Barneveld op verkeerd spoor (IC op Barneveld-Noord)
Geplaatst: wo 06 aug 2008, 00:49
Barneveld zet hoog in met een intercitystation. Daardoor laat de gemeente mogelijkheden liggen die beter bereikbaar zijn, aldus Ed Wilke, voorzitter van Regionaal Belang Veluwe en Vallei.
STROE - Het station van Stroe is momenteel weer in gebruik. Reizigers uit Apeldoorn moeten er overstappen om naar Amersfoort te reizen omdat er gewerkt wordt op de rails ten westen van Stroe. Het toont volgens Wilke maar weer aan dat het station van Stroe, dat sinds 1944 uit de dienstregeling is, nog steeds uitstekend bruikbaar is. Hij zet zich al vijftien jaar in voor heropening van het station. Dat idee is geboren uit plannen om de Veluwe autoluw te maken. Daarvoor worden aan de randen transferia ingericht, waar auto's geparkeerd kunnen worden en fietsen worden verhuurd. In Stroe, waar volgend jaar zo'n transferium geopend wordt, zou het mogelijk zijn om ook treinreizigers daar gebruik van te laten maken. "We hebben al een zijspoor en een perron." Daarvoor zou er tussen Amersfoort en Apeldoorn wel een stoptrein moeten rijden. "We gokken niet op de intercity", zegt Wilke. "Het vervelende is dat de gemeente Barneveld dat wel doet." Barneveld wil dat de intercity stopt op Barneveld-Noord. Maar zo'n ding is 350 meter lang. Die staat dus over de Baron van Nagellstraat, dus moet er eerst een tunnel komen. En NS wil helemaal geen intercitystop tussen Apeldoorn en Amersfoort." "Ik begrijp het wel: Barneveld heeft daar een bedrijventerrein en zo. Ze willen een groot station, maar hoeveel tijdwinst heb je nou van een intercity daar?" Veel meer kans van slagen heeft volgens Wilke inzetten op een stoptrein op het traject. "Dat is tussen Apeldoorn en Deventer ook gelukt en die loopt uitstekend, blijkt nu achteraf." Hij wijst erop dat Nijkerk graag een station in Hoevelaken wil en Apeldoorn een Station Apeldoorn-West. Barneveld zou kunnen inzetten op stations voor Harselaar, Stroe en eventueel Kootwijk. "Defensie heeft hier vijf kazernes die zijn ook geïnteresseerd en de hotels hier in de omgeving zouden een shuttlebus inzetten." Al met al ziet Wilke mogelijkheden voor een sterke lobby die op redelijke termijn succes kan hebben. Lobbyen is hij wel gewend, want dit jaar was de RBVV nog in het nieuws met de fietspaden tussen Kootwijkerbroek en Stroe, die er nu in 2010 toch komen. Vorig jaar nog werd een buslijn tussen Veluwse dorpen gered.
Bron: de weekkrant.nl
STROE - Het station van Stroe is momenteel weer in gebruik. Reizigers uit Apeldoorn moeten er overstappen om naar Amersfoort te reizen omdat er gewerkt wordt op de rails ten westen van Stroe. Het toont volgens Wilke maar weer aan dat het station van Stroe, dat sinds 1944 uit de dienstregeling is, nog steeds uitstekend bruikbaar is. Hij zet zich al vijftien jaar in voor heropening van het station. Dat idee is geboren uit plannen om de Veluwe autoluw te maken. Daarvoor worden aan de randen transferia ingericht, waar auto's geparkeerd kunnen worden en fietsen worden verhuurd. In Stroe, waar volgend jaar zo'n transferium geopend wordt, zou het mogelijk zijn om ook treinreizigers daar gebruik van te laten maken. "We hebben al een zijspoor en een perron." Daarvoor zou er tussen Amersfoort en Apeldoorn wel een stoptrein moeten rijden. "We gokken niet op de intercity", zegt Wilke. "Het vervelende is dat de gemeente Barneveld dat wel doet." Barneveld wil dat de intercity stopt op Barneveld-Noord. Maar zo'n ding is 350 meter lang. Die staat dus over de Baron van Nagellstraat, dus moet er eerst een tunnel komen. En NS wil helemaal geen intercitystop tussen Apeldoorn en Amersfoort." "Ik begrijp het wel: Barneveld heeft daar een bedrijventerrein en zo. Ze willen een groot station, maar hoeveel tijdwinst heb je nou van een intercity daar?" Veel meer kans van slagen heeft volgens Wilke inzetten op een stoptrein op het traject. "Dat is tussen Apeldoorn en Deventer ook gelukt en die loopt uitstekend, blijkt nu achteraf." Hij wijst erop dat Nijkerk graag een station in Hoevelaken wil en Apeldoorn een Station Apeldoorn-West. Barneveld zou kunnen inzetten op stations voor Harselaar, Stroe en eventueel Kootwijk. "Defensie heeft hier vijf kazernes die zijn ook geïnteresseerd en de hotels hier in de omgeving zouden een shuttlebus inzetten." Al met al ziet Wilke mogelijkheden voor een sterke lobby die op redelijke termijn succes kan hebben. Lobbyen is hij wel gewend, want dit jaar was de RBVV nog in het nieuws met de fietspaden tussen Kootwijkerbroek en Stroe, die er nu in 2010 toch komen. Vorig jaar nog werd een buslijn tussen Veluwse dorpen gered.
Bron: de weekkrant.nl