Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: nog niks besloten maar toch een treinverbinding

Bericht door waldo79 »

Zijn we niet veel te veel op de zaken vooruit aan het lopen met allerlei scenario's met intercity's? Dat lijkt me geheel niet aan de orde. Ik zie eerder de RE10 uit Düsseldorf eindigen in Nijmegen in plaats van Kleve. Dat betekent voor treinreizigers al een enorme verbetering in plaats van de overstap in Kleve naar een buslijn.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door TffpaA »

waldo79 schreef: do 27 jan 2022, 21:04 Mijn grote teen zegt dat we teveel afdwalen. Bovendien kan bij een vrij drukke spoorlijn een gelijkvloerse aantakking vanuit Duitsland voor capaciteitsbeperkingen zorgen.
waldo79 schreef: vr 28 jan 2022, 11:33 Zijn we niet veel te veel op de zaken vooruit aan het lopen met allerlei scenario's met intercity's? Dat lijkt me geheel niet aan de orde. Ik zie eerder de RE10 uit Düsseldorf eindigen in Nijmegen in plaats van Kleve. Dat betekent voor treinreizigers al een enorme verbetering in plaats van de overstap in Kleve naar een buslijn.
Precies dit. Dat is in mijn twee maanden afwezigheid dus niet veranderd.

Wel zou ik me wel eens willen richten op een uitwerking van een gereactiveerde spoorlijn door Groesbeek. Daar heeft men de voormalige lijn toch wel vakkundig weggewerkt en vervangen door een herinrichting van de openbare ruimte en een fietspad. Door de uitsnijding van de Wolfsberg kun je nog wel een trein laten rijden - het spoor lag er begin 2018 zelfs nog:

Afbeelding

Wel zul je dan iets van een hek tussen treinspoor en fietspad moeten ritselen.
🗣
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Henk »

Als het fietspad 1 a 2 meter opschuift (praktisch op de meeste plaatsen mogelijk) dan is een hek genoeg om een goede en veilige scheiding te maken, denk ik.

De aantakking op de Maaslijn wordt een groter probleem. Tussen Heyendaal en Centraal is weinig tot geen ruimte dankzij de busbaan.
Een gelijkvloerse kruising zal ook niet direct op het wensenlijstje staan, net als eindigen in Heyendaal.
Een fly-over maakt de lijn weer een vervelend stuk duurder.
Genoeg om nog over te filosoferen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door TffpaA »

Áls het al tot reactivering komt (wat van Nederlandse zijde dus al onwaarschijnlijk lijkt), lijkt het mij dat men voor de meest 'economische' oplossing gaat: direct aansluiten van het spoor op de Maaslijn ter hoogte van de Maldensebaan. Gelijkvloers, uiteraard. Dat derde spoor dat er nu ongebruikt bij ligt tot aan Heyendaal kan dan geheel opgebroken worden.
🗣
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Tom024 »

Op verzoek de topictitel aangepast.
PHS

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door PHS »

Als je het baanvak écht goedkoop zou willen reactiveren, dan neem je juist wel van Duitsland tot Nijmegen Heyendaal het derde spoor in gebruik, maar dan als eilandbedrijf zonder enige verbinding met het Nederlandse spoor. Te Heyendaal bestaat immers een goede overstap op HOV naar Nijmegen centrum.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Hainje »

Klint Maastrichts. :lol:
🍉
PHS

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door PHS »

Nijmegen lijkt anders wel een beetje op Maastricht.

*rent weg*

(en toch zit er echt een kern van waarheid in :mrgreen: )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door reisthijs »

Derde spoor in gebruik nemen zou betekenen dat twee overwegen vervangen moeten worden door tunnels. Dat is niet écht goedkoop. Dankzij het ProRail-beleid dat bestaande overwegen niet minder veilig mogen worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door SuperGhost »

TffpaA schreef: vr 28 jan 2022, 11:43Wel zou ik me wel eens willen richten op een uitwerking van een gereactiveerde spoorlijn door Groesbeek. Daar heeft men de voormalige lijn toch wel vakkundig weggewerkt en vervangen door een herinrichting van de openbare ruimte en een fietspad.
Dat fietspad is geen enkel probleem (juridisch dan), want dat ligt daar illegaal. Het (voormalige) traject tussen Nijmegen en Kleve heeft nog altijd de bestemming van spoorlijn (de spoorlijn is ook nooit gesloten, maar slechts buiten dienst) en daar had dus nooit een fietspad op aangelegd mogen worden.
Als men tot reactivering overgaat, dan is de gemeente Berg en Dal verplicht dat fietspad te verwijderen, omdat die ruimte nog altijd de bestemming spoor heeft. Het is volgens mij zelfs een NAVO-lijn, waardoor als de NAVO ooit die lijn zou willen gebruiken (kleine kans natuurlijk, aangezien via Emmerich praktischer is) die lijn direct gereactiveerd wordt.
Bovendien, zoals iemand anders al aanstipte, er is daar ruimte voor een fietspad én een spoorlijn, aangezien het spoortrace tussen de Maaslijn en Groesbeek ooit 2 sporen heeft gehad en nog altijd de ruimte heeft voor 2 sporen.
reisthijs schreef: vr 28 jan 2022, 17:41 Derde spoor in gebruik nemen zou betekenen dat twee overwegen vervangen moeten worden door tunnels. Dat is niet écht goedkoop. Dankzij het ProRail-beleid dat bestaande overwegen niet minder veilig mogen worden.
Daarom zal dat 3e spoor er niet komen tot Heyendaal, maar zal bij reactivering al voor Heilige Landstichting ingevoegd worden op de Maaslijn. Dat is in principe ook geen enkel probleem. Volgens mij kruisen de Maaslijntreinen elkaar ook precies op het stuk waar ongeveer die aansluiting zal komen, wat natuurlijk het in/uitvoegen zal bemakkelijker voor zo'n trein naar Kleve.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Henk »

Volgens mij is het spoor op het grondgebied van Berg en Dal (Groesbeek) voor een symbolisch bedrag aan de gemeente verkocht.
Dat kon ook nog wel eens roet in het eten gooien.
Provincie is ook niet echt voor, maar in Nijmegen lijkt er wel draagvlak te zijn, maar de tram die de stad in gaat zie ik niet als serieuze optie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Statler Rail »

Juridisch gezien is Nijmegen - Kleef volgens mij wél gesloten. Het staat dacht ik niet meer in de Netverklaring en is ook niet aangewezen als Hoofdspoorweg of Lokaal Spoor. De verantwoordelijkheid ligt daarom in principe bij het Ministerie van IenW. Als je hier iets wil, dan moet je dus niet alleen bij de provincie maar ook in Den Haag gaan lobbyen.

Kijk daarnaast ook even naar de Duitse zijde: een Verkehrsverbund is alleen bevoegd voor Nahverkehr. Het is dus niet erg realistisch dat hier iets anders dan een RB of RE komt te rijden. Gezien de huidige treindiensten en infrastructuur lijkt het logisch om een Duitse treinserie naar Nijmegen door te trekken, wat wellicht elektrificatie met Duitse spanning impliceert. Dat maakt het allemaal wel duurder.

Qua infrastructuur tussen Malden en Nijmegen loopt het wel los. Er zijn wel drukkere gelijkvloerse aansluitingen, denk bijvoorbeeld maar aan Elst of Arnhem Velperpoort. Een Kleefse spoor weer tot Heyendaal laten doorlopen zou in dat opzicht wel praktischer zijn dan een aansluiting op de Maaslijn bij Malden, omdat als treinen langzamer rijden (bv net voor of na station Heyendaal), een gelijkvloerse aansluiting je minder capaciteit kost.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door DDietzen »

De lijn Krefeld-Kleve is niet geëlektrificeerd dus voorlopig hoef je in elk geval niet met Duitse spanning te gaan spelen in Nijmegen. Ik weet echter niet of er plannen zijn om de bestaande lijn naar Kleve van een waslijntje te voorzien.

Zo ja, dan zit je maar liefst met twee locaties waar de elektrificatie van de Maaslijn in de knoei komt met de Duitse spanning: zowel Nijmegen als Venlo. Dan zou je nog kunnen overwegen om bicourante Flirts te bestellen en deels onder 15kV AC te elektrificeren (maar dan moet dat wel heel snel besloten worden voor de Maaslijn-Flirts van de band rollen).
Liefst zou je zelfs integraal met de Duitse spanning willen elektrificeren en monocourant 15kV AC-materieel bestellen, aangezien de lijn toch grotendeels geïsoleerd ligt van het HRN, maar dan kom je bij Blerick in de knoei met de aantakkende lijn richting Eindhoven. Het reizigersvervoer kan dan misschien nog worden opgelost door enkel ICNG met Duitslandpakket naar Venlo te sturen, maar ik wed dat de goederenboeren gaan steigeren als ze niet meer met 1,5kV DC-locs tot Venlo kunnen komen voor een locwissel daar.

Om kort te gaan: laten we voor nu maar hopen dat het gewoon bij dieselen blijft voor Kleve-Nijmegen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door en-es »

Ik zou het al een groot wonder vinden als er ooit nog eens treinen gaan rijden tussen Nijmegen en Kleve. Laat staan dat de spoorlijn onder de draad komt en er IC's Schiphol-Kleve gaan rijden. Dat laatste valt onder de categorie luchtkastelen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door AppleMoose »

Dat eerste ook :Y Al dat geld dat nu naar onderzoeken naar reactivering gaat, kunnen ze beter besteden aan goede, frequente en snelle busverbindingen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Wubbo »

Over bovenleidingsspanning maak ik me ook geen zorgen. Het rijden op accu's begint nu al aardig ingeburgerd te raken, dat kan ook prima voor dat laatste stukje in Nederland zonder gedoe met bovenleidingsspanning. Tegen die tijd ligt er hopelijk ook ERTMS, dan is het beveiligingsprobleem ook gelijk opgelost.

Nu nog politieke wil en een flinke zak geld.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door regenmaker »

De provincie Gelderland en Kreis Kleve zouden het eerst moeten houden op het opwaarderen en versnellen van de huidige busdienst, dat zou wat mij betreft prioriteit moeten krijgen in plaats van miljoenen euro's pompen in het reactiveren van de lijn. De werkzaamheden zullen vast jaren in beslag nemen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door waldo79 »

De bus lijkt me een veel reëler scenario.
PHS

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door PHS »

Hoe zou je de SB58 willen versnellen tussen Kleve en Nijmegen @regenmaker? De bus rijdt nu al over de hoofdwegen. Je zou hoogstens nog over de B9 om Kranenburg heen kunnen rijden, maar dat zou veel reizigers kosten lijkt mij.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Ajaxcied »

hoe willen ze dat in kleef doen??? de spoorlijn loopt nu dood op een parkeerplaats. Op de plek van spoorwegovergang ligt nu een drukke weg.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Henk »

Destijds is de bindende afspraak gemaakt dat Kleve bij reactivering de parkeerplaats moet verwijderen/inkrimpen, om plaats te maken voor het spoor.
Groter probleem in Kleve is dat de Emmericher Strasse/Wiesenstrasse vroeger met een viaduct over het spoor ging, maar nu gelijkvloers "kruist". Ik zie ze niet zo snel een nieuw viaduct of tunnel bouwen, maar het is wel een uitvalsweg uit het centrum.

Totaal offtopic: Het is Ajacied en niet Ajaxcied
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door en-es »

PHS schreef: zo 30 jan 2022, 17:42 Hoe zou je de SB58 willen versnellen tussen Kleve en Nijmegen @regenmaker?
Dat is volgens mij niet mogelijk. De enige manier lijkt mij een extra sneldienst met weinig stops. Maar of dat mogelijk is?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door Stefan »

Dan kun je beter de frequenties verhogen denk ik... Anders win je er weinig mee lijkt me.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door regenmaker »

PHS schreef: zo 30 jan 2022, 17:42 Hoe zou je de SB58 willen versnellen tussen Kleve en Nijmegen @regenmaker? De bus rijdt nu al over de hoofdwegen. Je zou hoogstens nog over de B9 om Kranenburg heen kunnen rijden, maar dat zou veel reizigers kosten lijkt mij.
Mijn voorstel:
  1. De gehele week de frequenties verdubbelen. Van maandag tot en met zaterdag overdag 2x/uur in plaats van 1x/uur (ja in de spits wordt al 2x/uur gereden) en in de avonduren en op zondag 1x/uur in plaats van 1x/2 uur (doordeweeks geldt dit al maar op zaterdagavond niet).
  2. De helft van de ritten via de B9 om Kranenburg heen sturen inderdaad. Zo blijft in Kranenburg de huidige dienstregeling gehandhaafd, maar betekent dit tussen Nijmegen en Kleve een reistijdwinst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Bericht door dennistd »

En welke laat je dan op de trein aansluiten? De snelle bus zodat je vanaf Nijmegen snel verder Duitsland in kunt of de langzame zodat Kranenburg aansluiting heeft?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten