Ben hier nieuw hier, maar ga meteen maar uitgebreidt reageren.
Erno-BE schreef:In de Achterhoek zijn de mogelijkheden slechts beperkt om de buslijnen te versnellen, of je moet alle speling eruit werken, maar dan is de kans op vertragingen en gemiste aansluitingen groter.
De buslijnen niet, maar de gemiddelde reistijd wel. (zie mijn uitleg na de volgende quote)
waldo79 schreef:Het irritante cirkelen door kernen kan een hoop voorkomen. Passeren via de doorgaande weg met aldaar een halte of desnoods afslaan en dan via de hoofdstraat het dorp doorkruisen en weer de doorgaande route opzoeken.
Krijg je snellere verbindingen mee.
Klopt, hele omwegen voorkomen moeten nemen om reizigers dicht bij de deur op te pikken is te tijdrovend. Alleen is men in de Achterhoek soms wel doorgeschoten. De buslijnen zijn soms zo recht getrokken dat de bus weliswaar er iets sneller op wordt, maar dat de looptijden zo lang zijn geworden dat netto de reistijd juist (fors) is toegenomen.
Lichtenvoorde is misschien wel het ergste voorbeeld: lijn 74 is daar niet meer over de Varsseveldseweg gaan rijden, maar blijft op de N18 zitten (m.u.v. de bediening van de bushalte Twenteroute net naast de N18). De winst die die bus krijgt is minimaal (zeker omdat hij op de N18 nu 2x extra voor verkeerslichten moet wachten), terwijl de looptijden explosief zijn gestegen. De enige halte is nu nog Twenteroute, dat vrij noordelijk ligt, terwijl Lichtenvoorde nogal uitgestrekt is. Iemand in Lichtenvoorde-Zuid had vroeger een halte dichtbij, maar moet nu ruim een half uur lopen naar Twenteroute (ri. Enschede) of naar het naburige Harreveld (ri. Doetinchem). Dat soort looptijden accepteren veel potentiële reizigers niet en die haken gewoon af.
Men had destijds gewoon eens moeten nadenken waarom de voormalige interliner Doetinchem-Enschede (lijn 327) geen succes was en de meeste reizigers met de stopbus bleven reizen. Nu heeft men de stopbus geschrapt en de voormalige interliner gewoon min of meer voortgezet, maar licht afgewaardeerd. Zo rijdt men nu een iets andere route op Doetinchem-Varsseveld, wordt het busstation in Haaksbergen niet meer overgeslagen (anders zouden hele verbindingen verdwijnen) en zijn de haltes binnen/bij de bebouwde kom die op de route lagen als stop opgenomen (met uitzondering van Usselo). Gevolg is dat er nu meer bussen nodig zijn (er moest een nieuwe buslijn Neede-Eibergen-Lievelde-Lichtenvoorde komen om de verbindingen Eibergen-Neede en die van/naar Lievelde te behouden) en lijn 74 tussen Groenlo en Lichtenvoorde zeer slecht bezet is (veruit de meeste reizigers moeten juist naar het station in Lievelde en alleen in de spits zijn er slechts noemenswaardige doorgaande reizigers).
Snelle buslijnen zijn prima, maar we moeten niet vergeten dat reistijd van de reiziger niet slechts de busreistijd is, maar ook de looptijd. De gemiddelde reistijd van de reiziger moet zo snel mogelijk zijn. Soms kan dat door de bus in een rechtere route te laten rijden, maar soms moet dat juist door de bus iets toeristischer te maken.
Maar we praten nu ook over een bezuiniging (deels vanwege te weinig reizigers). Dan kun je dus niet altijd buslijnen zo snel mogelijk maken.
Mijn ideeën hierover (tussen haakjes huidige route):
Achterhoek
Lijn 23: Ruurlo Station - Doetinchem Station (2x p/u)
Koppeling van lijnen 23 en 25 en rijdt dus voortaan altijd via Overstegen. Het stuk Borculo-Ruurlo gaat naar lijn 62. Kan eventueel gekoppeld rijden aan lijn 28 (aangezien lijn 25 dat nu ook doet om Gendringen/Ulft met het centrum van Doetinchem te verbinden)
Lijn 24: Doetinchem Station - 's-Heerenberg Station
geen wijzigingen
Lijn 26: Arnhem CS - Velp Zuid - Giesbeek - Doesburg (2x p/u)
Lijnen 26 en 27 eindigen beiden voortaan in Doesburg en gaan samen onder nummer 26 rijden.
Lijn 28: Doetinchem Station - Etten - Ulft - Gendringen (2x p/u)
Rijdt voortaan via Ulft-Noord. Rijdt 's avonds en zondags niet naar Doetinchem, maar rijdt dan na Etten door naar station Terborg en is dan gekoppeld aan lijn 40 (beiden rijden dan 1x per uur).
Lijn 29: Doetinchem Station - Dieren Station (2x p/u)
Rijdt niet meer door naar Arnhem, maar naar station Dieren. In Laag-Keppel verknoopt met lijn 82, in Doesburg verknoopt met lijn 26, in Dieren verknoopt met lijn 43 naar Apeldoorn en de IC naar Arnhem.
Lijn 40: Doetinchem Station / Terborg Station - Dinxperlo (2x p/u)
Rijdt alleen in de spits door van/naar Doetinchem. Rijdt buiten de spits alleen Terborg-Dinxperlo (wel 2x p/u) en is 's avonds en zondags (dan 1x p/u) in Terborg gekoppeld aan lijn 28.
Lijn 51: Vorden Station - Doetinchem Station (2x p/u)
Rijdt niet meer op Zutphen-Vorden, maar biedt voortaan in Vorden een goede aansluiting op de trein naar Zutphen.
Lijn 52: Lochem Station - Lochem Ruighenrode (2x p/u)
Ongewijzigd
Lijn 54: Zutphen Havengebied - Holten Station (1x p/u)
Koppeling lijnen 54 en 84. Rijdt niet meer tussen Holten en Rijssen. Rijdt in de brede spits 2x per uur tussen Zutphen Station en Holten Station.
Lijn 56: Deventer Station - Borculo Busstation (2x p/u)
Ongewijzigde route.
Lijn 62: Ruurlo Station - Enschede Station - Oldenzaal Station (2x p/u, wordt gereden door concessie Twente)
Rijdt voortaan van/naar Ruurlo, aangezien dit een logischer eindpunt is (er zijn meer reizigers Neede-Ruurlo Station dan Borculo-Doetinchem) en zorgt ervoor dat tijdens uursdiensten ook een symmetrische dienstregeling gereden kan worden zonder lange keertijd.
Lijn 66: Eibergen De Mors - Almelo Station - Oldenzaal Station (1x p/u, wordt gereden door concessie Twente)
Rijdt weer van/naar Eibergen (neemt route over van lijn 72). Rijdt tijdens de spits 2x per uur tussen Eibergen en Neede. Rijdt 's avonds na 20:30 en zondags alleen tussen Eibergen en Neede (korte kering dan in Neede en rond .30 i.v.m. aansluiting op lijn 62)
Rijdt na Eibergen Viersprong verder over de Klaashofweg en de Bronbeekstraat naar industrieterrein De Mors (grotendeels voormalige route). Dit past, doordat anders in Eibergen toch 15 gekeerd moet worden ('s avonds en zondags zelfs 45 minuten). Op deze manier wordt effectief ook de westzijde van Eibergen bediend (nu nog zeer lange looptijden naar de huidige bushaltes, die kunnen oplopen tot 25 minuten).
Lijn 72: Enschede Station - Varsseveld Station via Lievelde (2x p/u)
Rijdt na Eibergen niet meer door naar Neede, maar naar Haaksbergen en Enschede (als stopbus, dus stopt op alle haltes).
Vormt tussen de N315 en Enschede een kwartiersdienst (alleen tussen Usselo en het ziekenhuis wel een andere route) met lijn 62, in plaats van dat de busdienst vanuit Eibergen direct achter de lijn uit Neede aan rijdt. (komt dus te rijden in de huidige spitsroute van lijn 73). Rijdt in zuidelijke richting na Lievelde een andere route, te weten via industrieterrein De Kamp (i.p.v. over de N18) en rijdt via de Varsseveldseweg naar Varsseveld (halte Twenteroute vervalt voor de nieuwe haltes). In de spits rijdt deze lijn niet tussen Lichtenvoorde-Zuid en Varsseveld Station (dan rijdt lijn 74 daar)
Lijn 73: Winterswijk Station West - Winterswijk Station Centrum (1x p/u)
Rijdt niet meer tussen Winterswijk en Enschede (via Lievelde is net zo snel en de trein heeft nog meer dan genoeg ruimte). Rijdt alleen nog binnen Winterswijk met een kleine bus. Rijdt na het streekziekenhuis voortaan door naar station West (zodat ook vanaf dat station een verbinding met het ziekenhuis ontstaat en vanaf alle haltes dus 2x per uur op de trein aangesloten zijn, alleen moet je daarvoor 1x vanaf station Winterswijk West opstappen en 1x vanaf station Winterswijk).
Lijn 74: Enschede Station - Doetinchem Station (0x per uur)
Rijdt alleen nog in de spits (en dan 2x per uur) en rijdt dan 2x per uur. Vormt op Groenlo-Enschede ongeveer een kwartiersdienst met lijn 72 (niet exact een kwartiersdienst, omdat lijn 74 als snelbus blijft rijden op Eibergen-Enschede en lijn 72 ook de haltes buiten de bebouwde kom op Eibergen-Usselo gaat bedienen). Lijn 74 gaat voortaan wel stoppen in Usselo. Lijn 74 rijdt voortaan ook in Lichtenvoorde via de Varsseveldseweg (halte Twenteroute vervalt daardoor).
Lijn 81: Deventer Station - Zutphen Station (2x p/u) ongewijzigd
Lijn 82: Zutphen Station - Doetinchem Station via De Huet (1x p/u)
Koppeling lijnen 82 en 22. Deze lijnen worden gekoppeld door lijn 82 na Hummelo (gezien vanuit Zutphen) naar Laag-Keppel te sturen (daar verknoopt met lijn 29) en via de Barlhammerweg naar station De Huet te sturen en dan door naar Doetinchem Centrum en het 'CS'.
Rivierenland
Lijn 42: Tiel Station - Nijmegen CS (2x p/u)
Koppeling lijnen 42 en 83 (dus niet 85!). Wordt dus een snelbusdienst. Gaat vanaf de A73 niet via het havengebied rijden, maar via Lindenholt, Station Dukenburg en de Woonboulevard (om de busdienst ook in het weekend en de vakantie aantrekkelijk te houden). In Lindenholt-Noord een goede overstap op stadslijn 7 naar het havengebied. Gaat een kwartiersdienst vormen met lijn 12 (stadsregiolijn) en krijgt in Lindenholt/Station Dukenburg een goede overstap op stadslijn 11 (zodat middels die overstap samen met lijn 12 ook een kwartiersdienst naar het CWZ en Heyendaal ontstaat)
Lijn 44: Tiel Station - Kesteren Station (1x p/u)
Rijdt voortaan niet meer door van/naar Rhenen.
Lijn 45: Tiel Station - Wageningen Busstation (2x p/u) ongewijzigd
Lijn 46: Tiel Station - Nieuwegein Stadscentrum (1x p/u) ongewijzigd
Lijn 47: Tiel Station - Gorinchem Station (1-2x p/u)
Koppeling lijnen 43 en 47. Blijft dezelfde frequenties houden, dus rijdt maar 1x op Tiel-Geldermalsen. Rijdt vanaf Meteren via de (Verlengde) Bredestraat naar station Geldermalsen en dan pas na het centrum en door naar Tiel. De ritten die niet doorrijden naar Tiel rijden een rondje Meteren-Station-Zorgcentrum-Meteren (tot 12:00, na 12:00 andersom om in de spitsrichting de snelste route te geven naar het station)
Lijn 85 wordt geïntegreerd in de Nijmeegse stadslijn 5 en gaat voortaan samen met de 4 ritten van de huidige lijn 5 een 10-minutendienst vormen tussen Nijmegen CS en Beuningen Aalsterveld. 2 daarvan gaan dus doorrijden naar Druten, 2 gaan door als lijn 11 via Heyendaal terug naar Nijmegen CS en 2 keren er op zichzelf.
Veluwe
Lijn 43: Arnhem CS - Apeldoorn CS via Dieren Station (2x p/u)
Rijdt voortaan via Rheden-Zuid (Oranjeweg-Dorpsstraat-Havelandseweg). In Dieren verknoopt met lijn 29.
Lijn 51: Arnhem CS - Ede Station Ede-Wageningen via Wageningen Busstation (2x p/u)
De 'langzame' verbinding Wageningen-Ede wordt vastgemaakt aan de langzame verbinding Arnhem-Wageningen (via Haveadorp dus)
Lijn 52: Arnhem CS - Ede Station Ede-Wageningen (4-6x p/u)
Snelbuslijn: Koppeling lijn 52 Arnhem-Wageningen met lijn 88 Wageningen-Ede (Valleilijn).
Lijn 85: Ede Station Ede-Wageningen - Veenendaal Station Centrum (2x p/u) ongewijzigd
Lijn 87: Nijkerk Station - Arnhem CS (0-1x p/u)
Rijdt in de brede spits 1x per uur. Rijdt voortaan door naar Arnhem CS en neemt daarmee de brede spitsritten van lijn 105 over. Vormt dan ook een halfuursdienst met lijn 105 op Harsselaar-Arnhem CS.
Lijn 91: Arnhem CS - Apeldoorn CS via Beekbergen (2x p/u)
gaat voortaan via Schaarsbergen rijden (neemt route lijn 9 over tussen Schaarsbergen en Arnhem CS)
Lijn 102: Putten Station - Apeldoorn Station
Rijdt via Garderen, Uddel en Kon.Julianatoren. Vervangt daarmee de huidige lijn 102 (die te veel parallel aan het spoor loopt en vooral bos bediend). De bediening van Hoevelaken, Zwartebroek en Terschuur wordt overgenomen door lijn 105.
Lijn 103: Amersfoort Station - Zwolle Station (1x p/u)
Rijdt voortaan na station Nunspeet door als de huidige lijn 100 naar Zwolle. Vormt tussen Nunspeet en Zwolle een halfuursdienst met lijn 112.
Lijn 105: Amersfoort Station - Arnhem CS (1x p/u)
Lijn 105 rijdt voortaan na station Barneveld Centrum door naar De Vaarst, Station Noord, Harsselaar, Terschuur, Zwartebroek, Hoevelaken en Amersfoort (neemt de bediening van lijn 102 hier over). De doorkoppeling met lijn 205 verdwijnt. De verdichtingsritten in de brede spits gaan rijden onder nummer 87 en rijden naar Nijkerk door.
Rijdt voortaan een snellere route tussen Otterlo en Barneveld: vanaf Harskamp via Wekerom (bediening Kootwijkerbroek en Stroe naar lijn 112)
Lijn 106: Otterlo - Nationaal Park De Hoge Veluwe (- Hoenderloo) (1x p/u) Ongewijzigd
Lijn 108: Ede Station Ede-Wageningen - Apeldoorn CS (1-2x p/u)
Rijdt voortaan via Wekerom naar Otterlo (vervangt daarbij ook lijn 107).
Lijn 112: Barneveld Station Centrum - Zwolle Station (1x p/u)
Huidige lijn 112 (gekoppeld aan lijn 100) die na Wittenberg door rijdt naar Stroe, Kootwijkerbroek en Barneveld (vervangt daarmee deels lijnen 105 en 107). Vormt tussen Nunspeet en Zwolle een halfuursdienst met lijn 103
Lijn 205: Barneveld Station Zuid - Lelystad Station Centrum (2x p/u)
Koppeling lijnen 205 en 148. Zeker aangezien Lelystad Airport uitgebreidt gaat worden en veel prijsvechtervluchten gaat krijgen, kan deze lijn ook een snelle verbinding Arnhem-Lelystad Airport gaan verzorgen.
In Barneveld krijgt de bus een toeristische route tussen station Centrum en Zuid (rijdt via Churchillstraat en de wijk De Briellaerd). Tussen Lelystad en station Barneveld Centrum is de lijn een snellijn. Op station Barneveld Centrum een goede overstap vanaf Ede/Arnhem.
Lijn 293: Apeldoorn CS - Arnhem CS via HAN (spitslijn)
Rijdt slechts enkele ritten per dag (in de ochtendspits ri. Arnhem, in de middagspits vanaf Arnhem). Rijdt voortaan vanaf CIOS via Paasberg naar Elsweide/HAN en vervolgens voortaan verder via WKC Presikhaaf naar Arnhem CS.
Lijnen 201, 202 en 203 blijven gelijk. Lijn 231 verdwijnt en in plaats daarvoor gaat lijn 300 (Breng) doorrijden naar Apeldoorn, zoals de Stadsregio ook graag wil.