Roeland schreef:Lijn 101 was vroeger een goedlopende lijn, toen deze nog via Hogeweg en Amersfoort-Centrum reed (en de 103 deed toen een paar spitsritten via de slingerroute door Schothorst). Toen heeft de BBA (die toen het netwerk op de Veluwe uitkleedde) de route via de Hogeweg opgeheven en de 101 via de oude 103-route door Schothorst laten rijden, waardoor de 101 vooral stations aandeed, die vanuit Harderwijk, Ermelo, Putten en Nijkerk veel sneller met de trein te bereiken zijn. Toen is de neergang van de 101 ingezet, en zolang deze alleen maar een slakkenroute langs sprinterstation slingert, blijft het een kansloze lijn, die nog wel wordt gebruikt door een handjevol scholieren (die ook de trein hadden kunnen nemen).
Daarom zie ik eigenlijk maar 2 opties voor de 101: of weer de oude Centrumroute van vóór het desastreuze BBA-tijdperk. Of inderdaad steeds verder uitkleden tot een veredeld scholierenlijntje.
BBA schrapte de snelle route alleen buiten de spits. Het definitief schrappen werd door Syntus in de huidige concessie gedaan.
Als ik op de wiki de ontwikkelingen terug zoek:
eind vorige eeuw had je de volgende lijnen:
101 Amersfoort - Nijkerk - Putten - Ermelo - Harderwijk (2x p/u, spitsrichting zelfs 4x p/u)
103 (Amersfoort - Hooglanderveen -) Nijkerk - Zeewolde (2x p/u, dal: 1x p/u en niet op Amersfoort-Nijkerk)
vanaf 2004 of 2005 (BBA):
101 (Amersfoort -) Nijkerk - Putten - Ermelo - Harderwijk (1x p/u en niet op Amersfoort-Nijkerk, spits 2-4x per uur hele route)
103 (Amersfoort - Hooglanderveen -) Nijkerk - Zeewolde (1x p/u en niet op Amersfoort-Nijkerk, spits 2x p/u hele route)
vanaf 2007 (Veolia):
101 (Amersfoort -) Nijkerk - Putten - Ermelo - Harderwijk (1x p/u en niet op Amersfoort-Nijkerk, spits 2-4x per uur hele route)
103 Amersfoort - Hooglanderveen - Nijkerk (1x p/u, spits 2x p/u.
Za/zo-avond: niet op Amersfoort CS - Station Schothorst)
vanaf 2012 (Syntus):
101 Amersfoort - Nijkerk (alleen in de spits, 1-2x per uur)
103 Amersfoort - Hooglanderveen - Nijkerk - Putten - Ermelo - Harderwijk - Nunspeet (1x p/u met enkele spitsritten verdeeld over het traject)
vanaf 2013 (Syntus):
103 Amersfoort - Hooglanderveen - Nijkerk - Putten - Ermelo - Harderwijk - Nunspeet (1x p/u met enkele spitsritten verdeeld over het traject)
vanaf 2017 (Syntus):
101 Amersfoort - Hooglanderveen - Nijkerk - Putten - Ermelo - Harderwijk (1x p/u, spits: 2x p/u)
De snelle route zie ik niet meer terugkomen. Echter, als je zorgt dat je snel van Corlaer naar station Vathorst kan (daar goede overstap op een van beide sprinters), hem verder integreert in het stadsnet en de frequentie verhoogt naar een halfuursdienst ma-za overdag, dan zie ik nog wel een succesvolle toekomst voor deze lijn. Echter zou ik hem dan wel dus vanaf/via Zeewolde laten gaan, zodat Zeewolde ook een rechtstreekse verbinding met Amersfoort krijgt. Putten en Ermelo hebben deze al met de trein (en veel sneller), waardoor die route niet interessant is.