Pagina 10 van 11

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 04 nov 2021, 17:30
door Tom024
Een aantal berichten over de precieze indeling vab dit gebied verplaatst naar
viewtopic.php?f=57&t=15524

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 04 nov 2021, 17:38
door CamilleKreemers
Suus schreef: do 04 nov 2021, 17:25 Ik ben blij dat de provincies tot inkeer zijn gekomen en hebben ingezien dat er een limiet is wat de markt kan dragen. Helaas is het inzicht wel rijkelijk laat gekomen, want met het bestuurlijk gedrocht dat IJssel-Vecht is geworden zitten we nu waarschijnlijk nog lange tijd opgescheept.

In de geschiedenis van dit topic is terug te lezen dat ik vind dat dergelijke grote concessies, die in de indruk wekken van snelle stappen snel klaar, marktverstorend werken. Daar komt bij dat de provincies geen centraal bestuursorgaan hebben opgezet en dat provincie-overschrijdende concessies dus meerdere opdrachtgevers hebben die totaal tegenstrijdige belangen bij een concessie kunnen formuleren. En bij falen lopen de provincies risico’s die niet te dragen zijn. Daardoor kon Keolis ondanks de fraude toch IJssel-Vecht gaan rijden.
Grotere concessies kunnen wellicht wel, maar dan moet er een bestuur zijn zoals OVB in Groningen en Drenthe.

De provincies kiezen echter om alle beleid per provincie te doen, wat het meer complex maakt en waardoor veel bedrijven het laten zitten. Ijssel-Vecht heeft 3 mogelijke eisers in verschillende richtingen.

In GD heb je tenminste een laag ertussen van gedeputeerden die beleid gelijk trekken ten gunste van de bevolking. Deze concessies hebben dat helaas niet.

De grootte heeft invloed, maar bestuurlijke invloed moet heel helder en eenduidig zijn. Ik verwacht voor Rijn-Waal daarin minder complexiteit, want maar een provincie. Echter is de omvang gigantisch, hoop ik dat die concessie wordt geknipt. Treinen, trolleybus, bus en meer maken dat een monstrosity om uit te werken.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: do 04 nov 2021, 22:29
door gkw1969
CamilleKreemers schreef: do 04 nov 2021, 15:38 Waarom wil de provincie deze indeling?

Daarnaast, hoe helpt Berkel Dinkel opknippen tot het verkleinen van Rijn-Waal?
Ik zat hem ook te zoeken. Als Achterhoek naar Berkel-Dinkel zou gaan zou alles ten westen van Doetinchem onder Rijn-Waal vallen inclusief Rivierenland.
Door Berkel-Dinkel te splitsen blijft de verdeling van die concessies gelijk en wordt de oorspronkelijke Rijn-Waal kleiner met alleen SAN en Food Valley

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 06:21
door regenmaker
Ik vond de concessies Rijn-Waal en Berkel-Dinkel qua reisrelaties veel logischer. Door Rivierenland bij Arnhem-Nijmegen te voegen ben je af van alle lijnen die door twee vervoerders worden geëxploiteerd. Je kan dan de 42 en 165 over Druten heen laten rijden richting Nijmegen. Hetzelfde geldt voor de reisrelaties vanuit de Achterhoek naar Twente. De concessiedelen Achterhoek en Rivierenland hebben niets met elkaar te maken en is qua grootte ook al fors. De concessie IJssel-Vecht is eigenlijk de minst logische van de drie.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 09:28
door Roeland
De knip in Druten kun je prima oplossen door de lijnen 85 en 89 (Druten - Nijmegen) voortaan vanuit de concessie Rivierenland te rijden.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 09:30
door Roeland
regenmaker schreef: vr 05 nov 2021, 06:21De concessiedelen Achterhoek en Rivierenland hebben niets met elkaar te maken en is qua grootte ook al fors. De concessie IJssel-Vecht is eigenlijk de minst logische van de drie.
De grootste overeenkomst is, dat beide een spoorlijntje naar Arnhem exploiteren, en dat het daardoor efficiënter is (treinpersoneel, materieelbuffer, enz.) om beide in één concessie te hebben. En daarbij komt dat Rivierenland alleen een vrij kleine concessie zou zijn.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 09:36
door sirvinniei
Ik denk dat Achterhoek Rivierenland zoals hij er nu ligt niet echt een aantrekkelijke concessie is. Beide gebieden hebben weinig echte grote steden. Alleen Zutphen heeft een stadsdienst.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 09:45
door Roeland
Juist een stadsdienst in een provinciestadje maakt een concessie onaantrekkelijk. Die zijn in de praktijk het minst rendabel.
Ik denk dat in een (iets uitgebreide) concessie Achterhoek - Rivierenland de doorgaande lijnen van/naar grote steden (73/74 naar Enschede, 85 Tiel - Nijmegen) het aantrekkelijkst zijn.
Zie bijv. ZHN, waar Arriva de kwakkelende stadsdiensten Alphen en Gouda steeds meer uitkleedt, en lijn 295 Rotterdam - Schoonhoven - Utrecht juist uitbreidt.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 12:53
door SuperGhost
Roeland schreef: vr 05 nov 2021, 09:30
regenmaker schreef: vr 05 nov 2021, 06:21De concessiedelen Achterhoek en Rivierenland hebben niets met elkaar te maken en is qua grootte ook al fors. De concessie IJssel-Vecht is eigenlijk de minst logische van de drie.
De grootste overeenkomst is, dat beide een spoorlijntje naar Arnhem exploiteren, en dat het daardoor efficiënter is (treinpersoneel, materieelbuffer, enz.) om beide in één concessie te hebben. En daarbij komt dat Rivierenland alleen een vrij kleine concessie zou zijn.
Maar Arnhem-Doetinchem behoorde nu tot de concessie Arnhem-Nijmegen, dus er was niets dat weerhield om Rivierenland nu ook al daar onder te brengen. Overigens dacht ik dat ze in die oorspronkelijke indelingen Arnhem-Winterswijk ook bij Arnhem-Nijmegen wilden indelen?

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 15:22
door Suus
Het zou niet verkeerd zijn als de exploitatie van Arnhem - Doetinchem - Winterswijk weer gewoon in één concessie komt. En de trein en bus in een bepaald gebied hoeven natuurlijk niet persé in een concessie. Ik kan mij prima voorstellen dat de treindienst Arnhem - Tiel bij een concessie voor de Achterhoek wordt gevoegd, terwijl de busdiensten bij de concessie voor Nijmegen gevoegd worden.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 10:33
door jjasloot
Vanaf vandaag t/m 15 mei zijn de dagkaarten en meermanskaarten in de regio Oost in de aanbieding: https://www.ervaarhetov.nl/voorjaarsvoordeel/ Dagkaart bus €6, Dagkaart bus+(regionale) trein €10, Meermanskaart €10

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 13:09
door jjasloot
Er zijn Decemberdeals voor de hele maand december, zie https://www.ervaarhetov.nl/decemberdeals/

Dagkaart bus €6, Dagkaart bus+(regionale) trein €10

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 16:01
door Roeland
De provincie Gelderland heeft een besluit genomen over de omvang van de toekomstige OV concessies:
Zie: https://www.gelderland.nl/besluiten/2022-12-20
en: https://gelderland.parlaeus.nl/user/voo ... w/id=27984
Er komen twee OV-concessies die worden aanbesteed:
* Achterhoek - Rivierenland
* Arnhem - Nijmegen - Foodvalley
Belangrijkste tegenvaller: de concessiegRRRens in Druten blijft blijkbaar bestaan.

Ook is het de bedoeling om de huidige noodconcessies te verlengen naar juni 2026.
https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... 022-201%29

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 16:40
door CamilleKreemers
Komen alle treinen dan wel in een concessie?

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 16:50
door ovVeluwe
En dan behoud Twente ook zijn huidige vorm na de komende concessie?

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 17:23
door Daniel
CamilleKreemers schreef: di 31 jan 2023, 16:40 Komen alle treinen dan wel in een concessie?
In Arnhem-Nijmegen-Foodvalley komen geen regionale treinen, dus dat lijkt er wel op ja.
Goeie kans dat daarom ANF niet samen met Rivierenland in een concessie komt. Daar zitten immers wel een beperkt aantal raakvlakken maar dan zou Arnhem - Tiel als losse treindienst in een concessie belanden.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 17:28
door Suus
Ik vind het kaartje verwarrend. Bij Achterhoek-Rivierenland worden Apeldoorn - Zutphen en Zutphen - Winterswijk genoemd, maar Tiel - Arnhem en Arnhem - Winterswijk niet, terwijl ze dezelfde kleur hebben.

De Valleilijn is duidelijk apart en krijgt dus een losse concessie.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 17:33
door Hainje
Jammer dat ze de Valleilijn niet doortrekken naar Arnhem, want dan had je een mooie verbinding Amersfoort - Arnhem - Tiel gehad.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 17:33
door Daniel
De concessie voor de valleilijn is inmiddels al in aanbesteding, dus idd apart.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 17:40
door umbusko
Mag je in de Foodvalley eten in de bus? (A)
(Wie verzint nou zo'n naam, ongelofelijk...)

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: di 31 jan 2023, 18:38
door teun
Jammer dat het oostelijke OV project hier nu strand, verbaasd ben ik niet helemaal.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:28
door waldo79
umbusko schreef: di 31 jan 2023, 17:40 Mag je in de Foodvalley eten in de bus? (A)
(Wie verzint nou zo'n naam, ongelofelijk...)
Is een regionaal samenwerkingsverband, dat Foodvalley :mrgreen:

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 20:03
door Meltrain
Jammer. :(
Juist de geplande concessies Rijn-Waal en Berkel-Dinkel waren op zichzelf best logisch.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 20:32
door Suus
Rijn-Waal is veel te groot voor de markt, ben er niet rouwig om dat die concessie wordt afgeblazen. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat IJssel-Vecht na afloop van de concessie van EBS nogmaals zo op de markt komt.

Re: OV Regio Oost

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 20:45
door ovVeluwe
De huidige indeling van IJssel-Vecht is eigenlijk wel prima zo. Als Lelystad dan bij IJsselmond gevoegd zou worden heb je een mooie concessie Flevoland/N-Overijssel (m.u.v. Almere).