Pagina 1 van 3

Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 19:35
door Globetrotter
Lelystad Airport mag definitief uitbreiden.

Lelystad Airport mag definitief uitbreiden. Dat bevestigen de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland aan NRC. Het besluit wordt vrijwel zeker dinsdag officieel bekendgemaakt. Daarna kan de ontwikkeling van de satelliet van Schiphol beginnen.

Lees via onderstaande link verder:
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/28/lel ... itbreiden/

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 19:35
door Globetrotter
In bovenstaand artikel is onder andere te vinden dat luchthaven Lelystad, als de plannen doorgaan, in 2043 6,7miljoen passagiers per jaar te verwerken krijgt. Met deze reizigersaantallen, waarvan een deel uiteraard per openbaar vervoer naar de luchthaven komt, volstaat de huidige buslijn en frequentie van Lijn 148 Lelystad Station Centrum - Harderwijk Station waarschijnlijk niet.

In dit topic is het interessant om het te hebben over de toekomstige bus-, of misschien wel trein-, verbindingen die er zouden moeten komen en in dit topic is er ruimte om alle overige zaken die met de ontwikkeling van dit vliegveld te maken hebben, te posten.

Wat zijn volgens ons de grootste reizigersstromen? Moeten er naar dit vliegveld vooral verbindende lijnen komen, of juist ontsluitende? Wat zijn wat betreft openbaar vervoer de voor- en nadelen van deze locatie?

Kortom, alles waarbij er een verband is tussen openbaar vervoer en dit vliegveld is interessant om in dit topic te delen.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 22:20
door Suus
Ik heb hier in het verleden ook wel eens een draadje over geopend, dat al snel in Twente terecht kwam trouwens. Wellicht nog interessant: viewtopic.php?f=35&t=9190

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 22:30
door Thom91
In het achtergrondartikel hebben ze het over een directe buslijn in 4 tot 5 minuten (Is zaterdag dat ik het las, die minuten liggen hier ergens in de buurt.) en dat lijkt mij echt een heel redelijke verbinding. Eindhoven Airport groeit ook als kool en ook daar is een uitstekende OV verbinding.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 22:36
door Suus
In vijf minuten van station Lelystad Centrum naar het Vliegveld in Lelystad? Dat is acht kilometer over de weg, dat zou een gemiddelde snelheid van 96 kilometer per uur betekenen. Ga je niet halen met een bus hoor.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 22:53
door deadlock
Dat iswas Wubbo Ockels niet met je eens.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 23:07
door waldo79
Zou er de komende 10 jaar iets gebeuren dan op het vliegveld? De aantallen vliegbewegingen stagneren op Schiphol als ik goed ben geïnformeerd.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 23:36
door Suus
Het schijnt dat Schiphol de uitbreiding van de week heeft doorgedrukt met toestemming van staatsecretaris Mansfeld. Maar voor Schiphol liggen ook nog uitbreidingsplannen op tafel, zoals een A-pier met een nieuwe vertrekhal voor Schengenvluchten vanaf de pieren A & B.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 01:26
door SuperGhost
Ezra schreef:In bovenstaand artikel is onder andere te vinden dat luchthaven Lelystad, als de plannen doorgaan, in 2043 6,7miljoen passagiers per jaar te verwerken krijgt. Met deze reizigersaantallen, waarvan een deel uiteraard per openbaar vervoer naar de luchthaven komt, volstaat de huidige buslijn en frequentie van Lijn 148 Lelystad Station Centrum - Harderwijk Station waarschijnlijk niet.

In dit topic is het interessant om het te hebben over de toekomstige bus-, of misschien wel trein-, verbindingen die er zouden moeten komen en in dit topic is er ruimte om alle overige zaken die met de ontwikkeling van dit vliegveld te maken hebben, te posten.

Wat zijn volgens ons de grootste reizigersstromen? Moeten er naar dit vliegveld vooral verbindende lijnen komen, of juist ontsluitende? Wat zijn wat betreft openbaar vervoer de voor- en nadelen van deze locatie?

Kortom, alles waarbij er een verband is tussen openbaar vervoer en dit vliegveld is interessant om in dit topic te delen.
Een eigen zijtak van de spoorlijn Weesp-Lelystad zal dus niet gaan, zelfs niet als je een zeer hoog aandeel haalt. Als je die verwachtte 6,7 miljoen bekijkt, dan zou dat gemiddeld zo'n 18.000 per dag zijn als iedereen met het OV zou gaan, een zijtak is dus nooit rendabel te krijgen, want lang niet iedereen zal per OV komen (nog los van het feit dat ook niet alle OV-reizigers baat bij zo'n zijtak zouden hebben).

Dus dan kijken we naar het huidige spoorwegnet en moeten we kijken hoe de bussen daar het beste bij aan kunnen sluiten.

Op dit moment lopen de verbindingen nu grofweg zo:
Via Lelystad Centrum: voor de provincies Groningen, Drenthe, Friesland, Overijssel, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Flevoland
Via Harderwijk: Utrecht, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg

Alleen Gelderland zou je weg kunnen halen bij station Harderwijk, omdat die al sneller zouden zijn om bij Barneveld al op de bus te kunnen stoppen. Nu moeten die namelijk nog de Valleilijn volgen tot Amersfoort en dan de sprinter naar Harderwijk pakken, omdat lijn 205 een achterlichtaansluiting met lijn 148 heeft (28 minuten overstap). Een doorgaande buslijn Barneveld-Harderwijk-Lelystad Airport-Lelystad zou daarom zeer interessant kunnen zijn als dit vliegveld gaat groeien (daarom heb ik dat elders al eens geopperd hier).

Voor de treindiensten zouden een IC-stop in Harderwijk dan (zeer) belangrijk kunnen zijn, omdat ik al vermeld had dat dit sneller is voor Amersfoort, Utrecht en Zuid-Nederland. Vanaf Utrecht en Zuid-Nederland is het nu al sneller via Harderwijk (resp. 24 en 19 minuten). Hierbij is de overstap in Harderwijk (6 min.) weliswaar wel beter dan die in Lelystad (20 min), maar zelfs bij gelijke overstap blijft via Harderwijk dus nog altijd zo'n 5 (Zuid-Nederland) tot 10 minuten (Utrecht) sneller.

De verbinding Utrecht-Lelystad versnellen zou evt. nog kunnen, maar dan krijg je (vooral vanwege de infra-beperkingen) hooguit ongeveer een even snelle reistijd als via Harderwijk (en vanaf Amersfoort blijft het sowieso altijd sneller via Harderwijk). Een IC die op Harderwijk stopt zal dus ten alle tijden de snelste verbinding zijn voor deze grote groep potentiële reizigers. Daarnaast wordt het ook al lastig om extra reizigers te verwerken in de huidige sprinter naar Harderwijk, aangezien het voor Amersfoort sowieso altijd sneller zal zijn en het ook vanuit Utrecht interessant is. Aangezien een kwartiersdienst per sprinter naar Harderwijk al niet mogelijk bleek vanwege de infra, lijkt een IC-stop dan ook de enige logische mogelijkheid.

Je bent met deze relatief kleine aanpassingen al ervoor zorgen dat je met 2 overstappen al (vrijwel) alle grotere steden in Nederland verbonden hebt en een heel aantal al met slechts 1 overstap.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 09:11
door Globetrotter
Ok, een IC die op Harderwijk stopt lijkt me inderdaad een mooie oplossing. Maar voldoet Harderwijk met de nieuwe reizigersaantallen dan wel aan de richtlijnen voor een intercity- station?

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 09:18
door Ronald
Lelystad-Airport ligt nogal beroerd voor (zuid)oost-Nederland, waarbij de reistijd per ov behoorlijk negatief zal uitpakken ten opzichte van de auto. Het is twijfelachtig of investeringen in ov vanuit die hoek echt veel zullen opleveren.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 09:28
door Suus
Een intercitystop op Harderwijk is niet nodig, reizigers kunnen ook in Amsterdam Zuid overstappen voor Lelystad in plaats van Utrecht.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 09:46
door Thom91
NRC van afgelopen zaterdag:
Afbeelding

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 11:14
door Z2N
Dat is alsnog bliksemsnel, lijn 148 doet nu planmatig 13 minuten over de rit van station Centrum naar de luchthaven, en die stopt op de N302, en niet bij een evt terminal.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 11:46
door Hainje
Maar lijn 148 doet waarschijnlijk onderweg nog wel een aantal haltes aan vermoed ik?

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 11:52
door sven
Er is afgesproken dat de bus er maximaal 12 minuten over mag doen. Tussen Station en luchthaven, Er komt een nieuwe terminal die dichter bij de weg komt te liggen. Met het wegwerken van een aantal knelpunten lukt het om de huidige 148 binnen de gestelde tijd de afstand te overbruggen.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 12:25
door Thom91

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 12:58
door sirvinniei
Het probleem van Lelystad en Eindhoven is dat ze zo ver van het spoor vandaan liggen. Een hele grote groei is dus niet mogelijk, en over het algemeen is de bediening d.m.v. een bus korter dan d.m.v. een trein.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 14:07
door SuperGhost
Bee schreef:Een intercitystop op Harderwijk is niet nodig, reizigers kunnen ook in Amsterdam Zuid overstappen voor Lelystad in plaats van Utrecht.
Dat is dus langzamer dan via Harderwijk :wink:

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 14:18
door Suus
Het zal niet veel in tijd schelen, omdat de bustijd vanaf Harderwijk veel langer zal zijn dan de beloofde supersnelbus vanaf station Lelystad Centrum. Bovendien hebben we het in de eerste vijf jaren van de opening van het vernieuwde vliegveld over ongeveer zestien vluchten per dag in de periode tussen 6u00 en 23u00. Daarnaast zal in de nabije toekomst vier keer per uur een intercity van Amsterdam Zuid naar Lelystad Centrum, waardoor de reistijd op veel momenten van de dag korter kan zijn dan via Harderwijk.

Lelystad en Almere hebben als stad daarnaast een buitengewoon grote behoefte aan zeer vroege en zeer late treinen in vergelijking met andere regio's in Nederland, op dit moment is het gat tussen de laatste en eerste trein in Lelystad nog geen drie uur met daar tussendoor ook nog latere en nog vroegere treinen die nu alleen bedoeld zijn voor het personeel (maar in de praktijk ook al reizigers vervoeren...). De uitbreiding van de treindienst naar Lelystad Centrum om vroege en late reizigers van/naar de gehele Randstad te brengen zijn daarmee veel interessanter en rendabeler dan dat in Harderwijk zal zijn.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 14:28
door isadora
sirvinniei schreef:Het probleem van Lelystad en Eindhoven is dat ze zo ver van het spoor vandaan liggen. Een hele grote groei is dus niet mogelijk, en over het algemeen is de bediening d.m.v. een bus korter dan d.m.v. een trein.
Ik heb het een keer of tien overgelezen, maar begrijp nog steeds niet, wat je nou precies bedoelt.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 17:04
door sirvinniei
Ik bedoelde dat aangezien het vliegveld niet dicht bij het spoor ligt en de meeste touridten het openbaar vervoer nemen is het lastig om als het vliegveld groeit alle toeristen met de bus te vervoeren.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 17:06
door SuperGhost
Bee schreef:Het zal niet veel in tijd schelen, omdat de bustijd vanaf Harderwijk veel langer zal zijn dan de beloofde supersnelbus vanaf station Lelystad Centrum.
Die tijden van die supersnelbus zijn ongeloofwaardig. Als je die 7 km durende rit (daarbij ga ik dus uit van een nieuwe terminal die gunstig ligt voor Lelystad Centrum), dan red je dat niet in die beloofde 6 minuten maar heb je al minimaal 8 nodig. Tel daarbij een lichte speling op en je hebt 9 minuten. Dat is maarliefst een 4 minuten winst ten opzichte van nu. Met een betere aansluiting bij Lelystad Centrum (van 20 naar 6 minuten) win je daarmee maarliefst dus 18 minuten. Dat is inderdaad een behoorlijke versnelling.

Echter is de huidige reistijd via Harderwijk dus al 24 minuten sneller. Dus met die winst die je via Lelystad boekt ben je dan nog altijd 6 minuten langzamer. De overstap op Amsterdam Zuid (7 minuten) zou ook maar hooguit 3 minuten sneller kunnen (al is de overstap dan niet zo heel robuust meer), dus die route zal niet sneller zijn. De nieuwe terminal zal slechts 1 minuut verder van Harderwijk liggen, dus dan houdt je nog altijd 2 minuten over.

De huidige route via Harderwijk per sprinter zou dan dus nog altijd 2 minuten sneller zijn als de meest gunstige route via Amsterdam Zuid. Met een IC stop zou de reis Utrecht-Harderwijk nog eens 15 minuten versneld kunnen worden (34 minuten per IC vs. 49 minuten per sprinter), waardoor via Harderwijk dus 17 minuten sneller zou zijn als via Amsterdam Zuid en Lelystad Centrum.
sirvinniei schreef:Ik bedoelde dat aangezien het vliegveld niet dicht bij het spoor ligt en de meeste touridten het openbaar vervoer nemen is het lastig om als het vliegveld groeit alle toeristen met de bus te vervoeren.
Waarom niet? Het gemiddelde aantal reizigers per dag is 18.000 (6,7 miljoen per jaar), waarvan dus een flink deel af moet dat per auto, taxi of vliegtuig komt (reizigers met een vlucht via Lelystad zitten in die 6,7 miljoen).
Laten we het OV-aandeel voor het gemak op een zeer hoge 5.000 per dag zetten. Dat is prima te verbussen. Ter vergelijking: hier in Nijmegen worden dagelijks het viervoudige aantal reizigers verbust tussen Nijmegen CS en de campus Heyendaal en daarbij worden nog niet eens dubbelgelede bussen ingezet (de meeste bussen zijn zelfs niet eens geleed)

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 17:25
door waldo79
Zoals al is aangegeven zijn die scenario's pas aan de orde als Lelystad naar zijn maximum aantal vliegbewegingen gaat. Ik zie dat de komende 20 jaar niet gebeuren.

En wat nog als het 15 minuten rijden zou zijn vanaf Lelystad Centrum? Mij lijkt het prettiger om het busvervoer zo kort mogelijk te laten zijn. En de treinreis via Asdz kun je nu al op IC-niveau maken en me dunkt dat in de huidige ontwikkelingen die relatie sterker wordt gemaakt...

Zaak is om met voorstellen voor allerlei spoorlijnen en superbussen realistisch te bezien.

Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).

Geplaatst: di 31 mar 2015, 17:37
door Thom91
sirvinniei schreef:Ik bedoelde dat aangezien het vliegveld niet dicht bij het spoor ligt en de meeste touridten het openbaar vervoer nemen is het lastig om als het vliegveld groeit alle toeristen met de bus te vervoeren.
Want dat is bij Eindhoven ook echt een heel groot issue?