Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Vanaf 10 demeber zal Keolis Nederland (Syntus) gaan rijden op de Spoorlijnen:
Zwolle - Enschede
Zwolle - Kampen
De trajecten zijn de afgelopen jaren voorzien van een bovenleiding en de maximale snelheid is op beide trajecten verhoogd naar 140 km/h.
Keolis zal op dit traject 16 nieuwe FLIRT3 treinstellen inzetten. Te weten 9 treinstellen van 3 bakken (materieelnummers 7301 t/m 7309) en 7 treinstellen van 4 bakken (materieelnummers 7401 t/m 7407).
De treinstellen zijn voorzien van de Overijsselse huisstijl en in de hele trein hebben reizigers beschikking over wifi, digitale informatieschermen, stopcontacten, usb-oplaadpunten, zonwering, tafels, leeslampjes, stiltecoupé, verstelbare stoelen, airco en een rolstoeltoegangkelijk toilet.
Ook zal er in de trein altijd een steward/medewerker van Syntus/Keolis service en veiligheid aanwezig zijn.
De geplande sneltrein tussen Zwolle en Enschede zal tot tenminste zomer 2018 alleen rijden tussen Enschede en Raalte en stopt hierbij niet op stations: Kennispark, Borne, de Riet en Wierden. Vanaf zomer 2018 zal de sneltrein stoppen op de volgende stations: Zwolle - Raalte - Nijverdal - Almelo - Hengelo - Enschede
De sprinter Zwolle - Kampen zal vanaf 10 december ook ieder half uur gaan stoppen op station Zwolle Stadshahen. De reistijd zal gelijk blijven.
In 2018 zal Keolis op deze trajecten actief zijn met de volgende treinseries:
7900 stoptrein Zwolle - Almelo - Hengelo - Enschede 2×/uur
17900 sneltrein Raalte - Almelo - Hengelo - Enschede 1×/uur
8500 stoptrein Zwolle - Stadshagen - Kampen 2×/uur
Wikipagina: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... -_Enschede
-----------------------------------------------------------------------------
Geïnteresseerde vervoerders met ervaring in reizigersvervoer per trein kunnen vanaf donderdag 30 oktober een offerte uitbrengen op het treinvervoer voor de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben het bestek met het programma van eisen voor het vervoer voor de komende 15 jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst.
Lees verder: http://www.sallandcentraal.nl/article.p ... e&id=53538
Zwolle - Enschede
Zwolle - Kampen
De trajecten zijn de afgelopen jaren voorzien van een bovenleiding en de maximale snelheid is op beide trajecten verhoogd naar 140 km/h.
Keolis zal op dit traject 16 nieuwe FLIRT3 treinstellen inzetten. Te weten 9 treinstellen van 3 bakken (materieelnummers 7301 t/m 7309) en 7 treinstellen van 4 bakken (materieelnummers 7401 t/m 7407).
De treinstellen zijn voorzien van de Overijsselse huisstijl en in de hele trein hebben reizigers beschikking over wifi, digitale informatieschermen, stopcontacten, usb-oplaadpunten, zonwering, tafels, leeslampjes, stiltecoupé, verstelbare stoelen, airco en een rolstoeltoegangkelijk toilet.
Ook zal er in de trein altijd een steward/medewerker van Syntus/Keolis service en veiligheid aanwezig zijn.
De geplande sneltrein tussen Zwolle en Enschede zal tot tenminste zomer 2018 alleen rijden tussen Enschede en Raalte en stopt hierbij niet op stations: Kennispark, Borne, de Riet en Wierden. Vanaf zomer 2018 zal de sneltrein stoppen op de volgende stations: Zwolle - Raalte - Nijverdal - Almelo - Hengelo - Enschede
De sprinter Zwolle - Kampen zal vanaf 10 december ook ieder half uur gaan stoppen op station Zwolle Stadshahen. De reistijd zal gelijk blijven.
In 2018 zal Keolis op deze trajecten actief zijn met de volgende treinseries:
7900 stoptrein Zwolle - Almelo - Hengelo - Enschede 2×/uur
17900 sneltrein Raalte - Almelo - Hengelo - Enschede 1×/uur
8500 stoptrein Zwolle - Stadshagen - Kampen 2×/uur
Wikipagina: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... -_Enschede
-----------------------------------------------------------------------------
Geïnteresseerde vervoerders met ervaring in reizigersvervoer per trein kunnen vanaf donderdag 30 oktober een offerte uitbrengen op het treinvervoer voor de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben het bestek met het programma van eisen voor het vervoer voor de komende 15 jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst.
Lees verder: http://www.sallandcentraal.nl/article.p ... e&id=53538
Laatst gewijzigd door cassie127 op di 17 okt 2017, 17:11, 8 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Is het de bedoeling dat Kampen-Zwolle straks naar 4x per uur toe gaat na elektrificatie (en aanpassingen)?
Of gaan we nog steeds twee keer per uur boemelen?
Of gaan we nog steeds twee keer per uur boemelen?
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Lijkt mij 2x/uur, aangezien er niks over dubbelspoor staat wat noodzakelijk is voor een kwartiersdienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
De stukken van de aanbesteding laten alleen een verandering van de frequentie op Zwolle - Enschede toe.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Grappig trouwens. Jarenlang volhouden dat je ondanks de lagere opbrengst 4x per uur wil hebben. En er vervolgens alsnog mee kappen. Die provincie overijssel is een zeer betrouwbare partner
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
De stukken enkelspoor op Zwolle-Wierden zijn echt te lang voor een kwartiersdienst, volgens mij was voornamelijk Zwolle-Heino de zwakste schakel.Freek schreef:De stukken van de aanbesteding laten alleen een verandering van de frequentie op Zwolle - Enschede toe.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Ze willen dan ook 3 treinen: 2 stoptreinen + 1 IC en ze houden ook rekening mee met het feit dat er extra investeringen voor nodig zijn.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Impliciet staat dat er maar het bestek stelt dat de trein niet verplicht op alle stations moet stoppen terwijl de reguliere trein dat wel moet. De extra trein moet bovendien minimaal van Zwolle naar Raalte rijden.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... cid/567272Freek schreef:De stukken van de aanbesteding laten alleen een verandering van de frequentie op Zwolle - Enschede toe.
Laatst gewijzigd door Gamma op vr 31 okt 2014, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Maar de treindienst Zwolle - Enschede blijft dus tot Enschede rijden en wordt niet ingekort tot Almelo?
Aangezien Almelo - Enschede onder het HoofdRailNet valt, vreesde ik daar wel voor namelijk.
Aangezien Almelo - Enschede onder het HoofdRailNet valt, vreesde ik daar wel voor namelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Het afstoten moet echter wel goedgekeurd worden door de minister en die kan daarbij bepalen onder welke voorwaarden dat gebeurd. Hierbij is gewoon afgesproken dat NS het moet toelaten dat de nieuwe vervoerder een x aantal keer per uur mag doorrijden van/naar Enschede.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Als ze de frequentie dan omhoog willen krijgen, lijkt 3x/uur mij logischer. Als de rijtijd inderdaad korter wordt door de elektrificatie en niet te lang bij Stadshagen stil staat, lijkt mij dat te doen op enkelspoor.Erno-BE schreef:Lijkt mij 2x/uur, aangezien er niks over dubbelspoor staat wat noodzakelijk is voor een kwartiersdienst.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Funest voor de aansluitingen in Zwolle. Blijf maar 2x/uur rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Alleen de aansluitingen 's morgens als de mensen uit Kampen vertrekken, voor de mensen die 's avonds naar Kampen terug gaan zou het een zegen zijn. Zeker voor diegene die niet zo hard kunnen rennen of bij het uitstappen uit de vorige trein niet vooraan bij de deur staan.
Edit: Oh hey, ik zie nu dat de aansluiting voor de terugreizigers ruimer is dan ik dacht. 7 minuten. Zo voelde het nooit als ik terug naar Kampen moest. :@
Edit: Oh hey, ik zie nu dat de aansluiting voor de terugreizigers ruimer is dan ik dacht. 7 minuten. Zo voelde het nooit als ik terug naar Kampen moest. :@
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Ik weet niet of het onbetrouwbaarheid is. ik heb meer het gevoel dat de Provincie Overijssel bij zijn aanbestedingen maar raak vraagt om vervolgens steeds tot de conclusie te moeten dat ze helemaal niet kunnen betalen wat ze vragen.NintendoC schreef:Grappig trouwens. Jarenlang volhouden dat je ondanks de lagere opbrengst 4x per uur wil hebben. En er vervolgens alsnog mee kappen. Die provincie overijssel is een zeer betrouwbare partner
Ik betwijfel ten zeerste of ze daar wel het geld voor hebben gezien de eerdere discussies over het schrappen van de spitstreinen naar Coevorden en het beperken van de dienst Zwolle-Kampen tot alleen schooldagen.SuperGhost schreef:Ze willen dan ook 3 treinen: 2 stoptreinen + 1 IC en ze houden ook rekening mee met het feit dat er extra investeringen voor nodig zijn.
Het is voornamelijk lokaal vervoer dus dat lijkt me niet zo'n belangrijk punt.Erno-BE schreef:Funest voor de aansluitingen in Zwolle. Blijf maar 2x/uur rijden.
Een halfuurdienst met twee treinen is wel erg inefficient, dan rijden de treinen ieder maar 26 km in een uur.
Sneek-Leeuwarden rijdt trouwens ook om de 20 minuten, zelfde situatie.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 31 okt 2014, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Maar daar is het juist beter voor de aansluitingen.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Alleen richting Zwolle en dat is vanuit Sneek niet zo interessant omdat je dan sowieso beter de bus naar Heerenveen kunt nemen.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
En sneltrein/stoptrein Groningen.
Maar bij Zwolle zal een spitstrein geen betere aansluitingen bieden, tenzij je extra ovrrstaptijd wilt.
Maar bij Zwolle zal een spitstrein geen betere aansluitingen bieden, tenzij je extra ovrrstaptijd wilt.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Het probleem blijft dat een halfuurdienst met treinen die maar 26 km in een uur rijden rampzalig is qua financiën. Ik denk dat daar zo'n hoog prijskaartje aan komt te hangen dat de zaak dan wordt afgeblazen en de lijn gewoon wordt opgeheven.
Behalve een 20 min-dienst zie ik een halfuurdienst met slechts 1 trein als enige andere reële mogelijkheid. Ik weet alleen niet of elektrificatie zoveel tijdwinst oplevert dat je daarmee de extra stop in Stadshagen kunt compenseren.
Behalve een 20 min-dienst zie ik een halfuurdienst met slechts 1 trein als enige andere reële mogelijkheid. Ik weet alleen niet of elektrificatie zoveel tijdwinst oplevert dat je daarmee de extra stop in Stadshagen kunt compenseren.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
2x retour per uur?
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Is het aansluiten op de s7900 niet mogelijk dan? Ze worden beide geëlektrificeerd en dan zou je het misschien met een trein minder kunnen doen.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Als je een halfuurdienst rijdt met twee treinen rijdt iedere trein maar 1x per uur op en neer en staat verder vooral stil te staan. Daarnaast heb je dan ook twee machinisten nodig.visgraat schreef:2x retour per uur?
Qua omloop zou dat kunnen helpen, maar ook dan moet je in Zwolle lange stationnementen aanhouden vanwege de aansluitingen. Daarnaast heb je op Zwolle-Kampen kortere treinen nodig dan op Zwolle-Enschede.verfmeer schreef:Is het aansluiten op de s7900 niet mogelijk dan? Ze worden beide geëlektrificeerd en dan zou je het misschien met een trein minder kunnen doen.
Een 20 min-dienst lijkt me de meest reële oplossing als een halfuurdienst met 1 trein niet kan. Dan moeten er alleen zo af toe een handjevol overstappende mensen 10 minuten langer wachten maar dat is minder erg dan dat dadelijk de lijn helemaal dicht gaat. Je zult misschien een paar reizigers verliezen maar je krijgt er veel meer bij door de hogere frequentie
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
IK heb nog eens even in bijlage B1.14 van het bestek gekeken maar er wordt voor Zwolle-Kampen toch uitgegaan van een halfuurdienst met slechts 1 trein op basis van het zelfde dienstregelingpatroon als nu. Men neemt dus aan dat door de elektrificatie de stop in Stadshagen mogelijk wordt met handhaving van de huidige rijtijden.
Dat betekent mijns inziens ook dat er een (financieel) probleem is als dat niet lukt. Ik neem echter aan de Provincie wel vooraf binnenskamers aan Arriva heeft gevraagd of dat met bijv. de huidige elektrische Spurts zou kunnen.
Dat betekent mijns inziens ook dat er een (financieel) probleem is als dat niet lukt. Ik neem echter aan de Provincie wel vooraf binnenskamers aan Arriva heeft gevraagd of dat met bijv. de huidige elektrische Spurts zou kunnen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat moet wel makkelijk lukken. DM'90 is nou niet het snelst optrekkende materieel. Bovendien is het in Zwolle mogelijk om de keertijd nog wat in te korten. En als het écht niet wil kan je ook nog relatief eenvoudig de baanvaksnelheid verhogen. Maar ik verwacht niet dat dat nodig is.
Op zich is een kortere keertijd in Zwolle niet echt problematisch. In de praktijk zijn de aansluitingen op de Intercity's naar Groningen en Utrecht toch al nauwelijks haalbaar, tenzij je gaat rennen en een beetje gelukt hebt. Te onbetrouwbaar om je reis daarop te plannen. De aansluitingen op de Sprinters naar Groningen en Utrecht zijn dan juist redelijk ruim. Ook de Intercity naar Leeuwarden is meestal wel haalbaar, omdat die net een paar minuten later vertrekt dan de andere IC's.
Op zich is een kortere keertijd in Zwolle niet echt problematisch. In de praktijk zijn de aansluitingen op de Intercity's naar Groningen en Utrecht toch al nauwelijks haalbaar, tenzij je gaat rennen en een beetje gelukt hebt. Te onbetrouwbaar om je reis daarop te plannen. De aansluitingen op de Sprinters naar Groningen en Utrecht zijn dan juist redelijk ruim. Ook de Intercity naar Leeuwarden is meestal wel haalbaar, omdat die net een paar minuten later vertrekt dan de andere IC's.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat is niet juist, er reizen vanuit Kampen veel mensen door in de richting Amersfoort en Deventer. De aansluitingen zijn juist heel lang een lastig puntje geweest bij de Kamperlijn omdat er zoveel mensen overstappen en omdat het perron van deze trein vrij ver van de tunnel/brug ligt.Frans F schreef:Het is voornamelijk lokaal vervoer dus dat lijkt me niet zo'n belangrijk punt.Erno-BE schreef:Funest voor de aansluitingen in Zwolle. Blijf maar 2x/uur rijden.
Een halfuurdienst met twee treinen is wel erg inefficient, dan rijden de treinen ieder maar 26 km in een uur.
Sneek-Leeuwarden rijdt trouwens ook om de 20 minuten, zelfde situatie.
Onderschat de spits op Kampen-Zwolle niet sinds buslijn 141 niet meer naar Zwolle rijdt. ;)Frans F schreef:Als je een halfuurdienst rijdt met twee treinen rijdt iedere trein maar 1x per uur op en neer en staat verder vooral stil te staan. Daarnaast heb je dan ook twee machinisten nodig.visgraat schreef:2x retour per uur?
Qua omloop zou dat kunnen helpen, maar ook dan moet je in Zwolle lange stationnementen aanhouden vanwege de aansluitingen. Daarnaast heb je op Zwolle-Kampen kortere treinen nodig dan op Zwolle-Enschede.verfmeer schreef:Is het aansluiten op de s7900 niet mogelijk dan? Ze worden beide geëlektrificeerd en dan zou je het misschien met een trein minder kunnen doen.
Een 20 min-dienst lijkt me de meest reële oplossing als een halfuurdienst met 1 trein niet kan. Dan moeten er alleen zo af toe een handjevol overstappende mensen 10 minuten langer wachten maar dat is minder erg dan dat dadelijk de lijn helemaal dicht gaat. Je zult misschien een paar reizigers verliezen maar je krijgt er veel meer bij door de hogere frequentie
Laatst gewijzigd door Dagren op vr 31 okt 2014, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten