dinsdag 16 september 2008 | 03:57 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 16 september 2008 | 08:39
Dit maakte regiodirecteur Ine Frings van ProRail gisteren bekend bij de presentatie van het eerste ontwerp.
De bouw van de oversteek start september volgend jaar. De zestien maanden die het werk vergt, noemt ze een normale periode. ProRail trekt 6 miljoen euro uit voor de traverse. Burgemeester en wethouders van Geldermalsen willen het tekort van 6 ton voldoen.
De oversteek moet een eind maken aan ergernis nummer 1 van openbaarvervoersklanten. De huidige doorgang onder de sporen, een als sociaal onveilig getypeerde tunnel, is ongeschikt voor mindervaliden. De transparante traverse gaat ervoor zorgen dat zij probleemloos van perron naar perron kunnen pendelen. Verder worden de drie liften rolstoeltoegankelijk.
De 100 meter lange oversteek is 3 meter breed, de trapconstructie 4 meter – tweemaal die van de tunnel –, zodat treinreizigers moeiteloos van het ene perron naar het andere kunnen lopen. De lichte helling – beide uiteinden liggen iets hoger dan het middelpunt – zal geen obstakel zijn voor mindervaliden, stelt projectleider Wouter Herklots.
De traverse maakt deel uit van de opknap van het complete station. Zo worden automobilisten die met de trein naar het werk gaan en de auto in Geldermalsen achterlaten, bediend met een meer verdiepingen tellende parkeerplaats. De oversteek is echter als eerste aan de beurt, mede omdat perronpendelen voor onder anderen rolstoelgebruikers onmogelijk is.
Wethouder Arie van Doorn bekroop een 'hè hè, eindelijk'-gevoel toen ProRail meldde werk te maken van de oversteek. "In 2007 was de bouwaanvraag binnen, maar kwamen de financiën bij ProRail onder druk te staan. Onze vrees was dat we alleen een opgewaardeerd station zouden krijgen. Wat de traverse betreft, waren we principieel: de tunnel is onacceptabel."
De bouw van de traverse zal enkele malen gevolgen hebben voor het treinverkeer, omdat de spanning van de bovenlijnen moet worden gehaald. Dit gebeurt in de weekeinden. Herklots: "Dan praat je per weekend over 52 uur. We gaan bij de bovenleidingen namelijk op tien plekken aan de slag."
Het eerste kwartaal van 2009 wil ProRail de bouwaanvraag indienen. Die periode staat ook een informatieavond voor belanghebbenden gepland. De traverseschets bespreekt ProRail met onder meer de gemeente, de fietsersbond en OV-bonden. De definitieve tekening wordt in mei gepresenteerd.
Bron: De Gelderlander