'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Wubbo »

'IJzellocomotief' op kippenlijntje
Geplaatst op: zaterdag 29 november 2014 17:18
Laatst bijgewerkt: zaterdag 29 november 2014 17:19


Een locomotief uit 1950 gaat vannacht heen en weer rijden op het zogenoemde kippenlijntje tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Het gaat om een proef: ProRail hoopt dat de locomotief rijpaanslag van de bovenleiding schraapt.
Lees verder
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Bakpapier »

Waarom maken ze dit soort spul niet meer tegenwoordig? In Den Haag zie je soms ook van die inmiddels bijna monumentaal geworden onderhouds/meettrams rijden...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door marlies »

Er is geen behoefte aan, er is genoeg oud spul voorhanden dat over de gewenste eigenschappen beschikt. Als dat niet meer zo is kan een moderne efficiënte trein of tram heus wel met een schakeling geleverd worden om ook veel meer stroom af te nemen dan noodzakelijk en daarmee de bovenleiding ontdooien. Dat zijn de kosten niet. Maar het is niet nodig.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:Waarom maken ze dit soort spul niet meer tegenwoordig? In Den Haag zie je soms ook van die inmiddels bijna monumentaal geworden onderhouds/meettrams rijden...
Dit is een gewone loc van EETC waarvoor in het najaar geen emplooi is.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door AppleMoose »

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat er tegenwoordig treinen gebouwd/geleverd/gekocht worden die niet eens meer tegen hele normale natuurverschijnselen kunnen. IJzel/vorst, dat is gewoon een vast gegeven in dit land...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Wubbo »

De treinen kunnen er prima tegen, alleen moeten ze dan wel de hele nacht doorrijden om de bovenleiding ook ijzelvrij te houden. Of dat goedkoper is dan dit is de vraag.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door AppleMoose »

Hoe werd dit vroeger dan gedaan? Kan me haast niet voorstellen dat pakweg 20 jaar geleden de treinen wel de hele nacht doorreden om de bovenleiding ijzelvrij te houden...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door MR92 »

Op de Nieuwegeinse tram werd dit altijd gedaan met een dubbel tramstel, vlak voordat de eerste er uit ging. Door het stroomloos maken van het voorste tramstel, reed je dus maar op halve kracht. Op die manier schraapte je dus de bovenleiding vrij. Tegenwoordig zitten er andere koolstrips op, waardoor ijzelrijden niet meer nodig is.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door groningen »

Ik meende altijd dat de spanning (of iets anders) in de bovenleiding verhoogd wordt, zodat de bovenleiding ijsvrij wordt. Natuurlijk kunnen dan geen treinen rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Hainje »

Het grote probleem is denk ik elektronica Roland, dat zit nu veel meer in de treinen verwerkt dan pakweg 20-30 jaar geleden.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Daniel »

Wat natuurlijk ook meespeelt is dat al die GTWs, Protossen en dergelijke maar één stroomafnemer hebben. Zit er ijs tussen dan hebben ze dus gewoon geen stroom en ze kunnen geen tweede opzetten om het ijs weg te schrapen.
Althans, ik heb nog nooit van problemen gehoord op lijnen waar alleen SLT rijdt: daar zal qua elektronica hetzelfde voor gelden, maar die hebben wel meerdere stroomafnemers.

Op de MerwedeLingeLijn hebben ze in het recente verleden trouwens gewoon een ICM een ritje heen en weer laten maken 's ochtends om het ijs te verwijderen. Dat werkte ook en dan hoef je niet heel de nacht door te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Wubbo »

Heel technisch ben ik niet onderlegd, maar wat ik begrijp van ontijzelen is dat je dat doet door een hoge stroom door de bovenleiding te jagen. Dat kan door een speciale ontijzelschakeling, maar ook door met een trein veel stroom te vragen. Moderne treinen zijn daar niet voor ingericht, terwijl oudere treinen (die werken met weerstanden) dat wel makkelijker kunnen. Het probleem is in ieder geval al heel oud, hier staat een artikeltje uit 1927 over dit onderwerp (en wat uitleg over de ontijzelschakeling).
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Obus »

Goed initiatief, al is het natuurlijk wel vreemd dat die moderne treinen slechter tegen ijzel kunnen dan de oude bakken. Waarom houden fabrikanten hier geen rekening mee? Of kost dat weer te veel geld?
De mortuis nil nisi bene
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Bakpapier »

Ik denk dat koud weer ook gewoon minder voorkomt hier dan vroeger dat men er daarom geen rekening mee houdt. De potentiële schade/ongemakken door koud weer wegen niet meer op tegen de extra kosten van beter materieel.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:Heel technisch ben ik niet onderlegd, maar wat ik begrijp van ontijzelen is dat je dat doet door een hoge stroom door de bovenleiding te jagen. Dat kan door een speciale ontijzelschakeling, maar ook door met een trein veel stroom te vragen. Moderne treinen zijn daar niet voor ingericht, terwijl oudere treinen (die werken met weerstanden) dat wel makkelijker kunnen. Het probleem is in ieder geval al heel oud, hier staat een artikeltje uit 1927 over dit onderwerp (en wat uitleg over de ontijzelschakeling).
Voor een paar seconden wat meer dan 1800V door de waslijn jagen verhit alles waardoor alles wegsmelt. Nadeel is alleen dat de levensduur van de waslijn korter wordt. Verder moet er natuurlijk net personeel beschikbaar zijn, plannen op vorst is nogal onbegonnen werk..
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:Hoe werd dit vroeger dan gedaan? Kan me haast niet voorstellen dat pakweg 20 jaar geleden de treinen wel de hele nacht doorreden om de bovenleiding ijzelvrij te houden...
Voorste stroomafnemer zonder opname oplaten, achterste met opname oplaten. Voorste schraapt ijzel eraf, achterste zorgt voor het laatste kleine beetje. Dat is met treinstellen vrij onpraktisch. Plan-T werd er ook wel voor gebruikt trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door ODRAIL »

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Thom91 »

Gelukkig heeft er vannacht ook een 1200 gereden..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door ODRAIL »

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door Obus »

In een reactie stond dat Connexxion en moederbedrijf Veolia allerlei oude dieseltreinen bezitten. Waarom zetten ze die dan niet even tijdelijk in? Probleem opgelost.

Een ander beweerde dat je de treinen moet stilzetten, vervolgens een stroomstoot van jewelste door de bovenleiding moet laten gaan en dat daarmee het probleem ook opgelost zou zijn.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'IJzellocomotief' op kippenlijntje

Bericht door reisthijs »

Obus schreef:In een reactie stond dat Connexxion en moederbedrijf Veolia allerlei oude dieseltreinen bezitten.
Het tegendeel is waar. Veolia heeft een tekort aan treinstellen en huurt daarom nu Linten (eigendom van NS).

NS heeft wel een mottenballenvloot aan dieselstellen in Amersfoort staan maardie kan je niet zomaar "even" inzetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten