Pagina 34 van 65

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 20:55
door huibf
Ik zie de productformule Reserveer RRReis of Haltetaxi RRReiis Gelderland niet tegen als flexvervoer productformule.
Beide zijn toch hetzelde ?

Zijn ALLE halten in Gelderland ook opstaphalten?
Ik lees ook dat enkele Duitse stations te bereiken zijn met dit OVtype.

https://haltetaxi.rrreis.nl/

EDIT: Ik zie nu dat beide producten verschiilend zijn. ReserveerReis is een vaste lijndienst die rijdt na reservatie en de HaltetaxiRRReis is flexibel en rijdt na reservatie. Wel goed dat 9292ov.nl een banner toont dat je een reis kan maken met HaltetaxiRRReis.

Haltetaxi Zeeland is dan net weer een productformule die juist rijdt op een vast traject na reservatie. Eigenlijk meer overeenkomstig met ReserveerRRReis

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 09 apr 2023, 20:59
door Daniel
ReserveerRRReis en HaltetaxiRRReis zijn niet hetzelfde. De eerste is feitelijk gewoon wat vroeger "belbus" zou heten en rijdt volgens een dienstregeling en vaste route op lijnen waar weinig vraag is.
HaltetaxiRRReis is daarentegen een vorm van flexvervoer wat juist rijdt waar het OV niet rijdt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 13:03
door VIRM
Vraagje: op de Zwolse stadsdienst lijkt het materieel wel eens gewoon door te rijden op een volgende lijn, terwijl de bus van lijnnummer moet wisselen. Waarom is hier voor gekozen? Zo zijn dacht ik de 8 en 11 aan elkaar gekoppeld qua materieel.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 13:35
door marvinkok
Meerdere redenen.
Het kan efficiënter (minder stilstand) zijn
je kunt een afwisselender pakket maken voor de chauffeur (ipv 4x dezelfde lijn 2x2)
Reizigersgemak. In Enschede bijvoorbeeeld zijn meerdere lijnen doorgekoppeld over het Centraal Station zodat reizigers van Noord naar zuid (of Oost-west etc) kunnen zonder overstappen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 13:38
door VIRM
Klopt. Maar in Zwolle hebben de lijnen aparte nummers, ondanks de doorkoppeling. Dan krijg je in de reisplanner een overstap terwijl je in de bus kunt blijven zitten. Dat bedoel ik meer. :)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 14:20
door nvdw
Het zou kunnen als die koppeling 'over het station heen' een vaste is, maar als ik er willekeurig een paar omlopen op na sla (dank u, busposities) heb ik het vermoeden dat dat niet het geval is.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 16:37
door ZO6176
Je bent als vervoerder natuurlijk wel je flexibiliteit kwijt als je 1 lijnnummer gebruikt. Ik kan me in Eindhoven herinneren dat bepaalde lijnen in de stillere uren dan nog wel doorrijden in 1 richting maar terug verplicht overstappen en kwartier wachten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 16:39
door MetroRET
Zoiets gebeurt volgens mij ook in Zaandam bij CXX.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 17:11
door ArrivaBas
Verplichte overstappen binnen een lijnnummer is Arriva in Limburg ook heel goed in. :Y

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 18:25
door huibf
VIRM schreef: di 11 apr 2023, 13:38 Klopt. Maar in Zwolle hebben de lijnen aparte nummers, ondanks de doorkoppeling. Dan krijg je in de reisplanner een overstap terwijl je in de bus kunt blijven zitten. Dat bedoel ik meer. :)
Dat is in Eindhoven ook. De koppeling zijn wel repeterend op dezelfde tijd, maar niet repeterend de hele dag door. Dus bijvoorbeeld dagelijk om 10.00 van lijn 2 > 4. Maar een kwartier later om 10.15 lijn 2 > 400 en om 10.30 lijn 2 > 405. Maar dat wel repeterend dagelijks.
Naar mijn mening hoort het te zijn zoals in Eindhoven. Ik vind 1 lijnnummer op het station verwarrend voor totaal 2 verschiilende bestemmingen.
In Eindhoven had je ooit 4 lijnen 4....

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 19:03
door ZO6176
Het antwoord wat ik ga geven past niet specifiek in dit topic maar het zou fijn zijn als de koppelingen bekend zijn bij de routeplanners en ook in de bus. Dat je bij de eindbestemming te zien krijgt dat bus verder rijdt als lijn x.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 20:28
door DDietzen
Ten tijde van Keolis in IJssel-Vecht was dat ook het geval, bij nadering van het station (in ieder geval in Apeldoorn) werd aangegeven op de schermen als welke lijn deze bus verder zou rijden.

Of EBS dat ook doet durf ik niet te zeggen; ik heb in tientallen ritten slechts één keer in een bus gezeten die überhaupt iets van reisinformatie had (en over de juistheid van die info zal ik maar niet beginnen) :')

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 21:48
door Hainje
huibf schreef: di 11 apr 2023, 18:25 In Eindhoven had je ooit 4 lijnen 4....
Dat is dan ook weer het andere uiterste.
Verder vind ik er weinig mis mee met dat het centraal station slechts een tussenhalte is op een lijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 11 apr 2023, 23:16
door ZO6176
En 5 lijnen 8.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 09:46
door gkw1969
Zoals al eerder gesteld is kan dit meerdere oorzaken hebben:
In Almelo zijn er 3 oorzaken te vinden in dezelfde koppelingen:
De lijnen zijn in een vast patroon gekoppeld om te allen tijde een verbinding vanuit de Schelfhorst met het ziekenhuis te hebben (eis van de gemeente Almelo)
De lijnen 22-24-26-83 zijn zodanig gekoppeld zodat je iedere 2,5 uur 10 minuten speling hebt (als je terugkomt van lijn 83) om even de benen te strekken of voor toiletbezoek (eis in de CAO waarvoor we in 2018 hebben gestaakt)
Het zorgt voor meer variatie als je stadsdienst moet rijden.

Het is softwarematig lastig en/of te duur om dit in de systemen te zetten. Bij OV-info zie je soms wel en soms niet gebeuren. Ik weet dat bij het systeem van Syntus je wel vaste doorkoppelingen tonen op de bestemmingsfilm, maar wisselende (zoals in Hengelo waarbij de ene keer de bus als lijn 11 door gaat en de andere keer als lijn 53) is dat te arbeidsintensief omdat dan elke rit apart opgeslagen moet worden.
Volgens mij is het nog niet mogelijk dat de systemen automatisch kijken naar de volgende rit

Maar de basis oorzaak van de lijnkoppelingen is de efficiency, maar het helpt ook voor de broodnodige variatie en om op tijd je pauzes te kunnen hebben.

Sorry voor het Twentse voorbeeld, maar die ken ik uit mijn hoofd.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 10:54
door VIRM
Hainje schreef: di 11 apr 2023, 21:48
huibf schreef: di 11 apr 2023, 18:25 In Eindhoven had je ooit 4 lijnen 4....
Dat is dan ook weer het andere uiterste.
Verder vind ik er weinig mis mee met dat het centraal station slechts een tussenhalte is op een lijn.
Een centraal station als tussenhalte heeft voor- en nadelen voor de reiziger: rechtstreekse verbindingen zijn duidelijker, maar de onoplettende reiziger stapt een bus in die de verkeerde kant op gaat. Ik merk dat OVinfo de doorkoppelingen overigens niet consequent toont.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 12:52
door huibf
De vraag is of er nu zoveel mensen van een rechtstreekse verbingen over het station hebben. En welke lijnen koppel je dan door. Uiteindelijk is het een paar % wat er baat bij heeft.

Enfin we dwalen af..

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 13:32
door Roeland
In Zwolle zullen er niet zo heel veel reisrelaties "over het station heen" zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er vraag is naar een rechtstreekse verbinding tussen Zwolle-zuid (lijn 6 en 8) en het Centrum.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 14:25
door gkw1969
Je moet hier inderdaad vaak denken aan de bediening van het centrum of een ziekenhuis.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 13 apr 2023, 10:22
door cassie127
Roeland schreef: wo 12 apr 2023, 13:32 In Zwolle zullen er niet zo heel veel reisrelaties "over het station heen" zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er vraag is naar een rechtstreekse verbinding tussen Zwolle-zuid (lijn 6 en 8) en het Centrum.
Toch ging/gaat lijn 6/8 vaak over in lijn 2/4

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 13 apr 2023, 10:53
door Roeland
Maar daar heb je als reiziger alleen wat aan, wanneer dat tevoren duidelijk is.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 13 apr 2023, 12:24
door gkw1969
cassie127 schreef: do 13 apr 2023, 10:22
Roeland schreef: wo 12 apr 2023, 13:32 In Zwolle zullen er niet zo heel veel reisrelaties "over het station heen" zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er vraag is naar een rechtstreekse verbinding tussen Zwolle-zuid (lijn 6 en 8) en het Centrum.
Toch ging/gaat lijn 6/8 vaak over in lijn 2/4
Dit heeft dan vaak te maken met efficiency en variatie.
Bij efficiency moet je dan denken aan dat de combinatie heel mooi in een strakke omloop valt om een eenduidige vertrekpatroon te krijgen (ene ronde 20 minuten, andere ronde 40 minuten kom je op een mooie 60 minuten omloop)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 15 apr 2023, 17:45
door CamilleKreemers
De nieuwe routes in Urk zijn op deze link te vinden: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... -en-kampen

Valt me op dat er fors gesneden wordt in haltes en hoop dat die nieuwe lijnen toch gekoppeld worden aan de huidige lijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 15 apr 2023, 18:41
door teun
In het vervoerplan werd wel over een doorkoppeling gesproken, maar inderdaad, er vervallen echt onnodig veel haltes is ook mijn indruk. Dit kan onmogelijk een snellere route zijn dan gewoon via de haltes Winkelcentrum en Ransuil maar ja, anders gaat die nieuwe OV-hub natuurlijk nooit volk uit de wijk trekken.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 15 apr 2023, 21:16
door Buzjevur
gkw1969 schreef: do 13 apr 2023, 12:24
cassie127 schreef: do 13 apr 2023, 10:22
Roeland schreef: wo 12 apr 2023, 13:32 In Zwolle zullen er niet zo heel veel reisrelaties "over het station heen" zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er vraag is naar een rechtstreekse verbinding tussen Zwolle-zuid (lijn 6 en 8) en het Centrum.
Toch ging/gaat lijn 6/8 vaak over in lijn 2/4
Dit heeft dan vaak te maken met efficiency en variatie.
Bij efficiency moet je dan denken aan dat de combinatie heel mooi in een strakke omloop valt om een eenduidige vertrekpatroon te krijgen (ene ronde 20 minuten, andere ronde 40 minuten kom je op een mooie 60 minuten omloop)
Dit waren in het verleden doorgaande lijnen: 4 Ittersum - NS - Diezerpoort en 5 Ittersummerbroek - NS - Aalanden. Daarnaast had je 2 Assendorp - NS - Holtenbroek.

De 2 en 5 zijn aan elkaar geplakt door het stukje route over de Middelweg en de routes in Zuid zijn gecombineerd tot één route. Daarbij was hernummering het duidelijkst.

Persoonlijk vond ik de combinatie van de oude lijn 4 en 5 een stuk beter te rijden dan de tegenwoordige route. En de oude route Holtenbroek was, zeker met geleed, één van mijn favoriete stadsritten.