Pagina 1 van 2

Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 10:03
door Frank
Weer wat artikelen in De Gelderlander over de dienstregeling rondom Arnhem in 2009:
De Gelderlander schreef:Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

ARNHEM - De stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen keert terug in de dienstregeling 2009. Daarmee komt de Nederlandse Spoorwegen tegemoet aan een wens uit deze regio. Twee jaar geleden zette de NS de hele dienstregeling in Nederland op de kop.

Destijds werd besloten de stoptrein van Zutphen via Arnhem naar Ede te laten rijden.

Tot ergernis van veel reizigers. Zij moesten op het station van Arnhem tot twintig minuten wachten op een trein naar Nijmegen. In de nieuwe dienstregeling keert de oude verbinding terug.

De NS verwacht dat dagelijks twaalfhonderd reizigers van de maatregel zullen profiteren. Daar staat tegenover dat enkele tientallen mensen nu veel langer onderweg zijn in de richting Ede.
De Gelderlander schreef:NS blijft erbij: trein uit Arnhem naar Schiphol

DEN HAAG - De NS blijft de voorkeur geven aan een doorgaande trein van Arnhem naar Schiphol boven een rechtstreekse verbinding naar Den Haag.

Het consumentenplatform Locov verzette zich langdurig tegen deze ingreep, maar heeft nul op het rekest gekregen van de Nederlandse Spoorwegen. De wijziging wordt in de dienstregeling 2009 doorgevoerd.

Vanuit de politiek in deze regio kwamen positieve reacties toen duidelijk werd dat de NS wilde kiezen voor een rechtstreekse verbinding naar Schiphol. Zeker omdat de verbinding wordt doorgetrokken naar Nijmegen. Maar per saldo is volgens het Locov het aantal gedupeerde reizigers groter dan het aantal passagiers dat nu een voordeel krijgt.

Forensen die bijvoorbeeld werken bij de ministeries in Den Haag en wonen in het oosten zijn in 2009 slechter af. Niet alleen moeten ze overstappen in Utrecht, die overstap is ook nog krap. De reizigers moeten met trap of lift naar een perron een eind verderop en hebben drie minuten de tijd om hun aansluiting te halen. Volgens de NS is handhaven van de huidige situatie niet mogelijk omdat het station van Utrecht ingrijpend verbouwd wordt.

In de nieuwe dienstregeling wordt een oude verbinding in ere gesteld: de intercity van Zwolle via Arnhem en Nijmegen naar Roosendaal. Twee jaar geleden werd die verbinding nog geknipt.

De NS laat deze trein in Arnhem acht minuten lang stilstaan. Veel te lang, vindt het consumentenplatform. De NS zegt geen kant uit te kunnen in verband met de verbouwing van het station in Arnhem. Pas na 2012 kan er wat gedaan worden aan de wensen van de regio om meer en snellere treinen te laten rijden. Wel krijgt Elst in 2009 een trein per kwartier naar Nijmegen en Arnhem.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 10:49
door waldo79
Tot ergernis van veel reizigers. Zij moesten op het station van Arnhem tot twintig minuten wachten op een trein naar Nijmegen. In de nieuwe dienstregeling keert de oude verbinding terug.
Dit is zo wat kort door de bocht. Komende vanuit de richting Presikhaaf, Velp, Rheden en Brummen moet men lang wachten op de 3600 'stopcity' naar Elst, Nijmegen en verder :|

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 10:59
door Frank
En toch ook een kwartier op de eerste trein naar Nijmegen (de s3700).

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 15:49
door Meltrain
Frank en De Gelderlander schreef:
ARNHEM - De stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen keert terug in de dienstregeling 2009. Daarmee komt de Nederlandse Spoorwegen tegemoet aan een wens uit deze regio.
Ja dag, NS doet dat ook alleen maar omdat het niet anders kan iv.v.m. de verbouwingen in Arnhem. :P
Frank en De Gelderlander schreef:
Wel krijgt Elst in 2009 een trein per kwartier naar Nijmegen en Arnhem.
Zelfs Arnhem Zuid en Nijmegen Lent krijgen een kwartiersdienst. :wink:

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 21:44
door MdJ
meltrain schreef:
Frank en De Gelderlander schreef:
ARNHEM - De stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen keert terug in de dienstregeling 2009. Daarmee komt de Nederlandse Spoorwegen tegemoet aan een wens uit deze regio.
Ja dag, NS doet dat ook alleen maar omdat het niet anders kan iv.v.m. de verbouwingen in Arnhem. :P
Waarom zeggen dat iemand anders(Prorail/KAN) er voor zorgt dat het zo moet, terwijl je(NS) ook kan zeggen, dat je 'luistert' naar de klanten. Oow wat luistert de NS toch goed naar haar klanten :mrgreen: :pos:

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: do 14 aug 2008, 18:41
door Justin
Gaat de "nieuwe" s3600/s3700 dan ook in Ahz en Nml stoppen?

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: do 14 aug 2008, 19:14
door Raymond
Ja, die vormt samen met de nieuwe stoptrein de kwartiersdienst voor de tussengelegen stations tussen Arnhem en Nijmegen.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 19:39
door waldo79
*3600: rijdt Zl-Rsd, tussen Ah en Nm als stoptrein.
*7600: de stoptrein Zp-Nm wordt in ere hersteld.

Overige treinen:
*3000 van Nm naar Hdr als IC
*3100 van Nm naar Shl als IC
*31100 van Tl naar Ah: geen stop te Ahz

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 19:44
door Ruben
Ik vind die Schipholtrein wel een strak plan, scheelt weer een overstap naar Arnhem voor me :P

Maar wel jammer dat de 3600 nog niet in zijn oude glorie hersteld kan worden, dus sneller weg uit Arnhem en minder stops tussen Arnhem en Nijmegen. Vroeger was het een unieke serie, de enige IC die niet de randstad aandoet.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 19:58
door waldo79
Vroeger was het een unieke serie, de enige IC die niet de randstad aandoet.

Noem jij stops in Olst, Wijhe en Gilze-Rijen dan IC waardig? Dat kreng was voordien gekwalificeerd als Sneltrein :roll:

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 20:21
door Ruben
waldo79 schreef:Noem jij stops in Olst, Wijhe en Gilze-Rijen dan IC waardig? Dat kreng was voordien gekwalificeerd als Sneltrein :roll:
Het ding stopte vroeger maar 1x per uur buiten de spits in die gehuchten. :)

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 20:50
door Daniel
Ehm, Gilze-Rijen, Etten-Leur en Tilburg West werden gewoon 2x per uur door dat ding aangedaan hoor :wink: En d'r is zelfs nog een tijdje een enkele spitstrein geweest die in Wijchen stopte.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 20:51
door Ruben
Nou ja. Toegegeven, toen geen IC, nu zou het IC heten. :lol:

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 21:21
door Vinny
Er schijnt in het verleden over de IJssellijn wel eens een Intercity Leeuwarden - Vlissingen gereden te hebben. Het is allemaal ver voor mijn tijd.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 21:58
door Frank
Reiziger Ddrs schreef:Ehm, Gilze-Rijen, Etten-Leur en Tilburg West werden gewoon 2x per uur door dat ding aangedaan hoor :wink: En d'r is zelfs nog een tijdje een enkele spitstrein geweest die in Wijchen stopte.
Olst en Wijhe werden ook twee keer per uur aangedaan in de spits (zal wel iets met minimumbediening te maken hebben gehad). En in de laatste dienstregelingen waren er 's ochtends idd twee spitstreinen die in Wijchen stopten. Op zondag deden ze dat destijds ook eens per uur. Volgens mij wil Wijchen nog steeds graag een (rechtstreekse) verbinding met Arnhem (desnoods door s4400) hebben en ik kan me er eigenlijk wel iets bij voorstellen.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: za 16 aug 2008, 10:36
door waldo79
Heeft er niet enige tijd een stoptrein Den Bosch-Arnhem gereden dan?

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: za 16 aug 2008, 11:08
door Frank
Dat weet ik zo niet, zou goed kunnen :) . Wel reden de laatste twee stoptreinen van Nijmegen naar Arnhem 's avonds altijd als s4400.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: za 16 aug 2008, 12:06
door Justin
Ja die s3600 in Wc was wel soms eens verwarrend, maar ook wel leuk... echt ook alleen een zondagstop... Gewoon lekker tegenovergestelde van een ma-vr of spits stop :p.

Die s3600 halteerde trouwens wel erg lang in Bd vond ik. Hij was er geloof ik ruim voordat de s1900/2500 er aankwam, en ging er ook pas ruim na de s1900/2500 weg. Hierdoor kon je in zowel Bd als in Tb goed overstappen. Ik pak even het boekje van 2005-2006 erbij, pagina 793/809:

Code: Selecteer alles

Trein 3626     Trein 3628
Rsd  V  7.59	Rsd  V  8.29
Etn  +  8.08	Etn  +  8.38
Bd   A  8.16	Bd   A  8.46
Bd   V  8.21	Bd   V  8.51
Gz   +  8.28	Gz   +  8.58
Tbwt +  8.35	Tbwt +  9.05
Tb   A  8.38	Tb   A  9.08
Tb   V  8.39	Tb   V  9.09
Ht   A  8.54	Ht   A  9.24
Ht   V  8.55	Ht   V  9.25
O    +  9.07	O    +  9.37
Wc   -		   Wc   +  9.46 (zo)
Nm   A  9.23	-
Nm   V  9.25	Nm   +  9.54 (zo, ma-za: 9.53 A, 9.54 V)
Est  +  9.31	Est  + 10.00
Ah   A  9.39	Ah   A 10.08
Ah   V  9.41	Ah   V 10.11
Dr   +  9.53	Dr   + 10.23
Zp   A 10.02	Zp   A 10.32
Zp   V 10.04	Zp   V 10.34
Dv   A 10.17	Dv   A 10.47
Dv   V 10.19	Dv   V 10.49
Ost  + 10.26	Ost  -
Wh   + 10.32	Wh   -
Zl   A 10.43	Zl   A 11.09
Dus het óf Wc, óf Ost + Wh :p. Achteraf blijkt dus die lange stop mee te vallen. Wat wel zo was, was dat als de s1900/2500 vertraging had, hij direct verder ging naar Tb, om daar op de een of andere manier de s3600 te kunnen halen, indien deze vlak voor de 1900 was vooruit gestuurd.... of was het andersom... ik weet het niet meer :p.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: za 16 aug 2008, 20:17
door Daniel
Justin schreef:Ja die s3600 in Wc was wel soms eens verwarrend, maar ook wel leuk... echt ook alleen een zondagstop... Gewoon lekker tegenovergestelde van een ma-vr of spits stop :p.
Nee hoor, niet alleen een zondagsstop. In de tijd dat ik stage liep in Arnhem (februari - oktober 2005) reisde ik regelmatig met de toenmalige 3620 die destijds standaard in Wijchen stopte (ergens rond 7.45 uur). Als ik 'n half uurtje later was dan stopte de s3600 daar niet.
Wat wel zo was, was dat als de s1900/2500 vertraging had, hij direct verder ging naar Tb, om daar op de een of andere manier de s3600 te kunnen halen, indien deze vlak voor de 1900 was vooruit gestuurd.... of was het andersom... ik weet het niet meer :p.
Was dat maar waar... met een vertraagde s1900/2500 haalde je in Tilburg de s3600 ook niet meer destijds. Je kwam er nogal eens achter te hangen en dan stond je voor Tilburg te wachten tot de s3600 van spoor 1 vertrokken was :wink:
Heb die overstap één keer alsnog gehaald, dat was ook alleen maar omdat de s3600 op politie-assistentie stond te wachten in Tilburg.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: za 16 aug 2008, 21:34
door playertwo
In Breda ging de 1900 / 2500 ongeveer 2 minuten voor de 3600 weg naar Tilburg (waarbij de 3600 5 minuten stilstond in Breda, als het niet meer was). De 3600 vertrok 5 minuten later uit Tilburg, richting Den Bosch dan de 1900 / 2500. Wel reed deze 'standaard' met vertraging vanuit Tilburg weg, en was het bijzonder als de trein op tijd in Den Bosch wegging (*.25 en *.55). Heb vrijwel altijd gehad dat de 3600 op 4b stond, terwijl de 800 vlak erna binnenkwam op 3. Deze had echter al enkele minuten weg moeten zijn, waardoor de 800 ook weer enkele minuten later weg kon, en de tegentrein naar Roosendaal weer vertraging opliep. Hierdoor kwam de 1900/2500 naar Den Haag weer achter de 3600 te zitten (marge was officieel 7 minuten maar in de praktijk was het kielekiele), met een cross-platform in Breda op 5/6. Op zich is het logisch dan NS van dit gedoe afwilde. In theorie klopte het allemaal precies, maar er hoefde maar één trein (kan ook goederentrein zijn) een kleine vertraging te hebben, en de theorie kon overboord en de trdl kon aan het werk om de boel bij te sturen.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: do 21 aug 2008, 22:36
door Wubbo
De 4400 heeft inderdaad een tijdje doorgereden naar Arnhem, 1x per uur. Ik heb de spoorboekjes hier niet bij de hand, maar er is in de loop der jaren wat gesleept met wat er in Elst stopte.

Lange tijd werd de verbinding Nijmegen - Elst - Arnhem onderhouden door de 3000 (1x per uur) en de 6200 (uit Roermond, 1x per uur). De 3600 (die nog andere creatieve nummertjes heeft gehad) stopte niet in Elst. De 2000/2800 (spitstreinen die toen al op de meest wazige tijden reden) hadden geen logica.
Toen de sneltreindiensten op de Maaslijn kwamen ging de 6200 sneltrein spelen tussen Roermond en Nijmegen, en niet verder naar Arnhem. Die plek werd toen overgenomen door de 4400 (1x per uur), die in Arnhem kort keerde en geen halfuurdienst vormde met zn 4400-broertje tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch. Ravenstein werd maar 1x per uur bediend. De 3000 stopte ook (1x per uur), de 3600 niet.
Toen kwam de grote dienstregelingswijziging eind jaren 90. De 3000 ging 2x per uur rijden, maar stopte niet meer in Elst (en Driebergen-Zeist). De 3600 ging in zijn plaats stoppen in Elst. Toen kwam ook de 7600, 1x per uur. De 2000 heeft eerst een paar jaar wel gestopt, maar op een gegeven moment niet meer om een korte kering in Nijmegen mogelijk te maken. Dit dan weer met uitzondering van enkele spitstreinen. Er was uit die tijd nog een NS-plan om de 3600 ook niet meer in Elst te laten stoppen, daar is door de gemeente en de provincie met succes bezwaar tegen gemaakt.
Bij de opening van Nijmegen Lent is de 7600 2x per uur gaan rijden, en ontstond de situatie van voor dienstregeling 2007.
Overigens moet worden opgemerkt dat in alle gevallen ook de 6100 naar Tiel nog bestond. In Elst was er een goede aansluiting van de trein uit Tiel op de trein naar Nijmegen en vv, geboden door resp de 6200, de 4400 en de 7600. In de avonduren reden die treinen op een gegeven moment niet meer, maar werd de treindienst daar verbust. En hoe vaak ik alleen in die bus heb gezeten... Vele malen.

Zo, nu nog eens wat jaartallen opzoeken eigenlijk :)

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 22 aug 2008, 01:15
door Dubbele P
Deze CTA in Zutphen is in elke geval al klaar voor de terugkerende stopper Zutphen-Nijmegen, zag ik vandaag:

Afbeelding
:mrgreen:

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 22 aug 2008, 09:23
door Caspar
Ware het niet dat Arnhem zuid er niet op staat zo te zien.

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: vr 22 aug 2008, 11:22
door waldo79
Er klopt geen drol van die CTA :?

Wat moet er staan:
Brummen
Dieren
Rheden
Velp
Arnhem Presikhaaf
~Velperpoort
Arnhem
~Zuid
Elst
Nijmegen Lent
Nijmegen

Oftewel: heel wat stops op een traject van maar 48 km :x

:oops: De IC stopt natuurlijk alleen maar in Dieren en Arnhem

Re: Weer stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen

Geplaatst: do 28 aug 2008, 23:18
door Wubbo
Maar eens even wat dingetjes op een rijtje gezet wat betreft de stop in Elst. Ik heb alleen op series gezet, niet op minutenwijzigingen want dan had ik voor ieder jaar wat te schrijven gehad.

Drgl '73/'74:
Stoppend in Elst:
Serie 6100 Arnhem - Tiel (stoptrein), eens per 2 uur
Serie 9500 Nijmegen - Rotterdam CS/Den Haag SS (stoptrein), 1x per uur
Serie 4600 Vlissingen - Zwolle (stoptrein; stopt niet tussen Arnhem en Zutphen), 1x per uur
Serie 4400 Nijmegen - Arnhem (stoptrein), 1x per uur

Niet stoppend in Elst:
Serie 500 Nijmegen - Amsterdam CS (Intercity), 1x per uur
Serie 4300 Bergen op Zoom - Zwolle (stoptrein, stopt niet in Ravenstein, Elst, Olst en Wijhe), 1x per uur

Drgl '79/'80:
Serie 4600 stopt niet meer in Elst
Serie 9500 heet nu 9800
Serie 4400 bestaat niet meer
Serie 500 heet nu serie 1800, en stopt wel in Elst
Serie 6100 en 4300 zijn voor wat betreft Elst ongewijzigd

Drgl '82/'83
Serie 4300 en serie 4600 stoppen wel weer in Elst
Serie 1800 stopt niet meer in Elst
Serie 9800 en 6100 zijn ongewijzigd

Drgl '83/'84
Ongewijzigd

Drgl '91/'92
Serie 4300 en serie 4600 zijn samengevoegd tot serie 3600 en stoppen niet in Elst
Serie 9800 bestaat niet meer
Serie 6200, Roermond - Arnhem (stoptrein), rijdt 1x per uur op Nijmegen - Arnhem en stopt in Elst
Serie 1800 heet voortaan serie 3000 en stopt in Elst
Serie 2000 en 2800 gaan rijden in de spitsen, en stoppen niet in Elst
Serie 6100 rijdt voortaan 1x per uur in plaats van 1x per 2 uur

Drgl '93/'94
Ongewijzigd

Drgl '94/'95
Ongewijzigd. De treindienst tussen Tiel en Arnhem wordt maandag-vrijdag 's avonds vervangen door een bus

Drgl '95/'96
Serie 3600 stopt in de spitsuren (dagelijks) weer in Elst
Serie 3000 stopt niet meer in Elst
Series 2000, 2800, 6100 en 6200 zijn ongewijzigd

Drgl '96/'97
Serie 3600 stopt op alle uren in Elst
Serie 6200 rijdt niet meer
Serie 4400 rijdt 1x per uur Nijmegen - Arnhem en stopt in Elst (niet in Ravenstein)
Series 2000, 2800, 3000, 6100 zijn ongewijzigd

Drgl '97/'98
Series 2000 en 2800 (spitstreinen) gaan stoppen in Elst
Series 3000, 3600, 4400 en 6100 zijn ongewijzigd

Drgl '98/'99
Serie 4400 rijdt niet meer op Nijmegen - Arnhem
Serie 7600 gaat 1x per uur rijden Nijmegen - Zutphen
Serie 3000 gaat 2x per uur rijden, stopt niet in Elst
Alle spitstreinen serie 2000 en 2800 heten voortaan serie 2000
Series 3600 en 6100 zijn ongewijzigd

Drgl '99/'00
Ongewijzigd

Drgl '00/'01
Ongewijzigd

Drgl '01/'02 (anderhalf jaar)
Serie 2000 stopt niet meer in Elst
Serie 7600 gaat 2x per uur rijden (ma-za tot 20.00 uur en op zondagavond). Gaat ook stoppen op Nijmegen Lent vanaf 15 juli 2002.
Serie 3000, 3600 en 6100 zijn ongewijzigd

Drgl '03
Ongewijzigd

Drgl '04
Ongewijzigd

Drgl '05
Ongewijzigd

Drgl '06
Treinen serie 6100 worden overgenomen door Syntus en omgenummerd in serie 31100, stopt niet in Arnhem Zuid. De trein rijdt 's avonds weer.
Serie 7600 stopt ook op Arnhem Zuid
Overige series zijn ongewijzigd

Drgl '07
Serie 2000 stopt weer in Elst
Serie 3600 stopt in Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid, en rijdt niet meer naar Zwolle maar eindigt in Arnhem
Serie 3700 is nieuw, rijdt Nijmegen - Zwolle en stopt niet in Elst
Serie 7600 bestaat niet meer
Serie 3000 en 31100 zijn ongewijzigd

Drgl '08
Ongewijzigd

Drgl '09 (onder voorbehoud)
Serie 3700 rijdt niet meer, serie 3600 rijdt door naar Zwolle
Serie 7600 komt weer terug, 2x per uur stoptrein Nijmegen - Zutphen
Serie 2000 wordt 3100, gaat de hele dag rijden en stopt niet meer in Elst
Serie 3000 en 31100 zijn ongewijzigd