Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Gezien het concessieoverschrijdend is maar even dit topic.
Door werkzaamheden aan de Stadsbrink/N225 in Wageningen komen lijnen 51 en 352 tijdelijk niet bij het busstation. De bussen van lijn 303 rijden allemaal met forse vertraging. De informatie voor reizigers is ondermaats, wat een hoop chaos geeft.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

En wat is hier chaotisch aan dan? Lijn 303 rijdt ieder 10 minuten, de passagier merkt dus niks van de vertraging omdat die toch niet weet welke omloop die heeft. Als alles 10 of 20 minuten vertraging heeft rijdt er voor de passagier nog steeds iedere 10 minuten een bus.

En informatie voor de reiziger is altijd al ondermaats geweest.
When you're tired of London, you're tired of life
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Alle bussen in en om Ede rijden met flinke vertragingen door afsluiting van de Albertstunnel bij het station, doordat ze daar het dak op het nieuwe station aan het plaatsen zijn. De omleiding kost erg veel extra tijd, mede door de enorme verkeersdrukte, waardoor een hoop bussen uiteindelijk niet rijden of erg vertraagd.

De 303 rijdt overigens op zaterdag elk kwartier, om en om via de Campus of Hoevestein. Maar door die vertragingen is het een loterij geworden of die bus nu überhaupt wel komt of met hoeveel vertraging. Net zoals heel veel stadsritten in Ede.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Rijdt alles nu via de Kastelenlaan/Keesomstraat dan? Da's behoorlijk om inderdaad, zeker voor de stadsbussen die dan een flink stuk route missen.
Maarja, veel opties zijn er ook niet om het spoor in Ede te kruisen. Ze hadden zowat beter een tijdelijk eindpunt aan de zuidkant van het station kunnen inrichten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Klopt ja, alles reed nu via de Schaapsweg-Veenderweg richting Keesomstraat, inclusief de 21 meters op de 303.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: za 13 mei 2023, 18:53 (..) Ze hadden zowat beter een tijdelijk eindpunt aan de zuidkant van het station kunnen inrichten.
Oude Bennekomseweg inrijden, vanaf de Jan Th. Tooroplaan / Emmalaan, bedoel je? (waarom is het trouwens niet één straatnaam voor het hele stuk weg.. wat is het nut van verspringen in Emmalaan na de kruising met de Nassaulaan? ) .Daarna via Zuidplein en Oranjelaan weer terug naar de Thoroplaan... wordt op z'n minst een parkeerverbod in die straten en zoveel mogelijk fietsers weren.. want krap zat daar. Uitdraaien op de Thoroplaan kan al niet, zonder verkeersregelaars die de boel stil zetten.

Tijdelijk Eindpunt aan het begin van de Akulaan zou mooi zijn, kan er direct gekeerd worden. Tijd afwachten is daar niet mogelijk... dát tijdelijk parkeerterrein t.o.v. de fietsfabriek is nu een bouwkavel. :x
Verders zullen ze de inrit richting de nieuwbouw van het station, vanaf de Akulaan, dit weekend wel hard nodig hebben.

Al met al denk ik dat er wel alternatieven zijn bedacht maar e.e.a gewoon niet haalbaar is aan de zuidkant van Ede. De Edeseweg is natuurlijk ook maar enkel zuidwaarts te bereiden.. dát had misschien nog wel gekund: er is immers ruimte op het opstelstrook op de kruising omdat er toch niet linksaf gereden kan worden. Daar tijdelijke halte bouwen, busverkeer direct rechtsaf sturen en bij de rotonde met de Horalaan weer rechtsaf richting Campus, Frans Halslaan vervolgen en via de Stadspoort naar Wageningen.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gebruikersnaam »

Afgelopen vrijdagochtend van Ede Ziekenhuis naar Wageningen Campus/Atlas 15 minuten moeten wachten tot er een bus kwam opdagen, vrijdagmiddag terug bijna 45 minuten. Had ik net zo goed kunnen lopen :') En uiteraard deed de reisinformatie het niet -0- Die twee keer dat ik de bus tussen Ede en Wageningen heb gepakt sinds ik terug ben in Nederland was spreekwoordelijk om te janken.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

In Veluwe-Zuid viel vandaag ontzettend veel uit; bijvoorbeeld op de stadsdienst van Ede ruim 1 uur geen bus, ook op de 303 1,5 uur lang geen enkele bus. Toen er uiteindelijk in Ede eentje kwam, vertrok deze ramvol. :neg:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Hoe gaat het ondertussen met het vervangen van de DRIS schermen? In Wageningen heb ik nog geen een nieuwe gezien bij het busstation, dus misschien weet een van jullie wanneer het gaat gebeuren. Heb de provincie zelf ook al gemaild, dus ik kijk wie sneller is met antwoorden.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Het lijkt er op dat dit stil ligt. Ik zie ook geen werkzaamheden onderweg. Ook Willemsplein en Velperplein in Arnhem zijn nog niet voorzien van nieuwe DRIS.
Overigens blijf ik me verbazen over de keuzes: Westervoort Station, met 4 lijnen, krijgt een haltepaal bord en Doornenburg krijgt een compleet scherm met maar 1 lijn.
When you're tired of London, you're tired of life
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Door een foutje in de systemen bij in elk geval OV Regio IJsselmond kostte mijn dagkaart gisteren € 7,- in plaats van € 13,-. Mazzel! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Vanaf 21 juni zijn de dagkaarten en meermanskaarten weer in de aanbieding. Waarschijnlijk foutje daar in de bus inderdaad dat nu al die actieprijs wordt berekend :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

De DRIP op Veenendaal-De Klomp heeft het over een ernstige verstoring van de dienstregeling in Veluwe Zuid door grootschalige technische problemen. Wat is daar aan de hand?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Veel bussen zonder airco's en met andere defecten daardoor erg veel rituitval omdat er te weinig inzetbare bussen zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Nogmaals provincie had nooit de concessie aan Hermes moeten verlenen, maar gewoon moeten aanbesteden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Kan ook zijn dat veel airco s niet werken omdat de chauffeurs ze op de koudste stand zetten en de dakramen openen.
🍉
termatenjohan
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door termatenjohan »

Het gaat vooral om de amba's die veel problemen hebben. Is het niet de airco dan is het de deur. is het niet de deur dan is het de accu. en is het niet de accu dan is het de airco.
Instagram: ov_spotter_nl_
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Veel airco's werken niet meer bij de VDL's of de aansluiting van de airco is niet goed (een bepaalde riem die losgekoppeld is). Deze bussen worden niet ingezet waardoor vooral veel lange ritten vervallen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Sorry_geen_dienst »

En daarbovenop speelt ook nog het personeelstekort, waardoor dagelijks meerdere chauffeursdiensten niet gereden worden. Resulteert in veel (on)aangekondigde rituitval met soms uren geen bussen tussen bijv. Apeldoorn en Arnhem of meerdere ritten op lijn 107 achter elkaar die vervallen. Erg triest hoe het er aan toe gaat. De enige die nog van de bus gebruik maken zijn de sociaal zwakkeren en studenten met gratis reizen, de rest heeft inmiddels een auto gekocht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: di 20 jun 2023, 22:22 Nogmaals provincie had nooit de concessie aan Hermes moeten verlenen, maar gewoon moeten aanbesteden.
Het idee van de onderhandse gunning was dat er direct bussen beschikbaar waren. Ik vraag me af of er bij een aanbesteding überhaupt wel (op tijd) bussen zouden rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Als je het aanbesteed had dan waren die bussen van Hermes niet opeens niet meer beschikbaar geweest natuurlijk. Met de transitie naar zero emissie zitten er sowieso nog wel meer restanten diesels bij de handelaren.
Er zijn overigens wel concessies later definitief gegund geweest dan deze, zie DAV in 2003 of Provincie Utrecht in 2016.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Provincie Utrecht was ook echt een daverend succes in het begin…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door T-hijs »

DAV in 2003 net zo. Was wel leuk om weer even mijn MB200-hart op te halen, maar de uitvoering van de dienstregeling was een drama in het begin.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Veluwe Zuid was net zo min een daverend succes in het begin. Met heel veel geluk trof je ergens actuele vertrektijden of de juiste lijnnummers op een haltebord aan... Dus daarvoor maakt wel of niet aanbesteden kennelijk geen verschil ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Om even helemaal duidelijk te zijn: Ze hadden geen andere keuze dan onderhands. Het volledig opstarten van een Europese aanbesteding voor een concessie van 2 jaar is ondoenlijk:
- voor een vervoerder kost het hele traject al 1 miljoen euro, deze investering moet tijdens de looptijd van de concessie terug verdiend worden. Je ziet dat ook in het feit dat hoe langer de looptijd is, hoe mooier de voorstellen
- het kost de provincie, dus de belastingbetaler ook veel meer geld
- de doorlooptijd was te kort
- Als ze het bij Keolis hadden gelaten hadden ze misschien wel exact dezelfde keuzes gemaakt.

Dus het is niet zo eenvoudig om een aanbesteding op te starten.
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten