Pagina 59 van 59

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 28 aug 2022, 14:42
door sirvinniei
Waar wordt dan sprinter gebruikt?

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 28 aug 2022, 14:47
door Hainje
De stoptreinen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede staan als Sprinter op de borden.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 28 aug 2022, 18:35
door TomSteyl
Daan! schreef: zo 28 aug 2022, 08:06 Alleen heb ik wel eens gehoord dat de naam intercity door NS is geclaimd.
Zelfs Veolia Transport heeft het in het begin 1 jaar als treonsoort gebruikt tussen Heerlen en Maastricht.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 19 sep 2022, 20:18
door PHS
In de Blauwnet sprinter is een incident geweest waarbij een groep reizigers een steward belaagt die een reiziger een UvB uitschreef. Daarbij is een kopstoot uitgedeeld aan de steward -0-

Het is wel gefilmd en de beelden staan op internet, dus hopelijk volgen er snel aanhoudingen.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: di 20 sep 2022, 09:14
door marvinkok
Eerste aanhoudingen zijn direct al verricht.
Naast de beelden die de helden zelf online hebben gezet zijn er ook beelden van de bodycams van de BOA's en uiteraard (haarscherpe) beelden vanuit de trein zelf.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 23 feb 2023, 20:40
door VIRM
Volgens dit artikel van RTV Oost komen er spoedig nieuwe machinisten voor het Kamperlijntje, zodat er minder treinen wegens personeelstekort zullen uitvallen.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 27 feb 2023, 19:43
door marvinkok
Die machinisten zijn uiteraard niet specifiek voor het Kamperlijntje.
De uitval valt op het Kamperlijntje meer op omdat er meestal direct meerdere ritten achter elkaar uitvallen omdat er meestal meerdere ritten (maximaal 4) door dezelfde machinist worden gereden.
Hoe vlot die nieuwe machinisten aan het werk kunnen is grotendeels afhankelijk van hoe log ILenT en VVRV zich blijven gedragen...

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 13 apr 2023, 15:02
door gkw1969
https://www.destentor.nl/zwolle/spoor- ... ~aef55646/
Europa ziet wel noodzaak in goede treinverbindingen.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: vr 14 apr 2023, 22:47
door Captian_Sparkle
een leesbare premium artikel uit De Stentor over uitval treinen op Kamperlijntje.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: vr 14 apr 2023, 22:58
door Captian_Sparkle
Captian_Sparkle schreef: vr 14 apr 2023, 22:47 een leesbare premium artikel uit De Stentor over uitval treinen op Kamperlijntje.
En op spoorpro staat het al weer wat genuanceerder. Helaas wel achter betaalmuur

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: za 15 apr 2023, 17:30
door Etienne
Maar, zo niet meer

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 14:49
door DDietzen
Is het eigenlijk mogelijk om twee treinen achter elkaar aan te sturen op het baanvak Zwolle-Kampen, en om in Stadshagen te keren? Mijn gedachtegang is: in Zwolle vertrekt eerst een trein direct naar Kampen en kort erachter een tweede trein met eindbestemming Stadshagen, die van daaruit terugkeert rond hetzelfde moment dat in Kampen de trein terug naar Zwolle vertrekt.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 14:55
door Hainje
Momenteel is dat in ieder geval niet mogelijk. Het hele traject is één baanvak. Dus dan moeten er sowieso aanpassingen gedaan worden.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 14:56
door PHS
-

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 15:20
door CamilleKreemers
Waarom wil je een extra trein Zwolle - Stadshagen?

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 17:10
door DDietzen
Bedankt voor de info, allen! Ter uitleg: ik zit al even te spelen met een hersenspinsel voor een dienstregeling met 20-minutendiensten als basis ipv halfuursdiensten. Een 20-minutendienst op Zwolle-Kampen kan alleen als je Stadshagen overslaat en lang keert in Zwolle, maar om die halte niet te hoeven sluiten wilde ik het materieel tijdens de lange kering van 20 minuten op en neer naar Stadshagen sturen als dat kon.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 18:39
door Milco
Met buslijnen die aansluitend 1x of 2x per uur rijden lijkt mij een 20-minutendienst lastig in te passen...

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 18:43
door SuperGhost
En waarom zou je de verbinding Kampen - Stadshagen willen verbreken? Juist voor Stadshagen - Zwolle heb je wel een alternatief met de stadsbussen. Ik dacht ook dat Stadshagen ook (deels) bedoeld was om de drukke bussen Station-Deltion te ontlasten omdat reizigers vanuit Kampen dan in Stadshagen al op de bus naar het Deltion kunnen stappen.

Bovendien denk ik dat een 20-minutendienst op Zwolle-Kampen juist niet gunstig is, aangezien je dan in Kampen de belangrijke overstap op de bus van/naar Emmeloord-Urk om zeep helpt (nog maar 1x per uur een goede overstap i.p.v. 2x p/u). Ook in Zwolle zul je hetzelfde krijgen, omdat er nu goed wordt aangesloten wordt op bijna alle treinen. Alleen naar Groningen moet je met de SPR i.p.v. de IC (al zal je als je doorloopt die IC wellicht nog wel kunnen halen) en naar Lelystad (geen trein, maar daarvoor zullen reizigers sowieso het Kamperlijntje niet gebruiken).

Je krijgt dan dus dat je 1 hele drukke rit hebt en 2 rustige ritten krijgt, omdat die ene rit alle aansluitingen geeft aan beide uiteinden en die andere 2 ritten geen of alleen slechte aansluitingen geeft. Ik zie dus niet het voordeel hiervan in? Al helemaal omdat je nu ook al met korte treintjes rijdt, dus dan zou je eerder nog kunnen inzetten op langere treinen.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 19:06
door DDietzen
In mijn hersenspinsel werden álle treindiensten in Nederland 10- of 20-minutendiensten, dus heb je daarop prima aansluitingen met alle treinen. Buslijnen zouden dan ook zoveel mogelijk 3x/uur of een veelvoud daarvan rijden. Achterliggende gedachte was dat ik de 'basisfrequentie' van het treinverkeer wilde ophogen, om in alle hoeken van het land een beter treinaanbod te bieden.

De rechtstreekse verbinding Kampen-Stadshagen blijft overigens behouden, want een treinstel rijdt telkens Kampen-Zwolle-Stadshagen-Zwolle-Kampen. Je krijgt er dus wel een ommetje via Zwolle bij (met kering van pakweg 3 minuten) maar kunt gewoon blijven zitten, dus ik gok dat veel mensen die van Kampen naar Deltion willen, de trein zullen blijven nemen omdat ze dan niet hoeven over te stappen.

Langere treinen worden op korte termijn lastig omdat het perron van Kampen maar maximaal zes bakken Flirt toelaat.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 19:47
door marvinkok
Kering in Zwolle is minimaal 4 minuten vanwege de overweg Veerallee.
Spoor 13 is ook maar geschikt voor 3 bakken flirt, alleen 12 kan 6 bakken hebben.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 19:56
door SuperGhost
Alles naar 3x per uur brengen gaat natuurlijk niet gebeuren. Veel lijnen is 2x per uur eigenlijk al te veel (zeker in het busverkeer) en rijdt dat er alleen omdat men 1x per uur te weinig vind. Wordt de keuze echter tussen of 1x per uur of 3x per uur, dan zal voor 1x per uur gekozen worden, omdat 3x per uur gewoon te duur is. Bovendien: waar haal je al dat extra personeel vandaan als er al enorme tekorten zijn?

En als je 3x per uur op het Kamperlijntje wil rijden heb je sowieso infra-aanpassingen nodig. Dan kun je dus beter gewoon perrons verlengen waar nodig. Zeker omdat dat een eenmalige kostenpost is en 3x per uur rijden jaarlijkse extra kosten mee brengt (naast de eenmalige infra-aanpassingen), al helemaal als je dan ook nog een extra treinserie nodig hebt die ook nog eens 3x per uur moet rijden.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 20:37
door waldo79
3 keer per uur lijkt me ook voor het ideeëntopic :idea:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 21:18
door DDietzen
Mee eens, daarom heb ik hier ook niet gelijk mijn hele voorstel gedumpt en stelde ik enkel een inhoudelijke vraag over de technische eigenschappen van het baanvak. Als anderen doorvragen waarom ik een vraag stel, geef ik natuurlijk wel eerlijk antwoord daarop. ;)

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: za 04 nov 2023, 22:25
door Nickipedia
Op zaterdag 18 november en zondag 19 november rijdt in verband met werkzaamheden tussen Wierden en Hengelo én tussen Hengelo en Oldenzaal de RS24 vanaf Hengelo door naar Enschede.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 05 nov 2023, 08:11
door dennistd
En dus rijden er Lintjes naar Enschede die twee dagen.