Reactiveren treinverbinding Nijmegen - Kleef?

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door SuperGhost »

Maar tussen Kleve en Kranenburg zal sowieso al een bus moeten blijven rijden, vanwege al die dorpjes die ertussen liggen.
Daarnaast wil je juist de verbinding tussen Nijmegen en Kleve rechtstreeks houden, anders wordt de verbinding alleen maar minder interessant.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door regenmaker »

Inderdaad, Nütterden en Donsbrüggen leveren nu al een gedeelte van de reizigers aan de SB58. Die kan je met het doortrekken van de trein niet zonder busverbinding laten. Gewoon de frequentie van de bus verdubbelen op alle momenten waarbij de helft van de ritten een versnelde route rijdt. Het probleem aan Duitse zijde is dat niet zomaar haltes overgeslagen mogen worden volgens de regels.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat als de spoorlijn volledig gereactiveerd wordt, dat dan de buslijn Nijmegen-Kleve(-Emmerich) wel ingekort wordt, maar dan juist dat Nijmegen-Kranenburg verdwijnt en de lijn zal eindigen op het station in Kranenburg.

Op Nijmegen-Beek zijn er immers al 2 Nederlandse buslijnen (de langzamer en snelle lijn naar Millingen) die er rijden en Beek-Kranenburg kent te weinig reizigers om een bus te rechtvaardigen zonder de reizigers Nijmegen<->Kranenburg/Nijmegen. Beek-Kranenburg/Kleve moet dan via Groesbeek. Verder zie ik weinig veranderen in het busnet.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door sirvinniei »

En als je nou stations plaatst in Nütterden en Donsbrüggen?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door regenmaker »

In ieder geval zijn Die Grünen in Kreis Kleve druk aan het lobbyen voor een betere busverbinding met Nederland, die motie is ook aangenomen. In het voorstel staat onder andere een voorstel voor bus tussen Geldern, Straelen en Venlo, een verdubbeling van de frequentie van de SB58 op elk moment en er wordt voorgesteld onderzoek te doen naar een verlenging van de SB58 naar 's-Heerenberg of Doetinchem.
- Voorstel
- Besluit
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Henk »

Als ik dit artikel zo lees, dan is er bijzonder weinig medewerking uit Berg en Dal (Groesbeek) te verwachten.

Ik dacht eigenlijk dat men er iets genuanceerder over dacht, en niet direct negatief tegen alleen personenvervoer zou staan, maar hier straalt weinig positiefs uit richting heractivering.
Aan de andere kant, als het op hoger niveau wordt besloten heeft men toch gewoon te luisteren en ja te knikken?

https://www.nrz.de/staedte/kleve-und-um ... yKI70ctIsU
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door en-es »

Prachtig plaatje over hoe het eruit kan zien in Groesbeek. Maar het is inderdaad Groesbeek die de spoorlijn tegenhoudt. Ze schijnen bang te zijn dat het negatieve gevolgen heeft voor de huidige busdiensten.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door ArrivaBas »

De argumentatie dat een trein de busverbinding met Nijmegen om zeep helpt is goeddeels kolder. Lijn 5 aldaar blijft een heel andere markt bedienen dan de trein zal gaan doen. Naast dat de bus nog twee dorpjes bedient die net buiten Groesbeek liggen komt de trein in tegenstelling tot de bus niet langs Heilig Landstichting. Andersom bedient de trein wel de campus Heyendaal en komt de stadsbus daar niet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Etienne »

Dat de bus een andere markt bediend is absoluut waar, maar de frequentie zal er wel van gaan dalen omdat de treinverbinding eenmaal sneller is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door ZO6176 »

Gewoon een gedachte.
Nijmegen krijgt een dure verbouwing met een nieuw perron. Als de lijn naar Kleve geëlektrificeerd wordt met de Nederlandse spanning en de IC doorrijdt tot Kleve. Is dat niet goedkoper? En zou de gemeente Groesbeek niet te paaien zijn met een ic-station?
PHS

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door PHS »

Aangezien de intercity's dan moeten kruisen met de Maaslijn, lijkt mij dat geen goed idee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Daniel »

Waarom zou dat moeten: de ICs via spoor 1 en 3 en de Maaslijn juist naar 4 zou kruisingen grotendeels moeten kunnen voorkomen.
Van/naar Den Bosch kan je dan op het nieuwe perron 5/6 afhandelen, dan heb je alleen kruisingen aan de kant van de Waal maar die zijn er sowieso.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door PHS »

Maar in dat geval zou je het derde spoor tussen opnieuw moeten aanleggen/in gebruik nemen. Mocht Nijmegen - Kleef ooit opnieuw in gebruik worden genomen, dan lijkt mij dat er gewoon wisseltjes komen bij de aansluiting bij Malden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Daniel »

Gezien hoe druk de Maaslijn nu al bezet is lijkt het me dat er juist altijd wel uitbreiding nodig zal zijn als er ook nog een trein naar Kleve bij moet.
Met wisseltjes bij Malden krijg je immers best veel afhankelijkheden: het pad van de IC zou dan immers niet alleen tussen de kwartiersdienst op de Maaslijn moeten passen, maar richting Kleve moet er ook niet precies een tegentrein langskomen als je oversteekt.

Met het derde spoor weer terug op z'n plek kan je daarentegen kiezen of je aan de zuid- of noordkant van station Nijmegen wilt kruisen. Of eventueel zelfs alleen richting Nijmegen op de Maaslijn aantakken zodat de treinen elkaar op het driesporig deel kunnen kruisen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: do 27 jan 2022, 17:43 Waarom zou dat moeten: de ICs via spoor 1 en 3 en de Maaslijn juist naar 4 zou kruisingen grotendeels moeten kunnen voorkomen.
Van/naar Den Bosch kan je dan op het nieuwe perron 5/6 afhandelen, dan heb je alleen kruisingen aan de kant van de Waal maar die zijn er sowieso.
1) Waar moet de kerende IC dan komen? (er keren immers 2 IC-series in Nijmegen en 4x per uur van/naar Kleve lijkt me behoorlijke overkill, zeker aangezien een IC al te lang is voor de benodigde capaciteit)
2) Om de kruisingen IC Kleve->Utrecht (2x p/u) met de treinen Nijmegen->Venray (4x p/u) weg te werken, moet diezelfde Maaslijn (zowel binnenkomend als vertrekkend, dus 8x per uur) dan maar met alle treinen vanuit de richting Wijchen naar Arnhem (6x p/u) gaan kruisen? Je ruilt dus 2 kruisende bewegingen per uur voor 8 per uur... Dat lijkt me niet bepaald een verbetering.
3) De IC Kleve->Utrecht moet het perron op die manier delen met de treinen Oss/Wijchen->Arnhem, terwijl 2 van die treinen direct achter die IC moeten rijden en dus deels tegelijk langs het perron moeten staan. En spoor 1b is niet lang genoeg voor de benodigde treinlengte voor die IC (en vanuit Oss/Wijchen kun je daar niet komen).
PHS schreef: do 27 jan 2022, 17:52 Maar in dat geval zou je het derde spoor tussen opnieuw moeten aanleggen/in gebruik nemen. Mocht Nijmegen - Kleef ooit opnieuw in gebruik worden genomen, dan lijkt mij dat er gewoon wisseltjes komen bij de aansluiting bij Malden.
Lijkt me ook, maar een 3e spoor past niet meer tussen Nijmegen en Heyendaal (inclusief het station), aangezien de zeer drukke busbaan daar nu al ligt. Zo'n trein Nijmegen-Kleve zal dus gewoon de huidige Maaslijnsporen gaan gebruiken tussen Nijmegen en de toekomstige aansluiting mocht de lijn terugkomen. De vraag is alleen waar je die aansluiting laat zijn: direct bij de afbuiging bij het zweefvliegveld, of direct ten oosten van station Heyendaal. Dat eerste lijkt me dan het meest logisch. Wat je dan eventueel nog kan doen om de kruisingen te beperken is om er een vorkaansluiting van te maken, waarbij het spoor van/naar Kleve tussen de 2 Maaslijnsporen in aansluit. Aangezien de lijn van/naar Kleve toch al vanaf een hoogte moet invoegen, zal daar dus prima een flyover over het spoor Venray->Nijmegen passen (je zit toch al op die hoogte). Het huidige spoor Venray->Nijmegen zal dan iets naar het oosten verlegd moeten worden over enkele honderden meters, maar die ruimte is er dus (immers, daar ligt nu de restanten lijn van/naar Kleve), je moet alleen wat grond afgraven om het gelijk te maken met de spoorkuil.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: do 27 jan 2022, 20:241) Waar moet de kerende IC dan komen? (er keren immers 2 IC-series in Nijmegen en 4x per uur van/naar Kleve lijkt me behoorlijke overkill, zeker aangezien een IC al te lang is voor de benodigde capaciteit)
Op spoor 1 of 3 dus, daar blijft nog plek over immers als er ook maar 2x/uur een trein uit Kleve aankomt.
2) Om de kruisingen IC Kleve->Utrecht (2x p/u) met de treinen Nijmegen->Venray (4x p/u) weg te werken, moet diezelfde Maaslijn (zowel binnenkomend als vertrekkend, dus 8x per uur) dan maar met alle treinen vanuit de richting Wijchen naar Arnhem (6x p/u) gaan kruisen? Je ruilt dus 2 kruisende bewegingen per uur voor 8 per uur... Dat lijkt me niet bepaald een verbetering.
Heb je het bericht wat je quote ook gelezen toevallig? De Maaslijn dus op spoor 4 en de treinen van/naar Den Bosch (dus ook die van/naar Wijchen) op het nieuwe perron 5/6.
Aangezien de Maaslijn nog altijd ten oosten van de lijn richting Den Bosch ligt (en perron 4 ook ten oosten van het nog te bouwen perron 5/6) hoeven die treinen elkaar dus helemaal nergens te kruisen.
3) De IC Kleve->Utrecht moet het perron op die manier delen met de treinen Oss/Wijchen->Arnhem, terwijl 2 van die treinen direct achter die IC moeten rijden en dus deels tegelijk langs het perron moeten staan. En spoor 1b is niet lang genoeg voor de benodigde treinlengte voor die IC (en vanuit Oss/Wijchen kun je daar niet komen).
Zoals ik al schreef in het bericht wat je quote rijden de treinen vanuit Den Bosch (en Wijchen) dus via het nieuwe spoor 5. Dat ze perron 1 zouden moeten delen verzin je er terplekke bij. Maar dat hoeft dus juist niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door SuperGhost »

Heb je het bericht wat je quote ook gelezen toevallig? De Maaslijn dus op spoor 4 en de treinen van/naar Den Bosch (dus ook die van/naar Wijchen) op het nieuwe perron 5/6.
Dat had ik inderdaad niet gelezen. Echter: spoor 6 heeft geen verbinding van/naar Wijchen, dus je hebt alleen maar spoor 5 daarvoor. Je moet dan dus 12 treinen per uur op één perronspoor afhandelen, waarbij de sprinters elkaar bovendien op Nijmegen kruisen, dus dit is niet eens mogelijk. Het toekomstige spoor 6 is bedoeld voor rangeerbewegingen, met name voor de avond/weekendsprinter Zutphen-Nijmegen (alleen doordeweeks overdag rijdt die van/naar Wijchen).

Daarnaast (mocht je spoor 6 alsnog vast willen maken, wat overigens ten koste gaat van de opstelcapaciteit) houdt je nog altijd dat je om slechts 2 kruisende bewegingen weg te werken, je dan er een veelvoud voor terug krijgt, namelijk die tussen de IC's Nijmegen<->Utrecht met de treinen Oss/Wijchen<->Arnhem (en 1 cargopad per uur geloof ik?), wetende dat het baanvak Nijmegen-Arnhem al propvol is... Mijn punt blijft dus.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door waldo79 »

Mijn grote teen zegt dat we teveel afdwalen. Bovendien kan bij een vrij drukke spoorlijn een gelijkvloerse aantakking vanuit Duitsland voor capaciteitsbeperkingen zorgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: do 27 jan 2022, 21:02 Daarnaast (mocht je spoor 6 alsnog vast willen maken, wat overigens ten koste gaat van de opstelcapaciteit) houdt je nog altijd dat je om slechts 2 kruisende bewegingen weg te werken, je dan er een veelvoud voor terug krijgt, namelijk die tussen de IC's Nijmegen<->Utrecht met de treinen Oss/Wijchen<->Arnhem (en 1 cargopad per uur geloof ik?), wetende dat het baanvak Nijmegen-Arnhem al propvol is... Mijn punt blijft dus.
Welke van die kruisingen zijn er precies nieuw dan? De ICs vertrekken nu van spoor 4 en 1 dus die kruisen bij aankomst/vertrek al de treinen Wijchen - Arnhem die via spoor 3 rijden.
In de nieuwe situatie zou hooguit de richting waarin gekruist wordt anders zijn: als er een IC uit Nijmegen naar Utrecht vertrekt kan er niet tegelijk een Sprinter naar Arnhem, daar maakt het niet uit of de IC van 3/4 en de Sprinter van 2 komt, of dat de Sprinter van 5 komt en de IC van 3/1.
Enige verschil kan er in de andere richting zijn, maar helaas kan ik het plaatje van het nieuwe sporenplan nergens meer vinden. In elk geval is er nu geen gelijktijdigheid tussen aankomst op 3 en vertrek van 2 (dat gaat door hetzelfde wissel) en dan zou het geen verschil maken als in de nieuwe situatie een Sprinter van spoor 5 naar Arnhem zou moeten wachten op een binnenkomende IC uit Arnhem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Wubbo »

De kerende IC's kruisen de treinen Wijchen - Arnhem nu helemaal niet in Nijmegen?

Verder lijkt het me vrij kansloos om VIRM-zesjes naar Kleve te sturen, dat is enorme overkill en dus extreem duur. Losse Flirtjes lijken me voorlopig voldoende, met misschien dubbele stellen in de spits. Zeker aangezien er een halfuurdienst in de plannen zit.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door JothamvW »

Er zijn hier blijkbaar een hoop mensen die niet bekend zijn met de huidige situatie in Nijmegen en pre-2017 nog in hun hoofd hebben.

Toen was het inderdaad zo dat de binnenkomende IC's uit de richting Utrecht die naar spoor 1a gingen moesten kruisen met de sprinter die van spoor 4a vertrok en de IC uit Roosendaal die van spoor 3b vertrok.

Later is de IC uit Utrecht naar spoor 4a verbannen, ging voortaan al het verkeer naar Oss/Wijchen van spoor 4b en via 3b weer terug richting Arnhem, en pas sinds er recent een verbinding is aangelegd vanuit Wijchen/Oss naar spoor 1a, waardoor doorgaande treinen naar Arnhem 1a kunnen gebruiken, de IC's uit Utrecht naar spoor 3 konden, en doorgaande treinen uit Arnhem volledig spoor 4 tot hun beschikking hebben (inclusief eventueel inhalen).

De enige kruisende bewegingen die er nu nog zijn is als er treinen vanaf spoor 3 of 4 naar het rangeerterrein moeten terwijl er een trein uit de richting Wijchen/Oss komt, de rest is allemaal verdwenen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door Daniel »

Er is echter altijd een conflicterende situatie geweest voor alle vertrekken naar Arnhem: je kunt nu eenmaal niet tegelijk met een IC vanaf 3/4 en een Sprinter vanaf 1 die kant op. Daar is in de loop der jaren niks verandert. Dus zou niks uitmaken als daar een kruising zou ontstaan (in het eerdere opzetje wat ik poste), want gelijktijdig gaat dat toch niet.

En een Sprinter vanaf spoor 1 kan nu conflictvrij naar Arnhem als er een IC uit Arnhem op 3 binnenkomt ja. Of dat in de nieuwe situatie (met die Sprinter vanaf spoor 2) nog past ligt aan wat voor wisselverbindingen ze in de krappe ruimte tot de Waalbrug weten te proppen, want dat zou met het huidige sporenplan juist wel een conflict gaan geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door dennistd »

SuperGhost schreef: do 27 jan 2022, 20:24
PHS schreef: do 27 jan 2022, 17:52 Maar in dat geval zou je het derde spoor tussen opnieuw moeten aanleggen/in gebruik nemen. Mocht Nijmegen - Kleef ooit opnieuw in gebruik worden genomen, dan lijkt mij dat er gewoon wisseltjes komen bij de aansluiting bij Malden.
Lijkt me ook, maar een 3e spoor past niet meer tussen Nijmegen en Heyendaal (inclusief het station), aangezien de zeer drukke busbaan daar nu al ligt. Zo'n trein Nijmegen-Kleve zal dus gewoon de huidige Maaslijnsporen gaan gebruiken tussen Nijmegen en de toekomstige aansluiting mocht de lijn terugkomen. De vraag is alleen waar je die aansluiting laat zijn: direct bij de afbuiging bij het zweefvliegveld, of direct ten oosten van station Heyendaal. Dat eerste lijkt me dan het meest logisch. Wat je dan eventueel nog kan doen om de kruisingen te beperken is om er een vorkaansluiting van te maken, waarbij het spoor van/naar Kleve tussen de 2 Maaslijnsporen in aansluit. Aangezien de lijn van/naar Kleve toch al vanaf een hoogte moet invoegen, zal daar dus prima een flyover over het spoor Venray->Nijmegen passen (je zit toch al op die hoogte). Het huidige spoor Venray->Nijmegen zal dan iets naar het oosten verlegd moeten worden over enkele honderden meters, maar die ruimte is er dus (immers, daar ligt nu de restanten lijn van/naar Kleve), je moet alleen wat grond afgraven om het gelijk te maken met de spoorkuil.
Volgens mij kun je prima gelijkvloers aansluiten, zolang je de oversteek maar in twee stappen doet. Het station kan gewoon weer het derde spoor terug, je moet dan alleen de ligt en de brede trappen anders plaatsen.

Afbeelding

In dit geval gaat de trein naar Kleve via spoor 2 en kruist op Heyendaal met een trein vanuit Venlo die dan via spoor 3 gaat. Komt de trein uit Kleve gaat deze uiteraard gewoon via spoor 3. Op deze manier kun je met korte opvolgingstijden toe op Nijmegen <=> Heyendaal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: do 27 jan 2022, 22:32En een Sprinter vanaf spoor 1 kan nu conflictvrij naar Arnhem als er een IC uit Arnhem op 3 binnenkomt ja. Of dat in de nieuwe situatie (met die Sprinter vanaf spoor 2) nog past ligt aan wat voor wisselverbindingen ze in de krappe ruimte tot de Waalbrug weten te proppen, want dat zou met het huidige sporenplan juist wel een conflict gaan geven.
Je gaat er nu denk ik echter vanuit dat letterlijk over geheel spoor 1a een perron aangelegd wordt en spoor 2 volledig gevolgd wordt.
Als je echter naar spoor 1a kijkt, dan zie je dat daar een knik in zit. Perronspoor 2 kan dus gewoon recht aangelegd worden totdat hij het huidige perron van spoor 1a raakt (de knik in het spoor komt dan alleen iets verder te liggen), waardoor treinen die vanaf het toekomstige spoor 2 ri. Arnhem vertrekken gewoon vanaf het uiteinde van het huidige spoor 1a vertrekken. Het laatste deel van het huidige spoor 2 (ri. Arnhem gezien) zal dus verwijderd worden. Treinen kunnen straks dus gewoon tegelijk vanaf spoor 2 naar Arnhem vertrekken en vanaf Arnhem op spoor 3 binnenkomen.

De bedoeling achter het aanleggen van een perron over spoor 1a (en dus een perron 2 creëren) is niet dat spoor 1a te smal zou zijn, maar om die wissel weg te werken en zo én te besparen op onderhoud van een wissel én reizigers vanuit Oss/Wijchen een meer comfortabele binnenkomst te geven. Spoor 2 zo laten overlopen in het huidige spoor 1a is daarmee geen enkel probleem.
dennistd schreef: do 27 jan 2022, 23:56Volgens mij kun je prima gelijkvloers aansluiten, zolang je de oversteek maar in twee stappen doet. Het station kan gewoon weer het derde spoor terug, je moet dan alleen de ligt en de brede trappen anders plaatsen.
Ik denk dat je lift bedoeld waar je ligt zei?

Maar die lift is veel te breed om elders geplaatst te worden langs het oude eilandperron. Je zou in theorie een van die twee trappen vanaf de loopbrug kunnen slopen en daar de lift zetten, echter zou het pad op het perron te smal zijn. De lift is breder dan de trap en het pad langs de trap is al erg smal (de geleidetegels liggen al direct naast de trap). Het lijkt me niet dat het veilig is. Bovendien zijn de huidige 2 trappen al te smal gebleken (dus met slechts 1 kun je het niet af) en zijn er al brede extra trappen haaks op het spoor naar de bushalte aangelegd over spoor 3 om voldoende capaciteit te geven. Ook is een deel van spoor 3 bezet door een wachthok dat verlengd moest worden omdat anders het perron te smal was voor de vele wachtende reizigers in de spits (hij stond eerder wel op het orginele perron, maar het was zo krap dat reizigers nauwelijks konden uitstappen omdat er te weinig ruimte was tussen het wachthok en het spoor i.c.m. wachtende reizigers op het perron). Daarnaast is dat eilandperron al wat smal voor één perronspoor, met 2 perronsporen gaat dat ook problemen geven. Spoor 3 weer gebruiken is capaciteitstechnisch gewoon niet meer te doen. Het station is in die jaren gewoon veel te druk geworden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Treinverbinding Nijmegen Kleef mogelijk zo goed als zeker maar eigenlijk is er nog niets besloten

Bericht door ZO6176 »

Niet alle ic's hoeven natuurlijk door te rijden naar Kleve. Ik zou de rest dan op heyendaal laten keren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten