Provinciale verkiezingen en het OV
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Dat laatste ben ik wel met je eens. Zeker aangezien er (flink) bezuinigd moet worden op het OV is het zeker goed het hele netwerk opnieuw te bekijken. Daar horen de spoorlijnen (niet alleen regionaal, maar ook HRN) ook bij.
Wat dat betreft zou een Barneveld Noord (om weer bij een verkiezingsprogramma aan te sluiten) ook helpen, want je kunt de hele buslijn tussen Voorthuizen en Apeldoorn wegbezuinigen. Dat scheelt erg veel DRU's, terwijl de reizigers er ook nog eens in reistijd op vooruit gaan.
Op verder mogelijkheden ga ik hier niet in, omdat het dan te veel van de verkiezingsprogramma's af wijkt en meer op eigen ideeën gaat lijken.
Wat dat betreft zou een Barneveld Noord (om weer bij een verkiezingsprogramma aan te sluiten) ook helpen, want je kunt de hele buslijn tussen Voorthuizen en Apeldoorn wegbezuinigen. Dat scheelt erg veel DRU's, terwijl de reizigers er ook nog eens in reistijd op vooruit gaan.
Op verder mogelijkheden ga ik hier niet in, omdat het dan te veel van de verkiezingsprogramma's af wijkt en meer op eigen ideeën gaat lijken.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Als de versnelling van lijn 108 echt zo nuttig is, kan dat natuurlijk bij de vervoerder of de provincie aanhangig gemaakt worden.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Om niet te verzanden in een discussie over 1 buslijn maar even wat algemener trekken.Pim-AllianceB95 schreef:Je kunt misschien het beste heel Gelderland reorganiseren en de knopen alleen in de meest relevante richtingen te bieden, maar goed.
Gelderland bestaat uit vier regio's, Arnhem-Nijmegen, Achterhoek, Veluwe en Rivierenland. Als de provincie wil bezuinigen lijkt het mij het beste om dat in de Veluwe en Arnhem-Nijmegen te doen. Het net van de Veluwe bestaat naast de drie hoofdassen Wageningen-Ede, Arnhem-Apeldoorn en Apeldoorn-Zwolle uit een spaghettibrei van lijnen om zo alle dorpjes te bedienen. Dit lijkt mij in de toekomst niet echt meer haalbaar. Doordat de bussen veel ommetjes maken zijn ze onaantrekkelijk voor de reiziger. Als bezuiniging zou ik voorstellen om de buslijnen strakker te trekken. De reistijd neemt dan af tussen begin en eindpunt wat voor meer reizigers moet zorgen. Nadeel is dat niet alle dorpen meer bedient kunnen worden en mensen van de tussenliggende dorpen verder van de haltes af wonen. Bij de Veluwerand kan men meer richting een visgraatmodel, waarbij de trein ook voor lokaal vervoer wordt gebruikt.
Het net van Arnhem-Nijmegen bestaan uit een aantal lijnen die (quasi-)parallel met het spoor en met elkaar lopen en ook een aantal lijnen waar geen behoefte aan is. Daar zou ik eerst na kijken. Er valt nog wel wat winst te halen.
In de Achterhoek en Rivierenland valt weinig bezuinigingen te halen zonder dat dat tot reizigersonvriendelijke oplossingen leidt. In de Achterhoek zitten de buslijnen redelijk strak in elkaar. In Rivierenland rijdt er al weinig bus (wel veel buurtbus en scholierenlijnen) waar schrappen leidt tot het (gedeeltelijk) onbereikbaar worden van dorpen.
Laatst gewijzigd door Berk-24 op di 17 mar 2015, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Ahum, je zult onvriendelijk bedoelen.reizigersvriendelijke
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
De concessie veluwe is ook wel een geval apart. De meeste concessies hebben één of enkele centrale steden en buslijnen lopen dan vooral vanaf de regio naar de stad.
De Veluwe heeft juist heel veel grote steden net buiten het gebied liggen (Arnhem, Zwolle, Deventer, Zutphen, Amersfoort). Verder zijn er Apeldoorn en Ede binnen het gebied. Dat maakt het om een goed lijnennet te ontwerpen, want de meeste dorpen zijn niet op één enkele stad gericht.
Wat wel kan helpen is de Valleilijn in de concessie Veluwe opnemen. Het Veluwelijnconcept kan worden uitgebreid naar Apeldoorn-Arnhem.
Daarnaast zullen sommige lijnen als buurtbus kunnen rijden met eventueel in de spits een grote bus.
De Veluwe heeft juist heel veel grote steden net buiten het gebied liggen (Arnhem, Zwolle, Deventer, Zutphen, Amersfoort). Verder zijn er Apeldoorn en Ede binnen het gebied. Dat maakt het om een goed lijnennet te ontwerpen, want de meeste dorpen zijn niet op één enkele stad gericht.
Wat wel kan helpen is de Valleilijn in de concessie Veluwe opnemen. Het Veluwelijnconcept kan worden uitgebreid naar Apeldoorn-Arnhem.
Daarnaast zullen sommige lijnen als buurtbus kunnen rijden met eventueel in de spits een grote bus.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
De bussen op de veluwe maken nou ook niet zo heel veel ommetjes: lijn 102 zou in Hoevelaken het station kunnen overslaan en lijn 108 zou het centrum van Hoenderloo
niet hoeven te bedienen. Maar het lijnnet is exact zo ontworpen dat er in Putten Centrum, Otterlo Rotonde, Voorthuizen de Punt en Wittenberg busstation vrij strakke overstappen liggen die best veel gebruikt worden en daarom niet super veel geschoven kan worden met de tijden.
Overigens is de frequentie van lijn 108 buiten de spits in december verhoogd van 1x/uur naar 2x/uur!
niet hoeven te bedienen. Maar het lijnnet is exact zo ontworpen dat er in Putten Centrum, Otterlo Rotonde, Voorthuizen de Punt en Wittenberg busstation vrij strakke overstappen liggen die best veel gebruikt worden en daarom niet super veel geschoven kan worden met de tijden.
Overigens is de frequentie van lijn 108 buiten de spits in december verhoogd van 1x/uur naar 2x/uur!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Even terugkomend op het thema verkiezingen. Ik laat me niet door het OV gehalte van de programma's leiden.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Niemand hier beweert ook dat je dat moet doen. We hebben slechts uiteen gezet wat de partijen over het OV melden. Je kan er gebruik van maken bij het maken van je keus (deels of geheel), maar kan het natuurlijk ook volledig negeren. Dat recht heb je en gelukkig maar.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Welke lijnen denk je dan zoal aan?Berk-24 schreef: Het net van Arnhem-Nijmegen bestaan uit een aantal lijnen die (quasi-)parallel met het spoor en met elkaar lopen en ook een aantal lijnen waar geen behoefte aan is. Daar zou ik eerst na kijken. Er valt nog wel wat winst te halen.
Tussen Arnhem en Nijmegen:
14 - Biedt ontsluting Elst-West - Kronenburg
33 - Biedt ontsluiting aan andere dorpen
331 - Geeft de bewoners van Elst direct toegang tot WKC Kronenbrug en Groningensingel en Radboud.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Even een kaartje van de tramplannen in Nijmegen.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
En niemand ziet wat hier mis mee is? Bijna 50% loopt parallel aan spoorlijnen of naar bestemmingen waar geen tram nodig is, zoals Beuningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Dit kaartje is al uit 2007. Die nieuwe brug staat er dus nog niet op.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Alleen een Heyendaaltram zie ik nog wel zetten. De rest lijkt mij kansloos. Overigens kan ik mij herinneren dat er een ongeschreven ban op de woordcombinatie Tram en Nijmegen was gezet.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Het was ook meer een prikkel om weer on-topic te gaan, maar dat is lastig met al die fantasten hierSuperGhost schreef:Niemand hier beweert ook dat je dat moet doen. We hebben slechts uiteen gezet wat de partijen over het OV melden. Je kan er gebruik van maken bij het maken van je keus (deels of geheel), maar kan het natuurlijk ook volledig negeren. Dat recht heb je en gelukkig maar.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
En over die brug rijdt geen OV en er zijn ook geen enkele plannen daarvoor. De enige deel van dat kaartje dat (zeer) concreet is, is de tramlijn Bemmel-Heyendaal.groningen schreef:Dit kaartje is al uit 2007. Die nieuwe brug staat er dus nog niet op.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Wat is jouw definitie van best veel?regenmaker schreef:De bussen op de veluwe maken nou ook niet zo heel veel ommetjes: lijn 102 zou in Hoevelaken het station kunnen overslaan en lijn 108 zou het centrum van Hoenderloo
niet hoeven te bedienen. Maar het lijnnet is exact zo ontworpen dat er in Putten Centrum, Otterlo Rotonde, Voorthuizen de Punt en Wittenberg busstation vrij strakke overstappen liggen die best veel gebruikt worden en daarom niet super veel geschoven kan worden met de tijden.
Overigens is de frequentie van lijn 108 buiten de spits in december verhoogd van 1x/uur naar 2x/uur!
Ik heb geen onderschrift
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets meer te maken met provinciale verkiezingen
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Op het wegenforum ook al niet Waldo ;) Daar vliegen ze elkaar gewoon bij de keel.
Ontopic: Voorstellen zijn allemaal leuk en aardig, maar net zoals bij alle andere punten zal door gehannes weinig van de oorspronkelijke plannen terechtkomen. En is het maar de vraag bij welke coalitie, wat gebeurd.
Ontopic: Voorstellen zijn allemaal leuk en aardig, maar net zoals bij alle andere punten zal door gehannes weinig van de oorspronkelijke plannen terechtkomen. En is het maar de vraag bij welke coalitie, wat gebeurd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Klopt, de enige plannen die in meerdere plannen voor komen is de elektrificatie van de diesellijnen en dubbelspoor Zevenaar-Doetinchem, dus dat zijn de enige plannen die wel haalbaar lijken bij coalitievorming.
Re: Provinciale verkiezingen en het OV
Veel meer dan afwachten is er niet meer bij, we zullen zien wat er gebeurd. :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten