IJsselmond en Lelystad: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door flipje »

De Citaro 9104 stond vanavond in Kampen klaar voor een rit op lijn 141
ricardo
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 22:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door ricardo »

Ovzoeker haalt de bestemmingen in ijsselmond mooi door mekaar. Een paar voorbeelden:

bus 3540 lijn 674 naar Zwolle Campus
bus 5534 lijn 171 naar Zwolle (terwijl hij richting vollenhove rijd)
bus 7824 lijn 681 naar ???
bus 5500 lijn 70 naar Meppel
bus 5537 lijn 71 naar kampen station zuid
bus 5518 lijn 21 naar ???

Ovaub geeft het wel weer goed aan :?
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door flipje »

Gebeurt wel vaker bij ovzoeker. Lijn 71 naar Kampen Zuid zou voor mij wel ideaal zijn :pos:.
Overigens rijdt de Citaro 9104 al de hele week mee op de 141/641 bundel.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door flipje »

Vanochtend een flinke chaos op de A6 thv de Ketelbrug door een gekantelde vrachtwagen. Dit had ook grote vertragingen tot gevolg op o.a. lijn 140 (enkele bussen met vertragingen van +60).
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door flipje »

Sinds gisteren rijdt er een Van Hool (4633) zijn slagen op lijn 71.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door Bartjk »

Dinsdag zag ik wrightbus 6254 als lijn 3 naar duinbeek op het station in lelystad staan
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door flipje »

ICE11 schreef:Hoop, dat ik hier met mijn vraag op de juiste plek ben.... :wink: Wij zijn van plan om op zaterdag een rondje Zwolle-Lelystad-Almere te maken: Rijden de Citea XLE in Zwolle ook op zaterdag?
Beetje late reactie.. maar het antwoord is nee. In het weekend heb je wel grote kans om een Citea tegen te komen op lijn 70 tussen Steenwijk en Zwartsluis.
Op 5 mei zal er waarschijnlijk veel groot materieel (Van Hools en Citea's) te zien zijn in Zwolle, mocht je die dag nog niks te doen hebben... :)

Sinds deze week rijden er 2 Van Hools mee op lijn 71 naast het gebruikelijke materieel (van Volvo/Iveco/VDL).
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door flipje »

OVRIJ rijdt vandaag op volle oorlogssterkte van en naar Zwolle op lijn 71, al vele Citea's en Van Hool's voor bij zien komen.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door Erik1100 »

Ik zag 2 dagen geleden nog een Volvo 8700 3500 bus in Dronten. Ik zie ze heel af en toe ook rijden in Zwolle.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen West Overijssel en Lelystad

Bericht door flipje »

Erik1100 schreef:Ik zag 2 dagen geleden nog een Volvo 8700 3500 bus in Dronten. Ik zie ze heel af en toe ook rijden in Zwolle.
Zijn van CXX Tours, rijden doordeweeks ook dagelijks mee op diverse scholierenlijnen/spitdienst in IJsselmond.

De afsluiting van de N331 tussen Hasselt en Zwolle, zorgt de hele week al voor flinke vertragingen. Vooral lijn 71 wordt er flink in de + gereden, met uitschieters in de spits van +25.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door flipje »

**kick**
Lijn 71 rijdt al enige weken rechtstreeks tussen Marknesse en Vollenhove, ivm werkzaamheden aan de provinciale wegen rondom Kraggenburg.
Om Kraggenburg toch aansluiting te bieden op het OV wordt in opdracht van Connexxion een pendelbus ingezet (TCE Tours). Overdag wordt er gereden met een grote bus (Den Oudsten B96) en 's avonds en in het weekend met een taxibusje.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Frank93 »

Extra bussen voor scholieren uit Noordoostpolder

Op aandringen van de gemeente Noordoostpolder zet vervoersmaatschappij Connexxion tijdens de ochtendspits extra bussen in op het traject Emmeloord - Zwolle. Directe aanleiding waren klachten uit met name het dorp Ens, waar de afgelopen weken de bus vaak niet stopte omdat ze al te vol was.
https://www.destentor.nl/noordoostpolde ... r~a26e48ab
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Frank93 »

Dronken schoonmaker rijdt stadsbus tegen pand

Een dronken schoonmaker is in de nacht van zaterdag op zondag met een stadsbus tegen een pand van Arriva in Lelystad gereden. Volgens de politie was de man met de bus door de wasstraat gegaan en had hij vervolgens een bocht niet genomen.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... tegen-pand
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Abus »

Opvallend dat de politie de remise van Arriva als voor eenieder toegankelijke openbare weg beschouwd. Volgens mij zijn busremises privéterrein, dat ook met hekken afgesloten kan worden.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door dennistd »

Lijkt mij ook ja. Volgens mij rijden bij vrijwel alle busbedrijven schoonmakers zonder rijbewijs rond.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door nvdw »

Omroep Flevoland schreef:Het ongeval gebeurde weliswaar op eigen terrein, maar omdat dit vrij toegankelijk is voor iedereen, moet dit volgens de politie worden beschouwd als openbare weg.

De man zal zich binnenkort voor de rechter moeten verantwoorden voor het rijden onder invloed en voor het besturen van een bus zonder geldig rijbewijs.
Dat kan nog wel eens interessante jurisprudentie opleveren. Als de rechter meegaat in de uitleg van de politie rijden er nu heel veel tankers/wagenwassers illegaal rond.

Al zal deze man sowieso van zijn taken ontheven zijn...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Durashift »

Eigen terrein waar dan wel de wegenverkeerswet van toepassing is.
Dat zou dan middels een bord wel aangegeven moeten zijn zodat er kennis van genomen is voordat het terrein betreden wordt.
Spoiler: show
Afbeelding
De beste man wilde zeker spectaculair afscheid nemen, zo vlak voor z'n pensioennering (gezien de leeftijd)? :wink:

Inhoudelijk stukje omtrent openbare weg..
Spoiler: show
(..)
Er is echter nog een definitie, namelijk die van voor openbaar verkeer openstaande weg...

Deze laatste is wat moeilijker uit te leggen maar ik probeer dit te doen aan de hand van een voorbeeld: Stel dat er een provincieweg ligt met daarnaast een ventweg. De provincieweg is een openbare weg maar de ventweg ernaast is een eigen weg van de bewoners die eraan wonen. Ze hebben dit kenbaar gemaakt middels een bord op een paal aan het begin van de weg met de tekst: "Eigen weg, toegang enkel voor bewoners". Met dit bord is de weg rechtsgeldig onttrokken aan de openbare weg maar anderen (bezoek van de bewoners bijvoorbeeld) kunnen nog steeds ongehinderd gebruik maken van de weg. Hiermee valt de weg dus NIET meer onder de definitie van de wegenwet maar nog steeds wel onder de definitie van de wegenverkeerswet. Ergo: alle normale verkeersregels zijn er geldig en als iemand daar auto rijdt dan moet deze in het bezit zijn van een geldig rijbewijs (bijvoorbeeld).

Conclusie

We begrijpen dat deze materie erg moeilijk is om te bevatten, vooral als het gaat om "uw eigen grond" maar ik hoop hier wat duidelijkheid in te hebben geschept. Als stelregel kun je het het gemakkelijkst onthouden als: "Als ik er met mijn auto kan komen, dan is het openbare weg". Dit laatste neemt overigens NOOIT weg dat u dat dan ook mag (als u over het trottoir moet rijden om in uw geasfalteerde voortuintje te komen pleegt u wel een overtreding: u mag met uw auto niet over het trottoir rijden) (..)

Bron: https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37356
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Abus »

Durashift schreef:Eigen terrein waar dan wel de wegenverkeerswet van toepassing is.
Dat zou dan middels een bord wel aangegeven moeten zijn zodat er kennis van genomen is voordat het terrein betreden wordt.
Spoiler: show
Afbeelding
De beste man wilde zeker spectaculair afscheid nemen, zo vlak voor z'n pensioennering (gezien de leeftijd)? :wink:

Inhoudelijk stukje omtrent openbare weg..
Spoiler: show
(..)
Er is echter nog een definitie, namelijk die van voor openbaar verkeer openstaande weg...

Deze laatste is wat moeilijker uit te leggen maar ik probeer dit te doen aan de hand van een voorbeeld: Stel dat er een provincieweg ligt met daarnaast een ventweg. De provincieweg is een openbare weg maar de ventweg ernaast is een eigen weg van de bewoners die eraan wonen. Ze hebben dit kenbaar gemaakt middels een bord op een paal aan het begin van de weg met de tekst: "Eigen weg, toegang enkel voor bewoners". Met dit bord is de weg rechtsgeldig onttrokken aan de openbare weg maar anderen (bezoek van de bewoners bijvoorbeeld) kunnen nog steeds ongehinderd gebruik maken van de weg. Hiermee valt de weg dus NIET meer onder de definitie van de wegenwet maar nog steeds wel onder de definitie van de wegenverkeerswet. Ergo: alle normale verkeersregels zijn er geldig en als iemand daar auto rijdt dan moet deze in het bezit zijn van een geldig rijbewijs (bijvoorbeeld).

Conclusie

We begrijpen dat deze materie erg moeilijk is om te bevatten, vooral als het gaat om "uw eigen grond" maar ik hoop hier wat duidelijkheid in te hebben geschept. Als stelregel kun je het het gemakkelijkst onthouden als: "Als ik er met mijn auto kan komen, dan is het openbare weg". Dit laatste neemt overigens NOOIT weg dat u dat dan ook mag (als u over het trottoir moet rijden om in uw geasfalteerde voortuintje te komen pleegt u wel een overtreding: u mag met uw auto niet over het trottoir rijden) (..)

Bron: https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37356
De website infopolitie haalt ook verschillende zaken door elkaar. Het begrip openbare weg komt uit de Wegenwet. Dit betekent dat de gemeente (of provincie, waterschap, rijk) een openbare weg moet onderhouden of de eigenaar op het onderhoud moet aanspreken.
Een weg die als 'eigen weg' of 'eigen terrein' aangeduid wordt is geen openbare weg volgens de Wegenwet. Hetzelfde geldt uiteraard voor een privéterrein dat iemand met hekken of een haag o.i.d. omheind heeft; dat is gewoon duidelijk privé.

Het begrip voor openbaar verkeer toegankelijke weg komt uit de Wegenverkeerswet. Ook een 'eigen weg' kan voor openbaar verkeer toegankelijk zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor de eigen wegen van Schiphol of Lelystad Airport, maar ook voor eigen wegen van havenbedrijven, eigen wegen van woonresorts of wooncomplexen, eigen wegen van winkelcentra of de wegen van Staatsbosbeheer.
Deze Wegenverkeerswet bepaalt onder andere dat gemeenten de verkeersbesluiten moeten nemen voor die openbaar toegankelijke wegen. En dan zijn ook de andere bepalingen uit de Wegenverkeerswet van kracht.
De definitie van de politie dat je overal waar je met je auto kan komen openbaar toegankelijk is, is onjuist. Met de auto kun je op de oprit van huizen komen, maar tuinen zijn gewoon privéterrein. Dat is ook duidelijk doordat er een haag, hek of schutting om een tuin staat. Datzelfde geldt ook voor boerenerven, parkeerterreinen van bedrijven waar een hek omheen staat e.d.

De remise van Arriva in Lelystad is gewoon duidelijk privéterrein, ook al kun je er met je auto wel voor parkeren (hoe zouden de werknemers en de bezoekers er anders moeten komen? Het voorste deel bestaat uit het parkeerterrein, dat met opritten met de openbare weg verbonden is. Naast dit parkeerterrein is een afscheiding. Het achterste deel waar de bussen staan wordt met hekken afgesloten.
https://www.google.nl/maps/@52.5029966, ... a=!3m1!1e3

Voor de voorkant van het pand, zie:
https://www.mogelijk.nl/gerealiseerde-f ... en/?page=9
Die remise was blijkbaar niet zo duur als die €175.000 de hele investering was.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Abus »

nvdw schreef:
Omroep Flevoland schreef:Het ongeval gebeurde weliswaar op eigen terrein, maar omdat dit vrij toegankelijk is voor iedereen, moet dit volgens de politie worden beschouwd als openbare weg.

De man zal zich binnenkort voor de rechter moeten verantwoorden voor het rijden onder invloed en voor het besturen van een bus zonder geldig rijbewijs.
Dat kan nog wel eens interessante jurisprudentie opleveren. Als de rechter meegaat in de uitleg van de politie rijden er nu heel veel tankers/wagenwassers illegaal rond.

Al zal deze man sowieso van zijn taken ontheven zijn...
De busmaatschappij moet deze man nu dus eigenlijk verdedigen, omdat er anders een probleem ontstaat met ander personeel zonder groot rijbewijs in het hele land. Maar tegelijkertijd wel wegsturen wegens disfunctioneren. Rare spagaat.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Durashift »

Nah, ik denk dat er enerzijds de verdediging op het begrip wel/niet openbare weg gedaan moet worden..
De werknemer 'verdedigen' lijkt mij moeilijk met het alcoholgebruik.. In beschonken toestand je werk doen.. zal tot ontslag leiden, vrees ik.

Plus schadeclaim van Arriva.. want de verzekeringsmaatschappij zal ook wel gronden zien om niet uit te keren.. alhoewel daar vanuit een commercieel / relationeel belang nog weleens anders over besloten kan worden, denk ik zo maar..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Daniel »

Abus schreef:De remise van Arriva in Lelystad is gewoon duidelijk privéterrein, ook al kun je er met je auto wel voor parkeren (hoe zouden de werknemers en de bezoekers er anders moeten komen? Het voorste deel bestaat uit het parkeerterrein, dat met opritten met de openbare weg verbonden is. Naast dit parkeerterrein is een afscheiding. Het achterste deel waar de bussen staan wordt met hekken afgesloten.
https://www.google.nl/maps/@52.5029966, ... a=!3m1!1e3
Maar waar de bus tegen het gebouw aan gereden is ligt toch echt buiten de hekken, dat oogt gewoon als openbare weg. Wat dat betreft een verschil met veel andere remises waar bussen die de wasstraat uit komen niet buiten het omheinde terrein hoeven komen om weer gestald te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Abus »

Arriva kan inderdaad de strijd aan gaan over het feit dat het eigen terrein geen openbare weg is. Arriva duldt niet dat het algemene verkeer gebruik maakt van het terrein; dat rijdt er ook niet, alleen mensen die er voor Arriva zelf moeten zijn.
De boete voor het rijden zonder groot rijbewijs zal dan vervallen.
Een voertuig met alcohol op besturen mag ook niet op eigen terrein. Die boete blijft (naast ongetwijfeld ontslag en een schadeclaim van Arriva). Uit de reacties op Omroep Flevoland begrijp ik overigens dat de schoonmakers niet in dienst van Arriva zijn.

Interessante discussie over het begrip openbaar toegankelijke weg en alcoholgebruik:
https://rechtenforum.nl/forum/thread/t/ ... ighlight//
Laatst gewijzigd door Abus op zo 30 dec 2018, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Abus »

Daniel schreef:
Abus schreef:De remise van Arriva in Lelystad is gewoon duidelijk privéterrein, ook al kun je er met je auto wel voor parkeren (hoe zouden de werknemers en de bezoekers er anders moeten komen? Het voorste deel bestaat uit het parkeerterrein, dat met opritten met de openbare weg verbonden is. Naast dit parkeerterrein is een afscheiding. Het achterste deel waar de bussen staan wordt met hekken afgesloten.
https://www.google.nl/maps/@52.5029966, ... a=!3m1!1e3
Maar waar de bus tegen het gebouw aan gereden is ligt toch echt buiten de hekken, dat oogt gewoon als openbare weg. Wat dat betreft een verschil met veel andere remises waar bussen die de wasstraat uit komen niet buiten het omheinde terrein hoeven komen om weer gestald te worden.
Het voorterrein ligt wel aan de zijkanten tussen de hekken, en is een parkeerterrein van Arriva. Uit de post die ik zojuist geplaatst heb, zijn de hekken niet eens zo bepalend. Wel de vraag of de eigenaar van een terrein duldt dat het algemeen verkeer gebruik maakt van het terrein. Dat is niet het geval. Het is een parkeerterrein van Arriva, waar algemeen verkeer nooit zal komen. Het plaatsen van de hekken aan de voorkant van het terrein had het wel een stuk duidelijker gemaakt, maar dat zal fysiek wel niet passen gezien de breedte van de inritten.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door Abus »

Als ik kijk naar hoe de auto's geparkeerd staan en de weinige ruimte vanuit de wasstraat om te draaien, vermoed ik overigens dat de bussen op de openbare weg draaien. Dan is er wel sprake van een overtreding.

Het is overigens nog niet zo lang terug dat hier een bus de sloot langs de Vaartweg in reed.

Edit: het artikel van augustus:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... greppel-in
Laatst gewijzigd door Abus op zo 30 dec 2018, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen IJsselmond en Lelystad

Bericht door dennistd »

Hier is toch duidelijk de draaicirkel op eigen terrein zichtbaar hoor: https://www.google.nl/maps/@52.5030162, ... 312!8i6656

Past ook wel, want je kunt zo te zien al aardig vroeg beginnen met insturen door de brede roldeur. Gebouw<=>einde terrein is 17 meter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten