Pagina 6 van 7

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: vr 17 okt 2014, 20:34
door Ardan
Jammer van het ICR, maar DDZ is natuurlijk ook heel fijn (wifi *O* ) Wat gaat er met het ICR gebeuren?

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: vr 17 okt 2014, 20:41
door Suus
Allereerst wordt het opgeknapt met een nieuw likje verf e.d..

Volgend jaar is er veel meer nodig voor de Benelux en de tussenslagen van de IC Direct die in de loop van 2015 ook gaan rijden.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: vr 17 okt 2014, 21:43
door Daniel
Niet alleen de s1700 maar ook de s11700 wordt integraal VIRM. Dit omdat medio 2015 door werkzaamheden in Utrecht dagelijks gesplitst/gecombineerd gaat worden met de s2800.
Amersfoort Schothorst krijgt daarom nog voor april ook een verlenging van perron 2 naar max. 12 bakken.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: vr 17 okt 2014, 21:56
door Suus
De s11700 en Amersfoort liggen niet in een van de hier besproken provincies en is dus irrelevant. :twisted:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 18 okt 2014, 02:13
door SuperGhost
Maar de 1700 dan weer wel (Apeldoorn) :wink:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 12:39
door Nitein-Repart
Wat mij opvalt is dat lijn 104 en 112 dezelfde dorpen bedienen, Elspeet en Uddel. Lijn 104 rijdt alleen in de spits, terwijl lijn 112 altijd rijdt. Dit terwijl lijn 104 twee grotere plaatsen verbindt (Apeldoorn en Harderwijk), terwijl lijn 112 vanuit het minder belangrijke Nunspeet naar Wittenberg wat in the middle of nowhere ligt rijdt. Ik zou dan lijn 104 altijd 1x/uur laten rijden en lijn 112 alleen in de spits en daarbuiten als belbus. Dat lijkt me een stuk handiger.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 12:53
door Etienne
Erno-BE schreef:Ik zou dan lijn 104 altijd 1x/uur laten rijden
Guess what er gaat gebeuren in december?

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 12:54
door regenmaker
Lijn 112 biedt in Wittenberg aansluiting naar Apeldoorn, Ede, Putten en Amersfoort. Bovendien is lijn 112 in Nunspeet gekoppeld aan lijn 100, dus je hebt ook een directe verbinding Wittenberg - Nunspeet - Elburg - Zwolle. Alleen de verbinding naar Harderwijk wordt wel gemist ja, zou ook graag zien dat er verandering in komt.
Etienne schreef:Guess what er gaat gebeuren in december?
Hmm lijn 104 wordt opgeheven? :lol:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 13:39
door Nitein-Repart
Das jammer, Apeldoorn-Harderwijk is op moment bar slecht als OV-verbinding en dan wil ook nog de directe bus laten verdwijnen. Ik denk dat er wel vraag is naar een directe en redelijk snelle verbinding Apeldoorn-Harderwijk, ook om de s5600 te ontlasten.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 13:41
door regenmaker
Dat was een geintje, waarschijnlijk gaat die gewoon de hele dag rijden. Even om misverstanden uit de weg te gaan :pos:

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 18:39
door visgraat
SuperGhost schreef:Je versnelt meteen ook de IC tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch merk ik (van 31-33 minuten naar 28 minuten).
Kijk maar eens naar de dienstregeling 2015 op dit traject.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 18:47
door SuperGhost
Oke, mooi dat dat kan.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 20:01
door regenmaker
Waardoor komt die versnelling nou precies?

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 20:09
door Nitein-Repart
Als station Elst op vier sporen is gebracht of de Tiel trein geamputeerd is.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 20:16
door regenmaker
Erno-BE schreef:Als station Elst op vier sporen is gebracht of de Tiel trein geamputeerd is.
Ik hoop zo dat ze die Tiel trein gaan amputeren! :Y

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 20:19
door Nitein-Repart
regenmaker schreef:
Erno-BE schreef:Als station Elst op vier sporen is gebracht of de Tiel trein geamputeerd is.
Ik hoop zo dat ze die Tiel trein gaan amputeren! :Y
Dan vind ik dat de s3000 en s3100 ook te Elst moeten stoppen om betere aansluitingen te krijgen vanuit Arnhem en Nijmegen op de Tiel-trein.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 20:25
door regenmaker
Erno-BE schreef:Dan vind ik dat de s3000 en s3100 ook te Elst moeten stoppen om betere aansluitingen te krijgen vanuit Arnhem en Nijmegen op de Tiel-trein.
Er rijdt nu al een 4x/uur dienst in beide richtingen, je moet de sprinter uit Zutphen iets later laten vertrekken uit Arnhem zodat mensen een betere aansluiting hebben richting Nijmegen.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 20:33
door Nitein-Repart
regenmaker schreef:
Erno-BE schreef:Dan vind ik dat de s3000 en s3100 ook te Elst moeten stoppen om betere aansluitingen te krijgen vanuit Arnhem en Nijmegen op de Tiel-trein.
Er rijdt nu al een 4x/uur dienst in beide richtingen, je moet de sprinter uit Zutphen iets later laten vertrekken uit Arnhem zodat mensen een betere aansluiting hebben richting Nijmegen.
Je hebt in Nijmegen een kering van slechts zes minuten dus later vertrekken kan niet.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 20:39
door regenmaker
Erno-BE schreef:Je hebt in Nijmegen een kering van slechts zes minuten dus later vertrekken kan niet.
Ja, niet aan gedacht dat klopt inderdaad. Alsnog de Tieltrein amputeren die rijdt nu altijd de s3000 vanuit Nijmegen in de weg. En niet in Elst laten stoppen, want dan is het hele voordeel weg. De s3000 moet juist afremmen bij Elst om de Tieltrein voor te laten gaan.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 20:53
door Nitein-Repart
regenmaker schreef:
Erno-BE schreef:Je hebt in Nijmegen een kering van slechts zes minuten dus later vertrekken kan niet.
Ja, niet aan gedacht dat klopt inderdaad. Alsnog de Tieltrein amputeren die rijdt nu altijd de s3000 vanuit Nijmegen in de weg. En niet in Elst laten stoppen, want dan is het hele voordeel weg. De s3000 moet juist afremmen bij Elst om de Tieltrein voor te laten gaan.
Een stop van zowel de s3000 als de s3100 in Elst moet dienstregelingtechnisch wel kunnen. Vind ik wel noodzakelijk bij amputatie, aangezien de aansluitingen op de s3600 en s7600 bagger zijn.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: za 25 okt 2014, 22:09
door Wubbo
Je zou dan ook de Tiel-trein wat kunnen verleggen om de aansluitingen te verbeteren: die ligt nu vast omdat hij op een bepaalde tijd in moet takken op de lijn Arnhem - Nijmegen, daar ben je straks van af.

Maar dit hele verhaal is geen antwoord op de versnelling van de s3600 die immers al volgend jaar komt (en dan verandert er niks aan de trein naar Tiel). Die serie heeft de afgelopen tijd te veel rijtijd gehad om de verbouwing op 's-Hertogenbosch mogelijk te maken (oa een tijdje enkelsporig rijden over de brug over de Dieze), dat wordt er nu kennelijk weer uitgesloopt.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 27 okt 2014, 04:20
door SuperGhost
Wubbo schreef:Maar dit hele verhaal is geen antwoord op de versnelling van de s3600 die immers al volgend jaar komt (en dan verandert er niks aan de trein naar Tiel). Die serie heeft de afgelopen tijd te veel rijtijd gehad om de verbouwing op 's-Hertogenbosch mogelijk te maken (oa een tijdje enkelsporig rijden over de brug over de Dieze), dat wordt er nu kennelijk weer uitgesloopt.
Klopt. De discussie is wat scheef gaan lopen, omdat wij het hadden over een versnelling van de s3600 op Nijmegen-'s-Hertogenbosch en iemand dacht dat het over de beloofde versnelling van die treinserie op Arnhem-Nijmegen (zou weer een IC worden) hadden. Daarvoor moet er echter de 3e/4e sprinter kunnen rijden en dat past nog niet.
Erno-BE schreef:Je hebt in Nijmegen een kering van slechts zes minuten dus later vertrekken kan niet.
Dan trek je die sprinter toch door naar Wijchen en laat je hem daar keren (kost wel een extra treinstel), net zoals al in de planning staat voor de nabije toekomst.

Maar dan nog kan dat niet. Wil je die overstap mogelijk maken, dan zul je de sprinter toch minimaal 4 minuten later laten vertrekken uit Elst. Dan kom je echter om .01/.31 aan in Nijmegen en de achterliggende IC moet al om .02/.32 aankomen.

Bovendien: als je vanuit Elst naar Nijmegen rijdt, dan is er vanaf de aansluiting van de Betuweroute geen seinen meer tot vlak na de Waalburg (richting Elst zelfs vanaf het station in Nijmegen tot aan die aansluiting), waardoor de opvolgtijd 4 a 5 minuten is. De sprinter ook maar iets later laten rijden zal er dus toe leiden dat de achterliggende IC opgehouden wordt.
Erno-BE schreef:De s3000 moet juist afremmen bij Elst om de Tieltrein voor te laten gaan.
Ook niet gek, die twee treinen hebben een opvolgtijd van 2 minuten én de s3000 heeft juist extra speling op Nijmegen->Arnhem (14 minuten i.p.v. 13 minuten), waardoor hij vaak te vroeg in Elst is en dus moet afremmen.
Daarnaast heeft de Tieltrein natuurlijk vaak ook juist hinder van de s3000, omdat hij direct na de s3000 ri. Nijmegen moet invoegen op het spoor Nijmegen-Arnhem. Als de 3000 ri. Nijmegen dan licht vertraagd is, dan moet de Tieltrein wachten en houdt hij vervolgens weer de 3000 ri. Den Helder op.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 27 okt 2014, 11:20
door visgraat
Als je Tiel - Elst zou versnellen, zodat de trein bij Elst kan passeren rond :14/:15 en :44/:45 en je past je sprinter hier heel iets op aan, dan heb je in beide richtingen fatsoenlijke aansluitingen. Dat versnellen moest in eerste instantie zelfs zoveel dat je in Elst voldoende tijd hebt om te keren. Dat hoeft niet meer als je door blijft rijden naar Arnhem.

Je krijgt dan iets van:
Arnhem :07 > Elst :15 > Tiel :43
Tiel :46 > Elst :14 > Arnhem :23

Arnhem :10 > Elst :19 > Nijmegen :28 > Wijchen
Wijchen > Nijmegen :02 > Elst :10 > Arnhem :20

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 27 okt 2014, 13:22
door waldo79
Een kering van 3 minuten is krap zeker omdat er geen rek zit in de rijtijd van 36-37 minuten.

Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland

Geplaatst: ma 27 okt 2014, 18:16
door Nitein-Repart
Eens kijken of ik wat kan prutsen.

V Elst: 12:48
- Zetten-Andelst: 12:58
- Hemmen-Dodewaard: 13:02
- Opheusden 13:05
- Kesteren 13:09 (V 13:17 in tegenspitsrichting bij halfuursdienst)
A Tiel 13:20 (A 13:28 bij halfuursdienst)

V Tiel 13:36 (V 13:28 in tegenspitsrichting bij halfuursdienst)
- Kesteren 13:47 (A 13:39 bij halfuursdienst)
- Opheusden 13:51
- Hemmen-Dodewaard 13:54
- Zetten-Andelst 13:58
A Elst 13:08

Je sluit dan zowel in Elst aan op de s7600 naar Arnhem en Nijmegen (al is de overstap Tiel->Arnhem met 3 minuten erg krap) als in Kesteren op lijn 45 naar Ochten en Rhenen/Wageningen. De overstap op de s6000 in Tiel wordt dan maar 1 minuut in beide richtingen. Bij een halfuursdienst wordt er in de tegenspitsrichting 8 minuten gewacht in Kesteren.