Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

De rijtijden van lijnen 73 en 74 zijn inderdaad op de spits afgestemd.
Het zou me ook helemaal niets verbazen dat die lijnen enkele minuten sneller zullen worden als de nieuwe N18 af is, aangezien er op Groenlo-Enschede dan minder last is van het verkeer én tussen Haaksbergen en Enschede dan ook een directere route gereden kan worden (via de Westerval). Dan is natuurlijk het probleem van de kering in Enschede al helemaal verleden tijd.

Die logistieke problemen zie ik dus niet. In Enschede hoeft alleen maar ongeleed materieel als reserve te staan. Als een keer dat reserve-mat. nodig blijkt te zijn, is het niet erg als een keer ongeleed mat. op lijn 74 rijdt (zal met het aanhangermodel net zo zijn, dan zal een bus zonder aanhanger terug moeten rijden, omdat de aanhanger er dan nog niet is). Het gelede materieel kan dan op twee manieren worden opgelost:
1. Het kan als lijn 73 tot Groenlo rijden en daar uitgewisseld worden (er wordt wel vaker incidenteel materieel uitgewisseld in Groenlo als het nodig is)
2. Het kan in Enschede reserve blijven staan tot de volgende spits (lijn 74 zal toch buiten de spits zijn materieel moeten lozen en dat staat toch opzij)

Logistieke problemen houdt je altijd, met aanhanger ook, want de bussen die de aanhangers kunnen vervoeren zullen op lijn 74 moeten blijven rijden (de normale bussen hebben geen trekhaak en kunnen dus geen aanhanger meenemen, dus hier zijn aangepaste bussen voor nodig) en daarnaast moeten ook nog eens de chauffeurs die zo'n bus mogen rijden (speciaal rijbewijs nodig) wel op lijn 74 blijven en zit het personeelsrooster dus ook veel meer star in elkaar.
Het enige voordeel voor zo'n aanhangerbus is dus als maar één of enkele ritten per dag een aanhanger nodig is en ook nog eens maar in één richting. Dat is bij lijn 74 dus helemaal niet het geval.

Overigens vraag ik me ook af of die proef wel kans van slagen heeft voor lijn 74, want als die proef succesvol blijkt, moet eerst de wetgever (Den Haag) de wet veranderen en vervolgens het benodigde materieel aangeschaft en verbouwd worden voordat je dit plan structureel in kan zetten. Dan is de nieuwe N18 wellicht/waarschijnlijk al wel af en zou het me niets verbazen dat Gelderland wil dat er 100km/h-bussen ingezet worden, aangezien Gelderland lijn 74 juist zo snel mogelijk wil hebben en die bussen een groot stuk (Groenlo Noord-Eibergen Zuid en Haaksbergen Noord-Enschede kruising Westerval/Parkweg) over die nieuwe N18 zullen rijden, wat een autoweg wordt.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door huibf »

Ik zet ook steeds vraagtekens bij dit plan.
Daarbij zullen ook mensen moeten wennen aan het aanhangerprincipe.
Ik kan me goed voorstellen dat er mensen niet in de aanhanger mee willen.

Er zit iemand bij Arriva die kennelijk ooit in zijn leven iets heeft meegemaakt met een gelede bus en heeft nog steeds trauma's bij dit bustype.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Zonnig »

huibf schreef:Er zit iemand bij Arriva die kennelijk ooit in zijn leven iets heeft meegemaakt met een gelede bus en heeft nog steeds trauma's bij dit bustype.
Was dit in een wat verder verleden niet heel normaal?

Een bijwagen bij een tram (zelfs open).
Een oplegger als bus.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Jurre »

Hainje schreef:Dat is nogal eenvoudig. Een aanhanger koppel je enkel aan wanneer het echt druk is, daarbuiten kan de bus gewoon als 12m wagen op dienst. De vervelende eigenschap van een gelede wagen is dat je die aanhanger niet af kunt koppelen. Dus dan moet je of een gelede wagen inzetten op momenten waar deze niet nodig is of een extra 12m wagen aanschaffen om het juiste materieel in te kunnen zetten. Vervelende is wel dat je dan een 18m bus stil hebt staan, waarvan de afschrijvingskosten aanzienlijk hoger zijn dan van een aanhangwagentje.
Ja, maar een allround wagenpark lijkt me beter dan een heterogeen wagenpark. Het lijkt me daarnaast ook niet dat een Ambassador 'even' een aanhanger kan trekken en zodoende een flinke ombouw benodigd. Bovendien lijken aanhangbussen me hoog in de aanschaf, terwijl geschuif van materieel tussen concessies me niet zo'n heel groot probleem lijkt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: Het enige voordeel voor zo'n aanhangerbus is dus als maar één of enkele ritten per dag een aanhanger nodig is en ook nog eens maar in één richting. Dat is bij lijn 74 dus helemaal niet het geval.
Waarom is dat bij lijn 74 niet het geval?
Die aanhanger(s) is (/ zijn) toch bedoeld voor enkele overvolle spitsritten van / naar Enschede?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door dennistd »

SuperGhost schreef:het me niets verbazen dat Gelderland wil dat er 100km/h-bussen ingezet worden
Dat zou wel een verschrikkelijk domme actie zijn, omdat er dan geen passagiers meer mogen staan.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door dennistd »

Ik hoorde trouwens dat in elk geval tijdens de proef een steward in de aanhanger mee gaat rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Hainje »

Zonnig schreef:
huibf schreef:Er zit iemand bij Arriva die kennelijk ooit in zijn leven iets heeft meegemaakt met een gelede bus en heeft nog steeds trauma's bij dit bustype.
Was dit in een wat verder verleden niet heel normaal?

Een bijwagen bij een tram (zelfs open).
Een oplegger als bus.
Vooral in de jaren rondom de Tweede Wereldoorlog was dit vrij gebruikelijk inderdaad.
Met die trauma's zal het wel meevallen denk ik, ze zoeken gewoon naar een zo goedkoop mogelijke manier van exploitatie. :P
🍉
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door marvinkok »

Er rijden ook gewoon geldes elke ochtend op de 73 en 74...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef:
SuperGhost schreef: Het enige voordeel voor zo'n aanhangerbus is dus als maar één of enkele ritten per dag een aanhanger nodig is en ook nog eens maar in één richting. Dat is bij lijn 74 dus helemaal niet het geval.
Waarom is dat bij lijn 74 niet het geval?
Die aanhanger(s) is (/ zijn) toch bedoeld voor enkele overvolle spitsritten van / naar Enschede?
Lijn 74 heeft geen rustige of normale ritten in de spits. Lijn 74 was in de spits altijd overvol op Enschede-Eibergen en Doetinchem-Lichtenvoorde.
Op Enschede-Eibergen is er nog weinig veranderd. Er zijn 2 extra ritten in de ochtend aan toegevoegd op papier, maar deze werden voorheen door een lokale busboer gereden (de ritten die eindigen in Haaksbergen).
Op Lichtenvoorde-Doetinchem is de frequentie wel verhoogd: lijn 74 is op papier 4x p/u gaan rijden in de spitsrichting (deed het al jaren in praktijk, doordat er in de spits een versterking door de lokale busboer was), maar lijn 72 is ook doorgetrokken naar Varsseveld (aansluiting op de trein naar Doetinchem-Arnhem). Ik weet niet hoeveel effect dat heeft, maar ik vermoed dat lijn 74 wel zeer druk is gebleven op dat deel.

Bijna elke rit in de spits van deze lijn heeft dus wel een zeer hoge bezettingsgraad op een deel van het traject. Er zijn weinig ritten van lijn 74 die in de middagspits in Eibergen aankomen zonder dat er nog mensen moeten staan. Mensen zo lang (meer dan een half uur) laten staan in een bus is niet erg wenselijk natuurlijk (het is geen stadsbus waar mensen binnen enkele minuten alweer uitstappen), daarnaast zorgt het ook ervoor dat het in/uitstappen langzaam gaat.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door busentrein »

Ik hoorde dat de bus juist op proef moet gaan rijden in de ochtend VAN Groenlo NAAR Doetinchem. Het zal mij benieuwen tzt *bus*
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Michael 1988 »

Mr-W schreef:
Michael 1988 schreef:Om heel eerlijk te zijn juich ik deze pilot zelf ook toe en vind ik persoonlijk ook dat het in wat meer concessies (alles buiten de randstad) toegepast mag worden.
Zeker niet alles buiten de randstad. Zie zo'n combinatie in de concessie Zeeland met veelal 100 wegen en lange reistijden totaal niet zitten.Met Lijn 19 over de E34/E19 hobbelen met z'n combinatie of van Tholen naar Goes met Lijn 644 lijkt me geen pretje. Misschien als fietsaanhangwagen in de Westerscheldetunnel zouden ze gebruikt kunnen worden maar daarvoor bestaan goedkopere alternatieven.

Voor de Concessie Eindhoven lijken me ze ook ongeschikt omdat de draaicirkel groter is dan een 18m bus en het comfort (té) laag ligt.Eveneens als 2 deurstadsbussen dat gaat ook niet werken.
In de regio Eindhoven (net zoals de rest van Brabant) zal het op sommige lijnen wel handig kunnen zijn. Daarnaast wil ik graag bewijs zien dat het comfort inderdaad erg laag ligt. Daarnaast weet ik zo 1, 2, 3 niet welke concessies meer een bustrailer kunnen gebruiken, maar de Veluwe, Midden-Overijssel, Brabant en (volgens mij) ook een deel van Limburg kunnen zulke bussen met name in de spits wel gebruiken. Buiten de spits zouden dan alleen 12m bussen kunnen blijven rijden. Voor de Eftelinglijnen bijvoorbeeld zou zo'n bus ook handig zijn. Dan zit je niet contstant met een gelede die je maar een aantal maanden per jaar hoeft te gebruiken voor die lijnen. Ook voor lijn 156 (die nu regelmatig in de ochtendspits versterkt wordt) zo een bustrailer handig zijn en ik kan zo nog wel verder gaan.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door gkw1969 »

huibf schreef: Er zit iemand bij Arriva die kennelijk ooit in zijn leven iets heeft meegemaakt met een gelede bus en heeft nog steeds trauma's bij dit bustype.
Nou, dat geld voor veel bedrijven schijnbaar. "Geleed is te duur in aanschaf voor die enkele ritjes", zeggen ze dan.
Nee, dan gaan ze voor een kleine 2 miljoen per jaar het werk uitbesteden aan derden, dat is goedkoop......
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Suus »

De hoeveelheid gelede bussen in Nederland is eigenlijk al jaren aan het afnemen. Van de streekvervoerders hebben alleen Qbuzz en Connexxion echt nog een groot aantal gelede bussen in dienst.

Concessies die voorheen een paradijs waren voor gelede bussen, zoals Amstelland-Meerland of Waterland hebben veel ingeleverd. Arriva had bijna 100 gelede bussen in Waterland, EBS nog maar 25. In Amstelland-Meerlanden reden alle zware streeklijnen met Duvedec's, allemaal vervangen door standaardbussen in hogere frequenties. Ook in Brabant zijn alle gelede bussen die Veolia had verdwenen toen Arriva het vervoer overnam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door verfmeer »

Op zich is dat voor de reiziger wel een goede ontwikkeling. Helemaal met de steeds hogere treinfrequenties zorgen de hogere busfrequenties voor meer reisopties.
Alleen bij studentenlijnen gaat dit mis, want als honderden studenten om 9:00 college willen volgen, zal de bus van 9:05 waarschijnlijk uitgestorven zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

Dan is de bus van 9:05 ook nog druk, want er zijn altijd aardig wat laatkomers.
Bee schreef:De hoeveelheid gelede bussen in Nederland is eigenlijk al jaren aan het afnemen. Van de streekvervoerders hebben alleen Qbuzz en Connexxion echt nog een groot aantal gelede bussen in dienst.
Dan vergeet je denk ik Syntus nog, die heeft voor de Valleilijn en de Veluwelijnen aardig wat gelede bussen.
Bee schreef:Concessies die voorheen een paradijs waren voor gelede bussen, zoals Amstelland-Meerland of Waterland hebben veel ingeleverd. Arriva had bijna 100 gelede bussen in Waterland, EBS nog maar 25. In Amstelland-Meerlanden reden alle zware streeklijnen met Duvedec's, allemaal vervangen door standaardbussen in hogere frequenties. Ook in Brabant zijn alle gelede bussen die Veolia had verdwenen toen Arriva het vervoer overnam.
Maakt het OV echter wel duurder natuurlijk. Dit hoeft dus niet per se een goede ontwikkeling te zijn, zeker niet als andere buslijnen daarvoor wegbezuinigd moesten/moeten worden.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Zonnig »

Geen geledes is soms een eis / wens van de aanbestedende partij (overheid).
Zo ook in Londen, daar moest Arriva ook stoppen met gelede bussen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door marvinkok »

busentrein schreef:Ik hoorde dat de bus juist op proef moet gaan rijden in de ochtend VAN Groenlo NAAR Doetinchem. Het zal mij benieuwen tzt *bus*
Zonde, had de combinatie graag hier bewonderd :)
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Globetrotter »

Rijdt hij al of is er een datum bekend waarop deze gaat rijden?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Freek »

Als alles goed gaat is er 13 maart een perspresentatie is Doetinchem.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

Ik vind het alleen opmerkelijk dat juist voor Groenlo-Doetinchem gekozen wordt, aangezien mij het lijkt dat daar juist de problemen het kleinst zullen zijn. Het aantal verbindingen op Lichtenvoorde-Doetinchem is juist sinds dit jaar omhoog gegaan van 2 naar 6 per uur in de spits (van 2x lijn 74 naar 4x lijn 74 + 2x lijn 72+trein). Op een of andere manier zou het mij dus niets verbazen als ze het zouden gebruiken om in de toekomst weer terug te gaan naar 2x per uur voor lijn 74.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door dennistd »

Ik heb ook gehoord dat het juist om het deel naar Enschede zou gaan. Nou kan het zijn dat ik dhr. Van Setten verkeerd begrepen heb natuurlijk (of hij de vraag niet volledig meegekregen)... Ik hoorde dit trouwens op de NVBS-bijeenkomst in Ughelen op 19 februari.
Laatst gewijzigd door dennistd op wo 04 mar 2015, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

Dat zou ook veel logischer zijn, daar rijdt al jaar en dag een kwartiersdienst met enkele versterkingsritten (die sinds dit jaar ook in het boekje staan als lijn 74, waar ze voorheen door een busboer werden gereden)

Maar volgens busentrein ging het om ritten van Groenlo naar Doetinchem.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door busentrein »

Afbeelding
Nadat mijn telefoon gisteravond ontplofte toch maar even gaan kijken vanmorgen *O*
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door zone2000 »

geinig :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten