Pagina 55 van 59

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: di 04 jun 2019, 22:10
door waldo79
Durashift schreef: :?: men ziet toch wel uit welke richting de trein komt aanrijden?
.
Heel veel mensen hebben totaal geen richtingsgevoel...hoe vaak je in Den Haag Centraal de vraag hoort welke kant de trein vertrekt.

Mijn luchtige antwoord: richting het stootblok kom je niet ver...

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 08:18
door reisthijs
Dennenboom schreef:Er zullen best mensen instappen als de trein naar Zwolle 12 minuten te laat binnenkomt in de veronderstelling dat het de trein naar Kampen is.
Ja, maar dat is toch helemaal niet erg? De trein naar Zwolle is de eerstvolgende naar Kampen dus die mensen stappen toch in de juiste trein.

Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen dat expres doen, dan zit je alvast in de trein en hoef je minder lang op het station te wachten.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 08:54
door gkw1969
trolly schreef:
edje schreef:
trolly schreef:Helaas, dat is niet het goede antwoord. Bij een station met één perronspoor, zoals dit, gelegen aan een lijn die in twee richtingen bediend wordt, zoals deze, dienen er — tenzij dat station het eindstation is — afwisselend tenminste twee eindbestemmingen getoond te kunnen worden, zoals hier.
Dus de CTA op Kampen is wel onzin te noemen.
De CTA op Zwolle Stadshagen mag je van mij ook best onzin noemen, maar dat deze maar één station zou aangeven is dat in ieder geval ook.
Totdat er treinuitval is. De borden zijn ook een visueel communicatiemiddel zodat de passagier kan zien of de trein wel rijdt, vertraging heeft etc.
In het geval van Stadshagen is het wel handig dat je weet wat de volgende trein is: die naar Kampen of dis naar Zwolle. Zeker als normaal nooit vanaf Stadshagen reist en dus de dienstregeling niet uit je hoofd weet.

In deze gevallen is het niet interessant wat een doorgewinterde machinist of hobbyist nodig vindt, maar moet je denken aan de gemiddelde passagier, incidentele passagier of juist iemand die nog nooit eerder heeft gereisd.
Dus nut en noodzaak van CTA/TBP is niet ter beoordeling aan de machinist of hobbyist maar aan de gemiddelde reiziger die wellicht nog nooit op een bepaald station is geweest.

Ik reis regelmatig met de trein, maar ik weet lang niet van allee stations wat de reismogelijkheden zijn. En dan is zo’n digitaal bord met reisinformatie een uitkomst dan weet ik hoe lang het nog duurt voordat een trein binnen komt of vertrekt.

Als je Stadshagen overbodig vindt, is Hengelo Oost, Gezondheidspark, Vriezenveen, Vroomshoop, Borne, Rijssen, Holten, Twello, Colmschate, Dalfsen, Heino, ‘t Harde, Nunspeet, Nijkerk, Leiden Lammenschans en elk ander station waar alleen maar 1 treinserie stopt overbodig. Sterker nog.... sommige van die stations hebben zelfs nog 2 verschillende perrons, dan is het helemaal helder en heb je echt geen CTA/TBP nodig omdat er maar 1 keuze is waar de trein stopt (heb jaren in Holten gewoond en was maar wat blij dat die borden er hingen, dan kon ik tenminste zien hoeveel vertraging mijn trein had zonder op de telefoon te kijken.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 09:28
door Gekko123
Een CTA is voor stations als Zwolle Stadshagen inderdaad overbodig. De meerwaarde is er vrijwel niet, aangezien ieder station toch echt minimaal een scherm heeft met de eerste 7 vertrekkende treinen (of 5 indien dat gele storingsvlak zichtbaar is). Die schermen zouden voor zo'n klein station voldoende moeten zijn.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 09:28
door cassie127
Nou ik heb leesvoer voor jullie... Via Google heb ik het beleid gevonden met betrekking tot alle scheremen/omroep op het station. Hierin staat precies aan welke voorwaarden een station moet voldoen om deze voorzieningen te krijgen.

ProRail gebruikt voor alle schermen ook alleen TBP en geen CTA
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... gXH7cLXAuF

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:19
door Durashift
^^^^ uit de bovenstaande link:
(.. ) Het Treinbeeld Perron toont uitgebreide informatie over de eerst vertrekkende trein op het naastgelegen spoor(-deel). Het Treinbeeld perron wordt toegepast op perrons waarvan treinen vertrekken met verschillende eindbestemmingen. Het middel is primair bedoeld om van de betreffende locatie vertrekkende reizigers te informeren over welke trein op welke tijd als eer-ste van het naastgelegen spoor(-deel) zal vertrekken.(..)
Mooi. Dit klopt dus voor Zwolle Stadshagen. Voor eindpunt Kampen niet.. (als daar daadwerkelijk een TBP hangt).

In Rhenen hangt ook alleen maar een TB1 *O*
Zou in Kampen dus ook moeten. :wink:
(..) Het treinbeeld biedt een bondig overzicht van de vertrekkende treinen van het station binnen een bepaalde periode. Het middel is primair bedoeld voor de reiziger die vanaf het station ver-trekt met de trein, secundair voor transferreizigers. (..)
Nu ik erover nadenk.. op Veenendaal de Klomp heb je, in ieder geval op het noordelijke perron, ook alleen maar een TB1 bij de opgang hangen (naast de wachtruimte). Klopt op zich ook wel, want één eindbestemming en één richting.. maar met een TBP scherm maakt het wel wat makkelijker om de tijd te controleren als je op het perron boven de tunnel staat. (A)

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 23:44
door cassie127
Iets verderop in dat zelfde document staat de echte reden waarom Stadshagen er een heeft... Mompelt iets over opvolging

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 06 jun 2019, 00:05
door umbusko
Maar in de samenvatting op pagina 15 staat dan weer
Alleen stations met een classificatie Plus, Mega of Kathedraal komen in aanmerking voor een TBP.
En volgens dit lijstje hebben zowel Kampen als Zwolle Stadshagen de classificatie Basis. :')

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 06 jun 2019, 19:01
door Suus
Mogelijk heeft de provincie daarvoor betaalt, net zoals in Groningen de plaatsing van TBP's op alle stations heeft gefinancierd.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 06 jun 2019, 22:02
door ODRAIL
umbusko schreef:Maar in de samenvatting op pagina 15 staat dan weer
Alleen stations met een classificatie Plus, Mega of Kathedraal komen in aanmerking voor een TBP.
En volgens dit lijstje hebben zowel Kampen als Zwolle Stadshagen de classificatie Basis. :')
Wat zijn dan de verschillen tussen de classificaties?

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 06 jun 2019, 22:58
door umbusko
Zie hier:
Halte; Maximaal 1.000 in- en uitstappers per dag, geen liften of roltrappen of als de oppervlakte van de aanwezige transferruimte kleiner is dan 2.000 m2, waarvan minder dan 20% overkapt;

Basis; Tussen 1.000 - 10.000 in- en uitstappers. Of als er liften en/of roltrappen aanwezig zijn;

Plus; Tussen 10.000 - 25.000 in- en uitstappers;

Mega; Tussen 25.000 - 75.000 in- en uitstappers;

Kathedraal; Meer dan 75.000 in- en uitstappers.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 12:55
door Tom98
Ik hoor sinds vandaag een extra omroep in de intercity van Enschede naar Zwolle: ''Welkom in de Blauwnet intercity naar Zwolle'' en bij vertrek uit Enschede ook gehoord ''Deze trein stopt in Hengelo, Almelo, Nijverdal en Raalte''.
Nog nooit eerder gehoord via de automatische omroep. :D

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 14:43
door cassie127
Dan hebben ze het nu eindelijk EBS voor elkaar om een aankondiging te kunnen instellen... Eerder hoorde ik deze vaak omdat de machinist het dan ging omroepen. Maar automatisch is inderdaad nieuw.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 15:07
door ODRAIL
@umbusko: Bedankt :pos: :wink: .

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 17:16
door marvinkok
Er is inderdaad een softwareupdate geweest om het ebs beter te laten werken met de odometer.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 16:01
door Z2N
Vandaag heb ik, nu het nog kan, een bezoek gebracht aan het toekomstig voormalige station Zwolle Stadshagen. En het moet gezegd, ik had het rustiger verwacht. Om 15:08 was ik 1 van de 10 instappers, wat drukker is dan welk Boskoops station ook op dat tijdstip.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 16:30
door isadora
Wordt het binnenkort gesloopt?

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 17:18
door marvinkok
Nee, er wordt dan niet meer gestopt.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 17:20
door cassie127
Ik wil hem morgen nog even doen in combinatie met tijdelijke buslijn 10 in Zwolle

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 17:39
door julsteren
Vroeg uit bed dan Cas *bus* lekkere spitsbus.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 18:21
door umbusko
Hé, dat was mijn plan ook. :mrgreen: Of nou ja, niet per se om met die bus mee te gaan (want betalen, dus waarom zou ik :') ), maar wel om er rond die tijd even rond te kijken. Maar het hangt er inderdaad wel vanaf of ik op tijd mijn bed uitkom.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 22:03
door cassie127
Haha ja of ik uit bed wil komen is maar net de vraag ja... Maar goed ik zit nu nog in een Ritme... Dat zal volgende week wel weg zijn, want mijn zomervakantie tot in september is inmiddels een feit.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 23:24
door Z2N
Volgende week kan je ook niet meer naar Stadshagen, dus hup: gaan met die banaan morgen. :wink:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 00:10
door cassie127
Haha Klopt... Had het eigenlijk al voor gisteren op de planning staan... Maar ja 3 dagen slaaptekort werdt me toch iets te veel, waardoor ik tot 09:30 heb uitgeslapen

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018 - 2033)

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 07:40
door isadora
Ben je al onderweg?
Je treft het met het weer.
Daarna nog even een terrasje doen in Zwolle, niks mis mee. :D
Veel plezier!!!