Pagina 4 van 7

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 29 mei 2012, 17:02
door Stéphane
Statler Rail schreef:Hangt ook af van welk gebied we het over hebben. Op het echte platteland mag je soms al blij zijn dat je er überhaupt kan komen met het openbaar vervoer. Dat is ook meteen een dilemma: wil je vooral een fijnmazig netwerk zodat je overal kan komen, of wil je vooral inzetten op hoge frequenties op de hoofdassen.

Ik begin steeds meer te denken dat fijnmazigheid voor de sociale functie belangrijker is dan hoge frequenties. De bus is primair voor mensen die geen auto kunnen, mogen of willen rijden. Denk aan scholieren, gehandicapten, bejaarden en mensen zonder rijbewijs. Die groepen hebben namelijk vaak geen alternatief. In tijden van bezuinigingen zal je steeds vaker moeten kiezen tussen groepen: gooi je een scholierenlijn eruit, of verlaag je de frequentie op een forensenlijn? Rij je dóór een woonwijk/dorp of halteer je slechts bij een halte langs de doorgaande weg? Dat soort keuzes zijn altijd positief voor één groep en negatief voor een andere groep. Daarom is het ook vrijwel onmogelijk om "kwaliteit" te definiëren. De ene reiziger wil liever een snelle bus die niet door alle dorpen gaat, terwijl een bewoner van zo'n dorp liever wil dat die bus nog überhaupt door zijn dorp rijdt.
In vele gevallen kunnen deze mekaar aanvullen, een sneldienst tussen twee steden en een streeklijn die tussen de kernen slingert en de andere lijn regelmatig passeert om overstappen aan te bieden. Met de sneldienst werk je marktgericht en met de winst daarop financier je de streeklijn om iedereen OV aan te bieden.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 17:56
door NintendoC
Het lijkt erop dat de boel op punt van klappen staat.
OR Syntus vreest faillissement

De ondernemingsraad van de regionale vervoerder Syntus vreest een faillissement. Volgens de OR willen aandeelhouders NS en het Franse vervoerbedrijf Kreolis Syntus niet langer financieel ondersteunen.

"De kluis is leeg", zegt OR-voorzitter Gerrit Vink. "De aandeelhouders zijn alleen maar bezig met de vraag: hoe kom ik het snelst van mijn aandelen af."

Bron: NOS

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 18:18
door find_your_spot
Kreolis :')

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 19:02
door isadora
En dat was Syntus.
Over tot de orde van de dag.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 19:28
door busentrein
over tot de orde van de dag?

Je zult zien wat er gebeurd als ze ineens niet meer rijden. Dan zitten grote steden zoals Zwolle, Apeldoorn en Deventer ineens zonder busvervoer, en zit de drukste regionale spoorlijn van Nederland zonder vervoerder... Ik zou t overigens bijzonder betreuren als Syntus verdwijnt, al zou dat komen omdat ik er letterlijk mee ben opgegroeid :oops:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 20:58
door Vinny
Het is de NS in andere verpakking. Ik zou er niet te hard om treuren. De provincie zal wel een andere vervoerder strikken...

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 21:05
door Freek
Niet te hard van stapel lopen. Niemand hier weet exact hoe de situatie bij Syntus is (of weet dit wel maar meld dit niet). Behalve bevestigde berichten over de Veluwe weet niemand iets over de situatie in andere concessies. Bovendien heeft de OR ook een bepaald belang, dus vergeet niet dat dit bericht heel weinig nieuws in zich kan hebben. Het kan natuurlijk ook anders zijn, maar dat weet niemand.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 21:43
door gkw1969
NintendoC schreef:Het lijkt erop dat de boel op punt van klappen staat.
OR Syntus vreest faillissement

De ondernemingsraad van de regionale vervoerder Syntus vreest een faillissement. Volgens de OR willen aandeelhouders NS en het Franse vervoerbedrijf Kreolis Syntus niet langer financieel ondersteunen.

"De kluis is leeg", zegt OR-voorzitter Gerrit Vink. "De aandeelhouders zijn alleen maar bezig met de vraag: hoe kom ik het snelst van mijn aandelen af."

Bron: NOS
Zo ontzettend jammer dat je maar een klein stukje kopieert.... als je nou het hele stuk had gekopieerd waren de reacties wellicht anders geweest.
Gerrit Vink is de voorzitter van de OR Syntus Veluwe en spreekt vanuit die functie.

Laten we maar even afwachten welke officiele mededelingen er de komende tijd komen. Gisteren is overleg geweest met de bonden en tot op heden heb ik daar, van geen enkele bond, nog geen verslag van gezien (en ja, ook ik ben een vakbondsman).

Het FNV heeft wel vaker de neiging om de publiciteit te zoeken. Dat doen ze enerzijds om de mensen in te lichten en anderzijds om het bedrijf te pushen met informatie te komen.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:06
door webguy
Even beetje off-topic hierop reageren:
gkw1969 schreef:Zo ontzettend jammer dat je maar een klein stukje kopieert.... als je nou het hele stuk had gekopieerd waren de reacties wellicht anders geweest.
Je mag niet zomaar het hele artikel overnemen, daar zit copyright op. Wil je het hele artikel lezen dan klik je het linkje en blijft de NOS tevreden. Vind de eerste alinea die we overgenomen hebben wel redelijke samenvatting toch?

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:23
door busentrein
het bericht is ook van een andere strekking dan ik m vanmiddag las, altijd fijn die updates... :roll:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 11:46
door Meltrain
Spoedoverleg vervoersbedrijf Syntus na 'onjuiste' uitspraken

Directie en ondernemingsraad van het regionale vervoersbedrijf Syntus houden vandaag een spoedoverleg over het herstelplan, dat een faillissement van het bedrijf moet voorkomen. Aanleiding zijn uitspraken van ondernemingsraadvoorzitter Gerrit Vink over het uitstappen van aandeelhouders.
De directie noemde die uitlating vandaag 'volstrekt onjuist'. De voorzitter van de tijdelijke ondernemingsraad zei gisteren het sterke vermoeden te hebben dat de twee aandeelhouders van Syntus, de NS Groep en het Franse Keolis, zo snel mogelijk van hun aandelen af willen.

Lees verder

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: vr 15 jun 2012, 23:10
door Klaasje

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: za 16 jun 2012, 00:13
door Statler Rail
Staat eigenlijk niks inhoudelijks in over de financiële positie van Syntus, alleen wat kale feiten over de concessies en de mogelijkheid dat er eventueel noodvervoer georganiseerd kan worden.

Ik denk dat we voorlopig even moeten afwachten. Wellicht is er ook iets mogelijk in de zin van een faillissement met vrijwel direct een doorstart. Dat is vooral vervelend voor het personeel, want bij die doorstart wordt natuurlijk zo min mogelijk en zo goedkoop mogelijk personeel overgenomen. Ik kan me voorstellen dat de vakbond bezorgd is.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: za 16 jun 2012, 13:42
door ovdriver
Noodvervoer houdt in, dat Syntus blijft rijden onder omstandigheden, waarbij Syntus het hoofd boven water blijft houden. In tweede instantie, als e.e.a. allemaal niet haalbaar is, kan een andere vervoerder de ritten tot de nieuwe aanbesteding in opdracht van de provincie uitvoeren.

In de praktijk zal het er op neerkomen, dat de provincie middels een flinke zak met geld Syntus aan het rijden houdt.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: za 16 jun 2012, 17:04
door gkw1969
Die brief slaat natuurlijk nergens op, volgens mij heeft madammeke Schultz Verhagen niet in de gaten waar het om gaat.
Alleen de zinsnede
Bij heraanbesteding is het gebruikelijk dat vervoerders elkaar opvolgen als concessienemer.
geeft al aan dat ze zelf niet snapt hoe de aanbestedingen werken.

Overigens kan ik melden dat er volledige radiostilte is, maar dat op de achtergrond keihard gewerkt word om duidelijkheid te krijgen.
Vakbonden en Centrale Ondernemingsraad hebben meerdere keren per week contact met de Raad van Commissarissen en die hebben op hun beurt weer contact met de aandeelhouders.
Op dit moment is het wachten tot de aandeelhouders aangeven of ze wel geen heil zin in het herstelplan.

Er zijn meerdere scenario's:
1) Syntus gaat failliet en geeft alle concessies terug aan de opdrachtgevers; Twente wordt wellicht gegund aan de 2e aanbieder, Arriva; Midden Overijssel zullen vervoerders voor in de rij staan om onderhands over te nemen aangezien dat een gezonde concessie is; Veluwe zal wellicht opnieuw aanbesteed moeten worden;
2) Aandeelhouders gaan akkoord met het herstelplan en pompen genoeg geld in Syntus om de verliezen het hoofd te bieden en het bedrijf weer gezond te krijgen;
3) De aandeelhouders geven Syntus de opdracht de concessie Veluwe af te kopen met een eenmalig verlies, welke de aandeelhouders dan betalen en daarmee schuldeiser worden van Syntus, en de overige concessies doorgang te laten vinden; Zoals gezegd is Midden Overijssel een goede en Twente is met enige aanpassingen rendabel te maken.
In het laatste geval is het dan wel de laatste kans voor Syntus en zal Syntus alleen nog maar winstgevend in kunnen/moeten schrijven;

Bij een eventueel faillissement van Syntus is het aan de bonden om te vechten voor de rechten van het personeel.

Zoals enkelen van jullie weten werk ik in Twente en ik kijk ontzettend uit naar wat er gaat gebeuren.
Wij bevinden ons in Twente in de "luxe" positie dat bij een faillissement van Syntus wij nog onder de WP2000 vallen.
De andere 2 concessies zal het reorganiseren worden met alle slechte zaken daar bij.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 18:27
door visgraat
gkw1969 schreef: Er zijn meerdere scenario's:
1) Syntus gaat failliet en geeft alle concessies terug aan de opdrachtgevers; Twente wordt wellicht gegund aan de 2e aanbieder, Arriva;
Laten we dat niet zomaar doen. Syntus is al een kleine in Nederland en Arriva een grote. Als Syntus een klap te verduren krijgt, kan Syntus dat nauwelijks verwerken, omdat het relatief klein is. Arriva zou dat wel kunnen. Dat is een ongelijke verhouding.

Daarnaast ga je als overheid en vervoerder met elkaar in zee. De overheid heeft voor een vervoerder gekozen. Arriva een heel ander bedrijf met een hele andere cultuur dan Syntus. Om dan zo even maar op een andere vervoerder over te gaan, kan veel impact (positief of negatief) hebben.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 18:54
door Suus
Twente is recentelijk aanbesteed maar de concessie is nog niet ingegaan. Als Syntus op korte termijn failliet gaat is het voor de regio Twente dus vrij eenvoudig om voor continuïteit in het OV te zorgen, door het eennabeste aanbod van Arriva te kiezen. Zover ik weet is dat gewoon legaal.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 19:07
door visgraat
Bee schreef:Twente is recentelijk aanbesteed maar de concessie is nog niet ingegaan. Als Syntus op korte termijn failliet gaat is het voor de regio Twente dus vrij eenvoudig om voor continuïteit in het OV te zorgen, door het eennabeste aanbod van Arriva te kiezen. Zover ik weet is dat gewoon legaal.
Het zal wel legaal zijn, maar de vraag is wel of het verstandig is. Dat laatste van verandering bedrijfscultuur gold trouwens vooral voor lopende concessies en in Twente inderdaad minder.

Syntus heeft volgend jaar twee concessiegebieden en zonder faillisement het jaar erop drie. Dat is buitengewoon weinig als je het vergelijkt met Arriva of de combinatie Connexxion/Veolia. Voor een goede marktwerking is het niet goed om dan maar de concessie aan een grote te gunnen (ondanks dat deze inderdaad 2e is).

Even nagaan als jouw scenario daadwerkelijk zal ingaan:
Achterhoek: Arriva;
Vechtdallijnen: Arriva;
Twente: wordt dan Arriva;
West Overijssel: wellicht Arriva;
Veluwe: wellicht Arriva.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 19:16
door Suus
Maar dat wordt hier ook niet beweerd. Bij concessies waar Syntus al rijdt kan je niet zomaar een ander bedrijf inschakelen, daar zitten meer handelingen achter. Het grootste probleem zit hem in dat je moet zorgen dat er tussen een faillissement en de komst van een nieuwe vervoerder wel OV aangeboden blijft.

Door een faillissement breekt Syntus contractbreuk en dan mogen de aanbestedende overheden in principe overgaan tot een nieuwe aanbesteding. In Twente hoeft dat dus waarschijnlijk niet want het contract heeft nog geen aanvang gemaakt.

Dit alles in het spijtige geval dat Syntus inderdaad onderuit gaat.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 19:38
door rovin1995
Maar voorlopig gaat syntus dus niet onderuit. Na laaste ( officiele ) bericht werd gemeld dat de aandeelhouders ns en keolis achter syntus blijven staan. En syntus bezig is met een interne bezuiniging.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 22:15
door fogeltje
Statler Rail schreef:Hangt ook af van welk gebied we het over hebben. Op het echte platteland mag je soms al blij zijn dat je er überhaupt kan komen met het openbaar vervoer. Dat is ook meteen een dilemma: wil je vooral een fijnmazig netwerk zodat je overal kan komen, of wil je vooral inzetten op hoge frequenties op de hoofdassen.

Ik begin steeds meer te denken dat fijnmazigheid voor de sociale functie belangrijker is dan hoge frequenties. De bus is primair voor mensen die geen auto kunnen, mogen of willen rijden. Denk aan scholieren, gehandicapten, bejaarden en mensen zonder rijbewijs. Die groepen hebben namelijk vaak geen alternatief. In tijden van bezuinigingen zal je steeds vaker moeten kiezen tussen groepen: gooi je een scholierenlijn eruit, of verlaag je de frequentie op een forensenlijn? Rij je dóór een woonwijk/dorp of halteer je slechts bij een halte langs de doorgaande weg? Dat soort keuzes zijn altijd positief voor één groep en negatief voor een andere groep. Daarom is het ook vrijwel onmogelijk om "kwaliteit" te definiëren. De ene reiziger wil liever een snelle bus die niet door alle dorpen gaat, terwijl een bewoner van zo'n dorp liever wil dat die bus nog überhaupt door zijn dorp rijdt.
Als iemand die (vooralsnog) geen ander alternatief heeft ben ik het ten dele met je eens. Het nadeel is echter wel dat een bus door alle dorpjes heen een flink stuk duurder wordt en zo rijk ben ik ook niet. Maar bereikbaarheid van kernen is wel een vereiste voor mij, elk dorp dient wel een bus te hebben in mijn ogen, of dat nu aan de rand is of in het dorp zelf.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 23:27
door Meltrain
visgraat schreef:
Syntus heeft volgend jaar twee concessiegebieden en zonder faillisement het jaar erop drie.
Pardon?
Volgend jaar heeft Syntus de volgende concessiegebieden: Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, Midden Overijssel en Veluwe.
Vanaf eind 2013 heeft Syntus de volgende concessiegebieden: Twente, Midden Overijssel en Veluwe.

Het blijven dus drie concessiegebieden, ervanuitgaande dat Syntus de concessie Veluwe niet afstoot en Syntus niet failliet gaat.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 09:52
door gkw1969
visgraat schreef:
gkw1969 schreef: Er zijn meerdere scenario's:
1) Syntus gaat failliet en geeft alle concessies terug aan de opdrachtgevers; Twente wordt wellicht gegund aan de 2e aanbieder, Arriva;
Laten we dat niet zomaar doen. Syntus is al een kleine in Nederland en Arriva een grote. Als Syntus een klap te verduren krijgt, kan Syntus dat nauwelijks verwerken, omdat het relatief klein is. Arriva zou dat wel kunnen. Dat is een ongelijke verhouding.

Daarnaast ga je als overheid en vervoerder met elkaar in zee. De overheid heeft voor een vervoerder gekozen. Arriva een heel ander bedrijf met een hele andere cultuur dan Syntus. Om dan zo even maar op een andere vervoerder over te gaan, kan veel impact (positief of negatief) hebben.
Als Syntus failliet gaat bestaat het niet meer. Een doorstart zit er niet in omdat geen enkele slimme vervoerder dat gaat doen.
Als we kijken naar ervaringen met aanbestedingen in het buitenland komt het vaker voor dat een vervoerder de opdracht terug geeft en vervolgens onderhands wordt aanbesteed.
In Nederland is het ook voor gekomen dat een vervoerder de opdracht heeft terug gegeven: Connexxion heeft in 2006 de concessie Brabant, welke ze gewonnen hadden na een foutieve berekening, terug gegeven. Vervolgens zijn de concessies aan de nummers 2 op de lijst, Veolia en Arriva, gegund.
Het is niet een kwestie van wat goed is voor de marktwerking, die gedachte moet je overboord gooien, aanbesteden is NOOIT goed geweest voor de marktwerking.

De grootte van Arriva valt nog wel mee als Midden Overijssel en Twente er bij komen. Ze hebben dan net 1/3 deel van de markt in handen omdat ook het stadsvervoer meegerekend mag worden nu.

En maak je over de Twentse cultuur maar geen zorgen. Mijn collega's en ik zijn daar al lang op voorbereid en Arriva zal eerder een cultuurschok mee maken dan wij. Overigens zou er bij Syntus al een cultuurschok plaats vinden in het diensten- en roosterproces t.o.v. hoe ze nu bezig zijn in Midden Overijssel en Veluwe, op het moment dat Twente er bij komt.

Een aantal mensen op dit forum kennen de tukkers, kennen mij en kennen ook mijn collega's hier in Twente en wij laten niet met ons sollen (zoals ze dat elders in het land wel doen).

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 13:50
door Geert
gkw1969 schreef:Het is niet een kwestie van wat goed is voor de marktwerking, die gedachte moet je overboord gooien, aanbesteden is NOOIT goed geweest voor de marktwerking.
En wat zou dan wel goed zijn voor de marktwerking? Het busvervoer is toch aantoonbaar goedkoper geworden ten opzichte van de periode voor de aanbestedingen?

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 15:45
door visgraat
Meltrain schreef:
visgraat schreef:
Syntus heeft volgend jaar twee concessiegebieden en zonder faillisement het jaar erop drie.
Pardon?
Volgend jaar heeft Syntus de volgende concessiegebieden: Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, Midden Overijssel en Veluwe.
Vanaf eind 2013 heeft Syntus de volgende concessiegebieden: Twente, Midden Overijssel en Veluwe.

Het blijven dus drie concessiegebieden, ervanuitgaande dat Syntus de concessie Veluwe niet afstoot en Syntus niet failliet gaat.
Je hebt inderdaad (deels) gelijk. Echter gaat een klein deel van de concessie ZHO/West Twente naar de Achterhoek. Daarnaast wordt de omvang van de concessiegebieden worden groter. Verhoudingsgewijs heeft Syntus daarom volgend jaar dus minder concessiegebied. Het jaar daarop groeit Syntus weer iets.