Je werktijden zijn ook een afspraak natuurlijk.
En natuurlijk maakt het uit hoe goed de bus aansluit op je afspraak. Als die totaal niet aan sluit, dan gaan mensen het OV vermijden.
Je bus zou maar net op zowel heen- als terugreis totaal niet aansluiten, dan kun je tot wel 4 uur kwijt zijn aan wachttijd.
Ook als je aansluitend OV hebt maakt het nogal uit of je bij een gemiste overstap 30, 60 of 120 minuten moet wachten op de volgende verbinding.
Volgens mij hebben de regionale vervoerders ook al prima aangetoond dat elke 30 minuten meer reizigers trekt dan elke 60 minuten. Zou het dan wellicht niet zo kunnen zijn dat terugschalen naar elke 120 minuten erg veel reizigers gaat kosten?
Het zou me zelfs niets verbazen als elke 60 minuten een buurtbus goedkoper is dan elke 120 minuten een reguliere bus en die buurtbus zal dan voor reizigers ook nog eens aantrekkelijker zijn.
Overigens Jeffrey: ben je wellicht niet een beetje met twee maten aan het meten? Je vraagt aan sirvinniei om steekhoudende argumenten te geven waarom een 2-uursdienst niet succesvol kan zijn, maar ik zie jou zelf geen steekhoudende argumenten geven waarom een 2-uursdienst wél succesvol kan zijn. Je doet zijn argument gewoon af met een dooddoener als 'moet de reiziger maar beter plannen' zonder in te gaan op de vraag in hoeverre dat mogelijk is (zoals sirvinniei al deels aan geeft), maar daarbij heb ik jouw geen enkel steekhoudend argument zien geven dat je wél je afspraken altijd/in de meeste gevallen zo kan plannen dat ze goed op het OV aansluiten. Het is zelfs goed mogelijk dat het onmogelijk wordt doordat mensen ook met werk te maken hebben en dan alleen daarna nog tijd hebben. Als de bus dan net zo rijdt dat de ene rit net vertrekt voordat je bij de halte kan zijn en de rit van 2 uur later al te laat aan komt om nog een afspraak te kunnen hebben.
Daarnaast ga je ook niet in op de vraag of de reiziger het OV dan nog wel als serieus alternatief ziet als die zo'n behoorlijke restrictie oplegt op de planning van je dagelijks leven? Waar is je steekhoudende argument dat de reiziger dan nog wel met het OV zal willen?