Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
OVNL
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 aug 2008, 10:50
Contacteer:

Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door OVNL »

In dit topic staan de alledaagse belevenissen van het openbaar vervoer in het oosten van Nederland.
Voor meer informatie zijn er ook aparte topics en Wiki-pagina's:
* Achterhoek-Rivierenland (Wiki)
* Midden-Overijssel (Forum | Wiki)
* Regio Twente (Forum | Wiki)
* Vechtdallijnen (Wiki)
* Veluwe (Forum | Wiki)
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Daelea »

Om dan maar meteen het eerste inhoudelijke bericht te geven: zoals vaker gebeurt stond vandaag de OV-chipapparatuur in de bus bij Syntus Gelderland niet goed afgesteld. Mijn ritje binnen Ede van Bovenbuurtweg/Zandlaan naar het Station (83 cent) is geregistreerd als een ritje van de Niels Bohrstraat naar de Lumierestraat (62 cent). Ik gok dat iedereen dus goedkoper gereist heeft aangezien er na mij niemand meer instapte :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door fogeltje »

Hoe ver liggen die haltes uit elkaar? Dat kan namelijk een "simpel issue" zijn als waypoints die niet goed zijn ingemeten. Het zou ook kunnen dat de software gewoon niet tijdig verspringt na een halte. Merk je dat alleen bij die haltes op? Of vaker in het algemeen? In geval a) lijkt me dat waypoint issue aannemelijker. En dat kan dan ook nog eens per lijn verschillen als ze elke lijn apart inmeten, ook al rijdt hij dezelfde route als een andere lijn op dat punt.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

De haltes 'Niels Bohrstraat' en 'Lumierestraat' liggen op industrieterrein Frankeneng (Ede-West) en worden alleen bediend door lijn 85 (Limierestraat ook nog door een schoolbus).

De halte Bovenbuurtweg/Zandlaan ligt in Ede-Zuid en wordt richting station Ede-Wageningen alleen bediend door lijn 2.

Het zijn dus opeens haltes geworden van een compleet andere lijn.


Ik heb zelf ook al eens zoiets met Syntus meegemaakt, alleen dat was toen nog in de Achterhoek. Ik maakte toen een reis van Lievelde Station naar Eibergen Viersprong (lijn 72), maar volgens de afschrift was het van Zelhem Stikkenweg naar Zelhem Markt (lijn 23).

Ik vraag me af of dit dus niet een vaker voorkomend probleem bij Syntus is...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door fogeltje »

:')

Zoiets heb ik zelfs bij Connexxion nog niet gezien. Dat moet haast gewoon een fout in de software zijn. Heb je dat ooit gemeld bij hun?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Daniel »

Je ziet in de apps ook wel dat halte-coördinaten bij Syntus soms hopeloos verkeerd liggen... ik kreeg ooit tijden van lijn 103 (Nunspeet - Amersfoort) bij een halte ergens in Amersfoort-Nieuwland, daar komt die bus nog geeneens in de buurt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Suus »

Ik krijg maar geen hoogte van lijn 88 bij Syntus Veluwe.

Vijf minuten voor vertrektijd kwam er een bus aanrijden bij de halte Ede-Wageningen Zuid, maar twee minuten voor vertrektijd reed de bus weg. Vervolgens kwam er op vertrektijd een andere lege bus voorrijden. Vervolgens had ik nog ruzie met de kaartlezer (moest nog opwarmen aldus de bestuurder) en door nog wat aanlopende reizigers gingen we vervolgens met vier minuten vertraging weg. Waarom kan die bus nu nooit op tijd rijden?!?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door fogeltje »

Was het dezelfde bus als die eerder wegreed? Als het een nieuwe bus was die uit een garage komt, tja die zijn vaak wat later omdat de chauffeurs nog even koffie drinken.
"Een touringcar is geen bus"
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Daelea »

Mijn ervaring met lijn 88 is inderdaad dat de bussen vaak te laat vertrekken vanaf de Zuidzijde, en inderdaad vooral wanneer de chauffeurs pauze gehad hebben. Een 'probleem' zit hem hier volgens mij in het feit dat de bus vanaf de Zuidzijde moet vertrekken, maar het pauzehok op de Noordzijde staat. Vaak rijden aankomende ritten waarvan de chauffeur daarna pauze heeft, door naar de Noordzijde, om op vertrektijd daar weer weg te rijden. Twee stoplichten en een stuk of tweehonderd meter verder ben je dan inderdaad een minuutje of drie te laat aan de Zuidzijde.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Er is ook al eens geopperd (ik geloof door het ROCOV) om de Valleilijnbussen ook gewoon vanaf de noordzijde te laten vertrekken.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door BrengMe »

Volgens mij hebben zij juist geopperd om lijn 88 vanaf de zuidzijde te laten vertrekken, nadat syntus voorstelde om ze vanaf de noordzijde te laten vertrekken.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:Je ziet in de apps ook wel dat halte-coördinaten bij Syntus soms hopeloos verkeerd liggen... ik kreeg ooit tijden van lijn 103 (Nunspeet - Amersfoort) bij een halte ergens in Amersfoort-Nieuwland, daar komt die bus nog geeneens in de buurt :P
Halte Amersfoort Biesvaren schijnt dezelfde id te hebben als Hooglanderveen Holleweg. Daarom wordt de info voor die twee haltes gemixt in OvInfo Beta. Die bug is er dus nog steeds.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

BrengMe schreef:Volgens mij hebben zij juist geopperd om lijn 88 vanaf de zuidzijde te laten vertrekken, nadat syntus voorstelde om ze vanaf de noordzijde te laten vertrekken.
Je hebt gelijk :wink:
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door busentrein »

We hebben destijds geadviseerd om lijn 88 zo lang mogelijk als het kan aan de zuidkant te laten, als de werkzaamheden aan die kant gaan beginnen zal de 88 verhuizen naar de noordkant, als de werkzaamheden klaar zijn verschuift het hele busstation naar de zuidkant
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Ronald »

Ronald schreef:
Daniel schreef:Je ziet in de apps ook wel dat halte-coördinaten bij Syntus soms hopeloos verkeerd liggen... ik kreeg ooit tijden van lijn 103 (Nunspeet - Amersfoort) bij een halte ergens in Amersfoort-Nieuwland, daar komt die bus nog geeneens in de buurt :P
Halte Amersfoort Biesvaren schijnt dezelfde id te hebben als Hooglanderveen Holleweg. Daarom wordt de info voor die twee haltes gemixt in OvInfo Beta. Die bug is er dus nog steeds.
En nu ik de app open is het ineens opgelost...!? Dit vind ik tè toevallig :-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Suus »

fogeltje schreef:Was het dezelfde bus als die eerder wegreed? Als het een nieuwe bus was die uit een garage komt, tja die zijn vaak wat later omdat de chauffeurs nog even koffie drinken.
Nee, het was een ander of in ieder geval was er van buschauffeur gewisseld. De eerste bus had een vrouwelijke bestuurder en de tweede een jongeman. Maar als je alleen de chauffeur wisselt bij de bus kan je de chauffeur ook wel van het pauzehok aan de noordzijde naar de halte aan de andere kant van het station laten lopen lijkt mij. :?:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door MdJ »

Dat lijkt mij ongewenst ivm sociale veiligheid. :wink: (Chauffeurs die met geld door de tunnel heen moeten)
Bij twijfel: gebruik beton.
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door StefanH »

Bee schreef:Ik krijg maar geen hoogte van lijn 88 bij Syntus Veluwe.

Vijf minuten voor vertrektijd kwam er een bus aanrijden bij de halte Ede-Wageningen Zuid, maar twee minuten voor vertrektijd reed de bus weg. Vervolgens kwam er op vertrektijd een andere lege bus voorrijden. Vervolgens had ik nog ruzie met de kaartlezer (moest nog opwarmen aldus de bestuurder) en door nog wat aanlopende reizigers gingen we vervolgens met vier minuten vertraging weg. Waarom kan die bus nu nooit op tijd rijden?!?
Vanaf het busstation in Wageningen is het vaak andersom. Daar rijdt de 88 vaak 1 of 2 minuten te vroeg weg.

De 45 vanuit Tiel heeft nu al een aantal weken een omleiding via de A15. Resultaat, in de ochtendspits 10-20 minuten vertraging bij aankomst in Wageningen. Eerst file bij de afslag Echteld/Leeuwen gevolgd door file bij de brug over de Rijn bij Kesteren/Rhenen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door fogeltje »

MdJ schreef:Dat lijkt mij ongewenst ivm sociale veiligheid. :wink: (Chauffeurs die met geld door de tunnel heen moeten)
Goed punt, nooit bij stil gestaan.
"Een touringcar is geen bus"
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door microshit »

Wat er allemaal mis is met lijn 88 is vaak zat besproken in het concessie topic, maar loopt inderdaad wel de spuigaten uit. Hopelijk gaat die ooit naar een vervoerder die wel weet hoe je vrachten studenten moet verwerken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Suus »

De rijtijd van lijn 88 is te kort, de keringen te krap en het aantal reizigers is te hoog. Twee vervoerders hebben zich nu al stukgebeten op die lijn en nog wil de provincie niet ingrijpen bij hun zelfopgetuigde paradepaardje. Treurig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door fogeltje »

Als je die eerste twee punten nog verder verslechterd dan lost zich dat derde probleem vanzelf op :')

Maar ik heb altijd raar gevonden dat op iets wat als één product wordt gepresenteerd (Valleilijn) twee verschillende vervoerders rijden. Waarom zit je dit geheel niet in een lijnconcessie om? Bussen die op de Valleilijn rijden mogen officieel (lijkt me) toch niet op overige lijnen rijden en vice-versa, dus efficiency van materieelomloop mag geen argument zijn.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door waldo79 »

Valleilijn is niet meer dan een merknaam. Ik zie de relatie tussen de trein en bus niet zozeer, behalve dat ze noord-zuid gezien in elkaars verlengde liggen. De meeste reizigers van het deel Ede - Wageningen v.v. zullen van de hoofdlijn Utrecht - Arnhem afkomstig zijn. In mijn optiek is er weinig verkeer wat noord-zuid over Ede heen reist.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door fogeltje »

Maar door het geheel een merknaam te geven suggereer je bij reizigers wel dat het bij elkaar hoort.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:De rijtijd van lijn 88 is te kort, de keringen te krap en het aantal reizigers is te hoog. Twee vervoerders hebben zich nu al stukgebeten op die lijn en nog wil de provincie niet ingrijpen bij hun zelfopgetuigde paradepaardje. Treurig.
Dat zelfopgetuigde paradepaardje is anders wel een succes volgens jou, want er zijn te veel reizigers zeg je :wink:
fogeltje schreef:Maar ik heb altijd raar gevonden dat op iets wat als één product wordt gepresenteerd (Valleilijn) twee verschillende vervoerders rijden. Waarom zit je dit geheel niet in een lijnconcessie om?
Ik vind sowieso dat Gelderland met 4 concessies (SAN, Achterhoek-Rivierenland, Veluwe en Valleilijntrein) er al veel te veel heeft. Laat men lekker terug gaan naar 2 concessies: Stadsregio Arnhem-Nijmegen (incl. Arnhem-Wageningen) en 'Provincie'
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten