Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik heb de stadsdienst van Apeldoorn proberen uit te tekenen in de toekomstige vorm. Zitten waarschijnlijk nog wel een paar fouten dingen in. https://drive.google.com/open?id=1dBehk ... sp=sharing
Het aantal lijnen is wel echt fors afgenomen, er zijn veel wijken zonder OV.
Een paar eenvoudige oplossingen om de dekking te verbeteren (sommige al voorgesteld door ROCOV):
-lijn 10 "VraagRRReis" 's avonds en in het weekend
-lijn 1 en 11 aan elkaar vastknopen om Ugchelen enigszins te bedienen.
-104 en/of 102 via Soerenseweg
-202/204 een halte geven ter hoogte van de kruising Reeënlaan/Zwolseweg
regenmaker schreef:Ik vind de plannen voor Apeldoorn best oké op het eerste oog. Ja er gaan klappen vallen, maar dat was onvermijdelijk.

Mijn grote vraag blijft. Wat houdt die lijn 15 in Apeldoorn precies in, gaat die lijn echt de gehele week 2x/uur naar Twello doorrijden? Of wordt de lijn ingekort tot de halte GGnet in Osseveld. De gehele week doorrijden naar Twello is pure geld verspilling. Lijn 15 is juist enorm afgewaardeerd de afgelopen jaren vanwege een reden. Veel reizigers reizen vaak wel verder naar het Woudhuis.
Frequentieverhoging zal wel te maken hebben met het schrappen van lijn 17
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Als ik het goed lees dan gaat lijn 2 stoppen bij de Georg Hengelstraat/Tangostraat dat is dus de route van de huidige lijn 17. Route via Sluisoord (die jij nu hebt ingetekend voor lijn 2) wordt in avond/weekend VraagRRReis onder lijnnummer 14 (doordeweeks 201/203). Dus lijn 15 wordt puur voor Osseveld verhoogd zodat een 4x/uur frequentie op de Deventerstraat gehandhaafd blijft. Dan zou ik gewoon lijn 16 4x/uur laten rijden. Lijn 15 kan wat mij betreft volledig VraagRRReis worden uiteindelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
gkw1969
Berichten: 1825
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef:Ik heb de stadsdienst van Apeldoorn proberen uit te tekenen in de toekomstige vorm. Zitten waarschijnlijk nog wel een paar fouten dingen in. https://drive.google.com/open?id=1dBehk ... sp=sharing
Het aantal lijnen is wel echt fors afgenomen, er zijn veel wijken zonder OV.
Een paar eenvoudige oplossingen om de dekking te verbeteren (sommige al voorgesteld door ROCOV):
-lijn 10 "VraagRRReis" 's avonds en in het weekend
-lijn 1 en 11 aan elkaar vastknopen om Ugchelen enigszins te bedienen.
-104 via Soerenseweg
-202/204 een halte geven ter hoogte van de kruising Reeënlaan/Zwolseweg
Mooie kaart, ik zal even een klein tipje van de sluier oplichten:
Lijn 11 gaat via de Kayersdijk en Marchantstraat naar de Arnhemseweg
Lijn 10 maakte bochtje via de Lekstraat
Lijn 2 bijft rijden via De Mheen
De wijk Sluisoord blijft de verbinding van de streeklijnen houden
Lijn 1 gaat draaien bij Mandala/Kazerne
Lijn 12 keert in Berg en Bos en rijdt op de terugweg via de Hobbemalaan (eenrichtinsweg Laan van Orden)
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Top! Dank je. De bediening van Apeldoorn Zuid ziet er op die manier een stuk aantrekkelijker uit (enkel wat langere wandelroutes) en de avond/weekendroute van lijn 14 slaat nu daadwerkelijk ergens op.
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door teun »

Ik was zelf onder de veronderstelling dat de lijnen doorgetrokken zouden worden naar Hessepoort vanaf het station. Welke lezing het beste klopt weet ik zo nu eigenlijk ook niet maar het leek mij wel zo logisch dat die lijnen het station gewoon blijven bedienen toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Het station blijven bedienen is juist helemaal niet zo logisch, het gaat immers om lijnen die van plaatsen met een station richting Zwolle komen. Daar is een overstap op de trein dus op zich logisch (en sneller) voor reizen naar station en centrum.
Daarentegen kunnen dergelijke lijnen wel een rol spelen om juist druk van het station in Zwolle af te halen: doorrijden tot een bedrijventerrein aan de rand van Zwolle zonder het station aan te doen maakt de lijnen relevant voor woon-werkverkeer van de plaatsen langs de lijn naar Hessenpoort. En daarnaast kan je wellicht zelfs een extra groep reizigers aanboren die vanuit de trein eerder op die bus overstapt om bij de Hessenpoort te komen, in plaats van een omweg via station Zwolle te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Is Hessenpoort dan zo aantrekkelijk? Het is maar een klein terrein. Kan je dan niet beter naar Marslanden of Voorst rijden? Of misschien nog aantrekkelijker: via onderwijsinstellingen.
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door PHS »

Lijkt mij overkill als lijn 29 straks ComfortRRReis is en 4x/u rijdt. Al is het sowieso een vreemde keuze om lijn 29 op te waarderen in plaats van lijn 83, straks is er een laagwaardige sneldienst en een hoogwaardige slingerlijn, dat staat juist haaks op het hele HOV-concept.
gkw1969
Berichten: 1825
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef:Is Hessenpoort dan zo aantrekkelijk? Het is maar een klein terrein. Kan je dan niet beter naar Marslanden of Voorst rijden? Of misschien nog aantrekkelijker: via onderwijsinstellingen.
Hessenpoort is een groeiend industrieterrein bedoeld voor grotere bedrijven en winkelketns zoals Wehkamp, Ikea en verschillende autobedrijven. Waarbij men nu gekozen heeft om op voorhand hier een verbinding aan te leggen.
De andere industrieterreinen hebben een bestaand aanbod bedrijven met een al gevestigde vervoersstroom.

Je moet daarbij niet vergeten dat de lijnen 161, 166 en 167 alleen op werkdagen rijden van 6 tot 19 en meer bedoeld is voor de scholieren en arbeiders. Leerlingen uit Wijhe krijgen nu zo wel een rechtstreekse verbinding met Isala en Landstede en hoeven op het station niet meer over te stappen.

Wat betreft Deltion, lijn 267 is opgeheven omdat daar geen gebruik van gemaakt werd, terwijl het wel een snelle verbinding was tussen Ommen/Dalfsen en Deltion. Vanuit Salland is er weinig animo voor Deltion, meerendeel van deze leerlingen gaat naar Landstede.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1418
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Wellicht dat de nieuwe stalling in Hessenpoort komt? Er zou namelijk zowel in Apeldoorn als Zwolle en Vaassen een nieuwe stalling komen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
CamilleKreemers
Berichten: 4402
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef:Ik heb de stadsdienst van Apeldoorn proberen uit te tekenen in de toekomstige vorm. Zitten waarschijnlijk nog wel een paar fouten dingen in. https://drive.google.com/open?id=1dBehk ... sp=sharing
Het aantal lijnen is wel echt fors afgenomen, er zijn veel wijken zonder OV.
Een paar eenvoudige oplossingen om de dekking te verbeteren (sommige al voorgesteld door ROCOV):
-lijn 10 "VraagRRReis" 's avonds en in het weekend
-lijn 1 en 11 aan elkaar vastknopen om Ugchelen enigszins te bedienen.
-104 en/of 102 via Soerenseweg
-202/204 een halte geven ter hoogte van de kruising Reeënlaan/Zwolseweg
Wellicht dat als je de streeklijnen erbij plaatst dat de dekking een stuk groter uitvalt.

Qua dekking
- Waarom is niet gekozen om Ugchelen te ontsluiten met de 108 via de Hoog Buurloseweg en Ugchelseweg te gaan?
- Ik denk dat de Veluwelijnen over de Oost Veluwseweg en Sluisoordlaan te gaan. Dan is die wijk ook met OV al ontsloten.

Dan is uiteindelijk met langere loopafstanden toch geloof ik elke wijk al ontsloten.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1418
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Het verleggen van lijn 108 is zeker wel een goed punt, zou heel mooi zijn. Daarnaast ben ik met het Rocov wel eens dat lijn 112 via Berg en Bos kan rijden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Lijn 108 via Ugchelen verleggen komt niet ten goede van doorgaande reizigers. Het reistijdverlies op lijn 108 weegt echt niet op tegen het bedienen van Ugchelen. Destijds is juist besloten om lijn 108 uit Ugchelen weg te halen vanwege snelheidsbeperkende maatregelen naar 30 km/h. Voor Ugchelen komt natuurlijk wel een pendellijntje Ziekenhuis - Ugchelen.

De Veluwelijnen via Sluisoord rijden alleen doordeweeks overdag, karige bediening van een goedlopende lijn naar Zuidbroek. Ben benieuwd of de haltes die nu niet door de lijnen 201 en 203 worden bediend ook in de route worden opgenomen. De bediening van het nieuwe winkelcentrum Anklaar gaat in het weekend/avond wel hard achteruit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21510
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

PHS schreef:Al is het sowieso een vreemde keuze om lijn 29 op te waarderen in plaats van lijn 83, straks is er een laagwaardige sneldienst en een hoogwaardige slingerlijn, dat staat juist haaks op het hele HOV-concept.
Ik denk dat er ook gekeken is naar welke lijn de meeste relevante bestemmingen bedient. Lijn 29 bedient bijvoorbeeld ook het Isala ziekenhuis en Nieuwleusen en wordt door Keolis ook als alternatief gezien voor Berkum. Lijn 83 bedient al die locaties niet, waardoor het logischer is om lijn 29 altijd te laten rijden en lijn 83 als snelle versterkingslijn, die rechtstreeks naar Balkbrug en Dedemsvaart gaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Het station blijven bedienen is juist helemaal niet zo logisch, het gaat immers om lijnen die van plaatsen met een station richting Zwolle komen. Daar is een overstap op de trein dus op zich logisch (en sneller) voor reizen naar station en centrum.
Dat gaat op voor mensen die voor dat vorige station al in de bus zitten. Mensen die tussen de stations wonen willen ook graag ergens heen, en dan is een bedrijventerrein vaak niet the place to be. Lijn 161 komt inderdaad langs een station (Deventer, Olst) maar tussen station Olst en station Zwolle zitten nog 24 haltes.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Olst Station wordt alleen op vrijdag door lijn 161 bediend. Maar tussen Olst, Wijhe en Zwolle worden vooral weilanden bediend en in het zuiden van Zwolle heeft men alternatieven met de stadsbuslijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Waren zeker B-lijntjes, die je niet zomaar kan vervangen voor een buurtbus
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Klopt, al die 16x lijntjes waren B-lijnen hetgeen mij een raadsel was waarom. De meeste van die lijnen lopen allemaal parallel aan het spoor. Ik denk daarom dat een ander eindpunt dan station Zwolle daarom zeker interessant kan zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21510
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:Olst Station wordt alleen op vrijdag door lijn 161 bediend. Maar tussen Olst, Wijhe en Zwolle worden vooral weilanden bediend en in het zuiden van Zwolle heeft men alternatieven met de stadsbuslijnen.
Ik vraag me alleen af of De Marslanden nog wel een goede (spits)verbinding heeft met station Zwolle.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

gkw1969 schreef: Wat betreft Deltion, lijn 267 is opgeheven omdat daar geen gebruik van gemaakt werd, terwijl het wel een snelle verbinding was tussen Ommen/Dalfsen en Deltion. Vanuit Salland is er weinig animo voor Deltion, meerendeel van deze leerlingen gaat naar Landstede.
Er is wel animo, maar bijna niemand pakt de bus. Iedereen pakt hier de (veel snellere) treinverbinding
Meltrain schreef:
regenmaker schreef:Olst Station wordt alleen op vrijdag door lijn 161 bediend. Maar tussen Olst, Wijhe en Zwolle worden vooral weilanden bediend en in het zuiden van Zwolle heeft men alternatieven met de stadsbuslijnen.
Ik vraag me alleen af of De Marslanden nog wel een goede (spits)verbinding heeft met station Zwolle.
Lijn 166 & 167 aan de oostelijke kant beide 1x per uur per richting (en 166 in de spitsrichting 2x per uur) en lijn 161 1x per uur door de Marslanden. Veel reizigersvraag is daar momenteel ook niet
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21510
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Ja, maar juist die drie lijnen gaan, als ik het advies goed interpreteer, niet meer naar station Zwolle rijden. Dus is er dan geen rechtstreekse verbinding meer tussen station Zwolle en De Marslanden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Ja, daarom geeft het Rocov ook het advies om lijn 13 aan lijnen 161 en 167 te koppelen zodat je via het ziekenhuis een rectstreekse verbinding naar de Marslanden hebt vanuit het station
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Maar dan heb je nog steeds een laag frequente verbinding met een extra omweg. Ik zie de meerwaarde daar niet van in. Wel zie ik meerwaarde in lijn 13 door de betere bediening van Wipstrik hetgeen ook wordt aangekaart.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik vraag me een beetje af waar de grote DRU toevoegingen zitten per gebied. Als het goed is moeten er in elk gebied ongeveer 16% meer DRUs komen (volgens een eerlijke verdeelsleutel).
-Veluwe zuid is vrij duidelijk: een versterking van 105, 106, 511 en 108 doordeweeks en een nieuwe lijn tussen Klp en WUR en een versterking van de huidige 84, 88 en 86. Ook 91 wordt enigszins uitgebreid.
-Deventer is ook aardig duidelijk. Alle stadslijnen (en 160) gaan altijd 2x per uur rijden, er komen nieuwe lijnen en nieuwe (en oude) koppelingen.
-Veluwe wordt al wat vager. In de stadsdienst van Apeldoorn en Harderwijk wordt flink gesneden. Wel wordt lijn 100 enigszins uitgebreid en is er een kleine uitbreiding op lijn 205.
-Midden Overijssel zit ik het meest mee. Streeklijnen blijven vrijwel gelijk. 29 krijgt wel een aanzienlijke uitbreiding, maar verder zie ik niet veel verschil naast een enkele extra lijn in Zwolle.

Verder, ik heb met wat "educated guesses" de stadsdienst zwolle proberen uit te tekenen o.b.v. het ROCOV artikel (en enkele openbare nieuwsartikelen). https://drive.google.com/open?id=1dBehk ... sp=sharing Wederom: er zitten waarschijnlijk fouten in.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:-Veluwe wordt al wat vager. In de stadsdienst van Apeldoorn en Harderwijk wordt flink gesneden. Wel wordt lijn 100 enigszins uitgebreid en is er een kleine uitbreiding op lijn 205.
Je vergeet nog:
- Een nieuwe buslijn tussen Wittenberg en Barneveld via Stroe en Kootwijkerbroek (de gewijzigde lijn 104)*
- Tussen Harderwijk en Elspeet (lijn 104) gaat mogelijk ook 's avonds een bus rijden (al is het onduidelijk of dit wel een vaste bus moet zijn of dat het een voortzetting van de kolibrie is)
- Tussen Elspeet en Apeldoorn (momenteel 104, straks 112) gaat ook 's avonds een bus rijden (zelfs als dit als VraagRRReis is, is dit een uitbreiding).
- Verlenging lijn 170 naar 't Harde (weliswaar daardoor opheffing lijn 171, dus denk dat dit redelijk DRU-neutraal is?)
- Een nieuwe buslijn tussen Barneveld en Scherpenzeel (lijn 110)

*weliswaar wordt de route van de 105 daardoor verkort. Maar deze telt volgens mij bij Veluwe-Zuid mee, bovendien gaat de 105 daardoor 2x p/u rijden, dus is het geen verschuiving van de DRU's naar de 104 lijkt me.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten