OV Regio Oost

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: OV Regio Oost

Bericht door Tom024 »

Een aantal berichten over de precieze indeling vab dit gebied verplaatst naar
viewtopic.php?f=57&t=15524
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

Suus schreef: do 04 nov 2021, 17:25 Ik ben blij dat de provincies tot inkeer zijn gekomen en hebben ingezien dat er een limiet is wat de markt kan dragen. Helaas is het inzicht wel rijkelijk laat gekomen, want met het bestuurlijk gedrocht dat IJssel-Vecht is geworden zitten we nu waarschijnlijk nog lange tijd opgescheept.

In de geschiedenis van dit topic is terug te lezen dat ik vind dat dergelijke grote concessies, die in de indruk wekken van snelle stappen snel klaar, marktverstorend werken. Daar komt bij dat de provincies geen centraal bestuursorgaan hebben opgezet en dat provincie-overschrijdende concessies dus meerdere opdrachtgevers hebben die totaal tegenstrijdige belangen bij een concessie kunnen formuleren. En bij falen lopen de provincies risico’s die niet te dragen zijn. Daardoor kon Keolis ondanks de fraude toch IJssel-Vecht gaan rijden.
Grotere concessies kunnen wellicht wel, maar dan moet er een bestuur zijn zoals OVB in Groningen en Drenthe.

De provincies kiezen echter om alle beleid per provincie te doen, wat het meer complex maakt en waardoor veel bedrijven het laten zitten. Ijssel-Vecht heeft 3 mogelijke eisers in verschillende richtingen.

In GD heb je tenminste een laag ertussen van gedeputeerden die beleid gelijk trekken ten gunste van de bevolking. Deze concessies hebben dat helaas niet.

De grootte heeft invloed, maar bestuurlijke invloed moet heel helder en eenduidig zijn. Ik verwacht voor Rijn-Waal daarin minder complexiteit, want maar een provincie. Echter is de omvang gigantisch, hoop ik dat die concessie wordt geknipt. Treinen, trolleybus, bus en meer maken dat een monstrosity om uit te werken.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: OV Regio Oost

Bericht door gkw1969 »

CamilleKreemers schreef: do 04 nov 2021, 15:38 Waarom wil de provincie deze indeling?

Daarnaast, hoe helpt Berkel Dinkel opknippen tot het verkleinen van Rijn-Waal?
Ik zat hem ook te zoeken. Als Achterhoek naar Berkel-Dinkel zou gaan zou alles ten westen van Doetinchem onder Rijn-Waal vallen inclusief Rivierenland.
Door Berkel-Dinkel te splitsen blijft de verdeling van die concessies gelijk en wordt de oorspronkelijke Rijn-Waal kleiner met alleen SAN en Food Valley
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Ik vond de concessies Rijn-Waal en Berkel-Dinkel qua reisrelaties veel logischer. Door Rivierenland bij Arnhem-Nijmegen te voegen ben je af van alle lijnen die door twee vervoerders worden geëxploiteerd. Je kan dan de 42 en 165 over Druten heen laten rijden richting Nijmegen. Hetzelfde geldt voor de reisrelaties vanuit de Achterhoek naar Twente. De concessiedelen Achterhoek en Rivierenland hebben niets met elkaar te maken en is qua grootte ook al fors. De concessie IJssel-Vecht is eigenlijk de minst logische van de drie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Roeland »

De knip in Druten kun je prima oplossen door de lijnen 85 en 89 (Druten - Nijmegen) voortaan vanuit de concessie Rivierenland te rijden.
Laatst gewijzigd door Roeland op vr 05 nov 2021, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Roeland »

regenmaker schreef: vr 05 nov 2021, 06:21De concessiedelen Achterhoek en Rivierenland hebben niets met elkaar te maken en is qua grootte ook al fors. De concessie IJssel-Vecht is eigenlijk de minst logische van de drie.
De grootste overeenkomst is, dat beide een spoorlijntje naar Arnhem exploiteren, en dat het daardoor efficiënter is (treinpersoneel, materieelbuffer, enz.) om beide in één concessie te hebben. En daarbij komt dat Rivierenland alleen een vrij kleine concessie zou zijn.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: OV Regio Oost

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat Achterhoek Rivierenland zoals hij er nu ligt niet echt een aantrekkelijke concessie is. Beide gebieden hebben weinig echte grote steden. Alleen Zutphen heeft een stadsdienst.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Roeland »

Juist een stadsdienst in een provinciestadje maakt een concessie onaantrekkelijk. Die zijn in de praktijk het minst rendabel.
Ik denk dat in een (iets uitgebreide) concessie Achterhoek - Rivierenland de doorgaande lijnen van/naar grote steden (73/74 naar Enschede, 85 Tiel - Nijmegen) het aantrekkelijkst zijn.
Zie bijv. ZHN, waar Arriva de kwakkelende stadsdiensten Alphen en Gouda steeds meer uitkleedt, en lijn 295 Rotterdam - Schoonhoven - Utrecht juist uitbreidt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: vr 05 nov 2021, 09:30
regenmaker schreef: vr 05 nov 2021, 06:21De concessiedelen Achterhoek en Rivierenland hebben niets met elkaar te maken en is qua grootte ook al fors. De concessie IJssel-Vecht is eigenlijk de minst logische van de drie.
De grootste overeenkomst is, dat beide een spoorlijntje naar Arnhem exploiteren, en dat het daardoor efficiënter is (treinpersoneel, materieelbuffer, enz.) om beide in één concessie te hebben. En daarbij komt dat Rivierenland alleen een vrij kleine concessie zou zijn.
Maar Arnhem-Doetinchem behoorde nu tot de concessie Arnhem-Nijmegen, dus er was niets dat weerhield om Rivierenland nu ook al daar onder te brengen. Overigens dacht ik dat ze in die oorspronkelijke indelingen Arnhem-Winterswijk ook bij Arnhem-Nijmegen wilden indelen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Het zou niet verkeerd zijn als de exploitatie van Arnhem - Doetinchem - Winterswijk weer gewoon in één concessie komt. En de trein en bus in een bepaald gebied hoeven natuurlijk niet persé in een concessie. Ik kan mij prima voorstellen dat de treindienst Arnhem - Tiel bij een concessie voor de Achterhoek wordt gevoegd, terwijl de busdiensten bij de concessie voor Nijmegen gevoegd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door jjasloot »

Vanaf vandaag t/m 15 mei zijn de dagkaarten en meermanskaarten in de regio Oost in de aanbieding: https://www.ervaarhetov.nl/voorjaarsvoordeel/ Dagkaart bus €6, Dagkaart bus+(regionale) trein €10, Meermanskaart €10
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door jjasloot »

Er zijn Decemberdeals voor de hele maand december, zie https://www.ervaarhetov.nl/decemberdeals/

Dagkaart bus €6, Dagkaart bus+(regionale) trein €10
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Roeland »

De provincie Gelderland heeft een besluit genomen over de omvang van de toekomstige OV concessies:
Zie: https://www.gelderland.nl/besluiten/2022-12-20
en: https://gelderland.parlaeus.nl/user/voo ... w/id=27984
Er komen twee OV-concessies die worden aanbesteed:
* Achterhoek - Rivierenland
* Arnhem - Nijmegen - Foodvalley
Belangrijkste tegenvaller: de concessiegRRRens in Druten blijft blijkbaar bestaan.

Ook is het de bedoeling om de huidige noodconcessies te verlengen naar juni 2026.
https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... 022-201%29
Laatst gewijzigd door Roeland op di 31 jan 2023, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

Komen alle treinen dan wel in een concessie?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: OV Regio Oost

Bericht door ovVeluwe »

En dan behoud Twente ook zijn huidige vorm na de komende concessie?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef: di 31 jan 2023, 16:40 Komen alle treinen dan wel in een concessie?
In Arnhem-Nijmegen-Foodvalley komen geen regionale treinen, dus dat lijkt er wel op ja.
Goeie kans dat daarom ANF niet samen met Rivierenland in een concessie komt. Daar zitten immers wel een beperkt aantal raakvlakken maar dan zou Arnhem - Tiel als losse treindienst in een concessie belanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Ik vind het kaartje verwarrend. Bij Achterhoek-Rivierenland worden Apeldoorn - Zutphen en Zutphen - Winterswijk genoemd, maar Tiel - Arnhem en Arnhem - Winterswijk niet, terwijl ze dezelfde kleur hebben.

De Valleilijn is duidelijk apart en krijgt dus een losse concessie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OV Regio Oost

Bericht door Hainje »

Jammer dat ze de Valleilijn niet doortrekken naar Arnhem, want dan had je een mooie verbinding Amersfoort - Arnhem - Tiel gehad.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Daniel »

De concessie voor de valleilijn is inmiddels al in aanbesteding, dus idd apart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OV Regio Oost

Bericht door umbusko »

Mag je in de Foodvalley eten in de bus? (A)
(Wie verzint nou zo'n naam, ongelofelijk...)
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: OV Regio Oost

Bericht door teun »

Jammer dat het oostelijke OV project hier nu strand, verbaasd ben ik niet helemaal.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV Regio Oost

Bericht door waldo79 »

umbusko schreef: di 31 jan 2023, 17:40 Mag je in de Foodvalley eten in de bus? (A)
(Wie verzint nou zo'n naam, ongelofelijk...)
Is een regionaal samenwerkingsverband, dat Foodvalley :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Regio Oost

Bericht door Meltrain »

Jammer. :(
Juist de geplande concessies Rijn-Waal en Berkel-Dinkel waren op zichzelf best logisch.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door Suus »

Rijn-Waal is veel te groot voor de markt, ben er niet rouwig om dat die concessie wordt afgeblazen. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat IJssel-Vecht na afloop van de concessie van EBS nogmaals zo op de markt komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: OV Regio Oost

Bericht door ovVeluwe »

De huidige indeling van IJssel-Vecht is eigenlijk wel prima zo. Als Lelystad dan bij IJsselmond gevoegd zou worden heb je een mooie concessie Flevoland/N-Overijssel (m.u.v. Almere).
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten