OV Regio Oost

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: OV Regio Oost

Bericht door Rikkel »

Ik had verwacht dat ze door het plaatsen van de halte Kroezerijweg in Keijenborg de rijtijden van lijn 51 hadden aangepast.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door Daelea »

Connexxion heeft een dag of twee geleden de KV-data geüpload, deze is ook te vinden in OVinfo. Heel vreemd is dan dat de meeste wijzigingen in het document van de provincie niet terug te vinden zijn. De nieuwe lijn 3 staat er wel in, maar de frequentiewijzigingen op lijnen 6, 7 en 8 zijn niet terug te vinden. Ook de nieuwe route van lijn 54 niet.

Het lijkt er voor alle concessies van Connexxion op dat ze de dienstregeling van 2019 gekopieerd hebben, zonder wijzigingen. Alleen nieuwe lijnen zijn dan wel toegevoegd, blijkbaar...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Vaak zijn er wel 5 versies kv1 data nodig voor de nieuwe dienstregeling per december voordat deze definitief zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: OV Regio Oost

Bericht door sirvinniei »

https://scherpenzeelsekrant.nl/lokaal/v ... eld-665063
Er komt een vaste buslijn tussen Scherpenzeel en Barneveld. De provincie Gelderland wil de nieuwe verbinding meenemen in de aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio. [...] Lijn 110 moet Scherpenzeel gaan verbinden met het centrum van Barneveld. De exacte route van de buslijn alsmede op- en afstapplaatsen is nog niet bekend, maar het is de bedoeling dat deze op werkdagen om het uur zal gaan rijden tussen 06.30 uur en 20.30 uur. Als alles volgens verwachting verloopt zal de nieuwe busverbinding tussen de twee plaatsen in december 2020 operationeel worden.
Cryptisch artikel. Of de datum klopt niet, of Keolis heeft de lijn aangeboden voor ijssel-vecht en het artikel klopt niet.
Hoe dan ook: een vaste buslijn lijkt me zwaar overdreven. Zover ik weet zit de huidige 511 alleen in de spits vol en wordt deze dan al door de 611 bediend. Lijkt me meer dan voldoende. Lijkt me beter om te investeren in het doortrekken van 298 naar Ede en Wageningen, daar moeten tenminste nog mensen echt heen (ROC A12, CHE, WUR enz.)
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Ik vond deze zin eerder opmerkelijk:
Verder denkt het Scherpenzeelse gemeentebestuur dat de busverbinding het gebruik van de trein vanuit Barneveld kan versterken, met name richting Amersfoort.
Want waarom zouden Scherpenzelers omreizen via Barneveld om in Amersfoort te komen als ze ook met een rechtstreekse buslijn kunnen reizen die ook nog eens frequenter rijdt. :')

Ik ben wel benieuwd of deze lijn een succes kan worden. Als je langs de scholen wilt, kom je dus ook door Barneveld Zuid, wat nu nog zonder bediening zit (behalve station Zuid helemaal oostelijk en één buurtbushalte helemaal westelijk), waardoor die wijk wellicht beter bediend zou kunnen worden. Dat zou wellicht ook enkele reizigers kunnen opleveren binnen Barneveld (van de zuidelijke wijken naar het centrum/Station Centrum).
Ook ben ik benieuwd hoe De Glind bedient gaat blijven. De route die de buurtbus rijdt tussen Scherpenzeel en De Glind is niet bepaald geschikt voor grote bussen en een werkend alternatief is er ook niet echt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Daniel »

Het zou het treingebruik hooguit kunnen versterken naar Hoevelaken of Lunteren inderdaad, want ook naar Ede ligt reizen met de X80 meer voor de hand. En qua reizen naar Amersfoort: juist daar loopt het nou niet bepaald storm met de bezetting op de spitsritten van de X80, de grote drukte gaat juist richting De Klomp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Ik vind het een prima uitbreiding. Zou mooi zijn als de ritten in Barneveld aan lijn 103 worden gekoppeld, zodat men direct kan doorreizen naar Apeldoorn en verder. Hoop ook dat lijn 103 in de nieuwe concessie verder versneld wordt, want een reistijd van ongeveer een uur tussen Barneveld en Apeldoorn is niet echt aantrekkelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: OV Regio Oost

Bericht door sirvinniei »

Wat bereik je daar mee? De reis (x)80-IC is even snel, frequenter, comfortabeler en kan ook buiten de spits.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Ik vind het een prima uitbreiding. Zou mooi zijn als de ritten in Barneveld aan lijn 103 worden gekoppeld, zodat men direct kan doorreizen naar Apeldoorn en verder. Hoop ook dat lijn 103 in de nieuwe concessie verder versneld wordt, want een reistijd van ongeveer een uur tussen Barneveld en Apeldoorn is niet echt aantrekkelijk.
Hoe wil je die versnellen, die rijdt op Voorthuizen-Apeldoorn al één rechte weg en volledig buiten de bebouwde kom.

Ik denk dat het enige is wat echt zou kunnen versnellen op de route naar Apeldoorn een IC-station Barneveld Noord is (waar dan overdag alleen de IC's die in Deventer beginnen/eindigen stoppen en alleen 's avonds de doorgaande IC van/naar Enschede). Maar ik zie NS dat de komende jaren nog wel steevast blokkeren.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Lijn 103 moet dan via de A1 gaan rijden. De verbinding Apeldoorn - Voorthuizen zou dan 2x/uur door lijn 102 gereden worden tijdens de spits. Een HOV-verbinding Apeldoorn - Barneveld (Scherpenzeel) zou enorme tijdwinst opleveren t.o.v. (bus -) trein - bus. Zeker als je de belangrijke bedrijventerreinen ontsluit. De huidige verbinding met de 103 legt het af tegen de auto...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OV Regio Oost

Bericht door julsteren »

ComfortRRReis 303 *bus*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Lijn 103 moet dan via de A1 gaan rijden. De verbinding Apeldoorn - Voorthuizen zou dan 2x/uur door lijn 102 gereden worden tijdens de spits. Een HOV-verbinding Apeldoorn - Barneveld (Scherpenzeel) zou enorme tijdwinst opleveren t.o.v. (bus -) trein - bus. Zeker als je de belangrijke bedrijventerreinen ontsluit. De huidige verbinding met de 103 legt het af tegen de auto...
Ik denk dat dat gewoon niet rendabel te krijgen is, aangezien het een lange route is die tussendoor eigenlijk niets bediend (alleen busstation Wittenberg, dat ook belangrijk als voeding voor die lijnen is). Lijn 103 kan juist bestaan, omdat die de spitsritten van lijn 102 verving. Lijn 103 rijdt ook niet voor niets alleen in de spits.
Daarnaast vraag ik me af hoe veel je echt wint door over de A1 te rijden. Over zowel de provinciale weg als over de snelweg kun je maar 80 (ik denk niet dat ze speciaal voor deze laagfrequente lijn V100-bussen zullen aanschaffen). Voor Barneveld zal het ietsjes langzamer zijn via de provinciale weg, omdat je Voorthuizen mee pakt, maar voor Voorthuizen is het daarentegen weer sneller. Gemiddeld voor beide plaatsen zal het denk ik even snel zijn.
Daarentegen is vervoerskundig veel logischer om via de provinciale weg te gaan (los van dat je dan extra 102-ritten nodig hebt), omdat je dan Apeldoorn beter kan bedienen. Via de snelweg kom je immers niet langs de Julianatoren, Paleis het Loo en het Orpheus Theater (al kun je je afvragen of het niet nog beter is te rijden via de Apenheul en het Belastingkantoor).

Ik denk dus dat als je via de snelweg gaat rijden je weliswaar voor Barneveld ietsjes sneller bij het station in Apeldoorn kan zijn, maar juist bij aardig wat bestemming juist langzamer uit zal zijn. Tegelijk zul je dus Voorthuizen minder af laten zijn óf je moet lijn 102 verder uitbreiden, waardoor het geheel onrendabel gaat worden.

Vandaar dat ik ook denk dat het beter is als er een IC-station Barneveld Noord komt. Dat is de enige echte manier om deze verbinding te versnellen en tegelijk kun je buslijnen 102 en 103 dan wegbezuinigen, aangezien ze tussen Voorthuizen en Apeldoorn vooral veel bomen bedienen en weinig mensen. Voor de mensen die nu nog op Wittenberg overstappen ri. Apeldoorn (vooral Stroe en Kootwijkerbroek) is een andere optie mogelijk middels een goede overstapmogelijkheid bij de rotonde N302-Garderenseweg. Daar kun je dan buslijnen Barneveld-Nunspeet en Harderwijk-Apeldoorn verknoopt laten liggen. (de buslijn Barneveld-Arnhem, lijn 105, kan dan versneld worden tussen Barneveld en Harskamp door via De Valk en Wekerom te rijden i.p.v. Kootwijkerbroek en het buitengebied van Stroe)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat je de potentie van een snelle verbinding Apeldoorn - Barneveld die concurrerend is met de auto onderschat. Je kan via de A1 juist veel beter de Europaweg in Apeldoorn ontsluiten waar veel bedrijven zitten. Mensen/forenzen in de spits reizen sowieso niet naar de Julianatoren/Paleis het Loo. Bovendien rijdt lijn 103 ook niet in de vakanties waar die attracties juist meer bezoekers kennen. Wat ik overigens hoorde van chauffeurs is dat lijn 103 veel lucht vervoert op dit moment en dat is niet geheel onlogisch gezien de uur reistijd. Dan zou ik er eerder voor kiezen om lijn 102 ook in de spits 1x/uur te laten rijden met gelede bussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Barneveld is vooral op Amersfoort gericht. Ik denk dat Apeldoorn pas op plek 5 komt (Ede, Utrecht en Arnhem zullen denk ik meer reizigers trekken). Als je dus voor Barneveld alleen een buslijn naar Apeldoorn wil onderhouden, gaat dat nooit rendabel worden vrees ik.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV Regio Oost

Bericht door Durashift »

Per nieuw dienstregelingsjaar een snelbus tussen Arnhem, Wageningen en (later) Ede-Wageningen. De zgn. Rijnlijn.
De studie naar de Rijnlijn is afgerond. We gaan voor een snelle HOV-verbinding tussen Arnhem-centraal, campus Wageningen en station Ede-Wageningen. 1e fase naar busstation Wageningen al december dit jaar en mogelijk met trolley 2.0.
Uiteraard zijn er ook verslechteringen.
(..) Een nadelige consequentie voor een frequente snelle Rijnlijn is dat de andere lijnen wat minder frequent gaan rijden', is te lezen. Maar 'vanuit het wensbeeld is aangegeven dat er een minimale frequentie van twee keer per uur voor alle bestaande haltes dient te zijn/ (..)
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... Wageningen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Betekend dat niet gewoon dat 2 spitsritten per uur van lijn 352 doorgetrokken worden naar station Ede-Wageningen en een ander nummertje krijgen?

Wel goed dat men bij de nieuwe concessie meteen door pakt en de lijnen 352 en 84(/88) aan elkaar koppelt tot één grote HOV-lijn.
cassie127
Berichten: 6568
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef:
Meltrain schreef:In hoeverre gaan de regionale spoorlijnen ook bij deze nieuwe concessies behoren?
Staat in het document: Zutphen gaat alles naar Berkel-Dinkel, Arnhem gaat alles naar Rijn-Waal. Treinen die nietin deze plaatsen komen blijft (voorlopig) een losse concessie.
Ik lees net in een document van de provincie dat er plannen zijn om Zutphen - Oldenzaal onderhands te gunnen voor 3 jaar zodat daar elektrificatie kan plaatsvinden.

Het is dan de bedoeling dat voor Zutphen - Oldenzaal de nieuwe concessie in zal gaan in december 2026 en binnen dezelfde concessie komen dan vanaf december 2027 Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg te vallen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8795
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door ArrivaBas »

Een contract voor vier jaar was geen optie? :') Of willen de beleidsmedewerkers zo kort mogelijk onder de draad dieselen?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6568
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door cassie127 »

Uit het document zelf is op te maken dat 3 jaar het wettelijke maximum is voor een onderhandse gunning van een concessie waarvoor eerder een openbare aanbesteding is geweest. In 2025 zal de elektrificatie van beide trajecten klaar moeten zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: OV Regio Oost

Bericht door PHS »

Maar hoe vergevorderd zijn de plannen voor het elektrificeren van Zp - Hgl en Aml - Mrb? Ik weet van de plannen af, maar is er al daadwerkelijk geld voor uitgetrokken en de voorbereiding in gang gezet? Anders zou die onderhandse gunning nog wel eens een lastig verhaal kunnen worden, want je bent dan (a) ervan afhankelijk dat de elektrificatie binnen het tijdvak van de onderhandse gunning is afgerond; en (b) dat de elektrificatie überhaupt doorgaat, want zonder elektrificatie valt je grond voor de onderhandse gunning weg en loop je risico op schadeclaims (lijkt me zo, maar ik kan er naast zitten).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OV Regio Oost

Bericht door marvinkok »

Prorail doet in opdracht van Overijssel een studie wat het gaat kosten etc.
Er is al wel onderzocht hoeveel de onderhandse aanbesteding/verlenging van ZHO gaat kosten.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door jjasloot »

OV Regio Oost heeft t/m 4 juli de (digitale) dagkaarten met 50% korting, https://www.twents.nl/horeca. Prijs is nu €6 en heeft in de app de verwarrende naam "Horeca retourtje Twents"
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Lijn 45 »

De concessies Rijn-Waal en Berkel-Dinkel gaan mogelijk niet in geplande vorm door.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom wil de provincie deze indeling?

Daarnaast, hoe helpt Berkel Dinkel opknippen tot het verkleinen van Rijn-Waal?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Ik ben blij dat de provincies tot inkeer zijn gekomen en hebben ingezien dat er een limiet is wat de markt kan dragen. Helaas is het inzicht wel rijkelijk laat gekomen, want met het bestuurlijk gedrocht dat IJssel-Vecht is geworden zitten we nu waarschijnlijk nog lange tijd opgescheept.

In de geschiedenis van dit topic is terug te lezen dat ik vind dat dergelijke grote concessies, die in de indruk wekken van snelle stappen snel klaar, marktverstorend werken. Daar komt bij dat de provincies geen centraal bestuursorgaan hebben opgezet en dat provincie-overschrijdende concessies dus meerdere opdrachtgevers hebben die totaal tegenstrijdige belangen bij een concessie kunnen formuleren. En bij falen lopen de provincies risico’s die niet te dragen zijn. Daardoor kon Keolis ondanks de fraude toch IJssel-Vecht gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten