OV Regio Oost

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Wat ik altijd zo dom vind, is dat busvervoerders in de bus zelf en op hun site gaan adverteren over hun busvervoer/aanbiedingen. Ze kunnen beter bij een bushalte/het centrum gaan adverteren om mensen naar de bus te lokken met aanbiedingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: OV Regio Oost

Bericht door flipje »

En er is weer nieuws over het 'nieuwe' tariefhuis:
Provincie Flevoland compenseert reizigers voor hogere OV-prijs

Door een aanpassing in het tariefsysteem voor het openbaar vervoer zijn de prijzen voor het busvervoer in Flevoland voor bepaalde reizigers sinds deze maanden fors duurder geworden. Met name scholieren zijn sinds juli geconfronteerd met maandabonnementen die wel 20 tot 30 euro duurder uitvallen. De provincie gaat die reizigers compenseren voor hun hogere kosten.

......

Reizigers hoeven niet bij de provincie een verzoek in te dienen voor compensatie. Vervoerder Connexxion is namelijk degene die de uitvoering van de compensatie voor zijn rekening neemt. De compensatieregeling blijft gelden zolang er sprake is van een verkeerde situatie, volgens Meijer in ieder geval tot 1 juli 2018. “Op het moment dat wij die betaalbaarheid in het beleid kunnen waarborgen, is de compensatie niet meer nodig.”'

Meer info en bron
Ik ben benieuwd welke regio's gaan volgen..
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Nog een interessant worddocument: https://www.rocovgelderland.nl/download/adviezen/138

Daarin staat onder andere dat de provincies misschien wel lijnennetconcessies gaan aanbesteden in plaats van gebiedsconcessies. Dat betekent dat er geen restricties meer zitten op het aanbieden van openbaar vervoer buiten de in de concessie gedefinieerde corridors. En dus dat in principe iedere instantie/bedrijf daar openbaar vervoer kan aanbieden zonder ontheffingsvergunning.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door dennistd »

Dat zou dus betekenen dat een niet-concessiehouder een rechtstreekse bus Tubbergen-Almelo mag gaan rijden, aangezien lijn 64 niet rechtstreeks tussen die plaatsen rijdt? Lijkt me eerlijk gezegd een bijzonder slecht idee, met name voor de kleine plaatsen waarvoor nu omgereden wordt (in dit geval Geesteren, Harbrinkhoek en Mariaparochie).

Om nog maar niet te spreken van het nogal onaantrekkelijk maken van het beroep buschauffeur als je werkgever maar 1 of 2 lijnen krijgt...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV Regio Oost

Bericht door Klaasje »

Nee dat mag niet want ov aanbieden zonder concessie is vooralsnog verboden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door cassie127 »

In de post van regenmaker en de visie van de provincies en het rocov staat het toch echt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door dennistd »

Maar zoals regenmaker zegt zou het wel toegestaan gaan worden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV Regio Oost

Bericht door Gekko123 »

Hoe ik het lees is dat ze juist naar lijnconcessies toe willen die niet gebonden zijn aan de huidige concessiegrenzen. Oftewel: dat lijnen die als gevolg van de concessies zijn geknipt zouden als gevolg hiervan weer één lijn kunnen worden.

Voor mij is dat een deel van de oplossing, want om losse lijnen aan te gaan besteden maak je het voor de bedrijven onnodig duur (meer kleine materieelparken met als gevolg relatief veel reservebussen). Ik zou liever zien dat ze meerdere lijnen in een concessie stoppen, niet gehinderd door de huidige concessiegrenzen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Volgens mij hebben ze het hier over lijnennetconcessies die best wel enorm zijn (3 stuks voor de 3 provincies), er wordt dus een groot pakket corridors aanbesteed. Ik lees niet dat ze iedere lijn of lijnbundel apart gaan aanbesteden. Overigens worden de mogelijkheden op dit moment verkend en dus alles behalve zeker of deze vorm er gaat komen, maar het wordt dus beschouwd als een serieuze mogelijkheid. Initiatieven zoals de centrumbus Deventer of de Veluwe-express willen de provincies op deze manier stimuleren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RE: Re: OV Regio Oost

Bericht door Klaasje »

cassie127 schreef:In de post van regenmaker en de visie van de provincies en het rocov staat het toch echt.
Dat staat alleen niet zo in de wet Personenvervoer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Het lijkt erop dat de provincie kritiek heeft gehad op hun megaconcessie-plannen en daarom maar wat leeg geneuzel (met worden als inovatitiviteit?) in een Word-document hebben gestopt om wat "visie" te geven aan het idee voor megaconcessies.

Er is alleen een grote denkfout gemaakt: het verhaal wat ze houden bevat ook een pleidooi voor kleinere concessies. Ik heb dus echt geen flauw benul wat ze precies willen bereiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Ik vond die grote concessies die ze eerst voorstelde juist zeer goed. Dat was niet gericht op provinciegrenzen, maar juist op reizigersgedrag (de centrale plaats en het achterland zoveel mogelijk in één concessie stoppen).

Ik snap ook niet hoe een lijnenconcessie nu meer innovatie teweeg kan brengen, want als je zo'n concessie hebt, ben je dan gebonden aan die lijnvoering lijkt me. Je moet het geld dan verplicht daarop uitgeven en kan niet ergens anders in investeren.

Dan zie ik liever de eerder voorgestelde grote gebiedsconcessies, waarbij alleen de belangrijkste lijnen verplicht worden en er een bedieningsplicht voor plaatsen groter dan X inwoners komt (en evt. met welke frequentie) en de vervoerder mag zelf uitzoeken met welke lijnvoering ze die gaan bedienen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Maar als het idee is dat de centrale plaats en het achterland zoveel mogelijk in een concessie moeten, dan krijg je meteen al gedoe.

Want moet Apeldoorn dan in een concessie met Arnhem of met Zwolle? Is er wel wisselwerking tussen Lelystad en Zwolle? Moet Doetinchem wel in één concessie met Enschede, Arnhem is toch logischer? En waar laat je Deventer, eigenlijk ook wel een centrale plaats? Moet Nijmegen niet eerder in een concessie met Noord-Limburg en Oost-Brabant?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Apeldoorn en Doetinchem zijn zelf natuurlijk al centrale plaatsen :wink:

Met centrale plaatsen bedoel ik natuurlijk voor de kleinere kernen. Niet de steden zelf, want anders blijf je altijd in een vergrotende trap vallen totdat je één grote wereldwijde concessie hebt.

Dat een deel van Noord-Limburg en Oost-Brabant dan ook bij de concessie met Nijmegen erin zou moeten horen klopt, maar helaas doet Brabant niet mee met de 'OV-regio Oost'. Alhoewel de lijnen in kwestie (lijnen 83 en 99) natuurlijk wel al gedeeld zijn met de concessie waar Nijmegen in zit en dit dus toch al is opgevangen middels een ingewikkeldere situatie (2 vervoerders, 2 concessieverleners)

Daarnaast zul je natuurlijk altijd overgangsgebieden houden, maar die zijn nu wel logischer. Nu zie je (als ik het goed heb onthouden) dat veel overgangsgebieden binnen die regio of liggen waar geen of weinig regionale lijnen zijn (hooguit buurtbussen) of juist bij zo'n centraal punt, waar je sowieso al een natuurlijk eindpunt zou hebben. Zo is in de Achterhoek (gericht op Enschede en Doetinchem) geen overgang meer t.h.v. de lijn Borculo-Haaksbergen, maar straks juist in Doetinchem. Hierdoor zou je weer een doorgaande dienst Enschede-Borculo-Doetinchem kunnen voeren en vallen de beperkingen voor de bussen vanuit Groenlo weg (Arriva mag niet zomaar extra ritten naar Enschede toevoegen)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: RE: Re: OV Regio Oost

Bericht door Durashift »

Klaasje schreef:
cassie127 schreef:In de post van regenmaker en de visie van de provincies en het rocov staat het toch echt.
Dat staat alleen niet zo in de wet Personenvervoer.
Staat daarin dan expliciet dat concessiegrenzen aaneengesloten dienen te zijn?
Mag er geen 'niemandsland' tussen concessiegrenzen bestaan?
Suus schreef:Het lijkt erop dat de provincie kritiek heeft gehad op hun megaconcessie-plannen en daarom maar wat leeg geneuzel (met worden als inovatitiviteit?) in een Word-document hebben gestopt om wat "visie" te geven aan het idee voor megaconcessies.
Joh, één tikfoutje .. :wink:

Ik heb het document toch anders gelezen.

1. Provincie geeft nadere uitleg over wat zij voor ogen staat. Kennelijk is dat ongeveer gelijk aan de provincies Flevoland en Overijssel.. dus voor een vergelijk zouden wij ook hun documenten daaromtrent kunnen lezen.

2. Provincie Gelderland wil de omslag maken van lijnnetvoering (met aansluitingen) naar 'deur tot deur' reizen voor reizigers.

3. Provincie Gelderland verwacht niet dat, door de geografische omstandigheden, andere OV modaliteiten (mobiliteitsconcepten) kansrijk zijn om binnen een traditionele concessiegebied te ontwikkelen. Daar waar dat in Randstedelijke gebieden wel kan slagen.

4. Provincie Gelderland beseft dat er altijd grenzen zullen zijn aan vervoersregio's (concessies). Neem alleen al de grens NL-DLD.
Suus schreef: Er is alleen een grote denkfout gemaakt: het verhaal wat ze houden bevat ook een pleidooi voor kleinere concessies. Ik heb dus echt geen flauw benul wat ze precies willen bereiken.
Ik weet niet of je dat een denkfout kan noemen. Het betreffende document betreft, formeel, een verkenning. Dat men binnen een verkenningsperiode alle opties nog open houden, lijkt mij juist verstandig. Pleidooi voor kleinere concessies lees ik als zijnde concessies voor de druk bezette corridors (zoals het middelste plaatje in dat .doc document ook laat zien) en daarbuiten de 'nieuwe mobiliteit'.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 04 aug 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoop onnodige enters verwijderd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV Regio Oost

Bericht door Klaasje »

Nee, in de wp2000 staat dat openbaar vervoer zonder concessie verboden op een paar uitzonderingen na.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV Regio Oost

Bericht door Durashift »

Ja, maar wát is dan de definitie van een concessie?
Anders gezegd, mág een opdrachtgever een splitsing maken tussen een (beperkt gebied) lijnnetconcessie én een, noem het, een nieuwe mobiliteitsconcessie?
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 04 aug 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet geheel quoten!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV Regio Oost

Bericht door Wubbo »

De wp2000 heeft als definitie van concessie:
concessie: recht om met uitsluiting van anderen openbaar vervoer te verrichten in een bepaald gebied gedurende een bepaald tijdvak;
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door cassie127 »

Vergeten we ook niet dat het op de manier kan zoals er in Groningen Drenthe gebeurde met de Arriva Qliner Emmen - groningen? Denk dat er dat mee bedoelt wordt

Dat was een concessie specifiek voor o.a. die lijn. De concessie van Qbuzz is de gebiedsconcessie
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Djeez »

Is Dal Voordeel Oost Bus (40% korting) eigenlijk geldig op Bravo Lijn 99 Nijmegen - Uden? In de bussen van Breng sowieso... maar die van Arriva/Bravo dan? :D Leuke kwestie weer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Volgens mij is die niet bij Arriva Brabant geldig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: RE: Re: OV Regio Oost

Bericht door gkw1969 »

Ik ben al enige tijd in het bezit van dit rapport en heb het ook goed doorgenomen.
De bedoeling van het samenwerkingsverband OV Regio Oost is om niet op provincieniveau concessies te verlenen maar gezamenlijk. Daarbij wordt dan gekeken naar de vervoersbehoefte van de verschillende gebieden. Zo kent het zuidelijk deel van de concessies (Twente/Achterhoek/omg. Deventer/Veluwe zuid) veel vervoersstromen naar grote kernen als Enschede, Hengelo, Almelo, Doetinchem, Deventer, Apeldoorn, Zutphen, Ede en Wageningen. Hier zal een zgn. lijnennetconcessie op los gelaten worden. Oftewel een gewoon lijnennet zoals we dat nu al kennen met veel "dikke" lijnen. Eventueel aangevuld met lokaal vervoer tussen de kleinere kernen.

De minder bebouwde gebieden van Veluwe noord/IJsselmond/Oost Flevoland/Midden Overijssel krijgen veel meer vervoersmodaliteiten die op maat gemaakt zijn voor het gebied. Strakke streeklijnen vanuit grotere plaatsen en flexibel vervoer vanuit de kleine kernen.

Met dit plan willen de 3 provincies (Flevoland, Gelderland en Overijssel) meer vervoer op maat geven aan de inwoners.

Het is dus geen "leeg geneuzel", het is een goed doordacht plan. Eind september heb ik een overleg met de opsteller van het plan en kan ik meer vertellen wat precies de bedoeling is en wat het tijdspad is.

Durashift schreef:
Klaasje schreef:
cassie127 schreef:In de post van regenmaker en de visie van de provincies en het rocov staat het toch echt.
Dat staat alleen niet zo in de wet Personenvervoer.
Staat daarin dan expliciet dat concessiegrenzen aaneengesloten dienen te zijn?
Mag er geen 'niemandsland' tussen concessiegrenzen bestaan?
Suus schreef:Het lijkt erop dat de provincie kritiek heeft gehad op hun megaconcessie-plannen en daarom maar wat leeg geneuzel (met worden als inovatitiviteit?) in een Word-document hebben gestopt om wat "visie" te geven aan het idee voor megaconcessies.
Joh, één tikfoutje .. :wink:

Ik heb het document toch anders gelezen.

1. Provincie geeft nadere uitleg over wat zij voor ogen staat. Kennelijk is dat ongeveer gelijk aan de provincies Flevoland en Overijssel.. dus voor een vergelijk zouden wij ook hun documenten daaromtrent kunnen lezen.

2. Provincie Gelderland wil de omslag maken van lijnnetvoering (met aansluitingen) naar 'deur tot deur' reizen voor reizigers.

3. Provincie Gelderland verwacht niet dat, door de geografische omstandigheden, andere OV modaliteiten (mobiliteitsconcepten) kansrijk zijn om binnen een traditionele concessiegebied te ontwikkelen. Daar waar dat in Randstedelijke gebieden wel kan slagen.

4. Provincie Gelderland beseft dat er altijd grenzen zullen zijn aan vervoersregio's (concessies). Neem alleen al de grens NL-DLD.
Suus schreef: Er is alleen een grote denkfout gemaakt: het verhaal wat ze houden bevat ook een pleidooi voor kleinere concessies. Ik heb dus echt geen flauw benul wat ze precies willen bereiken.
Ik weet niet of je dat een denkfout kan noemen. Het betreffende document betreft, formeel, een verkenning. Dat men binnen een verkenningsperiode alle opties nog open houden, lijkt mij juist verstandig. Pleidooi voor kleinere concessies lees ik als zijnde concessies voor de druk bezette corridors (zoals het middelste plaatje in dat .doc document ook laat zien) en daarbuiten de 'nieuwe mobiliteit'.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Breng bericht op de valreep ook nog even met de nieuwe abonnementen die op 1 juli ingingen: https://www.breng.nl/reizen/1190/nieuwe ... megen/4888 :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Breng gaat ook het kilometertarief omhoog gooien van 0,149 naar 0,154 per kilometer, vanwege de nieuwe producten. Dit gebeurt al aanstaande zondag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV Regio Oost

Bericht door ODRAIL »

Dat is lekker laat dat dit naar buiten gebracht wordt :? .

Kon dit niet iets eerder?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten