Pagina 1 van 3

Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 16:26
door Thom91
Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Harderwijk, de stad van de Aaltjesdagen, het Dolfinarium, van watersport en het LaLaLand Festival. Knooppunt voor bezoekers van pretpark Walibi, forenzen, scholieren en nog veel meer reizigers. Harderwijk krijgt een nieuw treinstation ter vervanging van het huidige stationsgebouw uit 1983. Vandaag werd daarvoor het bouwbord onthuld door vertegenwoordigers van gemeente Harderwijk, provincie Gelderland, NS en ProRail.

Station en meer

De vernieuwing wordt ook mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het omvat veel meer dan alleen het stationsgebouw. De hele stationsomgeving wordt vernieuwd, waarbij ook het aantal parkeerplaatsen op het P+R-terrein wordt uitgebreid. Busstation en fietsenstallingen worden vernieuwd. Maar de meest in het oog springende verandering is toch wel het nieuwe stationsgebied, waarin een stationsgebouw en onderdoorgang onder het spoor voor reizigers, fietsers en autoverkeer worden geïntegreerd.

Bron en meer

Afbeelding

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 16:37
door CamilleKreemers
Als ik naar dit station op de foto kijk, zie ik twee sporen op het perroneiland staan. Ik begreep dat voor Project Randstadrail op Harderwijk een extra spoor moest komen. Waar is die gekomen dan?

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 16:44
door reisthijs
Randstadspoor naar Harderwijk is vorig jaar afgeschoten (te moeilijk om in te passen) dus een derde spoor is ook niet meer nodig.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 17:54
door Klaasje
Er wordt nu een uitgebreidere studie gedaan met samenhang in de driehoek Weesp-Utrecht-Harderwijk en hoe daar in de toekomst het ov beter te regelen. Wie weet wat daaruit komt.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 17:59
door CamilleKreemers
jammer natuurlijk als ze straks weer het station moeten aanpassen, om het wel te verbeteren.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 18:13
door SuperGhost
reisthijs schreef:Randstadspoor naar Harderwijk is vorig jaar afgeschoten (te moeilijk om in te passen) dus een derde spoor is ook niet meer nodig.
Wellicht is dat onder andere ook de reden dat bij de provinciale verkiezingen een IC-stop in Harderwijk weer hoog op de agenda stond.

Laat ze het perron dan ook verlengen, nu kan het in ieder geval, aangezien de overweg aan de oost-zijde (Oranjelaan/Stationslaan) verdwijnt

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 18:14
door Thom91
CamilleKreemers schreef:Als ik naar dit station op de foto kijk, zie ik twee sporen op het perroneiland staan. Ik begreep dat voor Project Randstadrail op Harderwijk een extra spoor moest komen. Waar is die gekomen dan?
Er blijft ruimte over voor de aanleg van een derde perron aan de rechterzijde, gezien op de afbeelding in de OP.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 18:49
door SuperGhost
Op de impressietekening zie ik wel ruimte voor een 3e spoor, maar een perron past er dan niet meer bij boven dat viaduct.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 18:54
door isadora
Misschien wordt het wel een dynamisch perron.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 19:43
door groningen
Wat fijn voor fietsers dat je in vervolg een rondje en dus extra mag fietsen.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 19:49
door sirvinniei
Raar om een plaats te zien met een volledige stadsdienst maar waar maar 2 boemeltjes stoppen per uur.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 20:41
door Freek
Op papier zijn het stadsdiensten in praktijk is het gebruik laag.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 20:45
door sirvinniei
Maar de frequentie en bedieningstijd is wel op hetzelfde niveau als de gemiddelde stadsdienst.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 20:52
door 0318
Klaasje schreef:Er wordt nu een uitgebreidere studie gedaan met samenhang in de driehoek Weesp-Utrecht-Harderwijk en hoe daar in de toekomst het ov beter te regelen. Wie weet wat daaruit komt.
Is het niet handig om zulke studies te doen vóór er infrastructurele maatregelen worden genomen die bepaalde bedieningsmodellen onmogelijk of op z'n minst onhandig maken? Dit begint te lijken op de Driebergen-Zeist-techniek: alvast even het station zo verbouwen dat stoppende sneltreinen lastiger inpasbaar zijn.

Men had trouwens ook dat oude spoortje naar de haven kunnen laten liggen, dan had je 2 van de 4 Randstadspoortreinen daarnaar kunnen afbuigen. Geen extra spoor op Harderwijk nodig én je bedient een deel van de stad beter (inclusief halte op 10 minuten lopen van het Dolfinarium; als we toch die naam als reclame gaan gebruiken dan mag je het wel wat beter ontsluiten ook).

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 20:54
door SuperGhost
Slechte vergelijking, want voor Driebergen-Zeist lag er van tevoren al een plan (de PHS-plannen) waarin de intercity's daar niet meer zullen stoppen. Dat station is juist volledig verbouwd naar aanleiding van de toekomstplannen en niet andersom.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 21:06
door Vinny
Ik kan hier nou niet meteen enthousiast van worden. Een paar nieuwe fietsenstallingen: Voor een paar euro sla je een hekje in de grond en ben je er ook. Het is geen uitbreiding van de infrastructuur. De modernisering van het station is allesbehalve nodig. Fietsers maken een extra omweg en er wordt geen voorziening of woonwijk beter bereikbaar. Maar we geven wel weer flink wat geld uit aan een nieuw grasmatje achter het station :roll:

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 21:16
door SuperGhost
Het busstation wordt verbeterd ;-)

Voor de rest is het vooral het wegwerken van 1 overweg en 1 overpad.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 21:17
door Suus
De overweg op het station is wel een onhandige situatie, dat daar iets aan gebeurt is goed, maar dit is wel een bijzonder grote renovatie die op het eerste gezicht niet helemaal nodig lijkt.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 21:49
door deadlock
Bee schreef:De overweg op het station is wel een onhandige situatie, dat daar iets aan gebeurt is goed, maar dit is wel een bijzonder grote renovatie die op het eerste gezicht niet helemaal nodig lijkt.
Met het oog op de toekomst is dit de enige goede mogelijkheid om van de overwegen af te komen.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 22:46
door Thom91
Bee schreef:De overweg op het station is wel een onhandige situatie, dat daar iets aan gebeurt is goed, maar dit is wel een bijzonder grote renovatie die op het eerste gezicht niet helemaal nodig lijkt.
De afgelopen jaren hebben we alle makkelijke overwegen gesaneerd. Nu komen de moeilijke en het is toch mooi bij het weghalen van een overweg we een station dat nog potentie heeft een mooie opfrisbeurt op te beuren?

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: do 26 mar 2015, 23:26
door Suus
Maar het nog vrij moderne stationsgebouw in Harderwijk voldoet nog behoorlijk, het is een ruimte tijd geleden al verbouwd zodat de loketruimte nu een ruime Kiosk herbergt. Een voetgangerstunnel was eigenlijk het enige wat op het station miste.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 21:58
door deadlock
Bee schreef:Maar het nog vrij moderne stationsgebouw in Harderwijk voldoet nog behoorlijk, het is een ruimte tijd geleden al verbouwd zodat de loketruimte nu een ruime Kiosk herbergt. Een voetgangerstunnel was eigenlijk het enige wat op het station miste.
Och jeetje, ze hebben een verlieslijdend principe ingeruild voor iets dat winstgevend is en daarom is het een opfrisbeurt? :D

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: vr 24 apr 2015, 11:02
door bjorn keith
Inmiddels is het werk al in volle gang. Ik heb gisterochtend wat foto's gemaakt:

Dubbele DD-AR als sprinter naar Utrecht: https://www.youtube.com/watch?v=ID2ZJBDTceU

AfbeeldingVerbouwing station Harderwijk by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingVerbouwing station Harderwijk by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingVerbouwing station Harderwijk by NSM Bjorn, on Flickr

Het dak van de overkapping is al grotendeels verwijderd, maar deze overkapping wordt op het nieuwe station wel weer teruggezet:

AfbeeldingVerbouwing station Harderwijk by NSM Bjorn, on Flickr

https://www.youtube.com/watch?v=qtyZ4kUwZZ0

AfbeeldingVerbouwing station Harderwijk by NSM Bjorn, on Flickr

En nog een filmpje van de sprinter naar Zwolle: https://www.youtube.com/watch?v=rYT75Of0jSU

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: vr 24 apr 2015, 11:09
door Milco
Het is inderdaad een goeie bende daar, ook op het busstation. :)
Alleen, waar komt nou het nieuwe busstation? Aan de andere kant van het spoor of aan de kant waar nu het busstation ook ligt? Kan niet wachten tot het nieuwe busstation er is, het huidige is echt veel te krap met al die bussen die bumper aan bumper op hun halte staan.

Re: Dol fijn, het nieuwe station Harderwijk

Geplaatst: vr 24 apr 2015, 11:17
door isadora
Op de foto in het eerste bericht zie ik een "Dynamisch busstation".
Weet niet, wat men daarmee voor ogen heeft.