Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Nitein-Repart »

Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

DOETINCHEM/ LICHTENVOORDE - Vervoerder Arriva wil in 2015 aanhangbussen inzetten op de buslijnen tussen Doetinchem en Lichtenvoorde en Doetinchem en Enschede.

Dat meldt woordvoerder Michel Hulsink van de provincie Gelderland.

Onbekend
De aanhangbussen zijn in Nederland nog onbekend, maar worden wel ingezet in landen als Duitsland en Oostenrijk. Het zijn passagierscompartimenten die aan de bus worden gekoppeld.

Pilot
Het is een zogeheten 'pilot', waarbij wordt bekeken of het gebruik ervan haalbaar is in Nederland. Daarmee heeft lijn 74 richting Lichtenvoorde en Enschede de primeur.

Klachten
De provincie Gelderland en vervoerder Arriva reageren hiermee op klachten over overvolle bussen.

Bron: http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.4390046

Opzich geen overbodige luxe als je kijkt hoe druk lijn 73 en 74 in de ochtendspits zijn. Stond in de krant ook dat ze in de ochtendspits een kwartiersdienst willen rijden tussen Doetinchem en Groenlo. Het zou geen overbodige luxe zijn om in de ochtendspitspiek tussen Groenlo en Enschede een 7,5-minuutdienst te rijden, waarbij lijn 73 (vanuit Winterswijk) en lijn 74 (vanuit Doetinchem) ieder kwartier rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door zone2000 »

zou je dan een D-E rijbewijs nodig hebben?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door busentrein »

Klopt, hier is inderdaad D-E voor nodig -o-
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door fogeltje »

En wat hebben buschauffeurs standaard?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Hainje »

Nee dat hebben buschauffeurs niet standaard. Chauffeurs mogen met een gelede wagen rijden omdat trekker en aanhanger één geheel zijn. Maar het concept dat Arriva hier wil invoeren zijn dus twee losse wagens. Niet dat het voor chauffeurs zo heel moeilijk zal zijn om een DE rijbewijs te halen (als ze tenminste redelijk wat ervaring hebben met geleed), maar het is wel weer een extra investering.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Nitein-Repart »

Nog altijd goedkoper dan 2 bussen achter elkaar
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Jelmer »

Oude tijden herleven, o.a. de RTM heeft ze vroeger gehad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Meltrain »

Het voordeel ten opzichte van gelede bussen zal dan zeker zijn dat de extra capaciteit alleen geboden wordt wanneer het echt nodig is?
Maar ja, zwartrijden lijkt me wel erg makkelijk in die aanhangers. Of zal er standaard een conducteur in zitten?
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 05 jun 2014, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door fogeltje »

Dat zou de kosten alweer redelijk verhogen dat je misschien net zo goed gelede bussen kunt aanschaffen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Meltrain »

De RET heeft trouwens ook bussen met aanhangers gehad: http://www.rovm-digitaal.nl/voertuigfot ... 1001-1009/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef:Het voordeel ten opzichte van gelede bussen zal dan zeker zijn dat de extra capaciteit alleen geboden wordt wanneer het echt nodig is?
Dat is ook de reden dat Arriva niet zo gecharmeerd is van gelede bussen. Je hebt ze vaak maar voor twee ritten per dag nodig en dan nog alleen maar op schooldagen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Nitein-Repart »

Met uitzondering van trolleys en de Heyendaalshuttle rijden er in Gelderland helemaal geen gelede bussen en in Overijssel worden de enkele gelede bussen niet in reguliere dienst ingezet (voornamelijk spitsversterkers en uitzonderlijk vervoer). De vervoersbedrijven zetten in de ochtendspitspiek liever een extra bus in dan de hele dag met geledes te moeten rijden.

Overigens had ik het geprevireerd dat Arriva op lijn 73/74 (Winterswijk/Doetinchem-Enschede) wel geledes had ingezet icm een hoger comfort (meer beenruimte). Ter onderscheid zouden deze bussen een rood/witte kleur hebben gekregen in overeenstemming met de treinen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Frans F »

Juijn rijdt in Rivierenland op lijn 165 ook met gelede bussen in de spitsen
Laatst gewijzigd door Frans F op do 05 jun 2014, 17:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Stéphane »

Lijkt me wel een handig systeem voor deze regio, op elk moment genoeg capaciteit bieden en toch kostenefficiënt werken.

Ik heb van onze correspondent in Luxemburg trouwens gehoord dat dit systeem in Luxemburg-stad ook gebruikt wordt.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door MdJ »

@Erno En ritten op lijn 88, 91, 100, 109, 200, 201, 202, 203, 231, 293, op de Veluwe.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door busentrein »

Arriva heeft notabene 2 gelede wagens in de Achterhoek en die rijden alleen versterkingsritten. Vraag me af of het wel loont, want die aanhangers moeten afgekoppeld worden op t station na de spits en dan moeten ze nog naar de stalling gebracht worden...
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door dennistd »

Ik vrees dat ze tussen de spitsen gewoon op de buffer in Enschede gedumpt worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Nitein-Repart »

Oh ja, die Valleilijn en Veluwelijnbussen was ik vergeten. Verder heb ik geen geledes uit Apeldoorn in Arnhem gezien, dus ze worden niet in de 91, 231 en 293 ingezet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Nitein-Repart »

busentrein schreef:Arriva heeft notabene 2 gelede wagens in de Achterhoek en die rijden alleen versterkingsritten. Vraag me af of het wel loont, want die aanhangers moeten afgekoppeld worden op t station na de spits en dan moeten ze nog naar de stalling gebracht worden...
Ze komen toch van de Waddeneilanden af, stonden kaartjes van Ameland in die bussen geplakt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door busentrein »

Erno-BE schreef:Oh ja, die Valleilijn en Veluwelijnbussen was ik vergeten. Verder heb ik geen geledes uit Apeldoorn in Arnhem gezien, dus ze worden niet in de 91, 231 en 293 ingezet.
Dan kom je op verkeerde tijden in Arnhem, ik tref ze met regelmaat in de avondspits op de 91/231 als ik op weg ben naar het station.
Erno-BE schreef:
busentrein schreef:Arriva heeft notabene 2 gelede wagens in de Achterhoek en die rijden alleen versterkingsritten. Vraag me af of het wel loont, want die aanhangers moeten afgekoppeld worden op t station na de spits en dan moeten ze nog naar de stalling gebracht worden...
Ze komen toch van de Waddeneilanden af, stonden kaartjes van Ameland in die bussen geplakt.
Klopt, we hadden in de Achterhoek de 223, 227 en 7809, de 223 rijdt inmiddels weer in Ameland, daarvoor hebben we de 551 voor teruggekregen *bus*
Afbeelding
Afbeelding
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Michael 1988 »

Het zal een flinke investering worden. Niet alleen moeten chauffeurs er een (nieuw) rijbewijs voor halen, ook moeten de meeste bussen, al dan niet alle bussen er op aangepast worden en moet er ruimte gemaakt worden op de stallingen, al dan niet extra stallingen. De bussen moeten namelijk aangepast worden met een trekhaak en een elektriciteitsaansluiting. Mogelijk moet de constructie ook versterkt worden met die lichtgewicht bussen (al weet ik dat niet zeker omdat ik daar niet zo veel verstand van heb).

Of het moet zo zijn dat Arriva nieuwe bussen gaat aanschaffen. Wel leuk in contrast met een artikel die een paar maanden eerder verscheen over minder vaak grote bussen op Gelderse platteland. Naast dit allemaal gok ik erop dat de passagierstrailers (zoals die dingen officieel heten) van het Duitse merk Göppel komen en het type go4city T wordt. Een type dat ook in Luxemburg te zien is en wat een bewakingssysteem heeft dat de chauffeur kan gebruiken tegen zwartrijders. Maar het kan ook een ander merk/type worden. Ik ken alleen dit type namelijk, althans in de Europese markt. De types in de wat armere landen reken ik niet mee (types die worden getrokken door vrachtwagens wel te verstaan).
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door MdJ »

Het is in de haalbaarheidsonderzoekfase, dus het is nog niet zeker.

Zomaar een gedachte: touringcarchauffeurs zouden wel eens eerder een d+e rijbewijs hebben. Ik neem aan dat bijvoorbeeld OAD best met aanhangers hebben gereden (maar dan voor fietsen). Gelderesch Reizen, die nu met de citaro's rijden, zou dat ook wel eens tot hun beschikking kunnen hebben. Dan zit je alleen ermee dat je een Arriva-chauffeur uitspaart. Gelderesch rijdt nu toch al versterking...
Bij twijfel: gebruik beton.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Of het moet zo zijn dat Arriva nieuwe bussen gaat aanschaffen. Wel leuk in contrast met een artikel die een paar maanden eerder verscheen over minder vaak grote bussen op Gelderse platteland. Naast dit allemaal gok ik erop dat de passagierstrailers (zoals die dingen officieel heten) van het Duitse merk Göppel komen en het type go4city T wordt. Een type dat ook in Luxemburg te zien is en wat een bewakingssysteem heeft dat de chauffeur kan gebruiken tegen zwartrijders. Maar het kan ook een ander merk/type worden. Ik ken alleen dit type namelijk, althans in de Europese markt. De types in de wat armere landen reken ik niet mee (types die worden getrokken door vrachtwagens wel te verstaan).
Het stadsvervoersbedrijf van München heeft een hele serie bussen plus bijbehorende aanhangers gekocht bij Solaris ter vervanging van gelede bussen, de aanhangers zijn naar verluidt door Solaris ingekocht bij Hess. Een van de voordelen is de 30% grotere capaciteit vergeleken met een gelede bus. Ze zien er zeer gelikt uit. Ik denk trouwens dat Arriva niet gaat experimenteren en hele nieuwe sets gaat kopen, als het al gebeurt.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 06 jun 2014, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:Oh ja, die Valleilijn en Veluwelijnbussen was ik vergeten. Verder heb ik geen geledes uit Apeldoorn in Arnhem gezien, dus ze worden niet in de 91, 231 en 293 ingezet.
Jullie vergeten ook nog de trolleybussen in Arnhem: die zijn ook geleed. :wink:
Edit: ik had niet goed gelezen. :oops:
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 06 jun 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten