Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Arnhem_EW
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 22:02

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Arnhem_EW »

Iemand enig idee waarom bij de bushaltes van Velperpoort de Dris aan de Steenstraat kant al wel werkt maar die aan de kant van het treinstation nog niet ?
Ik weet dat er iets van ruzie of zo was maar ja aangezien die aan de Steenstraat kant het weet doet zal die ruzie wel opgelost zijn.
albertjan96
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

https://debouw.app/projects/renaissance ... ate/114748

Zo te zien zijn de werkzaamheden op de Velperweg thv de Oude Velperweg klaar en kan weer een deel van de normale route gereden worden; zullen de inwoners van Plattenburg (en denk de chauffeurs ook wel) blij mee zijn
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Het eerste deel is klaar tussen de Plattenburgerweg en de Oude Velperweg, ook de bovenleiding hangt inmiddels al weer op dat stuk. We rijden in ieder geval op lijn 26, 27 en 331 de normale route.
Lijn 21 en 29 gaan vanaf 5 januari een nog grotere omleiding krijgen want dan gaat ook het laatste stuk tussen Bronbeeksweg en de A12 op de schop. Lijn 21 en 29 rijden dan op Ijssellaan helemaal rechtdoor tot de rotonde Nordlaan.

En de chauffeurs zijn ook blij want als je, zoals nu, 3x achter elkaar lijn 21 hebt ben je het gehobbel door die straten wel zat.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Wageningen1998
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wageningen1998 »

De 5278 is ook weer terug op de dienst zie ik, na maandenlang terzijde te hebben gestaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

mark0 schreef: do 21 nov 2024, 21:07
Wageningen1998 schreef: wo 20 nov 2024, 17:12 Ik zie overigens bij halte Museum Arnhem een waarschuwing hangen ‘chauffeurs Breng snelheid matigen AUB’. Waar is dit specifiek voor bedoeld? (Als in, vaak ontsporingen gehad)
Dat heeft te maken met de vangbakken die hier zijn geplaatst. Deze zijn hier geplaatst omdat in de nieuwe dienstregeling lijn 352 wordt ingekort tot Arnhem Centraal. Het wordt dus afkoppelen in de hal, op de batterij naar het Museum en daar weer aankoppelen.
Maar waarom wordt er dan op de batterij van Arnhem Centraal naar Museum Arnhem gereden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
bartjemestrom
Berichten: 1077
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Heeft met de bovenleiding te maken. Je kunt vanuit de hal niet op bovenleiding naar Wageningen toe
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Hoeveel 8-persoonsbusjes heeft Hermes eigenlijk besteld? Ik zie namelijk ineens 3 nieuwe 8-persoonsbusjes met blauw dak en nummers 7350-7352.

Ook voor Hermes geldt: mogen ze best wel aankondigen die busjes.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Waarom moet Hermes aankondigen dat er nieuwe (buurt)bussen komen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Waarschijnlijk om de chauffeurs tevreden te stellen denk ik? Was natuurlijk wel het geval in o.a. de provincies Noord-Holland en Utrecht.

Ik weet nog wel dat die Tribussen uit de serie 7226-7240 ruim 3-4 jaar te laat is ingevoerd op Wikipedia.
MdJ
Berichten: 4614
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: IJsselstein

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

Zou je kunnen uitleggen hoe je chauffeurs meer tevreden stelt door middel van wagenparknummers op wikipedia?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1548
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

De chauffeurs zijn waarschijnlijk al lang genoeg van tevoren ingelicht via de vereniging.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik zie op Busposities dat er in Nijmegen veel geledes op de stadsdienst van Nijmegen (lijnen 2, 5 en 6) rijden. Heeft dat te maken met dat het vakantie is en ze anders toch stil staan? Of gaan er meer ritten met geleed rijden nu de extra bussen uit Zeeland er zijn?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3833
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Er rijdt tegenwoordig ook op zaterdag planmatig geleed op enkele lijnen.
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Dat klopt, in ieder geval op lijn 6. Op lijnen 2 en 6 is het zo bizar druk bij tijden dat geleed gewoon nodig is.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Heel_Holland_Spot
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Is het dan ook realistisch dat er voor de volgende concessie veel meer geleed komt voor deze lijnen? Of bijvoorbeeld 15m zoals in Almere?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Ik verwacht wel meer geleed voor de stadsdienst Nijmegen. 15 meter werkt op heel veel plekken niet zonder aanpassingen in de infrastructuur. Almere is als nieuwe stad ruimer opgezet dan het Romeinse Nijmegen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Almere heeft als voordeel dat 80 % van de infrastructuur voor de bus uit vrije busbanen bestaat. Door smalle straatjes is 15m toch wat lastiger sturen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
mark0
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mark0 »

15 meter bussen lijkt me ook geen goed idee voor Nijmegen, dan zijn gelede 18 meters een beter idee. Heeft de provincie dat ook heeft opgenomen in het programma van eisen?
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Voertuigsoort wordt nooit opgenomen in een PvE, dat is aan de vervoerder om daar mee te komen. Het kan wel zo zijn dat vervoerders extra punten krijgen als ze een bepaalde diversiteit in de voertuigsoorten aanbrengen om een zo uitgebreide dienstregeling mogelijk te maken.

Let op: het is niet van te voren bekend welke gunningscriteria er zijn. Wel is duidelijk dat een vervoerder voertuigen zodanig in moet zetten dat alle passagiers onderweg mee moeten kunnen en vanaf een bepaalde reisduur een zitplaatsgarantie moeten hebben. Dat is vaak de reden waarom er tegenwoordig geen specifieke stadsbussen meer worden besteld.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
RnBn
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RnBn »

Voertuigsoort kan zeker wel geeist worden, zo moest in ZOB op bepaalde lijnen geleed ingezet worden en moest de stadsdienst van Eindhoven minstens drie deuren hebben. Het hoeft alleen niet opgenomen te worden.
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Vanavond heeft de Hermes 9357 van Veluwe Zuid een rit gereden op lijn 352 van Wageningen naar Arnhem i.v.m. een treinstremming. Er stonden zo'n 180 mensen te wachten op Wageningen busstation richting Arnhem en de chauffeur had einde dienst. In overleg met het ROV heeft hij als versterking van lijn 352 naar Arnhem CS gereden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
huibf
Donateur
Berichten: 4359
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

gkw1969 schreef: zo 05 jan 2025, 12:22 Voertuigsoort wordt nooit opgenomen in een PvE, dat is aan de vervoerder om daar mee te komen. Het kan wel zo zijn dat vervoerders extra punten krijgen als ze een bepaalde diversiteit in de voertuigsoorten aanbrengen om een zo uitgebreide dienstregeling mogelijk te maken.

Let op: het is niet van te voren bekend welke gunningscriteria er zijn. Wel is duidelijk dat een vervoerder voertuigen zodanig in moet zetten dat alle passagiers onderweg mee moeten kunnen en vanaf een bepaalde reisduur een zitplaatsgarantie moeten hebben. Dat is vaak de reden waarom er tegenwoordig geen specifieke stadsbussen meer worden besteld.
Er staat vast beschreven iets over de maximale 'sta'tijd voor reizigers en dat reizigers niet structureel mogen achteerblijven.
Dan is er de keuze. Zet ik een hogere frequentie in, kost meer DRU, of langere bussen. Als de DRU op kan je elders DRU schrappen, maar als dat ook al niet kan ivm de minimale bediening houdt het op.

Ikzelf dring al sinds 2017 aan in Zuidoost Brabant over dit fenomeen. In 2019 was de capaciteit op veel lijnen (oa 2 en 4) onhoudbaar en zijn er planmatig de elec. bussen verhuisd van de verplicht gelede 40x lijnen. DRU verschuiven was onmogelijk en het DRUplafond was al jaren bereikt. De eis geleed op 40x lijnen is onder de capaciteits en 'sta'eis geplaatst.

Toen de eerste trance electrische bussen zijn besteld paar jaar geleden (2020-2021) die niet 18 meter waren is best wel wat 'herrie' geweest. Er mag wat betreft capaciteit een geluk zijn dat Corona ertussen kwam, maar met het maximale personeelstekort 1.5 jaar geleden kreeg Hermes deze dubbel zo hard terug.
Dat "herrie' resulteerde erin dat er nu inmiddels extra 18 meter instroomt... eindelijk.
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Voor de nieuwe concessie is DRU limietloos en krijgen vervoerders de meeste punten voor het aantal DRU. Dus ik verwacht niet veel geleed maar juist frequentie verhoging. Dag heeft als nadeel meer materiaal en meer chauffeur. Kwaliteit staat onderaan.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Dus 20x/uur een bakfiets mag ook? Scheelt een hoop buschauffeurs immers :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4359
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

gkw1969 schreef: do 09 jan 2025, 10:28 Voor de nieuwe concessie is DRU limietloos en krijgen vervoerders de meeste punten voor het aantal DRU. Dus ik verwacht niet veel geleed maar juist frequentie verhoging. Dag heeft als nadeel meer materiaal en meer chauffeur. Kwaliteit staat onderaan.
? Dat kan niet. Er wordt betaald vanuit de provinciepot. Wat niet ongelimiteerd is. Frequentieverhoging klikt leuk maar kost bakken geld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten