Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Ardan »

Dat jullie nog die discussie met Erno aangaan joh. Jullie snappen toch wel dat hij Arnhem als een soort Bielefeld ziet? Arnhem bestaat niet. Niemand heeft het als bestemming, niemand hoeft er te zijn, iedereen reist erdoorheen naar verdere bestemmingen.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door SuperGhost »

Ardan, ik denk dat Erno Bielefeld nog hoger heeft zitten dan Arnhem :wink:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Nitein-Repart »

Bielefeld is veel mooier en heeft veel meer faciliteiten dan Arnhem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Suus »

Fijn dat Erno geen hulp van anderen nodig heeft om te bevestigen dat zijn berichten belachelijk zijn, scheelt ons weer een hoop discussie ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door regenmaker »

Maar ze gaan ook altijd over dat de verbinding naar Arnhem vanuit de Achterhoek slecht is. Ja, de achterhoek is gewoon niet zo'n belangrijke plek. Beter investeert de provincie Gelderland gewoon in een nieuwe HOV Apeldoorn - Arnhem i.p.v. een HOV Velp Zuid/Arnhem IJsseloord - Nijmegen Weezenhof, Arnhem CS - Nijmegen Heyendaal. Arnhem-Nijmegen mag blijkbaar allemaal leuke HOV projectjes hebben, die de verkeerde kant op gaan.

De volgende is Wageningen - Arnhem CS. :(
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door SuperGhost »

Een goede en snelle verbinding Apeldoorn-Arnhem wordt al jaren naar gekeken, alleen heeft men eerst heel lang naar een verbinding per spoor gekeken en omdat dat uiteindelijke allemaal te duur was volgens de provincie, gaan ze nu naar een busverbinding kijken. Momenteel zijn ze geloof ik aan het onderzoeken welke maatregelen ze aan de weginfrastructuur ze allemaal moeten nemen ter voorbereiding van zo'n HOV-lijn.

Ik geloof dat Apeldoorn-Arnhem samen met Arnhem-Heyendaal (lijn 300) de eerste lijnen waren die Gelderland wilde.
Het verschil is dat voor die laatste een railverbinding geen optie was (al kijkt men nu wel weer naar gedeeltelijke vertramming) en daardoor sneller aangelegd kon worden. Overigens is lijn 300 ook nog niet af, want het trajectdeel Heyendaal-Malden-P+R Heumen/A73 is nog niet klaar.

In de huidige plannen (als ik ze goed heb begrepen) gaat lijn 300 ook weer geknipt worden en worden dat straks 3 lijnen:
1) Arnhem - Bemmel (bus)
2) Bemmel - Heyendaal (tram)
3) Heyendaal - P+R Heumen (bus)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door BrengMe »

Voorlopig is dat laatste nog niet aan de orde. Het gaat nog wel even duren voordat er in Nijmegen een tram gaat rijden en op een tram naar Bemmel kan nog wel 20 jaar op zich laten wachten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door SuperGhost »

Klopt, maar met name die knip bij Heyendaal snap ik dan niet. Daar maak je het P+R-terrein dan alleen minder aantrekkelijk mee, omdat je dan niet eens vanaf dat P+R-terrein rechtstreeks naar het Nijmeegse centrum kan en ik denk dat de meeste potentiële gebruikers van dat P+R-terrein daar naartoe willen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door regenmaker »

Een tramverbinding te Nijmegen heeft ook niet echt haast toch? Een zeer frequente busverbinding volstaat ook (lijn 10).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door BrengMe »

Haast heeft het inderdaad niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door SuperGhost »

De discussie rond die tram (ik heb een informatiebijeenkomst erover gehad aangezien ik langs de route woon) is dat lijn 10 niet voldoet en de Campusbaan (de busbaan tussen CS en Heyendaal) al overvol zit. Regelmatig ontstaat er al filevorming bij station Heyendaal. De frequentie verder verhogen is dus geen optie meer. Bovendien (volgens de gemeente) is bij deze frequenties een tram rendabeler.

De vertramming van lijn 300 is nog op de lange baan (deels ook omdat de busbaan op de Waalbrug het gewicht van een tram niet aan kan), maar de vertramming van lijn 10 willen ze op korte termijn al graag zien.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door regenmaker »

Het Heyendaalrondje alleen toegankelijk maken voor bussen. :D Of speciale busbanen aanleggen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door SuperGhost »

dat werkt niet.
De grootste filevormer is het kruispunt bij station Heyendaal. Bussen moeten hier op de verkeerslichten wachten, waardoor er te veel bussen tegelijk bij de bushalte moeten staan en dat past allemaal niet. Regelmatig moeten de bussen zelfs voor een 'wit' licht blijven staan en wachten tot het weer wit wordt, omdat ze niet op de halte terecht kunnen.

Wat mij betreft hadden ze de Heyendaalseweg volledig anders moeten inrichting toen ze die op de schop namen. Er zitten gewoon 2 grote knelpunten in. Één had ik al genoemd, de ander is de rotonde bij het Erasmusgebouw (de kruising met de in de spits bijna onafgebroken hoeveelheid fietsers, die voorrang hebben).
Ze hadden een vrijliggende busbaan moeten aanleggen, die een directe verlenging van de Campusbaan was. Alleen is zo'n variant veel duurder, want je had een nieuwe brug over het spoor bij station Heyendaal moeten aanleggen voor de bussen. Hierbij had je dan meteen kunnen meenemen dat lijn 9 (die niet over de Campusbaan gaat, maar verder via de Heyendaalseweg) ook bij het station een stop had kunnen maken.

Ik kan straks wel even tekenen hoe het beter had gekund volgens mij.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:dat werkt niet.
De grootste filevormer is het kruispunt bij station Heyendaal. Bussen moeten hier op de verkeerslichten wachten, waardoor er te veel bussen tegelijk bij de bushalte moeten staan en dat past allemaal niet. Regelmatig moeten de bussen zelfs voor een 'wit' licht blijven staan en wachten tot het weer wit wordt, omdat ze niet op de halte terecht kunnen.
Ja klopt, dat is super irritant. Maar valt mij op dat de tijden ook zo lekker gepland zijn. Sta je te wachten komt er de hele tijd geen bus en opeens komen 11 en 12 tegelijk en vlak daar achteraan 13,14 en 15 en dan denk je ook van had Breng dit niet wat beter kunnen plannen?

Je hebt nu in de spits bij die kruising ook echt veel bussen:
12-20x/uur lijn 10
2x/uur lijn 11
2x/uur lijn 12
2x/uur lijn 13
4x/uur lijn 14
2x/uur lijn 15
8x/uur lijn 300
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door CamilleKreemers »

Worden de bussen daar aangesloten op de trein van Veolia?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Ja klopt, dat is super irritant. Maar valt mij op dat de tijden ook zo lekker gepland zijn. Sta je te wachten komt er de hele tijd geen bus en opeens komen 11 en 12 tegelijk en vlak daar achteraan 13,14 en 15 en dan denk je ook van had Breng dit niet wat beter kunnen plannen?
Lijnen 13 en 15 horen niet achter elkaar te rijden, die horen een kwartiersdienst te vormen. Dat ze soms achter elkaar rijden heeft wellicht met het verkeer te maken voordat ze bij Heyendaal aankomen.

Dat lijnen 11 en 12 achter elkaar rijden vind ik ook slecht. Dat is ook de reden dat ik liever had gezien dat ze lijn 12 een kwartier verschuiven (niet in de knoop bij Druten) en lijn 89 (Druten-Nijmegen) dan via station Dukenburg laten rijden en aan laten sluiten op lijn 11. Dan krijg je alsnog een kwartiersdienst Druten-Heyendaal zonder dat je lijn 12 in de spits 4x per uur hoeft te laten rijden.
regenmaker schreef:Je hebt nu in de spits bij die kruising ook echt veel bussen:
12-20x/uur lijn 10
2x/uur lijn 11
2x/uur lijn 12
2x/uur lijn 13
4x/uur lijn 14
2x/uur lijn 15
8x/uur lijn 300
Lijn 12 rijdt in de spits(richting) ook 4x per uur.
CamilleKreemers schreef:Worden de bussen daar aangesloten op de trein van Veolia?
Nee. Sterker nog: 's avonds (als alleen nog lijnen 13, 14 en 15 rijden) vormen ze samen met een trein zelfs een achtervolgingsspelletje op CS-Heyendaal, omdat ze allemaal praktisch om dezelfde tijd vertrekken van CS. Van een goede spreiding hebben ze nooit gehoord in Nijmegen geloof ik.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Nitein-Repart »

Lijn 11/12 rijden richting Nijmegen wel in een scheve kwartiersdienst. SuperGhost, weet jij of je niet beter lijn 11 kunt verschuiven. Lijn 12 in de Drutense knoop is juist handig voor de verbinding Tiel/Beneden-Leeuwen-Heijendaal.

Wat mij oovalt is dayt bij Hoofdstation lijn 10 vertrekt dat hij vol is, ipv op de vertrektijd. Gevolg is 10 minuten niks, gevolgt door 2 bussen achter elkaar. Vrij vervelend.

Overr overslaan Velperpoort: je kunt mijn plannen achtelijk vinden, maar veel mensen irriteren zich aan die stop en zitten zenuwachtig op hun horloge te kijken. Voor veel reizigers die overstappen op de IC richting Utrecht is tijd geld, terwijl dat niet geldt voor hboérs en rocérs. Die kunnem ook een trein eerder pakken. Die hebben toch tijd zat. Je moet kijken waar mensen meeste baat bij hebben em dat is het overslaan van Velperpoort.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door chemie »

In Arnhem de overstap missen is zo vervelend ook weer niet. Kwartier later gaat de volgende trein. Zomaar een station overslaan omdat die aangewezen wordt als probleem is niet een oplossing. Hoe communiceer je welke trein dat wordt? Verplaatsing van t probleem is dat, want dan wordt de trein daarvoor weer druk. Volgens mij is dat niet echt een oplossing. Tijd = Geld, klopt, maar een kwartier is niks op een mensenleven....
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Wubbo »

Erno-BE schreef:Je moet kijken waar mensen meeste baat bij hebben em dat is het overslaan van Velperpoort.
Ik zie de berekening graag, zodat ik daar een oordeel over kan vellen, waarbij de afweging wordt gemaakt tussen de huidige situatie (waarbij in de ochtendspits de dienstregeling iets is aangepast zodat de overstap in Arnhem gehaald wordt), die van het overslaan van Westervoort en die van het overslaan van Velperpoort. Zonder berekening is zo'n opmerking waardeloos.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Lijn 11/12 rijden richting Nijmegen wel in een scheve kwartiersdienst. SuperGhost, weet jij of je niet beter lijn 11 kunt verschuiven. Lijn 12 in de Drutense knoop is juist handig voor de verbinding Tiel/Beneden-Leeuwen-Heijendaal.
Of lijn 11 makkelijk te verschuiven is weet ik niet, hij is wel in Beuningen gekoppeld aan lijn 5. Ik weet niet of hij direct door rijdt, of nog enkele minuten wacht op halte Aalsterveld.

Wat betreft Tiel/Beneden-Leeuwen<->Heyendaal: in mijn idee gaan lijnen 42 en 89 dan gekoppeld worden en heeft die lijn dan op station Dukenburg overstap op lijn 11. Je behoudt dus 1 overstap, alleen verplaats je die van Druten naar Dukenburg. Dat mag geen enkel probleem zijn.
Erno-BE schreef:Wat mij oovalt is dayt bij Hoofdstation lijn 10 vertrekt dat hij vol is, ipv op de vertrektijd. Gevolg is 10 minuten niks, gevolgt door 2 bussen achter elkaar. Vrij vervelend.
Klopt, maar een propvolle bus nog een paar minuten vast houden, omdat hij per se op vertrektijd moet wachten heeft ook weinig zin. Lijn 10 mag daarom ook direct vertrekken als hij vol is.
Wat ik veel erger vind is dat lijn 10 ter hoogte van de taxiplaatsen/fietsenstalling is en afgelegen ligt van de andere bussen. Overstappen op een andere buslijn wordt dan vervelender, maar bovenal: voor de fietsers die vanaf de stalling komt is het levensgevaarlijk. Een wachtende bus van lijn 10 blokkeert het zicht op bussen die vanaf het busstation vertrekken over de busbaan. Je kan een bus haast pas zien als je al op half op de busbaan staat.
En dat terwijl de bussen die juist richting het busstation rijden ook al zeer slecht te zien zijn door de muur die er aan de andere kant staat. Je moet daar dus echt zeer goed opletten, want je hebt zo een ongeluk. En het is een zeer drukke busbaan (want over dat stuk busbaan rijden als ik het goed heb 144 bussen per uur)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Worden de bussen daar aangesloten op de trein van Veolia?
Hangt er een beetje vanaf of ze de juiste stekkers kunnen vinden.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Ardan »

:')
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Nitein-Repart »

SuperGhost, is het niet handig om indien mogelijk lijn 165 en 85 ook te verschuiven zodat er in Druten een halve knoop komt en dus de reizigers gespreid worden. Je krijgt dan:
Hele en halve uur:
Lijn 12 Druten-Dukenburg-Heijendaal-Hoofdstation
Lijn 85 Druten-Beuningen-Centrum-Hoofdstation
Lijn 165 Druten-Den Bosch
Lijn 42 (spits) Druten-Dukenburg-Hoofdstation

Kwart over/kwart voor:
Lijn 42 Tiel-Druten-Dukenburg-Hoofdstation
Lijn 12 (spits) Druten-Dukenburg-Heijendaal-Hoofdstation
Lijn 85 (spits) Druten-Beuningen-Centrum-Hoofdstation
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door busentrein »

Erno-BE schreef: Overr overslaan Velperpoort: je kunt mijn plannen achtelijk vinden, maar veel mensen irriteren zich aan die stop en zitten zenuwachtig op hun horloge te kijken. Voor veel reizigers die overstappen op de IC richting Utrecht is tijd geld, terwijl dat niet geldt voor hboérs en rocérs. Die kunnem ook een trein eerder pakken. Die hebben toch tijd zat. Je moet kijken waar mensen meeste baat bij hebben em dat is het overslaan van Velperpoort.
Alsof 75% niet op zijn horloge kijkt bij de overstap van naar de s7600 of buslijn 331. Jij kunt uiteraard ook een kwartiertje eerder van huisgaan he, niet aandragen als idee terwijl je dat zelf ook kunt (A) (A)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Bericht door Nitein-Repart »

Daarvan is hert grootste deel roc en hbo, daar hoef het OV niet op gericht te worden qua aansluitingen. Zij hebben tijd zat, terwijl werkenden haast hebben. Daarom is aansluiting op de s3000 belangrijker dan op de s7600 en bus 331.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten