Pagina 1 van 4

Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: do 26 mei 2016, 21:35
door Daniel
Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger
In samenwerking met gemeente Ede en NS Stations vernieuwt ProRail het station van Ede-Wageningen. Vanavond is het bijzondere ontwerp onthuld: het station krijgt een toren als blikvanger en een gigantische licht doorlatende overkapping van hout. Een unicum in Nederland! Hoe ziet dit visitekaartje voor stad en omgeving er verder uit? Bekijk de 3D animatie.
Afbeelding

Kap groot houtproject
Het station Ede-Wageningen vormt de poort naar de Veluwe en Gelderse Vallei. De uitstraling van het station sluit zoveel mogelijk op die bijzondere ligging aan. Er is zichtbaar veel natuurlijk bouwmateriaal in verwerkt. De houten kap omvat qua lengte meer dan 2 voetbalvelden en overdekt in een keer vrijwel het gehele station. Het is daarmee een van de grootste houtconstructies van Nederland! Toch is het station licht en open, zodat je direct zicht houdt op de wijde groene omgeving.

Toren en ingang
In het ontwerp is een elegante toren ingetekend. Met deze ‘landmark’ vormt het station een baken in het landschap, gemakkelijk te vinden en te bereiken. De toren markeert ook de nieuwe hoofdentree aan de zuidzijde, dat is de Bennekomse kant. De reizigerstunnel rusten we uit met liften en roltrappen, voor ieders gemak.

Meer reizigers
Ede-Wageningen is om meerdere redenen toe aan vernieuwing en verbetering. Alleen al vanwege voorspelde aanhoudende groei van reizigers is het nieuwe station ruimer van opzet. Tegelijk is het ontwerp zo ingericht dat het geheel open en overzichtelijk blijft. Ondanks drukte vind je straks met een veilig gevoel gemakkelijk je weg.

Meer treinen
Uitbreiding van het station is ook nodig voor het landelijk programma PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer), waar Ede-Wageningen op aansluit. Er stoppen straks meer treinen en daarom bouwen we een extra perron. Prettig voor reizigers, want de verbindingen nemen toe!

Meer comfort
Wachttijd op het station? Geen probleem, want er komen genoeg voorzieningen. Het aanbod van stationswinkels breidt uit, we zetten comfortabele wachtruimtes op de perrons en we bouwen toiletten en liften. Alles voor een aangenaam verblijf!

Meer parkeren
Reizigers die met de fiets, de bus of de auto naar het station komen gaan er flink op vooruit door duidelijke routing en ruime, nabij de entree gelegen parkeerplaatsen. De nieuwe P+R garage krijgt ruim 500 parkeerplaatsen. De bewaakte fietsenstalling heeft straks plaats voor zo’n 6.000 fietsen (eerste 24 uur gratis stalling). Aan de noordzijde, met directe toegang naar perron 1 (Valleilijn/Sprinter naar Arnhem) komt ook een fietsenstalling. Deze biedt plaats aan ongeveer 1.800 fietsen.

Meer in- en uitstappen
Het bus- en taxiplein bevindt zich direct voor de hoofdentree aan de zuidzijde. Er komen daar perrons voor reguliere en gelede (harmonica-) bussen en standplaatsen voor taxi’s. Zowel aan de noord- als aan de zuidkant van het nieuwe station is er ruimte om reizigers in of uit te laten stappen, zgn. Kiss en Ride plekken. Een ruime en lichte reizigerstunnel leidt de reiziger snel naar het gewenste perron.

Planning
We verwachten eind 2018/begin 2019 met de bouwwerkzaamheden te beginnen. De bouw gebeurt met de winkel open: tijdens de werkzaamheden blijft het huidige station volledig in bedrijf. Het nieuwe station Ede-Wageningen is dan eind 2021 klaar.

Samenwerking
Projectgroep Spoorzone Ede is verantwoordelijk voor het nieuwe station. Daarin hebben gemeente Ede, NS Stations en ProRail gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de realisatie van dit project. Meer hierover op http://www.spoorzone-ede.nl (link is external). Daar ook informatie over mogelijkheid van inspraak op dit ontwerp voor het nieuwe station.

Bron: Persbericht ProRail

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: do 26 mei 2016, 23:19
door sirvinniei
Ik zie dat de IC en de Sprinter uit Utrecht op hetzelfde perron halteren. Mooi! Dan is er dus iig in 1 richting een crossplatform overstap van de sprinter op de intercity.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 00:03
door Chrysa
Ik ben geen fan van die enorme paal. :oops:

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 00:20
door Tjekken
De sprinter uit Utrecht komt op 4, de IC uit Utrecht op 5...
IC en sprinter uit Arnhem op 3, alleen richting Utrecht dus een zelfde perron overstap.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 00:23
door sirvinniei
Er wordt trouwens over 7 gewone en 2 gelede haltes gesproken, maar Ede-Wageningen heeft toch 8 buslijnen die niet geleed worden gereden? (4 stads en 4 streek)
Tjekken schreef:De sprinter uit Utrecht komt op 4, de IC uit Utrecht op 5...
IC en sprinter naar Utrecht op 3, alleen richting Utrecht dus een zelfde perron overstap.
Ja, dat is wat ik zei: in 1 richting.
Nu ik het nog een keer lees, gek trouwens: De sprinter Utrecht-Ede komt aan op spoor 4, en weet daarna zich te verplaatsen naar de andere kant van perron naar spoor 3 om daar weer te vertrekken.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 01:07
door evos
^^ ... en dat terwijl spoor 4 door geen andere treinen wordt gebruikt. Die sprinter zou dus net zo goed op spoor 4 kunnen keren.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 01:28
door SuperGhost
Chrysa schreef:Ik ben geen fan van die enorme paal. :oops:
Fijn, we hebben hem nu dus al omgedoopt tot 'de penis van Ede' :')
Tjekken schreef:De sprinter uit Utrecht komt op 4, de IC uit Utrecht op 5...
IC en sprinter uit Arnhem op 3, alleen richting Utrecht dus een zelfde perron overstap.
Hoe kom je bij de info dat de sprinter aankomt op 4, maar vertrekt op 3? Ik kan dat zo niet vinden. Het zou wel kunnen dat dat evt. moet omdat anders de kering te kort is en je dus tegelijk de sprinter uit Utrecht moet ontvangen als dat die naar Utrecht moet vertrekken.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 01:56
door sirvinniei

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 02:38
door SuperGhost
Dank je

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 11:52
door dennistd
Ik mag toch hopen dat er een wisselverbinding tussen spoor 1b en spoor 3 komt, zodat (vertraagde) doorgaande sprinter van Arnhem naar Utrecht ingehaald kan worden.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 12:35
door sirvinniei
Worden de sprinters Utrecht-Ede en Ede-Arnhem gekoppeld?
Dan moet de sprinter uit Utrecht helemaal van Spoor 1 naar spoor 4, lijkt me ook niet logisch.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 13:55
door Z2N
Dat hoeft dan niet hoor, de sprinters Ut->Ah stoppen dan op 4 of 5, de sprinters Ah->Ut op 3 of (afhankelijk van de bouw van een extra wissel) op 1b. Overigens past een doorgaande sprinter ook zonder inhaling in ETMET, op voorwaarde dat (in oostelijke richting gezien) de achterliggende IC twee minuten langzamer wordt door een extra stop in bijv. Klp.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 14:41
door Busfoto.nl
Is dat houten deel overkapt?

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 15:45
door Tom
Uit het ontwerpdocument (p.39): "De overkapping is waterdicht en biedt beschutting tegen neerslag. Doordat de overkapping ook de perronsporen overdekt, wordt ook bij het in- en uitstappen van de treinen beschutting geboden. Deze overkapping bestaat uit driehoekige houten elementen met daarin glas."

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 15:59
door SuperGhost
dennistd schreef:Ik mag toch hopen dat er een wisselverbinding tussen spoor 1b en spoor 3 komt, zodat (vertraagde) doorgaande sprinter van Arnhem naar Utrecht ingehaald kan worden.
Er komt geen doorgaande sprinter. De sprinter Arnhem-Ede gaat gewoon net zoals nu keren op spoor 1b. De sprinter Breukelen-Ede komt binnen op spoor 4, gaat dan naar een nieuw aan te leggen rangeerspoortje ten oosten van het station en gaat dan zodra de IC op spoor 3 weg is naar spoor 3 om weer ri. Utrecht te vertrekken.

Als ik het kaartje in het document namelijk goed lees, dan lijkt het sporenplan als volgt te wijzigen:
Afbeelding
Als dat klopt, wordt zo'n doorgaande sprinter dus onmogelijk te worden gemaakt, want niet alleen blijf je vanaf 1b niet naar Utrecht kunnen, maar je kunt straks vanaf spoor 4 ook niet meer naar Arnhem (en ook niet naar Utrecht, dus vandaar dat die op 4 binnenkomt en op 3 vertrekt).

Z2N kan dat wel mooi roepen dat je geen inhaling nodig hebt als je de IC op bijv. De Klomp laat stoppen, maar die sprinter komt er juist zodat de IC daar niet meer hoeft te stoppen. Ga je die IC's alsnog zo'n extra stop geven, dan zou die sprinter tussen Ede en Utrecht natuurlijk niet ingevoerd worden en had je sowieso al geen extra perronspoor hoeven bouwen in Ede.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 16:59
door Z2N
De vraag die je je dan moet stellen is of het dan wel een goed idee is om die sprinter in te stellen, want station Klp kent dan geen meerwaarde meer.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 17:02
door Aking
Ten opzichte van?

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 17:14
door regenmaker
Precies ten opzichte van? Het blijft vanuit Arnhem nog steeds sneller om via Veenendaal De Klomp te reizen in plaats naar Veenendaal Centrum. Met of zonder sprinter.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 17:34
door SuperGhost
Z2N schreef:De vraag die je je dan moet stellen is of het dan wel een goed idee is om die sprinter in te stellen, want station Klp kent dan geen meerwaarde meer.
Bediend toch nog wel wat hoor:
- richting Arnhem: Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel, Ederveen
- richting Utrecht: Veenendaal-Noord, Ederveen, Renswoude en in mindere mate ook nog Ede-Noord (Kernhem, via stadsbus 5)

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 17:57
door sirvinniei
Precies, ik denk dat al je Veenendaal-de klomp zal willen sluiten je snellere en meer buslijnen naar Ede-Wageningen zal moeten inleggen. Vergeet niet dat Veenendaal een stad is met 63.000 inwoners dus om genoeg buslijnen in te leggen die Veenendaal volledig dekken, 7 dagen in de week tot s avonds laat dat je misschien wel meer geld kwijt bent dan dat je bespaart met het sluiten van Veenendaal-de Klomp. Om nog maar niet te spreken over WSR die ofwel een verbinding met Ede, ofwel een verbinding met Maarn nodig krijgen.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 20:26
door sirvinniei
Gaan er nu trouwens 2 of 3 treinen per uur rijden tussen Ede en Maarn?

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 21:03
door Vinny
Lees ik nu goed dat er voor veel geld een station wordt verbouwd, terwijl de situatie voor de reiziger er niet op vooruit gaat? :shock:

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 21:05
door Suus
De tunnel van station Ede-Wageningen is een smerige ondergespoten grot. Het wordt in zijn geheel dus wel beter.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 21:30
door SuperGhost
Vinny schreef:Lees ik nu goed dat er voor veel geld een station wordt verbouwd, terwijl de situatie voor de reiziger er niet op vooruit gaat? :shock:
Deze verbouwing maakt de sprinter Ede-Utrecht mogelijk, waardoor de intercity versneld kan worden. (voordelig voor reizigers uit Gelderland, Oost-Brabant en Noord-Limburg) en met de verbouwing verbeterd de voorzieningen voor reizigers die in Ede op de trein stappen. Ook verdwijnt de (met name voor nieuwe reizigers) verwarrende situatie met 2 verschillende busstations in Ede én worden de overstappen tussen de bussen in Ede daardoor beter. Verder wordt de fietsenstalling en parkeergelegenheid uitgebreid.

Genoeg voordelen dus.

Re: Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 21:32
door trolly
Bee schreef:De tunnel van station Ede-Wageningen is een smerige ondergespoten grot. Het wordt in zijn geheel dus wel beter.
:shock:

Lees ik het nu goed, en krijgen we voor veel geld een penis in plaats van een smerige ondergespoten grot?