue, afdeling planning, afdeling exploitatie. Dan komt er nog bij dat de wasdienst extra bussen af moeten tanken, die contracten zijn vastgelegd op zoveel bussen tanken niet op de uren dat ze aanwezig zijn. En ze zeggen, terecht, dat als ze normaal 80 bussen moeten tanken per dag en er op een wedstrijddag 10 bijkomen, ze die 10 extra bussen betaald willen krijgen want dat is bijna 2 uur extra werk (gasbussen tankend duurt lang).
Dan komen daar de kosten voor eventuele schade nog bij. Als ze een bus slopen van binnen dan is het verhalen van die schade vrijwel onmogelijk. De verzekering betaald niet uit omdat de bussen alleen WA verzekerd zijn (anders is de verzekering niet te betalen).
Dus kosten voor een DRU zoals die is afgesproken voor de concessie kunnen niet 1-op-1 vertaald worden naar enkele uren pendelen over een afstand van 1,5 km heen en 1,5 km terug. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van de hulpdiensten die soms nodig zijn als het echt uit de hand loopt en het is ook nog zo dat alle inzet van hulpdienst IN de bus voor rekening van de vervoerder is, het is dan aan de vervoerder om op zijn beurt die kosten te verhalen op de veroorzaker.

Kortom.... geen enkel commercieel bedrijf zal zich snel wagen aan commercieel pendelvervoer voor voetbalevenementen en zelf het risico dragen.
Bij een contract met een voetbalclub of stadion neem je namelijk alle kosten en eventuele schades mee in het contract en ligt de verantwoordelijkheid bij de inhurende partij.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Jurre
Berichten: 1062
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jurre »

henrivanderweijden schreef: zo 22 sep 2024, 08:33 Ik weet niet wie het heeft bedacht maar gisteren ( en komende wedstrijden) reden er geen pendelbussen Station - Gelredome. Mensen moesten met de reguliere buslijnen naar het stadion. Na afloop schijnen ze wel gereden te hebben en moest iedereen inchecken (benieuwd hoe je dat doet als bussen bestormd worden door voetbalsupporters). Vitesse adviseerd in hun app om NIET met het OV te komen. Ik ben dus braaf ipv met trein en bus, met de auto gegaan.
Wubbo schreef: zo 22 sep 2024, 12:33 Ik blijf dit fascinerend vinden. Kennelijk kan een propvolle pendelbus (met betalende reizigers) niet uit voor Breng/Hermes, en is het goedkoper om het dusdanig mis te laten gaan dat de normale reizigers het nakijken hebben.
Er reden vooraf aan de wedstrijd weldegelijk 6 pendelbussen als versterking op de reguliere lijndienst tussen CS en Gelredome (dus niet als pendellijn 607 als voorheen).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13757
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

gkw1969 schreef: ma 23 sep 2024, 09:27 Even heel simpel uitgelegd:
Je propt geen 110 mensen in een standaardbus, ook niet als die daadwerkelijk de capaciteit heeft. Althans, niet elke rit.
Eens.
gkw1969 schreef: ma 23 sep 2024, 09:27De kosten zijn niet alleen van de bus en de chauffeur maar ook van minimaal 8 extra mensen op straat: 6 S&V, 1 coordinator en een verkeersregelaar (die zitten niet in de DRU). (ja 1 verkeersregelaar die op de kruising bij Haarhuis het verkeerslicht bediend zodat de bussen ongestoord door kunnen rijden tijdens de afvoer)
S&V heb je sowieso nodig, want je moet iets met de chaos die ontstaat als je geen extra bussen inzet. Ik durf eigenlijk de stelling wel aan dat je minder inzet S&V nodig hebt als je iets geregeld hebt dan als je niets doet.
gkw1969 schreef: ma 23 sep 2024, 09:27Het personeel wordt ook betaald wanneer er niet gereden wordt, maar die uren kun je niet in je DRU meenemen. Want effectief rij je 2,5 uur terwijl je personeel ook de tussenliggende 1,5 moet betalen.
Klopt. En je hebt ook nog afvoer.
gkw1969 schreef: ma 23 sep 2024, 09:27Er moet voldoende personeel en materiaal zijn om het te kunnen rijden en het mag NOOIT ten koste gaan van de normale dienstregeling
Materiaal mag het probleem niet zijn aangezien de wedstrijd niet in de spits is. Dat je chauffeurs nodig hebt is evident.
gkw1969 schreef: ma 23 sep 2024, 09:27Breng mag alleen uit zichzelf een pendeldienst opzetten na toestemming van de concessieverlener. Breng mag hem wel uitvoeren als iemand anders hen inhuurt. Ook al zou het winstgevend zijn, als de provincie Gelderland zegt van: Nee. Dan gaat het feest niet door.
Over het algemeen mogen reizigers ook niet blijven staan op haltes omdat ze niet meekunnen in de bus, wat gebeurt als er geen extra bussen rijden. Je moet dus sowieso iets regelen met je concessieverlener.
gkw1969 schreef: ma 23 sep 2024, 09:27Breng mag wel versterking inzetten, maar dan tegen het reguliere tarief. Dit tarief is niet hoog genoeg om alle kosten te dekken van chauffeurs en organisatie want om alles administratief te verwerken is bij elkaar ook 1,5 FTE per wedstrijd bezig. Afdeling dienstindeling, afdeling revenue, afdeling planning, afdeling exploitatie. Dan komt er nog bij dat de wasdienst extra bussen af moeten tanken, die contracten zijn vastgelegd op zoveel bussen tanken niet op de uren dat ze aanwezig zijn. En ze zeggen, terecht, dat als ze normaal 80 bussen moeten tanken per dag en er op een wedstrijddag 10 bijkomen, ze die 10 extra bussen betaald willen krijgen want dat is bijna 2 uur extra werk (gasbussen tankend duurt lang).
In de prijs van een dienstregelingsuur zit meer dan alleen brandstof en chauffeur, daar zit ook verrekening van indirecte kosten.
gkw1969 schreef: ma 23 sep 2024, 09:27Dan komen daar de kosten voor eventuele schade nog bij. Als ze een bus slopen van binnen dan is het verhalen van die schade vrijwel onmogelijk. De verzekering betaald niet uit omdat de bussen alleen WA verzekerd zijn (anders is de verzekering niet te betalen).
Slopen doen ze ook als ze meegaan met een lijnbus. Dat risico loopt de vervoerder dus sowieso, en wordt groter als je mensen lang laat wachten op vervoer (als je dus niets geregeld hebt).
gkw1969 schreef: ma 23 sep 2024, 09:27Dus kosten voor een DRU zoals die is afgesproken voor de concessie kunnen niet 1-op-1 vertaald worden naar enkele uren pendelen over een afstand van 1,5 km heen en 1,5 km terug. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van de hulpdiensten die soms nodig zijn als het echt uit de hand loopt en het is ook nog zo dat alle inzet van hulpdienst IN de bus voor rekening van de vervoerder is, het is dan aan de vervoerder om op zijn beurt die kosten te verhalen op de veroorzaker.
Ook hierop is de kans groter dat het gebeurt als er geen extra bussen rijden dan als er wel extra bussen rijden.

Ik begrijp uit de post van Jurre dat er 6 extra bussen rijden. Laat ik even conservatief rekenen en 8 DRU per bus rekenen, dan kom ik op 8*140*6=€6720 aan de kostenkant. Een ritje met OV-chipkaart kost €1,59, retour dus €3,18. Dan zou je 2114 reizigers moeten vervoeren om quitte te spelen. Elke bus kan 4x/uur rijden en de aanvoer doen we in 1,5 uur (gebaseerd op jouw stelling dat in totaal 2,5 uur gereden wordt, gegeven dat aanvoer gespreider is dan afvoer). Elke bus rijdt dus 6x, dus we rijden 36 ritten. De gemiddelde bezetting wordt dan 2114/36=59 mensen per rit. Da's net iets meer dan de helft van het aantal mensen dat volgens VDL in een bus past.
albertjan96
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

SP doet een nieuwe poging de blauwe kleur op de trolleybussen te behouden, willen dit nu op laten nemen in het PvE. Motie wordt vanmiddag behandeld.
de Gelderlander schreef: Nieuwe poging om ‘Ernems blauwe’ trolleybussen te behouden: ‘Cultuurhistorie boven gezamenlijke marketing’
Een nieuwe poging om de trolleybussen in Arnhem herkenbaar blauw te houden. Daar komt de Gelderse tak van de SP mee. De fractie vindt dat cultuurhistorisch belang en de wensen van Arnhemmers zwaarder moeten wegen dan ‘de gezamenlijke marketing van het RRReis-concept’.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/nieu ... ~a952f8c0/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6226
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AppleMoose »

En blandning av sött och salt.
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Ben ik toch benieuwd hoe dat eruit mag gaan zien. :Y
albertjan96
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Zolang het niet te veel kost.

Het wordt opgenomen in het PvE en ik verwacht dat iig de huidige vloot de kleur blijft behouden (maar dat er stickers over de breng-logos worden geplakt zoals ook met noodbussen gedaan wordt:

Afbeelding

en de Solaris zal wel niet omgestickerd worden (want geen stadsbus).

Misschien is dit zelfs nog wel goedkoper dan de Rrreis-huisstijl doorvoeren op de bestaande (trolley-)vloot.
gkw1969
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Was eigenlijk ook wel te verwachten: TrolleyRRReis. Alles wat normaal wit is, nu blauw
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
albertjan96
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Ja, of tRRRolleyRRReis :D :Y
MichOV
Berichten: 499
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MichOV »

Lekker blauw laten die bussen is een meer dan terechte besluit. Dat witte is zo besmettelijk qua snel zichbaarheid van vuil als behalve die ComfortRrreis kleuren dan die ik liever dan compleet wit.
Wageningen1998
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wageningen1998 »

Hebben al die chauffeurs wel trolleyinstructie gehad voor lijn 352? Nu vergeet er weer 1 af te koppelen bij D’oude Herbergh met een fikse ontsporing tot gevolg.

5278 staat al 95 dagen terzijde, 5282 en 5283 ook al even.
Gaat dat allemaal wel goed daar?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

De 5278 is tijdelijk een “plukbus” omdat er in de fabriek niet voldoende onderdelen voorradig zijn. Zodra dit weer op het gewenste niveau is wordt de 5278 weer afgebouwd en in dienst gesteld.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
gkw1969
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Wageningen1998 schreef: ma 30 sep 2024, 19:00 Hebben al die chauffeurs wel trolleyinstructie gehad voor lijn 352? Nu vergeet er weer 1 af te koppelen bij D’oude Herbergh met een fikse ontsporing tot gevolg.

5278 staat al 95 dagen terzijde, 5282 en 5283 ook al even.
Gaat dat allemaal wel goed daar?
Zelf nooit iets vergeten wat je geleerd hebt? Nooit verkeerde afrit genomen? Nooit vergeten kinderen op te halen op school. Nooit vergeten fiets op slot te zetten?
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
erjeebee
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erjeebee »

Net mn 1100e dienst gedaan alhier en dat gevierd met verkeerd rijden op een route die ik meer dan 250 keer heb gereden.
Dus ja, zelfs de beste chauffeur (A) vergeet wel eens wat / zit wel eens niet op te letten.

Overigens nooit mn kinderen vergeten op te halen. Er zijn grenzen aan het vergeten/niet opletten :6
gkw1969
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Precies. En zeker in de hectiek die nu heerst op lijn 352 met vertragingen oplopend tot 25 minuten in een 10-minuten dienst kun je wel eens wat vergeten.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Durashift
Berichten: 6079
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ Misschien een reminder in de halteomroep programmeren :idea:

Bijvoorbeeld: attentie chauffeur, afkoppelen van de draad. :!:

;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten