Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zat te denken aan een reactie, maar dit is gewoon te kinderachtig voor woorden. Je zet nu buschauffeurs weg als domme wezens die niet weten wat ze moeten doen alleen omdat er een keer iemand iets vergeten is. Jij bent zeker NOOOIT wat vergeten, of wel?
Ik wil je graag uitnodigen om eens mee te rijden op lijn 352 in de avondspits. Eens kijken of je er dan nog zo luchtig over denkt.
Ik wil je graag uitnodigen om eens mee te rijden op lijn 352 in de avondspits. Eens kijken of je er dan nog zo luchtig over denkt.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Botsing bus en auto: meerdere bomen uit de grond gereden https://www.gld.nl/nieuws/8211685/botsi ... nd-gereden
Helaas is op 1 oktober 2024 de Hermes 5418 aan een vroegtijdig einde gekomen. De bus was betrokken bij een frontale aanrijding op de Krakkedel tussen Angeren en Doornenvburg.
Helaas is op 1 oktober 2024 de Hermes 5418 aan een vroegtijdig einde gekomen. De bus was betrokken bij een frontale aanrijding op de Krakkedel tussen Angeren en Doornenvburg.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 8479
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Wat betreft je reactie van 1:42 uur, ga uit van de goede bedoelingen van de medeforummer en neem het niet persoonlijk op.
-
- Berichten: 499
- Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Uhnm nee dat gaat 'm niet meer worden iddgkw1969 schreef: ↑wo 02 okt 2024, 02:59 Botsing bus en auto: meerdere bomen uit de grond gereden https://www.gld.nl/nieuws/8211685/botsi ... nd-gereden
Helaas is op 1 oktober 2024 de Hermes 5418 aan een vroegtijdig einde gekomen. De bus was betrokken bij een frontale aanrijding op de Krakkedel tussen Angeren en Doornenvburg.

Je zou denken dat als zo'n weg al als gevaarlijk wordt bestempeld dat ze dan wel iets meer moeten doen dan provincieborden en snelheidsbeperking om de situatie voor de weggebruikers wat veiliger te maken. Maar goed dat is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan daar ben ik mij ook wel van bewust.
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Nou ja, als je je niet aan de snelheidsbeperking houdt en denkt die bocht haal ik wel.... tja. En dat is het vaak met dit soort ongelukken: snelheid. Ook gezien het feit dat het motorblok los is gekomen van de auto, dat is dus echt met een noodgang gegaan. Het enige wat je dan nog kunt doen is om de 50 meter een bloembak neerzetten.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Nou, als trolleychauffeur vat ik het wel persoonlijk op omdat ik weet dat dit soort dingen voor kunnen komen, zelfs bij chauffeurs die al 30 jaar trolley rijden. Ik probeer uit te leggen dat vergissen menselijk is, dat iedereen wel eens wat vergeet. En als ik dan zo'n reactie zie, dan weet ik gewoon dat hij niet weet hoe de exacte situatie op dat moment is. Op dit moment is het voor de chauffeurs geen pretje om lijn 352 te rijden in de spits i.v.m. de afsluiting van Onderlangs. Hierdoor lopen de bussen tot 25 minuten vertraging op, doen ze er gemiddeld zo'n 20 minuten over om de laatste 600 meter af te leggen. Dat gaat frustreren. En mensen kunnen makkelijk zeggen: maak je niet zo druk, je wordt wel betaald. Maar ondertussen heb je zo'n 100 passagiers in je bus die heel graag eigenlijk de trein van 10 minuten geleden hadden willen halen. (en ten opzichte van de vrachtwagenchauffeur zit nu daar net de nuance: onze lading heeft een mond, en soms een hele grote. De lading in de vrachtwagen is geduldig.)
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 8479
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Bedankt voor je duiding.
-
- Berichten: 6079
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
dank
Het is niet persoonlijk bedoeld. Ik dacht erover na wat zou kunnen helpen om de vergissingen te beperken, want uit dit draadje en de waarnemingen van een andere forummer komt het vaker voor.
Wat ik mij goed voor kan stellen als je, bijvoorbeeld, tijdens de dienst eerst andere trolley lijnen hebt gereden waar afkoppelen van de draad niet nodig is.
Klopt, ik dacht er nog aan om te schrijven: " een chauffeur bewaart toch altijd zijn rust"

Ja, goederen lading heeft geen stem maar die is er wel bij de ontvanger of verzender. Of het publiek als je veel in de openbare ruimte moet werken.gkw1969 schreef: ↑wo 02 okt 2024, 09:29 Maar ondertussen heb je zo'n 100 passagiers in je bus die heel graag eigenlijk de trein van 10 minuten geleden hadden willen halen. (en ten opzichte van de vrachtwagenchauffeur zit nu daar net de nuance: onze lading heeft een mond, en soms een hele grote. De lading in de vrachtwagen is geduldig.(..)
Sterkte ermee.
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Okay, het gebeurt, volgens sommigen, vaker. Zelf hoor ik hier trouwens niks van, van de collega’s. Maar ontsporingen en vergeten te wisselen gebeurt ook dagelijks. Als ik jou redenatie moet volgen dan krijgen we voor elk wissel een waarschuwing dat we moeten wisselen.
Het is gewoon een stukje gewenning. Daarnaast wil ik je graag uitnodigen eens mee te gaan met een trolleydienst. Mogelijk snap je dan waarom sommige dingen gebeuren.
Het is gewoon een stukje gewenning. Daarnaast wil ik je graag uitnodigen eens mee te gaan met een trolleydienst. Mogelijk snap je dan waarom sommige dingen gebeuren.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Trouwens, hoe vaak is vaker? Wekelijks, dagelijks, elk uur?
Zoals gezegd hoor ik er niks over terwijl menig collega dit soort dingen best wel rond vertellen op de werkvloer of dat anderen het vertellen.
De instructie is gewoon duidelijk geweest en iedereen weet wat hij of zij moet doen. Dat je het in de hectiek vergeet, gebeurt ook. Maar om nou te blijven stellen dat chauffeurs het niet snappen en fout blijven doen, gaat me gewoon te ver. Als je met concrete cijfers komt hoe vaak het gebeurt en het gebeurt vaker dan 2-3x per week, dan wil ik wel meedenken om hier wat mee te doen. Maar het is geen VERGISSING. Het is in de hectiek, want neem maar van mij aan dat er druk staat op de chauffeurs op lijn 352 in de spits, dat je het kunt vergeten. Maar datzelfde geldt voor vrijwel alle wissels die we met de X bedienen. Als het verkeer even wat drukker is of een auto(of college op het trolleyplein) een rare manoeuvre uithaalt en we hebben daar onze aandacht bij dan is het wissel maar bijzaak en wordt dat wel eens vergeten. Maar een oplossing als een omroep “chauffeur let op u moet ontkoppelen” is zo denigrerend naar de chauffeur toe. Dan krijgt de passagier echt de gedachte: “jullie zijn dom, jullie hebben een geheugensteuntje nodig om jullie werk te doen”, terwijl dit misschien maar geldt voor een handjevol collega’s die het is overkomen. Zodra het alle 300 trolleychauffeurs dagelijks overkomt hebben echt een probleem, maar zolang het minder dan 1x per week is, is er niks aan de hand. En misschien is het elke keer dezelfde chauffeur, dan ga je er hele groep wegzetten als domme wezens omdat een enkeling het nog niet helemaal onder de knie heeft. Het feit is gewoon dat dit, net als het bedienen van de wissels, automatisme moet worden. En sommige collega’s rijden niet zo vaak 352.
Kort gezegd: een omroep om er chauffeur te wijzen om dat te doen wat hij geleerd heeft, ook als een geheugensteuntje, is gewoon denigrerend.
Misschien kunnen jij en de medeforummer eens bij gaan houden welk tijdstip en hoe vaak dit gebeurt. Want met jou stelligheid wil ik wel eens weten hoe vaak het daadwerkelijk gebeurt en zet ik dat weg tegen hoevaak andere wissels worden vergeten.
Zoals gezegd hoor ik er niks over terwijl menig collega dit soort dingen best wel rond vertellen op de werkvloer of dat anderen het vertellen.
De instructie is gewoon duidelijk geweest en iedereen weet wat hij of zij moet doen. Dat je het in de hectiek vergeet, gebeurt ook. Maar om nou te blijven stellen dat chauffeurs het niet snappen en fout blijven doen, gaat me gewoon te ver. Als je met concrete cijfers komt hoe vaak het gebeurt en het gebeurt vaker dan 2-3x per week, dan wil ik wel meedenken om hier wat mee te doen. Maar het is geen VERGISSING. Het is in de hectiek, want neem maar van mij aan dat er druk staat op de chauffeurs op lijn 352 in de spits, dat je het kunt vergeten. Maar datzelfde geldt voor vrijwel alle wissels die we met de X bedienen. Als het verkeer even wat drukker is of een auto(of college op het trolleyplein) een rare manoeuvre uithaalt en we hebben daar onze aandacht bij dan is het wissel maar bijzaak en wordt dat wel eens vergeten. Maar een oplossing als een omroep “chauffeur let op u moet ontkoppelen” is zo denigrerend naar de chauffeur toe. Dan krijgt de passagier echt de gedachte: “jullie zijn dom, jullie hebben een geheugensteuntje nodig om jullie werk te doen”, terwijl dit misschien maar geldt voor een handjevol collega’s die het is overkomen. Zodra het alle 300 trolleychauffeurs dagelijks overkomt hebben echt een probleem, maar zolang het minder dan 1x per week is, is er niks aan de hand. En misschien is het elke keer dezelfde chauffeur, dan ga je er hele groep wegzetten als domme wezens omdat een enkeling het nog niet helemaal onder de knie heeft. Het feit is gewoon dat dit, net als het bedienen van de wissels, automatisme moet worden. En sommige collega’s rijden niet zo vaak 352.
Kort gezegd: een omroep om er chauffeur te wijzen om dat te doen wat hij geleerd heeft, ook als een geheugensteuntje, is gewoon denigrerend.
Misschien kunnen jij en de medeforummer eens bij gaan houden welk tijdstip en hoe vaak dit gebeurt. Want met jou stelligheid wil ik wel eens weten hoe vaak het daadwerkelijk gebeurt en zet ik dat weg tegen hoevaak andere wissels worden vergeten.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ontsporing kan gebeuren, ook op lijn 352. Zolang er geen schade aan de bus of bovenleiding is en de bus op redelijke termijn zijn rit weer kan vervolgen is er niet zo veel aan de hand lijkt me, en moet je er ook niet zo'n groot punt van maken.
Het zou natuurlijk anders zijn als er daardoor elke keer schade zou worden gereden, maar volgens mij is dat nu niet aan de orde.
Het zou natuurlijk anders zijn als er daardoor elke keer schade zou worden gereden, maar volgens mij is dat nu niet aan de orde.
-
- Berichten: 8479
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Durashift is als ik zijn posts volg geen dagelijks reiziger in Arnhem. En op internet kunnen opmerkingen veel bijtender overkomen dan face to face.
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Waar het mij om te doen is, is de omroep of herinnering en dat hij zegt dat het regelmatig voorkomt. Ik ben oprecht benieuwd of het vaak voorkomt, en of het vaker voorkomt dan bijvoorbeeld ontsporen van lijn 5/6 op het Airbornplein (wissel Stadstheater die aantal keer per week vergeten wordt, het voordeel hier is dat als je het op tijd in de gaten hebt je niet hoeft te ontsporen omdat je de poten om kunt zetten). Ontsporen, op welke manier dan ook, is niet handig maar wel dagelijkse kost op dit trolleynetwerk.
Misschien een beetje inside informatie over hoe we kunnen ontsporen:
1. vergeten het wissel te bedienen
2. verkeerde wissel bedienen (zie het als verkeerd rijden)
3. wisselstraat (bedieningspaneel) niet resetten na gebruik, voorbeeld: Lijn 352 moet op Velperplein via spoor A, dat is wissel B. Op CS moet de B er uit zijn anders worden de poten naar perron N gestuurd i.p.v. rechtdoor.
4. wissel kwam niet terug in juiste stand
5. defecte wissels
6. te krappe/ruime bocht
7. te hoge snelheid in wissels, bochten, op rotondes en bij warm weer wanneer de draden wat slapper zijn.
8. baldadige jongens die de poten van de draad trekken (ja, dat gebeurt nog steeds, met name op Geitenkamp)f
Misschien een beetje inside informatie over hoe we kunnen ontsporen:
1. vergeten het wissel te bedienen
2. verkeerde wissel bedienen (zie het als verkeerd rijden)
3. wisselstraat (bedieningspaneel) niet resetten na gebruik, voorbeeld: Lijn 352 moet op Velperplein via spoor A, dat is wissel B. Op CS moet de B er uit zijn anders worden de poten naar perron N gestuurd i.p.v. rechtdoor.
4. wissel kwam niet terug in juiste stand
5. defecte wissels
6. te krappe/ruime bocht
7. te hoge snelheid in wissels, bochten, op rotondes en bij warm weer wanneer de draden wat slapper zijn.
8. baldadige jongens die de poten van de draad trekken (ja, dat gebeurt nog steeds, met name op Geitenkamp)f
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 8479
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
^^ Best wel wat situaties waarin het mogelijk is te ontsporen. Ik maak te weinig reizen met trolleybussen om ervaringen te delen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn er zelfs nog meer, maar die komen niet zo vaak voor... Toen ik jaren terug (in 2005) stage liep in Arnhem waren ze op een zeker moment het Velperplein aan het verbouwen naar de huidige situatie.
De trolley die ik destijds richting Velperweg nam moest daardoor een stukje via een tijdelijke rijbaan bestaande uit aangewalst puin. Dat hobbelde lekker en met grote regelmaat stuiterden toen de stangen van de bovenleiding.
De trolley die ik destijds richting Velperweg nam moest daardoor een stukje via een tijdelijke rijbaan bestaande uit aangewalst puin. Dat hobbelde lekker en met grote regelmaat stuiterden toen de stangen van de bovenleiding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
De wisselsteller reset zichzelf niet zodra er een wissel gepasseerd is? Oftewel hij blijft constant het signaal uitsturen?
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
ja, de code blijft er in staan totdat de chauffeur op de R drukt om de code eruit te halen. Bij het gebruik van code X hoor je een pieptoon dus die vergeet je niet snel eruit te halen, maar de andere codes geven geen pieptoon dus die kan je vrij makkelijk vergeten.
Ik rijd ook trolley en ik ontspoor misschien 1 of 2 keer per jaar, maar altijd om onverklaarbare reden. Soms vlieg je er ineens af. Laatst op de Hollandweg bij het uitloopwissel richting Arnhem Centraal, of een tijd terug op het Airborneplein richting zuid vlak voor de halte. Als je de kop erbij houdt en de wissellampen goed in de gaten houdt, en je rijdt met niet meer dan 25 km/uur door de wissels en kruisingen gaat het meestal wel goed.
Ik rijd ook trolley en ik ontspoor misschien 1 of 2 keer per jaar, maar altijd om onverklaarbare reden. Soms vlieg je er ineens af. Laatst op de Hollandweg bij het uitloopwissel richting Arnhem Centraal, of een tijd terug op het Airborneplein richting zuid vlak voor de halte. Als je de kop erbij houdt en de wissellampen goed in de gaten houdt, en je rijdt met niet meer dan 25 km/uur door de wissels en kruisingen gaat het meestal wel goed.
-
- Berichten: 6079
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Okay, ik heb duidelijk een gevoelige snaar (draad
) geraakt.
Dat was niet mijn insteek. Ik dacht oprecht een suggestie te doen om het proces te kunnen verbeteren.
Het hoeft niet via de omroep, zou ook kunnen via de infobox?
Nogmaals, een elegante reminder voor de chauffeur kan misschien ook werken.
Bij Syntus hebben de Citea's een sticker Tunnelbus vrij zichtbaar voor de passagiers op het dashboard geplakt zitten. Daar kan men ook van alles bij bedenken: ik zou zeggen: plak gewoon een sticker met de voertuighoogte erop, dat is zoals het feitelijk hoort om een bestuurder in kennis te stellen over de hoogte van zijn voertuig. Vervolgens de borden goed lezen.
Maar, ik snap vanuit het proces en de continue instroom van nieuwe medewerkers dat het handiger is om zo'n sticker te plakken zodat je kan instrueren: bij een bus zonder die sticker, op lijn 50, omrijden in Veenendaal om bij station de Klomp te komen. Uiteindelijk moet je het, helaas, veelal vrij monkey proof maken, naar mijn mening.
Vanuit mijn perspectief zie ik 352 als 'losstaand' probleem omdat er op de tractiebatterij overgeschakeld moet worden en je dus altijd een (ont)koppelmoment hebt.
Jouw uiteenzetting over de mogelijkheden van ontsporen van de draad zijn duidelijk gebaseerd op alle lijnen en vele situaties, waardoor ik mij kan voorstellen dat die ontsporingen op de 352 maar een (klein) onderdeel is en voor jullie, chauffeurs, niet heel spannend zijn.
Ik sta best open voor je uitnodiging, gkw1969, om eens een rit mee te reizen, alleen zie ik dat op korte termijn niet in te plannen want tijdens de werkdagelijkse spitsen ben ik ook aan het werk. Wellicht dat een doordeweekse dag in een schoolvakantie mogelijk is, want dan heb ik meestal wel enkele dagen vrij.
Natuurlijk, klein bier want er was niemand op dat moment die mij hiervoor op het matje zou roepen of commentaar erop gaf, i.t.t. een bus vol reizigers misschien zouden doen als er een fout gemaakt wordt.


Dat was niet mijn insteek. Ik dacht oprecht een suggestie te doen om het proces te kunnen verbeteren.
Het hoeft niet via de omroep, zou ook kunnen via de infobox?
Ik weet niet of vele passagiers dat nu direct zullen denken, degene met interesse in het vak / de hobbyist misschien wel.
Nogmaals, een elegante reminder voor de chauffeur kan misschien ook werken.
Bij Syntus hebben de Citea's een sticker Tunnelbus vrij zichtbaar voor de passagiers op het dashboard geplakt zitten. Daar kan men ook van alles bij bedenken: ik zou zeggen: plak gewoon een sticker met de voertuighoogte erop, dat is zoals het feitelijk hoort om een bestuurder in kennis te stellen over de hoogte van zijn voertuig. Vervolgens de borden goed lezen.

Maar, ik snap vanuit het proces en de continue instroom van nieuwe medewerkers dat het handiger is om zo'n sticker te plakken zodat je kan instrueren: bij een bus zonder die sticker, op lijn 50, omrijden in Veenendaal om bij station de Klomp te komen. Uiteindelijk moet je het, helaas, veelal vrij monkey proof maken, naar mijn mening.
Ik baseer mij op de berichtgeving van forummer Wageningen1988.
Vanuit mijn perspectief zie ik 352 als 'losstaand' probleem omdat er op de tractiebatterij overgeschakeld moet worden en je dus altijd een (ont)koppelmoment hebt.
Jouw uiteenzetting over de mogelijkheden van ontsporen van de draad zijn duidelijk gebaseerd op alle lijnen en vele situaties, waardoor ik mij kan voorstellen dat die ontsporingen op de 352 maar een (klein) onderdeel is en voor jullie, chauffeurs, niet heel spannend zijn.
Klopt. Ik zie een trolleybus vaker van buiten, in het verkeer, dan dat ik er in zit.waldo79 schreef:Durashift is als ik zijn posts volg geen dagelijks reiziger in Arnhem. (..)
Ik sta best open voor je uitnodiging, gkw1969, om eens een rit mee te reizen, alleen zie ik dat op korte termijn niet in te plannen want tijdens de werkdagelijkse spitsen ben ik ook aan het werk. Wellicht dat een doordeweekse dag in een schoolvakantie mogelijk is, want dan heb ik meestal wel enkele dagen vrij.
Ja, vandaag een aftekenlijst bij de klant vergeten te plakken. Ik had de volle lijsten netjes van de deur afgepulkt, bedacht mij nog dat ik niet een nieuwe moest vergeten te plakken.. maar dat dus toch ben vergeten..wat ik mij realiseerde toen ik bij de volgende locatie van de klant was en daar eenzelfde aftekenlijst/sticker invulde met de datum van vandaag.gkw1969 schreef:(..)Jij bent zeker NOOOIT wat vergeten, of wel? (..)

Natuurlijk, klein bier want er was niemand op dat moment die mij hiervoor op het matje zou roepen of commentaar erop gaf, i.t.t. een bus vol reizigers misschien zouden doen als er een fout gemaakt wordt.
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Het enige wat mij een paar jaar geleden bij de forummeeting in Arnhem opviel was dat de wisselbesturing in Arnhem handmatig is. Bij de tramnetten van in ieder geval Amsterdam en Rotterdam worden wissels automatisch omgelegd op basis van VETAG/KAR in plaats van dat de chauffeur hiervoor een kastje moet bedienen. Ik heb mij toen wel afgevraagd of er een reden is geweest om dit in Arnhem niet te doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik weet niet of Mark0 hier het antwoord op weet, ik heb er eigenlijk nooit naar gevraagd (of heb het antwoord niet opgeslagen). Ik denk dat een kostenplaatje is. Automatisch wisselen vergt ander soort wissels. Bovendien is KAR nog verre van betrouwbaar, dat zien we bij de verkeerslichten.
Van mij mag het automatisch, maar dit heeft ook wel iets.
Als ik een instructeur spreek vandaag dan vraag ik het wel even.
Van mij mag het automatisch, maar dit heeft ook wel iets.
Als ik een instructeur spreek vandaag dan vraag ik het wel even.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:40
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb begrepen dat de wissels vroeger werden bediend met het stroompedaal. Stroom geven door het wissel dan ga je rechtsoor, er doorheen rollen dan sla je af (of andersom). Toen er werd overgeschakeld op het huidige systeem (jaren '70?) was er denk ik nog geen KAR of VETAG, dus is voor het huidige systeem gekozen. Ik neem aan dat het nooit is veranderd omdat het in de basis prima voldoet. Ik kan het navragen bij een paar oude rotten. Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.
-
- Berichten: 6079
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Bewoners van de Plattenburgerweg zijn 'scheurende' lijnbussen zat door hun straat (vanwege afgesloten Velperweg).
Kijk de video en oordeel zelf.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/elke ... a2d61bc1a/
Kijk de video en oordeel zelf.

https://www.gelderlander.nl/arnhem/elke ... a2d61bc1a/
- AppleMoose
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
En uiteraard worden de kinderen er weer bijgehaald 

En blandning av sött och salt.
- Frank93
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Zo dat gaat wel hard zeg
.
Maar even serieus, er zullen vast chauffeurs tussenzitten die daar harder door de straat rijden. Busnummer/kenteken en tijd doorgeven aan de vervoerder zou ik zeggen. Dat soort dingen worden altijd wel opgepakt.

Maar even serieus, er zullen vast chauffeurs tussenzitten die daar harder door de straat rijden. Busnummer/kenteken en tijd doorgeven aan de vervoerder zou ik zeggen. Dat soort dingen worden altijd wel opgepakt.
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Er zal best door mensen te hard worden gereden, door buschauffeurs, bezorgdiensten, personen auto' enz. Maar toch lijkt het me geen straat om echt te hard te kunnen rijden. Gevoelsmatig gaat t m.i. al snel te hard omdat dit een klinkerweg is, dat geeft meer rijgeluid dan asfalt.
En een platte kat onder een bus is heel vervelend maar die kat hoort bij mensen in huis of eigen tuin en niet op de openbare weg. Het lijkt me ook geen weg om kinderen op te laten spelen.
Ik snap best dat mensen dit verkeer zat zijn maar of t nou een heel onveilige situatie is?
En een platte kat onder een bus is heel vervelend maar die kat hoort bij mensen in huis of eigen tuin en niet op de openbare weg. Het lijkt me ook geen weg om kinderen op te laten spelen.
Ik snap best dat mensen dit verkeer zat zijn maar of t nou een heel onveilige situatie is?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten