Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Wie zegt dat EBS de komende jaren geen verbeteringen gaat aanbrengen? Ze rijden er pas enkele weken en willen wellicht eerst zelf inzicht creëren hoe het eruit ziet alvorens meteen van alles te gaan wijzigen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Qua eurobahn is er niet heel veel veranderd hoor sinds Keolis eruit is gestapt. Er zit nog grotendeels hetzelfde personeel en ook nog altijd hetzelfde materieel. Helaas staan er door ongevallen meerdere treinstellen aan de kant 't waardoor de reserve er niet is. Punctualiteit verdr is gewoon typisch Duitsland, je bungelt als niet-DB gewoon onderaan de lijst en mag alles en iedereen voor laten..

Keolis is keihard aan het werven (en opleiden) van machinisten, maar het valt gewoon niet mee mensen te krijgen, zeker omdat álle vervoerders in dezelfde vijver vissen. Een redelijk agressief recruitment van NS, ook onder jet bestaande personeel, helpt daar uiteraard ook niet bij mee. Het staatsbedrijf kan nu eenmaal meer bieden.

Keolis had het plan om nog meer in de combi-functie bus/trein te investeren, maar met het verlies van Twente Kort gaat dat uiteraard ook niet meer door.

1e Kerstdag was inderdaad een dieptepunt, erg veel ziekte momenteel die (zo lijkt het) net allemaal zo'n beetje 1e kerstdag moesten werken. Vandaag, 2e kerstdag, is er ook wel iets uitval, maar lang niet zo veel als gisteren.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

berend31 schreef: ma 26 dec 2022, 11:26 De grootste fout van EBS is dat ze de dienstregeling van Keolis grotendeels hebben overgenomen.

De dienstregeling van Keolis voor de noodconcessie bevatte grote wijzigen ten opzichte van de dienstregeling van Syntus Overijssel 2019. Deze wijzigen zijn nooit geëvalueerd, of verbeterd, met als gevolg dat de rijtijden te lang zijn, de bus vaak te vroeg rijdt en moet wachten bij een bufferhalte.

Als deze te lange rijtijden verminderd worden, staan de chauffeurs niet 10% van hun rit bij een bufferhalte te wachten en heb je dus een stuk meer chauffeurs beschikbaar.

Zou EBS adviseren om te kijken naar de dienstregeling van Syntus Overijssel 2019, want die klopte stukken beter.

Deze bevindingen gaan met name over de lijnen vanaf Zwolle naar Dedemsvaart tijdens de avondspits, en met name over lijn 217 (voorheen 83) en in minder mate over lijn 301 (voorheen C1/29).

Verder waardeer ik het ambitieniveau van EBS erg, en bieden ze nu, inbegrepen de aanzienlijke uitval, al een beter product dan Keolis de afgelopen twee jaar heeft geboden.
De dienstregeling van Syntus was al jaren ruim. Ook op de Veluwe. In 2012 of 2013 ben ik met lijn 102 van Amersfoort naar Apeldoorn gereisd rond 16.00. We hebben op zeker 4 plekken langer dan 3 minuten stil gestaan om te voorkomen dat we overal te vroeg waren.
When you're tired of London, you're tired of life
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RTBS »

marvinkok schreef: ma 26 dec 2022, 11:45 Qua eurobahn is er niet heel veel veranderd hoor sinds Keolis eruit is gestapt. Er zit nog grotendeels hetzelfde personeel en ook nog altijd hetzelfde materieel. Helaas staan er door ongevallen meerdere treinstellen aan de kant 't waardoor de reserve er niet is. Punctualiteit verdr is gewoon typisch Duitsland, je bungelt als niet-DB gewoon onderaan de lijst en mag alles en iedereen voor laten..

Keolis is keihard aan het werven (en opleiden) van machinisten, maar het valt gewoon niet mee mensen te krijgen, zeker omdat álle vervoerders in dezelfde vijver vissen. Een redelijk agressief recruitment van NS, ook onder jet bestaande personeel, helpt daar uiteraard ook niet bij mee. Het staatsbedrijf kan nu eenmaal meer bieden.

Keolis had het plan om nog meer in de combi-functie bus/trein te investeren, maar met het verlies van Twente Kort gaat dat uiteraard ook niet meer door.

1e Kerstdag was inderdaad een dieptepunt, erg veel ziekte momenteel die (zo lijkt het) net allemaal zo'n beetje 1e kerstdag moesten werken. Vandaag, 2e kerstdag, is er ook wel iets uitval, maar lang niet zo veel als gisteren.
Wat betreft de Eurobahn scheelt het nog al dat er een jaar terug op sommige dagen vrijwel alles uitviel. Voor het gemak pak ik de kerstdagen, vorige jaar op eerste kerstdag 6x uitval en de tweede kerstdag 5x uitval, dit jaar vooralsnog 0 op beide dagen. Dat noem ik toch wel een behoorlijke vooruitgang. Het personeel is inderdaad nog ongeveer hetzelfde en inderdaad staan er enkele treinstellen met schade langs de kant, dat kun je de huidige Eurobahn niet kwalijk nemen. Bij het huidige Eurobahn heb ik het gevoel dat deze vervoerder er alles aan doet om de zaakjes weer op orde te krijgen, onder Keolis ging het alleen maar slechter en slechter.

Dat alle vervoerders in dezelfde vijver vissen is onzin, de vervoerders in Friesland of Limburg concurreren echt niet met die van Overijssel, alleen met de NS, maar dat is logisch.

Met 350.000 werklozen in ons land zijn er echt wel geschikte mensen te vinden en als ze dat niet lukt dan zoeken ze niet goed genoeg. ;)
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Met 350.000 werklozen in ons land zijn er echt wel geschikte mensen te vinden en als ze dat niet lukt dan zoeken ze niet goed genoeg. ;)
De mensen zijn misschien te vinden. Maar ze moeten het ook nog willen.
Daarnaast kan echt niet iedereen machinist worden, je moet toch echt goed geconcentreerd werken, 1 moment van niet opletten kan hele grote gevolgen hebben. Ik ben bus- en trolley chauffeur maar ik ben te snel afgeleid om machinist te worden. Je kunt je geen slechte dag permitteren.
When you're tired of London, you're tired of life
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Geen treinbestuurder nodig hoor.. :X

https://www.keolis.nl/vacatures

Enkele linkjes lopen zelfs dood..
Google search weet dan wel op pagina één een FB bericht uit 2018 tevoorschijn te toveren omtrent een vacature Treinbestuurder.

Het kan natuurlijk slechts intern opengesteld staan.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Meeste vacatures gaan als het goed is via uitzendbureaus.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Machinisten mogen niet via uitzendbureaus.
Niet bij Keolis in ieder geval, anders komt ILenT een bezoekje brengen.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Cas »

Bovendien mag daar ook eens over nagedacht worden bij de buschauffeurs, als men zo om personeel staat te springen. Eerst verplicht lang bij een uitzendbureau getuigt nou niet van veel vertrouwen in de nieuw geworven werknemers.
請勿靠近車門
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Er is al een kentering bezig: Hermes, ik vermoed heel
transdev, leidt nu zelf de mensen op en ze komen direct in dienst. En dat begint redelijk zijn vruchten af te werken.
When you're tired of London, you're tired of life
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

marvinkok schreef: ma 26 dec 2022, 21:12 Machinisten mogen niet via uitzendbureaus.
Niet bij Keolis in ieder geval, anders komt ILenT een bezoekje brengen.
Dat is een keuze van Keolis (en ik geloof zelfs een afspraak met de provincie vwb Zwenzwoka) en daar heeft IlenT verder weinig mee te maken (die kijken op dat vlak enkel of het personeel de juiste papieren heeft, meer niet.) Andere spoorvervoerders werken (nog) wel met uitzendbureaus voor machinisten.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Als je je niet aan je SMS (voorheen VMS) houdt, komt ILenT je echt wel een bezoekje brengen :Y
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

SMS, ik ken dat als tekstberichten op een telefoon?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Security Management System, hippe vertaling van het veiligheidsmanagementsysteem. Een complex aan instructies en werkregels om ervoor te zorgen dat de veiligheid op het spoor niet in het geding komt.

Bijvoorbeeld: juiste administratie van bevoegdheden en keuringen van het personeel. Aan welke condities moet een trein voldoen voordat deze de dienst op mag. Bij welke storingen mag een trein blijven rijden, bij welke storingen mag de trein wel rijden maar niet met reizigers. Wat zijn de juiste communicatieprocedures, etcetera.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

En wat is de link met de uitzendbureau's in dat kader? Die kunnen toch ook gewoon aan de regels voldoen lijkt me.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Als je in het handboek opneemt dat je geen extern personeel inzet, zijn er geen procedures om te waarborgen dat de machinisten van het uitzendbureau de juiste certificaten en bekendheid hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Ja, maar in dat geval is het dus niet zo dat uitzendkrachten niet ingezet mogen worden zoals gesteld werd, maar enkel van een keuze van de betreffende vervoerder om geen extern personeel in te zetten. Het is dan verder niet verboden ofzo, maar zij kiezen er gewoon voor om het niet te doen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Het is een keuze die is vastgelegd. Als je je niet aan je eigen regels houdt komt ILenT en ben het bokje. In die zin mogen uitzendkrachten enzovoort dus niet.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Helder, Suus.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

gkw1969 schreef: ma 26 dec 2022, 12:47

De dienstregeling van Syntus was al jaren ruim. Ook op de Veluwe. In 2012 of 2013 ben ik met lijn 102 van Amersfoort naar Apeldoorn gereisd rond 16.00. We hebben op zeker 4 plekken langer dan 3 minuten stil gestaan om te voorkomen dat we overal te vroeg waren.
Geen overbodige luxe hoor. Je zit op veel routes snel "vast" achter een langzaam voertuig en op deze manier heb je de ruimte om dat op te vangen.
In de spits kan het sowieso enorm spoken en hetzelfde geldt voor zonnige dagen wanneer het verkeersaanbod ineens veel groter is.

Het alternatief is een strakke rijtijd, maar onmiddellijk verzuipen zodra er iets tegen zit en op alle knopen de aansluiting verliezen.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Maxim »

Het is altijd de afweging en middelen tussen die twee uitersten. Maar in de aanbesteding moest je in principe uitgaan van de toen geldende dienstregeling, tenzij je goed kon onderbouwen dat het anders moest. Op een enkele lijn gedaan, maar niet te veel. Want hoe onderbouw je in coronatijd (toen) dat een rijtijd voor een jaar later te ruim of te krap is? Dus inderdaad, de komende jaren kan daar best een hoop verbeteren nu de boel op straat weer wat stabiel druk is.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

gkw1969 schreef: ma 26 dec 2022, 12:47De dienstregeling van Syntus was al jaren ruim. Ook op de Veluwe. In 2012 of 2013 ben ik met lijn 102 van Amersfoort naar Apeldoorn gereisd rond 16.00. We hebben op zeker 4 plekken langer dan 3 minuten stil gestaan om te voorkomen dat we overal te vroeg waren.
Over het algemeen heb ik een hekel aan teveel ruimte in de dienstregeling. Berucht was bijv. het standaard 3 minuten navelstaren in lijn 80 bij Woudenberg De Poort.
Te ruime tijden geven ook het risico dat de bus te vroeg langsrijdt bij tussenliggende haltes.
Maar bij lijn 102 kan ik het trouwens wel snappen, als het gaat om de wachttijd bij Wittenberg vanwege de aansluiting op lijn 107. Je wilt niet dat die 1x/uur aansluiting gemist wordt wanneer de bus even achter een tractor reed...
berend31
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 28 feb 2020, 17:15

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door berend31 »

Maxim schreef: ma 02 jan 2023, 11:53 Het is altijd de afweging en middelen tussen die twee uitersten. Maar in de aanbesteding moest je in principe uitgaan van de toen geldende dienstregeling, tenzij je goed kon onderbouwen dat het anders moest. Op een enkele lijn gedaan, maar niet te veel. Want hoe onderbouw je in coronatijd (toen) dat een rijtijd voor een jaar later te ruim of te krap is? Dus inderdaad, de komende jaren kan daar best een hoop verbeteren nu de boel op straat weer wat stabiel druk is.
Heb er wel begrip voor waarom jullie ervoor gekozen hebben om de geldende dienstregeling aan te houden.

Maar, lijn 217 van Zwolle naar Dedemsvaart in de middagspits is wel erg extreem. Ik zou graag willen onderbouwen waarom deze situatie erg frustrerend is.

Tot de rit van 15:37 vanaf Zwolle station is de rijtijd tussen Burgemeester Roelenweg Zwolle naar Busstation Lichtmis 14 minuten. Vanaf 15:37 is de rijtijd tussen Burgemeester Roelenweg Zwolle naar Busstation Lichtmis 20 minuten.
Afbeelding

14 minuten is al redelijk ruim, maar 20 minuten is veel te veel van het goede.
Vanmiddag, maandag 9 januari 2023, hebben de ritten 217 vanaf Zwolle station van
15:37 11 minuten
15:52 12 minuten
16:07 10 minuten
16:22 11 minuten
16:37 11 minuten
16:52 11 minuten
17:07 n/a
17:22 n/a
17:37 12 minuten
17:52 11 minuten
over het traject Burgemeester Roelenweg Zwolle -> Busstation Lichtmis gedaan in plaats van de geplande 20 minuten. Dit houdt in dat de bus (en de passagiers én de buschauffeur) gemiddeld 9 minuten voor nop staat te wachten bij Lichtmis busstation!

Alleen als er een ongeluk op de snelweg is zijn deze rijtijden nodig, maar dit gebeurt meestal niet. Dit stelselmatige wachten is erg vervelend en frustrerend.

Hopelijk is dit voldoende onderbouwing om de situatie te verbeteren. Dit voorbeeld van vandaag is natuurlijk maar één voorbeeld, maar is illustratief voor de daadwerkelijke situatie.

Afbeelding
https://i.imgur.com/k3Y7trG.png / https://imgur.com/a/vF6XKbL
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht dat er iets aan gedaan wordt, zodra er een nieuwe dienstregeling wordt gecreeerd.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dre »

RTBS schreef: ma 26 dec 2022, 14:24Wat betreft de Eurobahn scheelt het nog al dat er een jaar terug op sommige dagen vrijwel alles uitviel. Voor het gemak pak ik de kerstdagen, vorige jaar op eerste kerstdag 6x uitval en de tweede kerstdag 5x uitval, dit jaar vooralsnog 0 op beide dagen. Dat noem ik toch wel een behoorlijke vooruitgang. Het personeel is inderdaad nog ongeveer hetzelfde en inderdaad staan er enkele treinstellen met schade langs de kant, dat kun je de huidige Eurobahn niet kwalijk nemen. Bij het huidige Eurobahn heb ik het gevoel dat deze vervoerder er alles aan doet om de zaakjes weer op orde te krijgen, onder Keolis ging het alleen maar slechter en slechter.
Tegenwoordig is de RB61 relatief betrouwbaar, i.i.g. lijkt het betrouwbaarder dan een jaar geleden, toen de RB61, zeker op Bad Bentheim - Hengelo vaker leek uit te vallen dan te rijden.

Langzaam aan begint de RB61 zelfs op sommige momenten betrouwbaarder te worden dan de RS24 (Oldenzaal - Zutphen). Waarbij er in de ochtendspits vaak met (dikke) vertraging wordt gereden of een rit 'zomaar' uitvalt (de 31211/31224 of 31213/31226 rijdt tegenwoordig met enige regelmaat niet. Nadeel voor Hengelo - Oldenzaal v.v. is dan ook nog dat het voor zowel de RB61 als RS24 aan een uiteinde zit, waardoor dit trajectdeel nogal eens uitvalt om de kering te halen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten