OV Regio Oost
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
OV Regio Oost
OV-Oost is een samenwerkingsverband tussen de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. De provincies hebben hun krachten gebundeld om de voordelen van het openbaar vervoer onder de aandacht te brengen.
Wikipagina: OV-Oost
Laatste tijd zie ik steeds meer acties om de concessies gelijk te trekken zoals:
1. Een tarievenhuis Oost (THO), waarin de vervoerders in de regio Flevoland, Gelderland en Overijssel dezelfde tarieven hanteren. Daarmee zijn de vier vervoerders Arriva, Syntus en Connexxion (Hermes en OV Regio IJsselmond) aan de slag gegaan en wilden dit op 1 januari 2017 invoeren. In hun reactie geven de samenwerkende ROCOV's aan dat invoering op korte termijn niet haalbaar is, daarnaast geven de ROCOV's aan dat de meeste reizigers met de nieuwe plannen meer gaan betalen. Bron
2. Er wordt onderzoek gedaan naar de efficiëntie van de vier afzonderlijke ROCOV's door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Bron
3. Er wordt steeds meer gesproken over concessies over de provinciegrenzen heen fuseren (voorbeeld IJsselmond). Maar ook fusie tussen Veluwe en Midden Overijssel wordt bekeken. Bron
4. Eén huisstijl voor alle concessies in de regio Oost.
Daarom heb ik dit topic geopend over dit onderwerp, aangezien het steeds meer gaat spelen in de regio.
Wikipagina: OV-Oost
Laatste tijd zie ik steeds meer acties om de concessies gelijk te trekken zoals:
1. Een tarievenhuis Oost (THO), waarin de vervoerders in de regio Flevoland, Gelderland en Overijssel dezelfde tarieven hanteren. Daarmee zijn de vier vervoerders Arriva, Syntus en Connexxion (Hermes en OV Regio IJsselmond) aan de slag gegaan en wilden dit op 1 januari 2017 invoeren. In hun reactie geven de samenwerkende ROCOV's aan dat invoering op korte termijn niet haalbaar is, daarnaast geven de ROCOV's aan dat de meeste reizigers met de nieuwe plannen meer gaan betalen. Bron
2. Er wordt onderzoek gedaan naar de efficiëntie van de vier afzonderlijke ROCOV's door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Bron
3. Er wordt steeds meer gesproken over concessies over de provinciegrenzen heen fuseren (voorbeeld IJsselmond). Maar ook fusie tussen Veluwe en Midden Overijssel wordt bekeken. Bron
4. Eén huisstijl voor alle concessies in de regio Oost.
Daarom heb ik dit topic geopend over dit onderwerp, aangezien het steeds meer gaat spelen in de regio.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Op die pagina staat wat anders dan wat je nu zegt.. Er wordt gekeken naar de meest efficiënte vorm om gezamenlijke onderwerpen te behandelen. Die zijn er soms heel flink zoals bijvoorbeeld met het tarievenhuis voor Oost-Nederland maar soms ook heel erg niet als je denkt aan de dienstregeling in Arnhem-Nijmegen (Wat moet Flevoland of Overijssel daar?) of de dienstregeling en tarieven in Almere (wat heeft Gelderland of Overijssel daarmee te doen?).regenmaker schreef: 2. Er wordt onderzoek gedaan naar de efficiëntie van de vier afzonderlijke ROCOV's door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Bron
- busentrein
- Berichten: 579
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Op dit moment wordt er ook al samengewerkt, inderdaad over het tarievenhuis. Verder proberen wij (als Rocov Gelderland) over gezamenlijke lijnen onze bevindingen door te geven aan onze collega's van Twente of Overijssel (waar we het meeste mee van doen hebben).
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
De eerste fase van het tarieven huis oost wordt op 1 februari 2017 ingevoerd. Hiermee zullen de ritkaartjes per zone 2 euro kosten en een dagkaart bus 10 euro. De twee fase (streefdatum 1 juli 2017) zullen ook de OV-chipkaart producten ingaan. Op dit moment zijn de (voorgestelde) prijzen:
Dal voordeel Oost jaar 15 euro (bus), 20 euro (trein + bus)
Altijd voordeel Oost maand 15 euro (bus), 20 euro (trein + bus)
Dal vrij Oost maand 50 euro (bus), 75 euro (trein + bus)
Weekend vrij oost jaar 150 euro (bus), 200 euro (trein + bus)
Dagkaart oost bus 10 euro (mogelijk gaat deze ook voor de regionale treinen gelden)
Ritkaart bus 2 tot 8 euro (afhankelijk hoeveelheid zones)
Kidskaart bus 1 euro
Meermandskaart oost bus 16,50 euro
Verder zou er per concessie nog een altijd vrij abonnement komen, prijs is afhankelijk per concessie.
De meeste overige abonnementen komen te vervallen. Syntus wil tevens het 65+ kaartje laten vervallen. Ook de scholierenkorting wordt opgeheven. Verder komt het sterabonnement die nog in Overijssel en Flevoland geldig is te vervallen.
Als compensatie van de ingevoerde abonnementen wordt wel het kilometertarief verhoogd. Syntus Gelderland wil het kilometer verhogen met 12,6%, Syntus Overijssel met 13,3% en IJsselmond spant de kroon met een verhoging van wel 21,7%.
Het tarievenhuis oost gaat gelden in de concessies: IJsselmond, Achterhoek-Rivierenland, Veluwe, Arnhem-Nijmegen, Midden Overijssel en Twente.
Bron: ROCOV Gelderland
Dal voordeel Oost jaar 15 euro (bus), 20 euro (trein + bus)
Altijd voordeel Oost maand 15 euro (bus), 20 euro (trein + bus)
Dal vrij Oost maand 50 euro (bus), 75 euro (trein + bus)
Weekend vrij oost jaar 150 euro (bus), 200 euro (trein + bus)
Dagkaart oost bus 10 euro (mogelijk gaat deze ook voor de regionale treinen gelden)
Ritkaart bus 2 tot 8 euro (afhankelijk hoeveelheid zones)
Kidskaart bus 1 euro
Meermandskaart oost bus 16,50 euro
Verder zou er per concessie nog een altijd vrij abonnement komen, prijs is afhankelijk per concessie.
De meeste overige abonnementen komen te vervallen. Syntus wil tevens het 65+ kaartje laten vervallen. Ook de scholierenkorting wordt opgeheven. Verder komt het sterabonnement die nog in Overijssel en Flevoland geldig is te vervallen.
Als compensatie van de ingevoerde abonnementen wordt wel het kilometertarief verhoogd. Syntus Gelderland wil het kilometer verhogen met 12,6%, Syntus Overijssel met 13,3% en IJsselmond spant de kroon met een verhoging van wel 21,7%.
Het tarievenhuis oost gaat gelden in de concessies: IJsselmond, Achterhoek-Rivierenland, Veluwe, Arnhem-Nijmegen, Midden Overijssel en Twente.
Bron: ROCOV Gelderland
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Die dagkaart van € 10,-, in welke concessies gaat die exact gelden? IJsselmond, Midden-Overijssel, Twente en Arnhem-Nijmegen sowieso lijkt me, maar Achterhoek en/of Rivierenland ook? Laatst tweetje gestuurd naar Arriva maar zij kenden de kaart (nog) niet...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Alle vervoerders uit de OV regio oost berichten over de dagkaart van 10 euro: Arriva, Breng, Syntus, OV Regio IJsselmond. Hij gaat dus gelden voor alle concessies in de regio oost ook Achterhoek-Rivierenland. Zie voor alle concessies de post voor jou.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
De dagkaart van 10 euro is trouwens wel een DALdagkaart en wordt pas vanaf 9u verkocht.
Van het afschaffen van de 65+-kaartjes (als in de losse kaartjes van €1,50 voor 1,5 uur reizen) is mij niks bekend, en ik lees het ook niet zo specifiek. Volgens mij gaat het meer om het afschaffen van de leeftijdskorting op de sterabonnementen.
Van het afschaffen van de 65+-kaartjes (als in de losse kaartjes van €1,50 voor 1,5 uur reizen) is mij niks bekend, en ik lees het ook niet zo specifiek. Volgens mij gaat het meer om het afschaffen van de leeftijdskorting op de sterabonnementen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Klopt inderdaad.dennistd schreef:De dagkaart van 10 euro is trouwens wel een DALdagkaart en wordt pas vanaf 9u verkocht.
Ik las in het advies van de rocov: Vervanging van de 65+-reducties door kortingen op basis van de mate van OV-gebruik. Maar de 65+ kaartjes staan inderdaad nog wel in de tabel van Syntus. Het kaartje zal dan wel niet onder noemer 65+-reductie vallen. Maarja het is nog niet eens zeker wanneer fase 2 ingaat, tot die tijd is het afwachten welke adviezen wel en niet worden overgenomen.dennistd schreef:Van het afschaffen van de 65+-kaartjes (als in de losse kaartjes van €1,50 voor 1,5 uur reizen) is mij niks bekend, en ik lees het ook niet zo specifiek. Volgens mij gaat het meer om het afschaffen van de leeftijdskorting op de sterabonnementen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Waarom gaan ze dan de ov-chipkaart tarieven dan verhogen? Zodat je sneller een kaartje/abonnement koopt? Ze wouden toch gelijke tarieven? Dan lijken mij die verschillende kilometer tariefswijzigingen raar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Mijns inziens moet het papieren kaartje in de bus juist zoveel mogelijk ontmoedigd worden. Het is arbeidsintensief en zorgt in de spits voor de nodige opstopping voor de deur. Daarbij ontzie ik nog het huidige risico van fysiek geld in de bus. Abonnementen (ook zichtkaart) en ov-chipkaart zijn de meest efficiënte producten. Beter voor de doorstroom, beter voor de chauffeur, iedereen wint.cassie127 schreef:Waarom gaan ze dan de ov-chipkaart tarieven dan verhogen? Zodat je sneller een kaartje/abonnement koopt? Ze wouden toch gelijke tarieven? Dan lijken mij die verschillende kilometer tariefswijzigingen raar.
Re: OV Regio Oost
Slechte zaak. :Nregenmaker schreef:Verder komt het sterabonnement die nog in Overijssel en Flevoland geldig is te vervallen.
Juist de mogelijkheid tot het kopen van een afgekocht reisrecht is voor veel mensen de reden om een abonnement aan te schaffen omdat ze hiermee "vrijheid" hebben en niet steeds hoeven te kijken of ze genoeg saldo hebben. Hierdoor reizen mensen ook meer met het OV naast de woon-werkrelaties ("Ik heb er immers toch al voor betaald.")
Ook al is de totaalprijs wellicht hoger, de reiskosten worden minder direct gevoeld.
Daarnaast zijn de sterabonnementen* van Syntus nu ook geldig op de treintrajecten Zwolle - Kampen en Zwolle - Dalfsen. Wat gebeurt daarmee?
* (afhankelijk van de sterwaarde en centrumzone)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: OV Regio Oost
Per concessie een Altijd Vrij abonnement :X . Van die "per concessie" abonnementen zijn ze juist in andere delen van het land af aan het stappen (recentelijk nog in Zuid-Holland), dus dat hier plotseling weer concessieabonnementen komen is een slechte zaak.
Ik lees trouwens ook over schandalige kilometerprijsverhogingen van rond de 15% om het nieuwe tariefstelsel mogelijk te maken. Ik ben nog niet heel erg fan van de uitwerking van dit tariefhuis.
Ik lees trouwens ook over schandalige kilometerprijsverhogingen van rond de 15% om het nieuwe tariefstelsel mogelijk te maken. Ik ben nog niet heel erg fan van de uitwerking van dit tariefhuis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Die zijn er nu al, dus wat dat betreft wijzigt er niets.Suus schreef:Per concessie een Altijd Vrij abonnement :X . Van die "per concessie" abonnementen zijn ze juist in andere delen van het land af aan het stappen (recentelijk nog in Zuid-Holland), dus dat hier plotseling weer concessieabonnementen komen is een slechte zaak.
Het Rocov heeft het ook over: Altijd Korting Oost is een onvoordelig uitpakkend alternatief voorMeltrain schreef:Juist de mogelijkheid tot het kopen van een afgekocht reisrecht is voor veel mensen de reden om een abonnement aan te schaffen omdat ze hiermee "vrijheid" hebben en niet steeds hoeven te kijken of ze genoeg saldo hebben. Hierdoor reizen mensen ook meer met het OV naast de woon-werkrelaties ("Ik heb er immers toch al voor betaald.")
Ook al is de totaalprijs wellicht hoger, de reiskosten worden minder direct gevoeld.
de sterabonnementen, vooral wanneer de km-tarieven sterk worden verhoogd. De 4 ROCOV’s in de regio Oost adviseren negatief over de uitwerking van de abonnementen met altijd afgekocht reisrecht in het THO, met uitzondering van Dal Vrij Oost en Weekend Vrij Oost
Nouja het erge is dat Syntus Gelderland het kilometertarief wil verhogen met 15% en daarop nog eens een 1 cent verhoging, dus dat zou van 0,143 naar 0,175 gaan. :XSuus schreef:Ik lees trouwens ook over schandalige kilometerprijsverhogingen van rond de 15% om het nieuwe tariefstelsel mogelijk te maken. Ik ben nog niet heel erg fan van de uitwerking van dit tariefhuis.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Dat is niet waar. Het sterabonnement is in Overijssel zowel bij OV Regio IJsselmond als bij Syntus als bij de treindienst Zwolle - Kampen en de Vechtdallijnen tegelijk geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Regio Oost
Mits je de juiste centrumzone hebt (voor de trein verbindingen dan)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: OV Regio Oost
Weekend Vrij voor 150 euro per jaar komt neer op 2,88 per week. Op zich wel voordelig, want een enkeltje kost al snel 2/4 euro. Maar dan moet je wel in de weekenden gaan en eerlijk gezegd is de trein vaak interessanter qua snelheid. Van Nijmegen naar Arnhem kost je al gauw een uur en met de trein 12 minuten :Y Zie maar eens thuis te komen na 23 uur.
Re: OV Regio Oost
Van station naar station ja, maar ik denk dat de meeste mensen ergens anders wonen. ;)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Voor mij als Apeldoorner is het wel interessant. Zeker Apeldoorn - Arnhem is een aantrekkelijk traject. Op zaterdag zitten rond 17:30 in de 91 naar Apeldoorn allemaal vrouwen met Primark tasjes uit Arnhem. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Het gaat overigens nog leuk worden met de nieuwe 'ritkaartjes' van € 2 t/m 8 in de bus. Je mag met dit kaartje namelijk NIET overstappen op een andere bus! Maar, binnen IJsselmond zou een overstap op een andere bus wel worden gedoogd... tenminste dat is de intentie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Op de Veluwe was dat al zo dat je niet mocht overstappen. Dus in de spits betaalde je Apeldoorn Markt - Station (één halte) drie euro en als je dan in een andere bus stapte keken mensen vreemd dat ze nogmaals 3 euro moesten neertellen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OV Regio Oost
Twente net zo, enige uitzondering was lijn 65 in Oldenzaal en 80-81 in Westerhaar. Dat blijft ook met de nieuwe kaartjes. Overigens worden sommige ritten wel een stuk duurder. Past wel bij het beleid om zoveel mogelijk de OVC te gebruiken..
Re: OV Regio Oost
Bij Arriva Achterhoek blijven de kaartjes zoals nu ook het geval is: Retour bij aankoop na 19u, en retour in het weekend, dus dat valt al weer mee.
Re: OV Regio Oost
Al bekend of de nieuwe abonnementen ingaan?
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: OV Regio Oost
Die gelden al sinds februari ;)
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 12 mar 2017, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post geheel quoten is onnodig.
Reden: Vorige post geheel quoten is onnodig.
Re: OV Regio Oost
Abonnementen zijn niet dezelfde dingen als RITkaartjes, nsimmelink94.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten