Pagina 8 van 11

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 00:42
door dennistd
Meltrain schreef:In hoeverre gaan de regionale spoorlijnen ook bij deze nieuwe concessies behoren?
Staat in het document: Zutphen gaat alles naar Berkel-Dinkel, Arnhem gaat alles naar Rijn-Waal. Treinen die nietin deze plaatsen komen blijft (voorlopig) een losse concessie.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 00:46
door cassie127
Meltrain schreef:In hoeverre gaan de regionale spoorlijnen ook bij deze nieuwe concessies behoren?
Zover ik weet is het de bedoeling dat de spoorlijnen
Oldenzaal - Zutphen,
Zutphen - Apeldoorn,
Zutphen - Winterswijk,
Winterswijk - Doetinchem - Arnhem en
Arnhem - Tiel
In het aanbod van de nieuwe concessies zullen zitten. Zover mij bekend is blijft de valleilijn een losse lijn. In de toekomst wil men gaan kijken hoe de andere spoorlijnen in Overijssel/Drenthe onder de concessies verdeeld kunnen worden, of dat dit losse lijnen blijven.

Als men de Concessie Noord/IJssel-Vecht een looptijd van 10 jaar geeft en daarna een nieuwe aanbesteding doet kan men vanaf dat moment de Vechtdallijnen toevoegen aan het aanbod en 5 jaar na ingang van de 2e concessie Noord de ZwEnZwoKa lijnen.
Alleen krijg je met een looptijd van 10 jaar wel dat je bijvoorbeeld maar 5 jaar in IJsselmond kan rondrijden en je dan eigenlijk al in de eisen materieel overname zou moeten verplichten

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 19:32
door Karl
Eigenlijk hoop ik wel dat eea in één keer wordt aanbesteed in drie percelen waarbij één vervoerder maximaal twee percelen in handen mag krijgen. In Duitsland gebeurt dat ook vaak om niet te afhankelijk van één vervoerder te worden.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 23:17
door flipje
cassie127 schreef: Van Zwartsluis en Groenlo weet ik het niet zeker maar ik vermoed dat deze buiten zijn.
Heeft OV regio IJsselmond ook niet nog een stalling in Harderwijk/Zeewolde? Ook kan ik Syntus vestiging Meppel niet vinden
Zwartsluis is ook buiten net zoals Harderwijk daar zit OVRIJ bij Smit Tours.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: zo 15 jul 2018, 21:46
door cassie127
Op 1 augustus zullen de tarieven van de Ritkaartjes worden aangepast.
Het kaartje van €2,- zal €2,20 gaan kosten
Het kaartje van €4,- zal €4,40 worden etc. etc.

Als er nog mensen goedkope(re) ritkaartjes moeten hebben doe je jezelf er goed aan deze nu in de voorverkoop te gaan kopen.

De tarieven van de Dagkaart Oost NL, Kidsticket en Meermanskaart blijven gelijk.
https://www.breng.nl/reizen/1190/nieuwe ... -2018/5262

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 17 jul 2018, 22:21
door julsteren
In de Bornse Buurtbus kan ik al ritkaarten van 2,20 tot 11,- verkopen, niet dat dat gebeurt, wij hanteren alleen het 1,50 buurtbustarief.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 01:07
door cassie127
En in lijn 530/531/532 is het zeker alleen pinnen en bij de 592 zeker alleen contant...

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 10:32
door julsteren
Ja.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 14 dec 2018, 20:24
door cassie127
Vanaf 1 januari veranderen (al)weer de tarieven in Oost Nederland.

Bij de algemene kaartjes veranderd het volgende:
Ritkaart: gaat van €2,20 naar €2,30
Kidskaart: gaat van €1,- naar €1,10
Dagkaart oost: gaat van €10,- naar €11,50
Meermanskaart (Oost) van €16,50 naar € 17,50

Wijzigingen bij Abonnementen:
Spoiler: show
Dal Voordeel Oost Bus Jaar € 16,00
Dal Voordeel Oost Bus & Trein jaar € 21,00
Altijd Voordeel Oost Bus Jaar € 160,00
Altijd Voordeel Oost Bus Maand € 16,00
Altijd Voordeel Oost Bus & Trein jaar € 260,00
Altijd Voordeel Oost Bus & Trein maand € 26,00
Dal Vrij Oost Bus Jaar € 530,00
Dal Vrij Oost Bus Maand € 53,00
Dal Vrij Oost Bus & Trein maand € 79,00
Dal Vrij Oost Bus & Trein jaar € 790,00
Weekend Vrij Oost Bus Jaar € 159,00
Weekend Vrij Oost Bus & Trein € 212,00
Syntus Overijssel - Midden-Overijssel
Spoiler: show
Kilometertarief: €0,173 per kilometer

Buurtbus:
In de buurtbus verdwijnen de oude strippenkaartachtige buurtbustickets voor één rit van €2,- , €1,30, €8,60 En €14,60. Hiervoor komt een nieuw tarief systeem wat geldig zal zijn in alle buurtbussen:
Buurtbus rit voltarief t/m 3 zones € 2,00
Buurtbus rit voltarief vanaf 4 zones € 3,00
Buurtbus rit reductie kind € 1,00
Buurtbus 10 rit voltarief € 17,50

Abonnementen
Altijd Vrij Midden Overijssel BUS maand (vol) € 139,00
Altijd Vrij Altijd Vrij Midden Overijssel BUS maand (red) € 102,00
Altijd Vrij Altijd Vrij Midden Overijssel BUS jaar (vol) € 1.390,00
Altijd Vrij Altijd Vrij Midden Overijssel BUS jaar (red) € 1.020,00
Syntus Gelderland - Veluwe
Spoiler: show
Kilometertarief: €0,175/km

Concessiegebonden kaartjes:
Kidsticket (per 5) € 5,50
Kidsticket (per 10) € 9,90
Groepsticket € 26,50
65+ ticket € 2,00
Buurtbus rit voltarief € 2,30
Buurtbus rit reductie € 1,60
Buurtbus 10 rit reductie € 17,00
Buurtbus 10 rit reductie € 10,00

Abonnementen:
Altijd Vrij Veluwe maand (vol) € 144,00
Altijd Vrij Veluwe maand (red) € 126,00
Altijd Vrij Veluwe 3 maand (vol) € 411,00
Altijd Vrij Veluwe 3 maand (red) € 364,00
Altijd Vrij Veluwe jaar (vol) € 1.440,00
Altijd Vrij Veluwe jaar (red) € 1.260,00
Syntus Twente - Regio Twente
Spoiler: show
Kilometertarief: Bus €0,197/km Trein €0,218/km

Concessiegebonden kaartjes:
Kidsticket (per 5) € 5,50
Kidsticket (per 10) € 9,90
Groepsticket € 26,60
65+ ticket € 2,00
65+ ticket (per 5) € 10,00
65+ ticket (per 10) € 18,00
Buurtbus ritkaartje € 2,00

Abonnementen:
2 Steden abonnement Enschede - Hengelo vervalt
Altijd Vrij Twente BUS maand (vol) € 139,00
Altijd Vrij Twente BUS maand (red) € 103,00
Altijd Vrij Twente BUS jaar (vol) € 1.390,00
Altijd Vrij Twente BUS jaar (red) € 1.030,00
Altijd Vrij Twente BUS & TREIN maand (vol) € 180,00
Altijd Vrij Twente BUS & TREIN maand (red) € 134,00
Altijd Vrij Twente BUS & TREIN jaar (vol) € 1.800,00
Altijd Vrij Twente BUS & TREIN jaar (red) € 1.340,00
Dit bericht wordt komende avond nog verder aangevuld

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 jan 2019, 16:38
door cassie127
Mensen die nog belang hebben bij de 'oude' gekleurde ritkaartjes van €2, €4,- etc. En het kidsticket... In de buurtbussen van lijnen 516, 517, 568 & 591 zijn deze kaartjes nog tot 16 februari in de verkoop. Op 17 februari start de verkoop van de nieuwe buurtbuskaartjes welke wel in alle bussen verkrijgbaar zullen zijn, in plaats van de wirwar aan verschillende tarieven die nu bij de buurtbussen in Midden-Overijssel heerst.

Nieuwe buurtbuskaartjes:
Kinderkaartje €1,-
Ritkaart buurtbus €2,-
25 strippenkaart €17,50 (1 rit kost altijd 2 strippen > €1,40)

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 11:20
door sirvinniei
Ik weet niet of dit het goede draadje is.
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... toorparken

Arnhem heeft blijkbaar een nog sterkere grootheidswaanzin dan de provincies. Niet alleen moeten er elektrische bussen komen, maar die moeten ook nog eens allemaal trolleys zijn.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 11:26
door Wannes
Ik vind het met grootheidswaanzin wel mee vallen. Vanwege de Trolleybus 2.0 hoeven er niet opeens door heel Arnhem bovenleiding aangelegd te worden maar kunnen de trolleybussen stukken zonder bovenleiding rijden.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 11:36
door sirvinniei
Begrijpelijk, maar om àlle lijnen die Arnhem aandoen als trolleys te laten rijden lijkt me pure geldverslinding.
Ten eerste zijn er alleen maar gelede trolelybussen, wat betekent dat je alle lijnen, hoe dun ook geleed moet rijden.
Ten tweede zijn de trolleys 2.0 ontworpen vanuit opportunity charging, waardoor je een vervoerder dwingt om laadlocaties in alle verdere locaties te zetten.
Ten derde zitten er sowieso extra kosten aan een systeem waarbij een bus gebruik kan maken van de bovenleiding. Voor veel lijnen is het simpelweg niet nodig om dat te kunnen en is opportunitycharging bij een halte of in de stalling opladen voldoende.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 12:29
door Z2N
Er zijn ook niet-gelede trolleybussen op de markt, en als je meer lijnen wil elektrificeren (dat is de doelstelling) is het niet eens zo'n gek idee. Er zijn niet zoveel extra meerkosten, en als je daardoor je materieel efficiënter kan inzetten (geen laadpauzes nodig) kan het zomaar voordeliger zijn.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 12:47
door sirvinniei
In het buitenland vast wel. Maar de Trolley 2.0 is, zo ver ik weet, uniek en speciaal ontwikkeld voor Arnhem.
Er moet daar eerst een niet gelede versie van ontwikkeld worden, waarbij waarschijnlijk de range nog een stuk lager wordt (minder plek voor batterijen).
Laadpauzes blijf je op langere afstanden sowieso nodig hebben, of je moet Apeldoorn, Wageningen, Nijmegen en Doetinchem gaan volhangen met bovenleidingen.
Voor de huidige Breng Direct lijnen zie ik er wel wat in, maar voor de rest...

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 13:17
door Z2N
Dat valt allemaal wel mee. In theorie is het een gewone trolleybus, die niet direct de motor maar de batterijen laadt. Die batterijen voeden dan de motoren van de bus zelf. Dat is geen grote technische verandering, feitelijk is het namelijk gewoon een batterijbus met trolleystangen in plaats van een pantograaf. De techniek is wel iets anders, maar dat is een verandering die elke constructeur van elektrische bussen kan bekomen. Dus zelfs met de praktische batterijduur van bijvoorbeeld een VDL Citea kan je prima naar Apeldoorn en terug rijden zonder dat er in Apeldoorn trolleykabels nodig hebt.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 13:49
door Cas
Het trolley 2.0 concept wordt wel meer gebruikt: half de bussen in Beijing rijden op een mix van trolley en batterij.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 15:14
door Gekko123
En zelfs een stuk dichter bij huis, te weten bij het trolleynet van Solingen. Daar zijn er een aantal lijnen die de eindpunten bereiken zonder bovenleiding en dus een deel rijden op de accu. Wel moet de chauffeur daar bij de eerste halte met bovenleiding de stangen handmatig tegen de draad zetten.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 17 okt 2019, 15:17
door sirvinniei
Waarom was dan die hele kapitaalinjectie nodig voor trolley 2.0 (waarvan het eerste bedrijf ook nog eens gigantisch heeft gefaald)

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 20:17
door Abus
Waarom Gelderland en Arnhem geld pompen in onderzoek naar iets wat al door allerlei busbouwers ontwikkeld is, weet ik ook niet. De WEpod is ook zo'n Gelders gevalletje van iets onderzoeken wat al jarenlang bestaat, zelfs in ons eigen Capelle a/d IJssel.

Wat voorbeelden van trolley 2.0:

Gdynia
https://civitas.eu/content/innovative-l ... s-new-line

Genua met een bus geleend uit Linz
https://www.sustainable-bus.com/trolley ... rolleybus/

Zürich
https://www.kiepe.knorr-bremse.com/news ... for-zurich

Zlín
https://ec.europa.eu/regional_policy/en ... in-czechia

En volgens dit artikel rijdt er in Rome al sinds 2005 een trolley met een accupakket (wist ik ook niet)
https://www.nationalobserver.com/2018/1 ... ate-action

Edit: zelfs Wikipedia heeft wat meer info over de Roomse trolley. Er is inderdaad al jarenlang een deel dat zonder bovenleiding op een accupakket rijdt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trolleybuses_in_Rome

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 20:24
door regenmaker
Ook in Solingen hebben ze een BOB oftewel BatterieOberleitungsBus. En ja je kan het ook als BOB gebruiken om naar huis te komen. :mrgreen:

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: za 19 okt 2019, 20:15
door Suus
Ik geloof dat ik om 's nachts thuis te komen toch liever de échte BOB-bus neem :wink:

Afbeelding

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: zo 20 okt 2019, 03:11
door Chrysa
Lekkere reclame wel, toen ik in zo'n ding zat kwam hij niet eens in de buurt van mm huis. -o-

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: zo 20 okt 2019, 03:34
door isadora
En dus nog een stevige wandeling.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 30 okt 2019, 20:46
door regenmaker
Alle wijzigingen voor Gelderland per december 2019:

Bron