Pagina 1 van 2

Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 17:18
door sirvinniei
Ik ben hier nog geen draadje over tegen gekomen terwijl dit wel fel bediscussieerd wordt (als deze er wel is kan deze weg).
Verschillende instanties binnen Ede hebben kritiek op de voorgenomen frequentieverhoging op de valleilijn.

Hier een filmpje
Hoe denken jullie hierover?

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 18:57
door starx
Volgens mij is er wel een algemeen topic over de Valleilijn waar dit inpast.

En mijn mening erover: Een hoop NIMBY-gezeur met wat smaakmakende achtergrondmuziek. Volgens mij zijn er voor Prorail genoeg regels die ze verplicht om rekening te houden met omwonenden, zowel voor veiligheid als voor overlast. Dus wat mij betreft komt die kwartierdienst er gewoon en dan uiteraard met extra maatregelen waar dat nodig is.

Overigens vind ik het dan wel weer jammer dat de provincie zich niet meer inzet voor het doortrekken naar Arnhem van de Valleilijn. Dat kan volgens mij voor veel extra reizigers zorgen en NS hoeft de onrendabele [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] dan niet meer te rijden, zodat er netto geld bespaard wordt en de reizigers een betere verbinding krijgen.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 19:02
door Mikos
We kunnen ook de Valleilijn weer aan NS geven, die zetten er dan net zulk lang materieel op in als nodig is. En tijdens de spitsuren rijden de treinen dan door naar Utrecht vanuit Amersfoort, zodat de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] tussen Amersfoort en Utrecht zonder te stoppen kan rijden! Vijf vliegen in één klap! :Y

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 19:16
door Daniel
Op zich zit er ook wel wat in de stelling van omwonenden dat een kwartiersdienst helemaal niet nodig is als de treinen langer zouden worden, maarja, dat gaat door de beperkte hoeveelheid materieel niet. En volgens mij kost het ook meer stellen dan je voor een kwartierdienst nodig hebt, met als bijkomend effect dat een langere trein geen extra reizigers aantrekt maar een kwartiersdienst potentieel wel.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 19:19
door trolly
Het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling van deze arme gedupeerde aanwonenden dat er meer reizigers over het kippenlijntje vervoerd gaan worden. Straks beginnen ze daar nog over ETMET!!!

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 19:49
door sirvinniei
Wat ik nog opvallend vind aan het filmpje is dat beweerd wordt dat de treinen van Connexxion zwaarder zijn dan de treinen van andere vervoerders. Is dat zo?

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 19:56
door Daniel
Een Protos is inderdaad 20 ton zwaarder dan een Plan V, maar een SLT-IV is nog 20 ton zwaarder dan een Protos.
GTWs zijn echter weer aanzienlijk lichter, die wegen nog minder dan een Plan V.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:01
door dennistd
Maar GTW's zijn niet meer te koop, en een tweedelige FLIRT3 weegt met een lengte van 45,7m (dus 8,8m minder dan de Protos) 94 ton (Arriva) of 98,5 ton (R-NET). De driedelige NS FLIRT (63,2m) weegt 116 ton. Dan kom je ongeveer gelijk uit met een Protos dus.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:03
door Daniel
Scheelt toch nog 10 ton met de 108 ton van een Protos :wink:

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:05
door dennistd
Maar wel korter. Heb hem aangevuld met de driedelige NS-FLIRT, en dan weegt 54,5m FLIRT ongeveer net zoveel als een Protos.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:17
door SuperGhost
Daniel schreef:Op zich zit er ook wel wat in de stelling van omwonenden dat een kwartiersdienst helemaal niet nodig is als de treinen langer zouden worden, maarja, dat gaat door de beperkte hoeveelheid materieel niet. En volgens mij kost het ook meer stellen dan je voor een kwartierdienst nodig hebt, met als bijkomend effect dat een langere trein geen extra reizigers aantrekt maar een kwartiersdienst potentieel wel.
Een volledige kwartiersdienst kost inderdaad minder treinstellen dan de treinen verlengen.

Een retourtje Amersfoort - Ede-Wageningen kost 90 minuten, hiervoor heb je minimaal 3 treinstellen nodig.
Daarnaast wordt er nog een retourtje Amersfoort - Barneveld Zuid gereden, dit kost 60 minuten en dus 2 treinstellen.

Wil je de treinen Amersfoort - Ede-Wageningen verlengen (van 1 naar 2 treinstellen dus), dan kost dat 3 + 3 + 2 = 8 treinstellen.
Voor een volledige kwartiersdienst (doortrekking van die korte slag) is echter slechts 3 + 3 = 6 treinstellen nodig.

Het verlengen van de treinen op de doorgaande treindienst kost dus 2 treinstellen extra (=33%) dan een kwartiersdienst op de gehele lijn.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:25
door Littlebusdriver
Mikos schreef:We kunnen ook de Valleilijn weer aan NS geven, die zetten er dan net zulk lang materieel op in als nodig is.
We hebben nou eenmaal met elkaar afgesproken dat bepaalde lijnen aanbesteed worden. Dus dat kan niet. Als NS zo goed was, hadden ze een betere aanbieding moeten doen dan de huidige vervoerder. Als NS zulk lang materiaal had als nodig is, waarom zetten ze dat dan niet op hun huidige lijnen in waar capaciteit tekort is?

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:32
door Mikos
Littlebusdriver schreef:We hebben nou eenmaal met elkaar afgesproken dat bepaalde lijnen aanbesteed worden. Dus dat kan niet.
:o Echt?! Maar waarom blijft iedereen op dit forum dan altijd maar doorzeuren over het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem? Dat kan dat toch ook gewoon niet?

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:34
door MdJ
Amf-Bnz kost 2 treinstellen, geen 3.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:48
door SuperGhost
Mikos schreef:
Littlebusdriver schreef:We hebben nou eenmaal met elkaar afgesproken dat bepaalde lijnen aanbesteed worden. Dus dat kan niet.
:o Echt?! Maar waarom blijft iedereen op dit forum dan altijd maar doorzeuren over het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem? Dat kan dat toch ook gewoon niet?
Ik mag toch hopen dat je het verschil wel ziet tussen een langere treindienst openbaar aanbesteden en het onderhands gunnen van een monopolie aan vervoerder X?

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:54
door Hainje
Afbeelding

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 20:59
door Wubbo
MdJ schreef:Amf-Bnz kost 2 treinstellen, geen 3.
En Amf-Ed kost er 3, geen 5.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 21:01
door Littlebusdriver
Mikos schreef:Maar waarom blijft iedereen op dit forum dan altijd maar doorzeuren over het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem? Dat kan dat toch ook gewoon niet?
Ik ben niet iedereen en ik heb daar nooit voor gepleit.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 21:13
door SuperGhost
Oeps, heb dubbel zitten tellen inderdaad :oops:
Heb mijn bericht gecorrigeerd ;-)

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 21:52
door starx
Tja, die hele discussie over het wel of niet doortrekken van de Valleilijn wordt tot een soort principekwestie gemaakt. Maar als ik er praktisch naar kijk, dan zie ik gewoon dat de huidige situatie niet ideaal is. Het kan reizigersvriendelijker zonder dat het iets extra kost..

Ik ben voor die doortrekking maar ik ben absoluut niet tegen de NS. Wat mij betreft mag NS ook gewoon meedingen naar die concessie. Graag zelfs, want meer concurrentie bij de aanbestedingen is goed voor de reiziger én de belastingbetaler. Maar de minister heeft bepaald dat NS niet mag meedingen en daar hebben ze het ook wel een beetje naar gemaakt (Fyra & concessie Limburg).

En dan zag ik nog in het filmpje dat extra treinen niet nodig zouden zijn, omdat ze ook gerust langer gemaakt kunnen worden. Ik mag toch hopen dat niemand op dit forum dat soort onzin serieus neemt. Dan kunnen we in Nederland bijna alle kwartierdiensten afschalen en voortaan overal VIRM-12 of SLT-12 inzetten.

Die extra treinen zorgen voor meer treinreizigers en minder auto's en dus minder files. En Amersfoort is juist erg filegevoelig.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: ma 26 jun 2017, 22:55
door Wubbo
Dat is in deze situatie natuurlijk wel anders: de perrons zijn geschikt voor 2xProtos (ruim 100 meter), maar doorgaans rijdt er maar eentje. Juist op de Valleilijn kunnen er dus makkelijk treinen langer gemaakt worden - als er materieel voor was.

Over die doortrek van de Valleilijn naar Arnhem hebben we al topics volgeschreven en de conclusie is dat er best wat randvoorwaarden aan zitten om het mogelijk te maken, laten we dat nou niet opnieuw gaan doen.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: di 27 jun 2017, 02:15
door Chrysa
"Omdat er in de spitsuren sprake zou zijn van overvolle treinen wil men over naar een kwartierdienst. Wij als aanwonenden ervaren dat niet zo en zien over het algemeen geen volle treinen voorbij komen, met uitzondering van de piekuren."
:') :') :')

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: di 27 jun 2017, 05:51
door Jurre
Daniel schreef:Een Protos is inderdaad 20 ton zwaarder dan een Plan V, maar een SLT-IV is nog 20 ton zwaarder dan een Protos.
GTWs zijn echter weer aanzienlijk lichter, die wegen nog minder dan een Plan V.
GTW's hebben nooit gepland gereden tussen Amf en Ed, enkel tussen Amf en Bnz (en bij beperkingen eventueel wel inzet op de lange slag).

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: di 27 jun 2017, 07:42
door MdJ
Alleen is de massa van een trein over het algemeen onafhankelijk van zijn inzetgebied.

Re: Kwartierdienst valleilijn

Geplaatst: di 27 jun 2017, 08:14
door trolly
Kan iemand wat meer vertellen over de relatie tussen treingewicht en geluidsproductie? Als die bestaat, dan is verlengen van treinen uiteraard geen optie, want twee treinstellen wegen twee keer zoveel als één treinstel, en dan zou de herrie dus zomaar kunnen verdubbelen :shock: