Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door sirvinniei »

Waar wordt dan sprinter gebruikt?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Hainje »

De stoptreinen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede staan als Sprinter op de borden.
🍉
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door TomSteyl »

Daan! schreef: zo 28 aug 2022, 08:06 Alleen heb ik wel eens gehoord dat de naam intercity door NS is geclaimd.
Zelfs Veolia Transport heeft het in het begin 1 jaar als treonsoort gebruikt tussen Heerlen en Maastricht.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
PHS

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door PHS »

In de Blauwnet sprinter is een incident geweest waarbij een groep reizigers een steward belaagt die een reiziger een UvB uitschreef. Daarbij is een kopstoot uitgedeeld aan de steward -0-

Het is wel gefilmd en de beelden staan op internet, dus hopelijk volgen er snel aanhoudingen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door marvinkok »

Eerste aanhoudingen zijn direct al verricht.
Naast de beelden die de helden zelf online hebben gezet zijn er ook beelden van de bodycams van de BOA's en uiteraard (haarscherpe) beelden vanuit de trein zelf.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door VIRM »

Volgens dit artikel van RTV Oost komen er spoedig nieuwe machinisten voor het Kamperlijntje, zodat er minder treinen wegens personeelstekort zullen uitvallen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door marvinkok »

Die machinisten zijn uiteraard niet specifiek voor het Kamperlijntje.
De uitval valt op het Kamperlijntje meer op omdat er meestal direct meerdere ritten achter elkaar uitvallen omdat er meestal meerdere ritten (maximaal 4) door dezelfde machinist worden gereden.
Hoe vlot die nieuwe machinisten aan het werk kunnen is grotendeels afhankelijk van hoe log ILenT en VVRV zich blijven gedragen...
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door gkw1969 »

https://www.destentor.nl/zwolle/spoor- ... ~aef55646/
Europa ziet wel noodzaak in goede treinverbindingen.
When you're tired of London, you're tired of life
Captian_Sparkle
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Captian_Sparkle »

een leesbare premium artikel uit De Stentor over uitval treinen op Kamperlijntje.
Captian_Sparkle
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Captian_Sparkle »

Captian_Sparkle schreef: vr 14 apr 2023, 22:47 een leesbare premium artikel uit De Stentor over uitval treinen op Kamperlijntje.
En op spoorpro staat het al weer wat genuanceerder. Helaas wel achter betaalmuur
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Etienne »

Maar, zo niet meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door DDietzen »

Is het eigenlijk mogelijk om twee treinen achter elkaar aan te sturen op het baanvak Zwolle-Kampen, en om in Stadshagen te keren? Mijn gedachtegang is: in Zwolle vertrekt eerst een trein direct naar Kampen en kort erachter een tweede trein met eindbestemming Stadshagen, die van daaruit terugkeert rond hetzelfde moment dat in Kampen de trein terug naar Zwolle vertrekt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Hainje »

Momenteel is dat in ieder geval niet mogelijk. Het hele traject is één baanvak. Dus dan moeten er sowieso aanpassingen gedaan worden.
🍉
PHS

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom wil je een extra trein Zwolle - Stadshagen?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door DDietzen »

Bedankt voor de info, allen! Ter uitleg: ik zit al even te spelen met een hersenspinsel voor een dienstregeling met 20-minutendiensten als basis ipv halfuursdiensten. Een 20-minutendienst op Zwolle-Kampen kan alleen als je Stadshagen overslaat en lang keert in Zwolle, maar om die halte niet te hoeven sluiten wilde ik het materieel tijdens de lange kering van 20 minuten op en neer naar Stadshagen sturen als dat kon.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Milco »

Met buslijnen die aansluitend 1x of 2x per uur rijden lijkt mij een 20-minutendienst lastig in te passen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door SuperGhost »

En waarom zou je de verbinding Kampen - Stadshagen willen verbreken? Juist voor Stadshagen - Zwolle heb je wel een alternatief met de stadsbussen. Ik dacht ook dat Stadshagen ook (deels) bedoeld was om de drukke bussen Station-Deltion te ontlasten omdat reizigers vanuit Kampen dan in Stadshagen al op de bus naar het Deltion kunnen stappen.

Bovendien denk ik dat een 20-minutendienst op Zwolle-Kampen juist niet gunstig is, aangezien je dan in Kampen de belangrijke overstap op de bus van/naar Emmeloord-Urk om zeep helpt (nog maar 1x per uur een goede overstap i.p.v. 2x p/u). Ook in Zwolle zul je hetzelfde krijgen, omdat er nu goed wordt aangesloten wordt op bijna alle treinen. Alleen naar Groningen moet je met de SPR i.p.v. de IC (al zal je als je doorloopt die IC wellicht nog wel kunnen halen) en naar Lelystad (geen trein, maar daarvoor zullen reizigers sowieso het Kamperlijntje niet gebruiken).

Je krijgt dan dus dat je 1 hele drukke rit hebt en 2 rustige ritten krijgt, omdat die ene rit alle aansluitingen geeft aan beide uiteinden en die andere 2 ritten geen of alleen slechte aansluitingen geeft. Ik zie dus niet het voordeel hiervan in? Al helemaal omdat je nu ook al met korte treintjes rijdt, dus dan zou je eerder nog kunnen inzetten op langere treinen.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door DDietzen »

In mijn hersenspinsel werden álle treindiensten in Nederland 10- of 20-minutendiensten, dus heb je daarop prima aansluitingen met alle treinen. Buslijnen zouden dan ook zoveel mogelijk 3x/uur of een veelvoud daarvan rijden. Achterliggende gedachte was dat ik de 'basisfrequentie' van het treinverkeer wilde ophogen, om in alle hoeken van het land een beter treinaanbod te bieden.

De rechtstreekse verbinding Kampen-Stadshagen blijft overigens behouden, want een treinstel rijdt telkens Kampen-Zwolle-Stadshagen-Zwolle-Kampen. Je krijgt er dus wel een ommetje via Zwolle bij (met kering van pakweg 3 minuten) maar kunt gewoon blijven zitten, dus ik gok dat veel mensen die van Kampen naar Deltion willen, de trein zullen blijven nemen omdat ze dan niet hoeven over te stappen.

Langere treinen worden op korte termijn lastig omdat het perron van Kampen maar maximaal zes bakken Flirt toelaat.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door marvinkok »

Kering in Zwolle is minimaal 4 minuten vanwege de overweg Veerallee.
Spoor 13 is ook maar geschikt voor 3 bakken flirt, alleen 12 kan 6 bakken hebben.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door SuperGhost »

Alles naar 3x per uur brengen gaat natuurlijk niet gebeuren. Veel lijnen is 2x per uur eigenlijk al te veel (zeker in het busverkeer) en rijdt dat er alleen omdat men 1x per uur te weinig vind. Wordt de keuze echter tussen of 1x per uur of 3x per uur, dan zal voor 1x per uur gekozen worden, omdat 3x per uur gewoon te duur is. Bovendien: waar haal je al dat extra personeel vandaan als er al enorme tekorten zijn?

En als je 3x per uur op het Kamperlijntje wil rijden heb je sowieso infra-aanpassingen nodig. Dan kun je dus beter gewoon perrons verlengen waar nodig. Zeker omdat dat een eenmalige kostenpost is en 3x per uur rijden jaarlijkse extra kosten mee brengt (naast de eenmalige infra-aanpassingen), al helemaal als je dan ook nog een extra treinserie nodig hebt die ook nog eens 3x per uur moet rijden.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door waldo79 »

3 keer per uur lijkt me ook voor het ideeëntopic :idea:
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door DDietzen »

Mee eens, daarom heb ik hier ook niet gelijk mijn hele voorstel gedumpt en stelde ik enkel een inhoudelijke vraag over de technische eigenschappen van het baanvak. Als anderen doorvragen waarom ik een vraag stel, geef ik natuurlijk wel eerlijk antwoord daarop. ;)
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door Nickipedia »

Op zaterdag 18 november en zondag 19 november rijdt in verband met werkzaamheden tussen Wierden en Hengelo én tussen Hengelo en Oldenzaal de RS24 vanaf Hengelo door naar Enschede.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Bericht door dennistd »

En dus rijden er Lintjes naar Enschede die twee dagen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten