Pagina 42 van 46

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 10 jan 2023, 18:27
door RTBS
Er zit zeker vooruitgang in, het is natuurlijk ook een lang traject (zo'n 145 km) voor een stoptrein dus de kans op verstoring is dan ook groter. Eergisteren zag ik nog twee treinstellen bij Stadler in Hengelo staan, als deze ook nog inzetbaar komen dan komt het wel goed (en uiteraard genoeg personeel beschikbaar). Ben wel benieuwd wanneer Eurobahn ter overname aangeboden gaat worden.

Misschien is het een idee om de spanningssluis te verplaatsen van Bad Bentheim naar Hengelo. Als in Hengelo spoor 2 en 11 Duitse spanning krijgen hoeft de Eurbahn niet meer te schakelen en de ICB kan tijdens de stop in Hengelo gaan schakelen waardoor Bad Bentheim overgeslagen kan worden. Dit biedt tevens mogelijkheden om een andere regionalbahn door te trekken van Rheine naar Hengelo, bijvoorbeeld Munster-Rheine. Dit ook als vervanging van de ZHO die dan ingekort kan worden tot Hengelo.

Aan de zuidzijde kan dan een extra perron aangelegd worden zoals in Deventer ook gebeurd is. Aan de westzijde kan eventueel nog een zakspoor komen zodat de sprinter naar Enschede, Eurobahn (op 2A) en stopper Zutphen naast elkaar staan.

Het is ingrijpend maar uiteindelijk heb je er wel een snellere ICB, betrouwbaardere Eurobahn en minder wissels voor nodig. Het huidige sporenstelsel op dit station ziet er ook niet logisch uit en erg storingsgevoelig met al die wissels. Tevens zou de miljoeneninvestering van het enkelsporige boemelspoortje tussen Munster en Enschede achterwege kunnen blijven, waarom zou je daarin investeren terwijl er nu al dubbel spoor met een draad ligt tussen Munster en Hengelo? Met een overstap in Hengelo ben je in no-time ook in Enschede, misschien nog wel sneller ook. Bijkomend voordeel is dat de trein Munster-Rheine langs de luchthaven Greven-Munster/Osnabruck rijdt, een luchthaven die veel gebruikt wordt door Twentenaren. Hoe mooier wil je het nog hebben?

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 14:12
door Buzjevur
Zojuist zag ik bij het tankstation op de A1 bij Muiden 3 gelede citaro's CNG van Keolis met witte nummer platen.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 16:53
door Dre
RTBS schreef: di 10 jan 2023, 18:27Misschien is het een idee om de spanningssluis te verplaatsen van Bad Bentheim naar Hengelo. Als in Hengelo spoor 2 en 11 Duitse spanning krijgen hoeft de Eurbahn niet meer te schakelen en de ICB kan tijdens de stop in Hengelo gaan schakelen waardoor Bad Bentheim overgeslagen kan worden. Dit biedt tevens mogelijkheden om een andere regionalbahn door te trekken van Rheine naar Hengelo, bijvoorbeeld Munster-Rheine. Dit ook als vervanging van de ZHO die dan ingekort kan worden tot Hengelo.
Áls er al iets gewijzigd wordt, en die kans zit er in Bad Bentheim wel in als die overgaan van SpDrS60 met H/V-seinen naar E-STW met Ks-seinen, dan is dat hetzelfde lot als Emmerich. Dus systeemwissel aan de grens. Spoor 2 15 kV~ maken levert hetzelfde probleem op als in Venlo met de elektrificatie van de Maaslijn. (1,5 kV moet 15 kV ergens kruisen).
RTBS schreef: di 10 jan 2023, 18:27Het is ingrijpend maar uiteindelijk heb je er wel een snellere ICB, betrouwbaardere Eurobahn en minder wissels voor nodig. Het huidige sporenstelsel op dit station ziet er ook niet logisch uit en erg storingsgevoelig met al die wissels.
De ICB rijdt vanaf dit jaar met een meerspanningslok. Daar maakt dit dus allemaal niks voor uit, terwijl het verbouwen van Hengelo - Oldenzaal grens miljoenen kost. Daarnaast zit geen Duitse vervoerder op verdichting van de dienst Bad Bentheim - Rheine te wachten. Daar is de Obergrafschaft te dunbevolkt voor. Dus dan kan er gependeld worden met dieselmaterieel naar Oldenzaal, want dat is helemaal 15 kV in je plan (Eijsden 2.0)
RTBS schreef: di 10 jan 2023, 18:27Tevens zou de miljoeneninvestering van het enkelsporige boemelspoortje tussen Munster en Enschede achterwege kunnen blijven, waarom zou je daarin investeren terwijl er nu al dubbel spoor met een draad ligt tussen Munster en Hengelo? Met een overstap in Hengelo ben je in no-time ook in Enschede, misschien nog wel sneller ook. Bijkomend voordeel is dat de trein Munster-Rheine langs de luchthaven Greven-Munster/Osnabruck rijdt, een luchthaven die veel gebruikt wordt door Twentenaren. Hoe mooier wil je het nog hebben?
Waarom zou je investeren in Münster - Enschede? Ehhh... Gronau? Best een grote stad en Nordrhein-Westfalen is meer geïnteresseerd in intern vervoer dan vervoer met Niedersachsen of Nederland lijkt me. FMO ligt relatief ver van station Greven, dus die reizigers zijn ook op 1 hand te tellen (naast dat Enschede weer in de ban is van de kluchthaven Twente en een catchment area tot ver achter Emmen in gedachten heeft. Tukkers die FMO vliegen passen niet in dat beeld.)

Al met al is een betrouwbaardere Eurobahn en ICB niet in het belang van het Twentse vervoer intern. Dat ten behoeve van een significant minder belangrijke verbinding opgeknipt.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 17:08
door Hainje
Wat is FMO?

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 17:14
door T-hijs
De huidige pendels Hengelo-Oldenzaal gaan toch nu ook al met diesels? Afkomstig uit Zutphen?

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 17:50
door SuperGhost
Maar is het niet zo dat er plannen zijn om Zutphen-Hengelo te voorzien van een waslijntje en die treinen dan niet meer zouden hoeven dieselen?

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 18:09
door umbusko
Hainje schreef: ma 16 jan 2023, 17:08Wat is FMO?
Flughafen Münster-Osnabrück.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 jan 2023, 16:44
door Dre
SuperGhost schreef: ma 16 jan 2023, 17:50 Maar is het niet zo dat er plannen zijn om Zutphen-Hengelo te voorzien van een waslijntje en die treinen dan niet meer zouden hoeven dieselen?
Ja, vanaf 2027 zou dat het geval moeten zijn.
https://www.treinreiziger.nl/overijssel ... ijtreinen/

Daarom is er voor Twente ook een 'korte' aanbesteding uitgeschreven van 5 jaar (2023 - 2028) die door Arriva gewonnen is en Arriva dieselt gewoon door met de Lint'jes van Keolis. Op termijn is Oldenzaal onttrekken aan 1,5 kV= dus geen optie.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 jan 2023, 17:33
door Daniel
Tenzij tegen die tijd batterijtreinen een ding zijn natuurlijk. Als je alleen een stukje heen en weer over het emplacement hoeft zou dat op batterijen wel moeten lukken. Maar een sluis na Oldenzaal is natuurlijk handiger.

Verder wat minder alledaags: ik kwam een Integro van Van Kooten met "102 RRReis" op de filmbak tegen in Leusden vanmiddag. In OVinfo bleek de rit die hij had moeten rijden als opgeheven door een materieelstoring te staan. Dus dat zal de reden wel geweest zijn.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 jan 2023, 17:35
door Milco
Ik vind het wel netjes dat EBS een reden van uitval meldt. :)

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 jan 2023, 18:16
door marvinkok
Dre schreef: di 17 jan 2023, 16:44
SuperGhost schreef: ma 16 jan 2023, 17:50 Maar is het niet zo dat er plannen zijn om Zutphen-Hengelo te voorzien van een waslijntje en die treinen dan niet meer zouden hoeven dieselen?
Ja, vanaf 2027 zou dat het geval moeten zijn.
https://www.treinreiziger.nl/overijssel ... ijtreinen/

Daarom is er voor Twente ook een 'korte' aanbesteding uitgeschreven van 5 jaar (2023 - 2028) die door Arriva gewonnen is en Arriva dieselt gewoon door met de Lint'jes van Keolis. Op termijn is Oldenzaal onttrekken aan 1,5 kV= dus geen optie.
Overijssel heeft nog geen idee wat ze willen. Alleen waterstof was afgeschoten, maar bij deze provincie weet je het maar nooit.
En ik weet niet waar de verhalen telkens weer vandaan komen, maar Arriva gaat met eigen materiaal rijden. Ze nemen helemaal niks over van Keolis. Geen bussen, geen treinen...

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 jan 2023, 21:36
door RTBS
De Provincies Overijssel en Gelderland moeten niet voor waterstof of batterijtrein gaan, daarmee beperken ze zichzelf enorm. Batterijtrein geloof ik sowieso niet in voor dit traject, kan zo'n trein alleen op het traject Oldenzaal-Hengelo v.v. en op het station van Zutphen genoeg opladen voor het traject zonder waslijn? En als de treinen enkele jaren oud zijn gaat de capaciteit van de batterijen ook nog eens achteruit. Ik zie het wel weer gebeuren dat om de haverklap een trein stil valt....

Een waslijn is misschien iets duurder maar biedt zoveel meer mogelijkheden. Het IC-traject Hengelo-Almelo-Deventer is best vaak geblokkeerd en overbelast. Ook vanavond is het weer raak en is er geen treinverkeer mogelijk bij Wierden. Ik zag net de ICB in Hengelo staan, iedereen moest eruit, de lichten gingen uit en de trein reed leeg verder. Met een waslijn naar Zutphen kan de trein omgeleid worden, zeker met de komst van de ICE-L. Ook het binnenlandse IC-verkeer kan bijvoorbeeld via Zutphen en Arnhem naar Utrecht en verder rijden.

Voor de IC Den Haag is het misschien nog een snellere route dan via Deventer/Amersfoort. Ook een uitkomst voor de vele forensen tussen Twente en Arnhem/Nijmegen, dat scheelt gigantisch veel tijd.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 jan 2023, 22:24
door iamthedutchdude
Zoveel meer mogelijkheden biedt dat niet, aangezien er door het enkelspoor over het hele traject Hengelo<>Zutphen nagenoeg alleen kruisingsmogelijkheden zijn op de stations en op Laren-Almen. Heb al wel eens zitten puzzelen met extra treinen, maar meer dan 1x/uur kreeg ik er niet zuiver tussen geschoven. Een waslijn alleen is voor dat plan dus niet voldoende.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 jan 2023, 23:09
door DDietzen
Ik vermoed dat bij elektrificatie en inzet van veel vlottere treinen dan de Lint (die, afgaand op verhalen op dit forum, optrekt als dikke stront door een trechter, en überhaupt de baanvaksnelheid van 130 niet kan halen) er nog wel aardig wat winst te behalen valt op de rijtijden. Wanneer je het meest kritieke baanvak Lc-Go in 7,5 minuut kunt doen (inclusief overkruistijden, buffer enzovoorts) passen er in elk geval 4 treinen per uur over het traject.

Wel heb je kans dat goederenvervoerders minstens één pad per uur over die route willen hebben, dan kan er alsnog geen reizigerstrein bij.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 17:23
door dennistd
Goederen kan niet ivm de geluidsruimte.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 17:51
door RTBS
Goederentreinen moeten bovendien vrijwel allemaal opgeheven worden, waarom moet dat allemaal dwars door Nederland naar Duitsland rijden? Dat kleine beetje werkgelegenheid hebben we niet nodig en het geeft gigantisch veel overlast en gevaren. Laten die schepen lekker doorvaren naar Hamburg!

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 18:00
door waldo79
Excuseer dat ik het zeg, maar dit is toch kletskoek van de bovenste plank.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 18:04
door Suus
RTBS schreef:Goederentreinen moeten bovendien vrijwel allemaal opgeheven worden, waarom moet dat allemaal dwars door Nederland naar Duitsland rijden? Dat kleine beetje werkgelegenheid hebben we niet nodig en het geeft gigantisch veel overlast en gevaren. Laten die schepen lekker doorvaren naar Hamburg!
Ik maak hieruit op dat je geen flauw benul hebt hoe de internationale scheepvaart werkt.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 18:16
door Hainje
Ik zou 385.000 banen (al dan niet fte) toch niet echt onder een klein beetje werkgelegenheid scharen.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 19:02
door marvinkok
Laten we inderdaad die zwaar gecontroleerde keteltreinen allemaal overladen in vrachtwagens en ze de weg sturen zonder enig idee waar ze uithangen, veel veiliger :Y

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 19:42
door Tom024
Het heeft allemaal weinig meer van doen met alledaagse gebeurtenissen in Oost-Nederland. Graag weer ontopic. Voor allerlei wilde plannen kun je evt een nieuw topic openen.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 19 jan 2023, 10:55
door ZO6176
RTBS schreef: wo 18 jan 2023, 17:51 Goederentreinen moeten bovendien vrijwel allemaal opgeheven worden, waarom moet dat allemaal dwars door Nederland naar Duitsland rijden? Dat kleine beetje werkgelegenheid hebben we niet nodig en het geeft gigantisch veel overlast en gevaren. Laten die schepen lekker doorvaren naar Hamburg!
Dat gaat niet. Rotterdam heeft een diepere vaargeul. Als een containerschip lading voor Antwerpen en Rotterdam bij zich heeft moet Rotterdam als eerste gelost worden in verband met die vaargeul.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 08:07
door Roeland
Op lijn 110 (Barneveld - Scherpenzeel) reed gisteravond rond 19.30 uur een gelede bus :)
(met overigens nul reizigers erin, als ik het goed zag).

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 10:08
door gkw1969
Dat is heel goed mogelijk omdat lijn 110 gekoppeld is aan lijn 105 en er, in ieder geval ‘s avonds, een overgang is van 302 op 105.

Re: Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 16:28
door VIRM
Dre schreef: ma 16 jan 2023, 16:53
RTBS schreef: di 10 jan 2023, 18:27Tevens zou de miljoeneninvestering van het enkelsporige boemelspoortje tussen Munster en Enschede achterwege kunnen blijven, waarom zou je daarin investeren terwijl er nu al dubbel spoor met een draad ligt tussen Munster en Hengelo? Met een overstap in Hengelo ben je in no-time ook in Enschede, misschien nog wel sneller ook. Bijkomend voordeel is dat de trein Munster-Rheine langs de luchthaven Greven-Munster/Osnabruck rijdt, een luchthaven die veel gebruikt wordt door Twentenaren. Hoe mooier wil je het nog hebben?
Waarom zou je investeren in Münster - Enschede? Ehhh... Gronau? Best een grote stad en Nordrhein-Westfalen is meer geïnteresseerd in intern vervoer dan vervoer met Niedersachsen of Nederland lijkt me. FMO ligt relatief ver van station Greven, dus die reizigers zijn ook op 1 hand te tellen (naast dat Enschede weer in de ban is van de kluchthaven Twente en een catchment area tot ver achter Emmen in gedachten heeft. Tukkers die FMO vliegen passen niet in dat beeld.)

Al met al is een betrouwbaardere Eurobahn en ICB niet in het belang van het Twentse vervoer intern. Dat ten behoeve van een significant minder belangrijke verbinding opgeknipt.
De VVD heeft inderdaad weer een ballonnetje opgegooid over de luchthaven Twente, die de eigen minister weer heeft afgeschoten. Ik zat te denken: zijn een aantal snelbussen vanuit Nederlandse plaatsen niet een beter idee?