Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ik weet niet wat Hermes voor enorme drukte verwachtte, maar kwam net bij De Klomp een gelede Citaro tegen op lijn 83 :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

wellicht omdat de 85 (waaraan de 83 gekoppeld is) in de drukste spits goed bezet is?
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Die bus kan inderdaad weleens vol zijn, zeker als het regent zoals vandaag.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Dit heeft o.a. ook te maken met het feit dat Transdev niet voldoende 12 meter bussen beschikbaar had maar wel geleed. Ook op de lijnen 43, 107, 108, 231 en 302 rijden regelmatig gelede bussen. Dit zijn voornamelijk bussen die in Apeldoorn gestald zijn.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ik heb in vijf jaar tijd nog nooit geleed op 83 zien rijden, dus de verklaring van gkw1969 lijkt me het aannemelijkst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom98 »

Ik wel! Vlak voor het einde van de oude concessie Veluwe in 2020 reed er één rit een blauwe geledewagen op 83. Ik kwam hem toen tegen toen ik 83 de andere kant op reed.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Daniel schreef: di 20 dec 2022, 17:24 Ik heb in vijf jaar tijd nog nooit geleed op 83 zien rijden, dus de verklaring van gkw1969 lijkt me het aannemelijkst.
Dat betwijfel ik niet. Ik bedoelde alleen aan te geven dat het idee van een gelede bus op regendagen in de spits niet zo slecht is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Zijn natuurlijk wel meer lijnen waarop zoiets speelt. Als je je materieelinzet moet gaan baseren op het weerbericht wordt het wel erg complex ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

ff geen treinen (en vv bussen) tussen Zwolle en Enschede bij Keolis. :(
(..)Alle treinen tussen Enschede en Zwolle rijden tot het begin van de avond niet. Dat komt door het personeelstekort van vervoerder Blauwnet (Keolis). Mensen die Enschede of Zwolle willen bereiken, moeten daarom via Deventer of Mariënberg reizen, schrijft RTV Oost.

De verwachting is dat de eerstvolgende Blauwnet-trein van Enschede naar Zwolle rond half zeven weer rijdt. Ook de rest van de avond moeten reizigers rekening houden met uitval en vertraging.(..)
https://nos.nl/artikel/2457701-treinen- ... eelstekort
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

RTV Oost had aannemelijk ook fors personeelstekort op de afdeling die aan factchecken doet, want er is helemaal geen sprake van uitval van alle treinen in de middag.
Gaten van 1 - 1,5 uur soms, maar er rijden nog wel treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door cassie127 »

Die van 17:04 en 27:34 uit Enschede rijden bijvoorbeeld wel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door marvinkok »

Media hoort tegenwoordig "een trein van Keolis rijdt niet" en het is gelijk
"Er rijdt niks bij die frauderende maatschappij die z'n contracten allemaal verliest".
Lekker motiverend voor degenen die er met alle macht aan werken toch zoveel mogelijk treinen met het beperkt beschikbare personeel te laten rijden :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

cassie127 schreef:Die van 17:04 en 27:34 uit Enschede rijden bijvoorbeeld wel.
Dat is wel een groot gat natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef: zo 25 dec 2022, 18:31 Media hoort tegenwoordig "een trein van Keolis rijdt niet" en het is gelijk
"Er rijdt niks bij die frauderende maatschappij die z'n contracten allemaal verliest".
Lekker motiverend voor degenen die er met alle macht aan werken toch zoveel mogelijk treinen met het beperkt beschikbare personeel te laten rijden :N
Waar lees je dit dan in deze draad / betreffende artikel?

Geen warme sokken voor de kerst gekregen om de koude tenen af te schermen?
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door T-hijs »

Er staat letterlijk in het artikel: "Alle treinen tussen Enschede en Zwolle rijden tot het begin van de avond niet." Dat is schromelijk overdreven, blijkt uit de reactie van Marvin en de link die hij meestuurt. Sterker: het is stigmatiserend en tendentieus. Daartegen ageert hij, en wat mij betreft terecht.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Durashift schreef: zo 25 dec 2022, 21:24 Geen warme sokken voor de kerst gekregen om de koude tenen af te schermen?
Sokken zaten destijds wel bij het kledingpakket, in het kerstpakket was wel een warme fleecedeken aanwezig. :Y

Maar desondanks zijn zowel RTV Oost en de Stentor er te veel op uit om Keolis zwart te maken door aanhoudende negatieve toon en situaties erger te maken dan ze werkelijk zijn.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RTBS »

Dat alle treinen uitvallen is inderdaad niet geheel juist maar de uitval is wel bizar veel. Het is niet alleen op Zwolle-Enschede maar ook op de ZHO is het drama. Als je het kruispunt Hengelo bekijkt dan vallen er op sommige uren 6 tot 7 treinen uit! Als reiziger heb je hier natuurlijk niets aan, probeer met NS te reizen indien mogelijk. De vele uitval aan ritten is niet iets van de laatste dagen, dit speelt al maanden en neemt steeds ergere vormen aan. Doet erg denken aan Keolis Duitsland....

De reizigers tussen Hengelo en Oldenzaal mogen blij zijn dat de RB61 er ook nog op rijdt want deze rijdt wel volgens het boekje vandaag. Sinds de Eurobahn geen Keolis meer is rijden ze al een stuk betrouwbaarder. Ongeveer een jaar terug vielen vrijwel alle treinen uit op de RB61!

Het mag duidelijk zijn dat Keolis er overal een puinhoop van maakt, zal me niks verbazen als ze zich, net als in Duitsland, ook ineens geheel terugtrekt uit Nederland. Qua busvervoer doen ze het in Twente nog wel redelijk goed. Meer dan terecht dat Overijssel gekozen heeft voor Arriva, Keolis is gewoon een bijzonder onbetrouwbare vervoerder (los van de diverse schandalen rondom deze vervoerder in Overijssel). Ik hoop voor het personeel dat ze bij de overgang naar Arriva rust vinden, voor het personeel dat nog een paar jaartjes onder Keolis valt wens ik heel veel sterkte!
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RTBS »

ovVeluwe schreef: zo 25 dec 2022, 22:53
Durashift schreef: zo 25 dec 2022, 21:24 Geen warme sokken voor de kerst gekregen om de koude tenen af te schermen?
Sokken zaten destijds wel bij het kledingpakket, in het kerstpakket was wel een warme fleecedeken aanwezig. :Y

Maar desondanks zijn zowel RTV Oost en de Stentor er te veel op uit om Keolis zwart te maken door aanhoudende negatieve toon en situaties erger te maken dan ze werkelijk zijn.
Van zwart maken lijkt mij geen sprake, het is een opeenstapeling van wanprestaties, fraude, kapotte elektrische bussen enz enz. De media mag Keolis nog veel harder aanpakken als het aan mij ligt!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Als ik op Treinposities de vertrektijden van Heino van vandaag bekijk, zie ik niet meer dan een gat van 1,5 uur waarin treinen zijn uitgevallen. Bij Delden is de uitval soms wel groter inderdaad, daar hebben aan het begin van de avond inderdaad enkele uren geen trein gereden.

Het is triest, maar Keolis is hierin niet de enige. Kijk maar naar de uitval van Hermes in de regio Eindhoven. Minstens net zo erg...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

RTBS schreef: zo 25 dec 2022, 23:13 Ik hoop voor het personeel dat ze bij de overgang naar Arriva rust vinden, voor het personeel dat nog een paar jaartjes onder Keolis valt wens ik heel veel sterkte!
Een andere vervoerder lost de uitval niet op. In IJssel-Vecht vallen ook dagelijks vele ritten uit door personeelstekort, nog meer uitval dan Keolis had afgelopen maanden. Arriva doet het in Friesland en Limburg ook niet veel beter. Vind maar eens genoeg opgeleid personeel.
In Utrecht doet Keolis dat momenteel wel weer erg goed, daar valt de uitval tegenwoordig enorm mee en is de dienstregeling weer opgeschaald door een geslaagde wervingscampagne.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Logisch dat er in IJssel-Vecht nog altijd veel uitvalt: EBS moet het nu eenmaal doen met wat er aan personeel overgenomen is en kan ook niet opeens een blik chauffeurs open trekken. De afsplitsing van Veluwe Zuid zou er zomaar ook toe geleid kunnen hebben dat er nu relatief meer chauffeurs nodig zijn om hetzelfde te rijden.

Dat het in Utrecht nu wel goed loopt bij Keolis lijkt me vooral veroorzaakt doordat ze daar eerder in de cyclus met de pensioengolf zaten. Daar ging het van mei tot en met september helemaal mis, toen bij andere vervoerders nog weinig aan de hand was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RTBS »

Eens met Daniel, het is voor EBS eerst flink puinruimen en nieuw personeel aantrekken, die heb je nou eenmaal niet in een week opgeleid als ze nog geen chauffeur zijn.

Een andere vervoerder lost de uitval niet op. In IJssel-Vecht vallen ook dagelijks vele ritten uit door personeelstekort, nog meer uitval dan Keolis had afgelopen maanden. Arriva doet het in Friesland en Limburg ook niet veel beter. Vind maar eens genoeg opgeleid personeel.
In Utrecht doet Keolis dat momenteel wel weer erg goed, daar valt de uitval tegenwoordig enorm mee en is de dienstregeling weer opgeschaald door een geslaagde wervingscampagne.
Vind maar eens genoeg personeel? Machinisten vind je niet veel, deze moet je zelf opleiden! Er zijn genoeg geschikte mensen in de regio Overijssel/Gelderland te vinden die wel opgeleid willen worden tot machinist. Je moet er alleen op tijd mee beginnen en een vooruitziende blik hebben, daar ontbreekt het bij Keolis behoorlijk aan. Overigens ook bij verschillende andere vervoerders incl. NS.

Jouw reactie komt nogal over dat we veel uitval maar moeten accepteren en er niets aan kunnen doen. Natuurlijk kan Arriva er wat aan gaan doen door nu al personeel te werven en op te leiden, anticiperen heet dat en daar ontbreekt het bij Keolis al jaren aan.

Zie ook de problemen bij de RB61 van Eurobahn, ook hier had Keolis er een behoorlijke chaos van gemaakt. Nu ze losgekoppeld zijn van Keolis gaat het al stukken beter maar het puinruimen en personeel opleiden duurt gewoon enkele jaren.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door cassie127 »

Oo het Nederlandse deel rijdt nog altijd ongeveer de helft van de ritten met personeel van Keolis Nederland.

Daarnaast is er nog best vaak veel uitval op de RB 61 ook nu Keolis Deutschland niet meer op de RB 61 actief is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

RTBS schreef: ma 26 dec 2022, 10:29 Jouw reactie komt nogal over dat we veel uitval maar moeten accepteren en er niets aan kunnen doen. Natuurlijk kan Arriva er wat aan gaan doen door nu al personeel te werven en op te leiden, anticiperen heet dat en daar ontbreekt het bij Keolis al jaren aan.
Waar lees je dat ik zeg dat je het moet accepteren? Het enige wat ik zeg is dat het bij elke vervoerder er zo aan toe gaat. Bij Arriva gaat het er momenteel nog wat erger aan toe zelfs in het noorden. Keolis is ook al jaren bezig met machinisten opleiden. Eerder kon je buschauffeurs nog opleiden tot machinist, maar deze zijn nu ook schaars. Misschien even beter (in)lezen in de situatie.
Daniel schreef: ma 26 dec 2022, 10:03 Logisch dat er in IJssel-Vecht nog altijd veel uitvalt: EBS moet het nu eenmaal doen met wat er aan personeel overgenomen is en kan ook niet opeens een blik chauffeurs open trekken. De afsplitsing van Veluwe Zuid zou er zomaar ook toe geleid kunnen hebben dat er nu relatief meer chauffeurs nodig zijn om hetzelfde te rijden.
Grootste reden is dat EBS de reguliere dienstregeling rijdt. Keolis heeft 2 jaar lang met de vakantie dienstregeling gereden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
berend31
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 28 feb 2020, 17:15

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door berend31 »

De grootste fout van EBS is dat ze de dienstregeling van Keolis grotendeels hebben overgenomen.

De dienstregeling van Keolis voor de noodconcessie bevatte grote wijzigen ten opzichte van de dienstregeling van Syntus Overijssel 2019. Deze wijzigen zijn nooit geëvalueerd, of verbeterd, met als gevolg dat de rijtijden te lang zijn, de bus vaak te vroeg rijdt en moet wachten bij een bufferhalte.

Als deze te lange rijtijden verminderd worden, staan de chauffeurs niet 10% van hun rit bij een bufferhalte te wachten en heb je dus een stuk meer chauffeurs beschikbaar.

Zou EBS adviseren om te kijken naar de dienstregeling van Syntus Overijssel 2019, want die klopte stukken beter.

Deze bevindingen gaan met name over de lijnen vanaf Zwolle naar Dedemsvaart tijdens de avondspits, en met name over lijn 217 (voorheen 83) en in minder mate over lijn 301 (voorheen C1/29).

Verder waardeer ik het ambitieniveau van EBS erg, en bieden ze nu, inbegrepen de aanzienlijke uitval, al een beter product dan Keolis de afgelopen twee jaar heeft geboden.
Laatst gewijzigd door berend31 op ma 26 dec 2022, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten